Saturday, November 7, 2009

Sapahabaq : Guru Silat Cekak Mesti Orang Kedah?

Kalau betui macam tu.... maka hanya orang Kedah sajalah yang seronok! Sampai ke Khiamat lah guru silat cekak ni akan dimonopoli oleh orang kedah sahaja. Orang Afrika, Jepun, Burma, Cina, India dan semua orang dari tempat lain selain Kedah... tak dak peluang la nak jadi guru.

Mana boleh macam tu!!!!!!

Habis tu macam mana?


Kan silat cekak bawa falasafah ;
kita bersilat bukan pasai silat, kita bersilat pasai Agama
kita bersilat bukan pasai silat, kita bersilat pasai Allah.

Memang la betui! kita bersilat bukan pasai silat..... kita bersilat pasai hal lain... tapi tak kan lah tak reti-reti yang pasai tu satu bab, bab silat tu satu bab lain.

Bab silat ni, silat Melayu asli, maka tetaplah hak Melayu.... hanya guna silat ini saja untuk hal lain.... Itu saja! Kalau nak diikutkan, Ustaz dah khatam silat Sendeng dulu.... tapi tak nak pakai silat tu untuk tujuan bersilat. Tapi kalaulah dia tak jumpa silat cekak dan dia guna silat sendeng... tetaplah dia bawa tujuan yang sama! Makna tujuan tu tetap! walaupun apa jalan mana sekali pun.

Hal guru silat cekak mesti orang Kedah ni bab lain pulak. Pasai apa? Pasai silat ni orang kedah yang punya.... buktinya seperti pesan Tok Rasyid pada Pak Ya.... jadi dah Ustaz ambik jalan ni untuk tujuan yang besar maka seharuslah mesti orang kedah jadi guru selagi nak pakai silat ini untuk tujuan yang BESAR tu! itu saja.... Kalau dah tak nak guna silat ni maka sapa nak ambik jadi guru... jadilah! Dah berapa ramai guru silat yang asal dari Pak Ya ni jadi guru yang bukan orang kedah pun.

Habis tu macam mana kalau orang Kedah bukan guru silat cekak ni! Laaaa... terputuslah antara jalan dan tujuan! Pasai orang Melayu ni beradab dan sentiasa kenang jasa...... selagi nak pakai silat ni maka kita kenang jasa pada silat cekak yang bergurukan mesti orang kedah. Dan benda ni boleh dok di jalan mana pun.

So, now how?

Bila silat cekak dah dengan bersalasilahkan bukan orang kedah maka terputuslah dengan silat cekak aslinya.
Bila silat cekak dah dengan bersalasilahkan bukan orang Melayu maka terputuslah dengan watikah asal bangsanya......

Macam mana tu?

Sabit tu la.... orang tempatan bila bina mesjid depa ikut ciri-ciri budaya tempatan..... di China mesjidnya berbentuk budaya bangsa cina, di Malaysia cara ciri Melayu, di Arab cara ciri Arab dan begitulah serata dunia. Dan, IMAM nya pun orang tempatan!

Samalah orang Belanda yang balik ke negerinya memperkembangkan budaya Tae kwan do di negeri mereka atau serata dunia. Besar mana sekali pun perkembangan mereka tu..... Tetap pada hakikinya itu orang Korea yang punya dan milik bangsa tu sampailah ke akhir zaman akan tetap macam tu. Maka orang Belanda tu pinjam atau curi untuk tujuan kepentingan diri semata-mata.

Bagai kata perpatah : Belanda dapat TANAH!

Sapahabaq : Guru Silat Cekak Mesti Orang Kedah?

No comments:

Post a Comment

Post a Comment