Tuesday, November 10, 2009

Sapahabaq : Anak Murid Kencing Berlari?

Kata Ustaz Hanafi dalam Dewan Masyarakat, Okt 1973, "Jika sekadar sampai pada kulit sahaja tanpa "roh" silat yang sejati ia tidak layak menerima warisan pusaka. Jika diterima juga ia dianggap perampas kerana tidak mempunyai peribadi amanah. Bila sudah ada amanah dan peribadi keimanan yang sejati barulah ia layak menjadi GURU. Jika tidak maka guru itu ibarat kencing berdiri, murid kencing berlari. Pelajar dengan guru demikian bermakna seseorang itu akan menjadi bertambah jahat, bongkak dan sombong. Sebaliknya guru yang sebenar guru (murshid) mempunyai telatah dan peribadi yang tinggi, boleh memimpin ke jalan yang diredhai Allah".

Waduhhhh.... apa sudah jadi sekarang ni kepada ahli2 yang menyokong perampas jawatan guru? Perangai baus mereka telah digambarkan dalam EGM pada 31 Oktober lalu.... Di bariskan berapa ramai juak-juak mereka agar menghalang ambil foto, tiada pemerhati dan check piont di sana sini. Bagai nak masuk ke Pantegon. Padahal yang datang adalah ahli2 yang ingin melihat dan mendengar akan kebenaran... jika ada. Awal-awal lagi diajukan perlantikan guru utama mereka tanpa bahas. Kalau bahas..... Takut kot semua orang tahu sebenar kisahnya.

Yang pelik tang perarakan beristiadat... ada pulak escot gang-gang kaca mata hitam macam bodyguard kot.... ala-ala orang politik atau ala-ala gang mafia..... Apalah budaya yang sebenar mereka tinggikan (dah jadi passembor semuanya) sehinggakan bergantung pada budaya gangster macam ni..... sapa pula kepala gangsternya? Dauh dan Yakbak betui hampa ni!

Gambaran EGM di Selangor pula agak belain sikit, pihak jawatankuasa merasakan semua orang boleh hadir dan dengar sendiri perbincangan dalam mesyuarat tersebut. Malangnya juak-juak dari perampas telah menghantar gang-gang mereka yang sama dengan ketuanya sekali, seorang ajk pusat bercermin mata gelap. Tugas mereka ialah untuk membatalkan EGM tersebut agar tidak ada perbincangan terbuka dapat berlaku. Takut kot semua orang tahu sebenar kisahnya.

La.... semua tolong teliti kes-kes ni.... Pusat buat EGM dan bawa gangster agar orang takut nak masuk dan bersuara. Selangor buat EGM pun depa hantar gangster agar gagalkan mesyuarat dan orang tak boleh bersuara. Perak nak buat EGM depa bubar terus cawangan tu, macam tu depa tak perlu hantar gangster2nya. Ini budaya sapa? Pak AK? Ustaz Hanafi? atau budaya perampas jawatan guru dengan orang sekelilingnya!

Dah-dah tu, cuba lihat orang2 kanan kiri siperampas ni! ok ke depa tu? macam mala'un adanya....... ada yang telah dipangkah oleh Pak Ak diberi semula post2 utama...... atas alasan dia kenai sangat akan mereka. Ooop! kata perpatah Inggeris, 'hanya penyamun yang kenai penyamun'.

Ini lah perubahan zaman dalam PSSCM....., Perjuangan memertabatkan budaya bangsa melalui peradapan gangster melayu... Ooop! silap! sori.... peradapan gangster MGR (berkaca hitam)

Betuilah tu kata Ustaz Hanafi "....guru itu ibarat kencing berdiri, murid kencing berlari..."

Sapahabaq : Anak murid kencing berlari?

1 comment:

  1. macam pribahasa tamil

    " hanya babi datang dalam kumpulan , singa datang berseorangan " wakakkaka

    ReplyDelete