Wednesday, November 25, 2009

Sapahabaq : Nak kena cerita yang sebenar?

Mestikah berguru itu melalui Persatuan? Jawabannya sudah pasti semua orang tahu! Hukum Alam, Hukum Akal dan Hukum Adat....jawabnya tak perlu! Betui! Betui sangat la jawaban tu...

Nak berguru... bergurulah tak payah nak berpersatuan kalau nak berguru.... Masa dulu depa berguru setakat ke Pak Hj Zain tak berpersatuan pun. Hanya pada zaman Ustaz saja kalau nak berguru dengan dia kena masuk persatuan sebab dia bawa jalan yang telah dihabuankan untuk dia melalui jalan silat. Sebab tu saja ramai orang tunggu dalam persatuan ni.... yang lebih tu duk lama-lama sebab syok buat kerja silat... demo sana, demo sini, penerangan sana, penerangan sini dan berbagai filem dihasilkan mengenai silat ini dan yang syoknya.... hero orang yang sama saja..... Dah syok jadi hero.... nak tunjuk depa saja yang pandai silat. Opppp! jangan lupa bukan depa saja yang belajar silat dengan guru... Ramai lagi dan ada secara peribadi, dah pun khatam silat ini dengan guru secara empat biji mata sehingga ke pemutus silat.... tak gaduhpun nak hebuh2 atau dok di LPT atau dapat pingat apa2 pun. Semua tu untuk glamor aje..... tak akan menjadi pewaris sebenarpun.

Lepas lebih 40 tahun jalan yang di bawa guru2 ini melalui persatuan terpaksa terputus sebab anak murid yang teraju persatuan ini dah pening kepala sebab guru tak leh ijazah silat.... Depa2 angkatan pentadbiran tertekan...takut... serba risau.... Apa nak jadi dengan kelas-kelas silat semua?

Maka, apa yang sepatutnya berlaku.... telah berlaku... Berpecahlah antara anak murid guru dan dengan ahli-ahli persatuan. Nak jadi cerita, yang ramai adalah ahli-ahli persatuan telah menunjukkan kuasa dengan menyahkan sesiapa saja yang masih bergurukan dengan sebenar guru. Di bubar cawangan sehingga menyebabkan tergugurnya mereka sebagai ahli persatuan. Persoalan! Itu saja ke kuasa mereka? Setakat itu saja yang mereka boleh buat? Memang! itu saja yang habis-habis tindakan mereka. Yang setia berguru dengan sebenar guru akan terus berguru..... sampai akhir hayat... Nak tahan? Tak akan boleh sebab antara guru dan murid adalah ikatan yang tak putus ibarat air yang tak boleh dicincang. Dan, sampai sekarang pun mereka masih berguru dan sampai sekarang pun guru masih berpesan-pesan.

"Pecah....." kata guru pada beberapa orang anak muridnya pada beberapa hari yang lalu. "Takut....." dan seterusnya berkata ".... kena cerita pada yang tinggal sedikit ini....." katanya lagi "Yang ramai tu biaq pi lah...." kata amanah kepada anak muridnya. (petikan sebahagian saja dari dailog bicara dan pesan guru yang tidak dapat disiarkan secara sepenuhnya... dianggap rahsia guru denan murid. Maaf!)

Maka dari hari ke hari semakin jelaslah akan anak murid-murid ini sebab apa kemelut dalam persatuan ini harus berlaku.... Semakin hari pesan-pesan sulit semakin terbit dari dari mulut guru kepada yang benar-benar kekal bersama dengan sebenar guru.

Maka jelaslah bahawa yang ramai itu tidak lagi bersama guru, sudah punya guru baru dan sebenar guru itu hanya dijadikan presiden sehingga menanti mesyuarat agung seterusnya untuk digugurkan. Buat sementara ini sebenar guru kekal sebagai presiden, dan masih ahli persatuan di mana orang lain telah mengangkat diri sebagai guru utama. Punya tak senonoh! Sebenar guru dah jadi anak murid (kerana kekal sebagai ahli persatuan) dan anak murid (konon) dan jadi guru. Di ulang... GURU JADI ANAK MURID! MURID JADI GURU! Di ulang! TAK SENONOH BETUI! Sebab tu la Ustaz letak syarat bahawa guru utama silat cekak mesti seumur hidup! Ada Faham? Zaman Pak Haji Zain tu lain..... sebab tak berpesatuan.. Ada Faham?

Bila jadi macam ni... sebenar guru kena la duduk kat luar persatuan.... Dah turun ke jawatan-tugas sebagai sebenar guru? Selagi hidup maka itu lah guru yang sebenar!

"saya masih guru ......." kata dari sebenar guru


Sorry..... itulah pesan yang kena dihabaq buat masa ini.

Sapahabaq : Nak kena cerita yang sebenar?

2 comments:

  1. harap maklum...
    kepada pemilik blog ini...
    saya ini pemilik blog tokgarang.blogspot.com
    saya telah mengambil gambar YM haji ishak ke dalam blog kitorang.. dalam tajuk TENANG DALAM PERJUANGAN
    sekian terima kasih

    ReplyDelete
  2. Guru Utama Silat Cekak adalah jawatan sepanjang hayat, itu yang saya dengar sejak mula belajar silat cekak tahun 1986. Jadi Pak Ak adalah Guru Utama Silat Cekak sehingga ke ahkir hayat beliau.

    ReplyDelete