Friday, November 6, 2009

Sapahabaq : Berpakaian Dengan Isyarat?


Mula-mula rasa malas nak tulis bab ni! Malas nak suruh orang yang buta hati.... untuk kembali celek! Kalau dah buta tu.... susahlah nak dicelekkan sebab sendiri yang butakan hati tu..... Depa ni dah tak nak nak baca yang tersirat... sekali keleh yang tersurat, dah pegang sampai mati... sabit tu hati dah mati!

Apa cerita ni?
Ni ha! cerita pasai pakaian dengan isyarat!
Apa dia?

Ustaz Hanafi susah payah pecah kepala pikirkan nak bagi tau pada ahli silat dan masyarakat umum, khususnya orang Melayu pasai pakaian guru ni......... tapi last-last anak2 murid yang dikatakan ikut saja cakap guru, sendiri yang tak paham!

Nak ikut kan.... memang malas nak cuba bagi bayangan ni! tapi bila sahakat kita kat blog dia dah petik..... akumatihidupkembali . Apa salah kita panjangkan sikit... kot-kot ada yang tercelek!

Cuba baca pantun ni!

Sebenar guru ada hakikat
dikuat pula amalan syariat
ditambah pula ilmu makrifat

berpakaian pula dengan isyarat

Cuba baca sekali lagi.......

Bacalah berkali-kali dan cuba pikir dengan akai.........
Baca semua baris betui-betui dan faham baris hujung : berpakaian pula dengan isyarat

La cuba tengok gambar-gambar guru selama ni... tak kiralah Ustaz Hanafi ka atau Pak Ak. Berapa pakaian yang guru ada?

1. Pakaian kot silat cekak sebab pemimpin pentadbiran...
2. Pakaian Ulama sebab guru hakikat
3. Pakaian singkap dan silat bertali pinggang kuning sebab guru silat/hulubalang (tapi pasai apa kuning?)
4. Pakaian songket serba kuning sebab apa ya?

Yang layak pakai kuning macam ni dalam peradaban Melayu... hanya RAJA! Raja Kapoor pun tak layak pakai kuning... kalau Raja Kapoor pakai juga kuning, makna muka tak malu dan pengikutnya pasti buta atau kaki bodek semata-mata.

Apa tidaknya! sanggup gadai maruah Melayu dan boh taraf raja pada bukan bangsanya sendiri...
Betui-betui maarop sintok betui!

Maka terserlahlah... pada akhirnya anak-murid ustaz Hanafi tak paham. Demi maruah persatuan, depa tak paham adat resam, budaya bangsa, tak paham apa yang dibawa guru berlantaikan apa dia! Dan sanggup tikam bangsa sendiri kerana takut pada seseorang.

Yang benar, Raja Kapoor bukan raja kerana dia bukan melayu!

Sapahabaq : Berpakaian Dengan Isyarat?

1 comment:

  1. tu lah ajdinya kalo yang gila kuasa tak paham hakikat sebenar menjadi guru...
    maideen oh maideen...dari tahun 2008 lagi hang da gembar gemburkan cerita yang hang nak akan jadi guru..tanpa segan silu hang cakap...xmalu ka?...masa hang dok cakap hal ni almarhum ustaz ishak dok ada lagi...nampak sangat hang ni gila kuasa...aku dengar dgn telinga aku sendiri..so aku da dapat agak hang ni jenis macam mana..jangan harap aku nk anggap hang sebagai guru aku maideen...soryyy laa..org yg bole aku anggap guru aku hanya org2 yg mampu membimbing dan xangkuh sombong...alhamdulillah aku dapat kenai ngan almarhum ustaz ishak...bru aku tahu indahnya perjuangan islam ni...

    ReplyDelete