Sunday, November 8, 2009

Sapahabaq : Ini Pesan Kepada Anak Murid?

Kemelut dalam persatuan seni silat cekak Malaysia membuat ramai ahli-ahlinya mencari sebenar keputusan. Malangnya ramai, ya ramai hanya mengikut suara ramai dan ini terbukti dalam Mesyuarat Agung Luar Biasa. Siapakah yang membuat keputusan itu? Mereka adalah ahli-ahli persatuan! Ahli silat semata-mata! Anak murid guru silat! Kenapa begitu? Mereka sanggup membelakangi pendirian berguru dengan sebenar guru - bahawa sebenar guru adalah seumur hidup akan gurunya! (sebab itu la syarat ini dok dalam perlembangaan - bukan saja-saja, sebab akan berlaku seperti itu satu hari dan perlembagaan sebagai panduan - kalau langgar maka itulah orang yang tak benar)

Dah takut dengan bayang-bayang! Kalau guru silat tak bermaya, gantikan saja walaupun tak jelas perintah sebenarnya. Apa yang tak jelas? Kan guru itu dah serah katanya... Cuba cek betul-betul apa yang diserah! Serah tugas tolong Ijazah kot dan jalankan persatuan seperti biasa sementara menanti keputusan yang tepat.... itu saja!

Malangnya anak murid silat telah terpengaruh dengan keputusan anak murid persatuan yang memeggang tompok pentadbiran.... Kenapa bergitu? Mereka terlalu yakin bahawa semua ajk pusat itu adalah pilihan guru. Ye ka tu? Sudah tentulah.... sebab guru yang pilih kan mereka2 itu. Lagi sekali, tolong cek betul-betul! Betui ka NP tu guru yang pilih dia jadi NP? Atau pun guru telah pilih orang lain..... Tapi dia bangkang dan kemudian dia sendiri minta nak jadi NP!!!! Maka sifat guru seperti adanya.... bagilah dia jadi NP sehinggalah sekarang...

So, ada ke kemungkinan bila jadi tukang ijazah.... dia sendiri yang minta? Itu sifat orangnya!

Habis tu, pada mereka yang masak akan perkara sebegini sering berlaku dalam persatuan, maka mereka mencari-cari sebenar kebenaran.... dan bertemulah mereka dengan sebenar guru.

Ini ada beberapa sahabat menceritakan pesan-pesan Sebenar Guru ketika kemelut ini berlaku :-

Di suatu ketika:
"saya ni dah tak boleh Ijazah, saya masih tak nampak lagi sapa yang boleh ijazah, tak tau la kalau depa boleh buat, depa dok gaduh pasai ijazah di IPT"

Di ketika yang lain:
"Hj Maiden tu pun atas kehendak Tuhan, 3, 4 hari bersama saya untuk tunjuk ajar cara-caranya, bukannya boleh pun, tengok muka pun tauuuu...."

Di ketika yang sama:
"Nak jadi guru bukannya senang, bukan setakat Malaysia...."(guru tak menyambung)

Di ketika yang sama:
"Saya masih lagi guru..... saya cuba nak buat tapi kesihatan saya... tapi tak larat"

Di ketika yang sama:
"Dulu Ustaz Hanafi bawak benda ni, lepas dia pegi, benda tu mai kat saya, ada sampai la..."

Masih banyak kebenaran yang benar telah diketahui oleh anak-murid sebenar guru tapi ruang dan waktu tidak mengizinkan mereka mengkisahkan kerana persatuan kita telah ditakluk, telah dijajah oleh mereka yang mengaku mereka saja benar dan punya kuasa menentukan guru. Mangkuk Hayung....!

Tapi apa cerita pulak dengan video yang ditayangkan oleh ajak pusat tu?

Soalnya mudah sangat! Ada ke perutusan, amanat atau pesan jelas dari YM Guru Utama PSSCM bahawa dia dah serahkan kepada sesiapa dalam majlis yang cukup sempurna? kalau setakat dalam video tu samalah seperti gambaran...." kita boleh tarik kuda ke sungai..... tapi kita tak boleh paksa kuda itu minum airnya!"

Mereka boleh paksa guru melakunkan perbuatan penyerahan, namun perbuatan, lafas dan niat tidak pernah berlaku serentak. Sebab apa? ini kehendak anak2 murid silat dan persatuan semata-mata. Bukan! Bukan! Bukan kehendak perintah yang sebenar, perintah yang diredhoi.

So sekarang ni apa dah jadi?

Mereka telah tertipu, kerana mereka rasa suara ramai menentukan pilihan guru mereka. Maka mereka percaya EGM itulah penentu guru bukan Yang Maha ESA. Mereka percaya merekalah penentu.

Alasanya? Tanpa Bahas. Kalau bahas nanti ada persoalan atau mereka takut ada orang yang mencerita yang sebenar. Oleh itu, tanpa bahas, maka mudah keputusan mereka tidak di tidak tentukan. Merekalah yang membawa wasilah Yahudi. Menghalalkan cara......... untuk apa saja.

Mustahil!!!! Apa yang mustahil? Kan guru dah katakan kepada ramai orang bila ditanya, bahawa "saya dah serahkan kepada maiden..."

Ha...Ha... itu untuk anak murid silat dan persatuan semata-mata. Dah takut sangat jalan perjuangan yang hak ini terputus kononnya..... maka itulah jawaban bagi mereka yang berperdukan silat dan persatuan semata-mata.

Yang lain akan terus bersama sebenar guru (seumur hidup) dan kekal akan bersama sebenar pengganti walaupun seribu tahun lagi. InsyaAllah...

Sapahabaq : Ini Pesan Kepada Anak Murid?

No comments:

Post a Comment