Monday, August 30, 2010

sapahabaq : Sama dengan Rasulullah...

emmm ramai ahli2 silat cekak dah keliru, depa ni masuk silat cekak sebab seni bangsa, memertabatkan seni bangsa. pada masa yang sama belajar lah sikit2 agama melalui penerangan guru tetapi kerana terlalu asyik maka mereka lansung menyatakan;

1. bahawa silat cekak bawa perjuangan agama...

jawapannya: kalau macam tu Silat yang di bawa Pak Ya lah yang mula bawa perjuangan agama. Silat Cekak Hanafi dan Silat Cekak Pusaka Hanafi pun bawa perjuangan agama.

Maka akan berkata pula :

2. bukan silat cekak tetapi guru silat cekak

jawapannya: kalau macam tu semua guru silat cekak lah yang bawa perjuangan agama... bermula dgn Panglima Ismail, Tok Rashid, Pak Ya, Ustaz Hanafi, Pak Ak, Mat Radzi, Joe Marwi dan sekarang Maiden.

Maka akan berkata pula :

3. Guru-guru Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia sahaja bawa perjuangan agama....

jawapannya : kalau macam tu Maiden tu lebih hebatlah dari Pak Haji Zain kerana dia guru PSSCM dan dia bawa perjuangan agama tetapi Pak Hj Zain bukan ahli pun.... Fahaman yg dibawa oleh pengasas ni mai mana? bukan kah dari pak hj zain...

Maka akan berkata pula :

4. Guru yang bersanadkan kpd Pak Haji Zain itulah yang bawa perjuangan agama

jawapannya: kalau macam tu hanya mereka2 ini sahaja ke yang bawa perjuangan agama...... Pak Hj Zain, Ustaz hanafi, Pak Ak dan kini Maiden? Bermakna mereka ini semua mempunyai ketinggian ilmu yang sama? perjuangan yang sama? atau Ustaz Hanafi telah membawa melalui silat cekak maka hanya guru silat cekak malaysia sahaja yang bawa perjuangan agama dan lebih tinggi darjat dari orang lain... termasuk Pak Hj Zain?

Macam mana pula dgn anak murid Pak Hj Zain yang lain? mereka terus mengajar kitab hikam dan HJ Ghazali pun menuntut dengan anak murid Pak Hj Zain sekarang ini.

Maka akan berkata pula :

5. Hanya Tok Hikam sahaja bawa perjuangan agama.....

jawapannya: patut la begitu.... apa bangsa pun tak apa sebab mereka cuba nak katakan guru mereka si Maiden tu Tok Hikam seperti lah Pak Hj Zain yang bawa ilmu tauhid maka guna sahaja silat cekak malaysia ni sebagai jentera untuk menyampaikan ilmu tauhid kepada semua umat islam di Malaysia....

Jadi kenapa penting sangat nak jaga silat melayu tu?

masukkan sahaja ilmu bela diri bangsa lain agar seluruh umat islam tak kira apa bangsa pun boleh mendapat ilmu tauhid dari Tok Hikam siMaiden tu!

Lagi pula guru silat melayu ni pun bangsa hindu! perjuagan islam tak boleh pilih bulu dan harus berlaku adil...... semua bangsa boleh masuk semua budaya kena diperkembangkan? kan? kan? kan?

Maka akan berkata pula :

6. Guru kami akan bawa apa yang Ustaz Hanafi bawa.... tidak lebih dari itu...

jawapannya : Guru hampa tu tau ka apa ustaz hanafi bawa? kenapa dia tak nak buka pondok macam saranan Pak Hj Zain? kenapa dia tak bawa sendeng tapi Silat Cekak? Kalau setakat agama dah pasti dia bawa cara pondok sahaja habis tu kenapa bawa kot silat melayu......?

Maka akan berkata pula :

7. Guru kami betul dan penganti yang sah sebagai Presiden, Guru Utama dan Tok Hikam dengan itu hanya Maiden lah yang layak untuk memimpin umat Islam di Bumi Melayu ini walaupun asal bangsanya hindu.... kerana Perjuangan yg dibawa oleh guru2 silat cekak adalah utk umat islam cuma zaman ini perjuang ini hanya lalu ikut bangsa melayu. Kita kata perjuangan silat cekak adalah sama dengan apa yg dibawa oleh rasulullah, sedangkan rasullah bukan melayu. Tapi kita terima, kenapa sekarang tidak pulak. Islam agama sejagat bukan agama sesuatu bangsa.

jawapannya : satu pertanyaan! kalau perjuangan silat cekak adalah sama dengan apa yg dibawa oleh rasulullah... Jika ianya benar maka mengapa syahadah yang dilafazkan oleh guru silat cekak ini (maiden) berbeza/bercanggah/berlainan dengan kalimah syahadah yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w, sahabat, tabi’in dan seluruh para ulama ahli sunnah wal jamaah?

di mana samanya dengan rasulullah? apa hakikatnya? ilmu perjuang islamnya? Tok Hikamnya? dsbnya......


13 comments:

  1. mereka juga berkata: “Dengarkanlah dan taatilah (pimpinanmu)! Walaupun yang berkuasa atas kita semua adalah seorang hamba Habasyi (kulit hitam); yang seakan-akan kepalanya seperti kismis.” (HR. Al bukhari).[2]

    Wahai orang melayu yang mengaku islam dan membawa perjuangan Rasul.

    bertanyalah kalian kepada Saithu itu yang mengaku guru umat melayu...apakah maksudnya "HA.. MIM.." yang terdapat dalam permulaan surah2 alQuran.???

    Apakah penjelasan Guru Kalian yang di turunkan ke bumi melayu ini untuk membawa perjuangan rasul seperti yang telah anda war-warkan berpandukan surah al baqarah ayat 269 itu.

    ReplyDelete
  2. Jika si hitam Habasyi tu sebenar guru..maka kena ikut lah..itu tak leh nak ditolak lagi. Soalnya maideen nie sebenar guru ke?? Apa buktinya?
    Jawab..jangan tak jawab...tunjukkan buktinya.
    Apa2 bukti pun depa nak bagitau, selagi syahadah tu salah...tok sah nak dok cerita tipu la...

    Di MAP IP di sekolah seita budi hari tu, maideen kata dia dah boleh lawan jin...jin datang dok ngacau, dia lawan..terus dia kata.."tak caya..tanya kak ros.."
    alamak..mintak dipercaya kan ke?
    Setakat lawan jin, aku jugak pernah lawan jin/setan...jadi aku boleh jadi guru cekak le yer..???

    iissshhh...bebudak betui la..

    ReplyDelete
  3. artikel yang menarik..
    Saidina Ali k.r.w boleh menjawab 10 pertanyaan dengan 1 jawapan. Itu tanda orang alim.

    Tapi, kalau 1 soalan di atas pun x boleh nak jawab, tu tanda apa pula yer?

    tepuk dada, tanyalah..di mana kekuatan iman.

    ReplyDelete
  4. Salam buat orang melayu,

    Bangsa mu di jajah,agama mu di percacaikan demi kepentingan, dimana kalian....?

    copy dari seorang pejuang
    Bagaimana pula dengan hadis di bawah ini..... jadi janganlah bermain dengan hadis utk kepentingan diri !!!!!!



    “Barangsiapa yang membai’at seorang imam (Khalifah), memberikan uluran tangan dan buah hatinya, maka hendaklah dia mentaatinya semaksima yang mungkin. Apabila datang imam lain yang ingin merebut (kekuasaan) darinya, maka bunuhlah yang terakhir” [HR Muslim & Ahmad].



    Rasulullah SAW juga bersabda,

    “Barangsiapa datang kepada kalian, sedangkan urusan kalian ada di tangan satu orang (Khalifah), dan dia ingin memecah-belah kalian atau mencerai-beraikan kesatuan kalian, maka bunuhlah dia” [HR Muslim].

    ReplyDelete
  5. Ahmad Mukhlis menulis
    Salam..saya sebagai generasi yang lebih muda , sedih apabila melihat berlaku penolakkan kepada sesuatu kebaikan yang berlaku di dalam organisasi kita. Yang kita sedia maklum kukuh dari akar umbi hingga ke pucuknya..Usah kita mentakwilkan pegangan hukum keagamaan yang ada, kerana bagi saya..layaknya kita, bagaikan mengapai awan d langit. namun, Dengan hadirnya seseorang yang berhak, janganlah pula kita terapkan permasalahan peribadi..jika ada!! Maka, di sini Bersihkan hati, kuatkan iktikad, sampai bila2 kita akan Bersama..Dan Bersatu..Rasulullah yang buta huruf bukan dari kalangan yahudi sendiripun di angkat Allah menjadi Rasul, Yahudikah Muhammad S.A.W? Sedangkan Hamba seperti Abu hurairah r.a yang di katakan hina, Di angkat darjatnya oleh Allah..Quraisy kah beliau? Dan janganlah kita prejudis terhadap bangsa dan warna kulit seseorang, kerana kita sendiri pun tak seputih mana..dan kita sendiri pun tak se-melayu mana..jawakah? banjarkah? bugiskah?

    http://www.facebook.com/profile.php?id=1290775694&v=wall&story_fbid=120060804712797

    ReplyDelete
  6. dipetik dari blog WAN MOHD LUDFY HELMI

    http://ludfy27.blogspot.com/search/label/PERIHAL%20ALAM%20MELAYU


    "Negeri Melayu itu terletak di antara negeri India dan Cina. Adalah alam Melayu itu terdiri dari kebanyakan pulau yang terpencar-pencar atau terpisah-pisah. Pakar/ ahli ilmu geografi mengibaratkan bahawa alam Melayu itu adalah sebahagian daripada negeri-negeri India-Cina.

    .....

    "Bangsa Melayu itu adalah bersifat ikhlas, lemah lembut, lunak, berperibadi sopan. Mereka memiliki kehormatan yang sopan, menguasai pembaikan pertukangan, menerima pemodenan teknologi, mereka memperoleh pendidikan dan ilmu pengetahuan serta kecemerlangan kefahaman padanya.

    ......

    Sheikh Ahmad al-Fathani mengakhiri kalimat pada nota Tashil Nail al-Amani, katanya, "Bangsa Melayu mempunyai kedaulatan-kedaulatan yang besar, maka kekuasaan-kekuasaan kafir telah menipu daya mereka. Semoga Allah memelihara negara-negara Islam daripada mereka (kafir). Amin".

    ........

    ReplyDelete
  7. mau jawab itu Ahmad Mukhlis punya tulis .....
    bukan bangsa sangat yg kita sengat
    tapi mau ingat
    itu syahadah bunyinya tak petah
    bukan telo tapi salah
    memang salah boleh punah
    menjadi nanah melayu dan muslim punah
    kenapa tak faham2 sudah
    kita tanya sampai lelah
    jawabnya juga entah

    ReplyDelete
  8. alamak.... aku terlambat membuka topik ni.... tapi masih ada ruang nak kongsi dgn pembaca semua .... mudah-mudahan ada yg membuka lagi topik ini.

    Ini fasal Tok Hikam, .... bagaimanakah ada yg mengatakan Maideen macam Tok Hikam .... tak mungkin sangat sbb semasa perjumpaan penyelia Lembah Kelang di DPalma Hotel (12 Jul kalau tak salah ) selepas Maideen dikatakan diisytihar pengganti.... antara ucapan muqadimahnya ....
    1. Kata Ustz Hanafi, kita jgn tunggu takdir ttp kena cari takdir .... bg saya, ada kebenaran tp masih tidak betul dalam konteks Tauhid.

    2. Guru2 kita yg dulu bawa Hikam tp saya tak bawa Hitam, saya bawa Tauhid. .... bg saya, Hikam dan Tauhid adalah 2 perkara yg tak sama tp sangat berkait, kerana kedua-dua adalah saling menyalingi ... maka Maideen tidak kenal apa itu hakikat ilmu.

    sepertimana Maideen kata dia tak pegang atau tak bawa Hikam, mustahil dia Tok Hikam !!!!

    Untuk dibawa renung bersama .... kasihlah kepada anakbangsa

    ReplyDelete
  9. kalau nak jadi guru silat.... sapa pun boleh!!!! tapi jangan la duk angkat taraf sama macam guru hakikat atau tok hikam....

    La ni ramai mengaku org hakikat tapi betui ke tu?

    Nak jadi guru silat...... jadilah,,,, tapi cukup2 saynag seribu kali sayang kerana guru silat melayu di gurukan pada bangsa hindu... jadi tang mana letaknya keaslian silat tu sekarang ni?

    ReplyDelete
  10. korang pegi le cari silat lain..... apa ke bangang sangat..... guru kitorang.... kitorang punya suka lerr....gi le berguru ngan mat radhi al qedahi atau joe marwi....diorang kompom melayu

    Tak suka rumah ni.... keluar....kitorang ok je.... yang merapu tak tentu hala ngape? Mulut mengalahkan buntut ayam....

    Tapi cakap pun tak guna..... korang tetap akan terus berusaha untuk menghancurkan psscm..... macam group yang pecah zaman 93-94.... cuma korang adalah generasi baru...tapi untuk yang mempelajari sejarah....taraf korang dah sama dgn iblis....hahahahaha

    ReplyDelete
  11. Hang kenai ke Iblis tu macam mana? macam hang kenai melayu kot? tu la pasai keling hang boleh kata melayu....

    Hello friend.... hang ni sesat akai ke sesat hati? ka tak ada hati dan akai?

    rumah yang hampa duduk tu Ustaz Hanafi yg buat untuk org2 melayu sebab tu dia pasak tiang2 dengan silat melayu yang asli hanya tiangserinya berteras Islam.... Khas utk orang melayu....

    Jadi bukan utk org India jadi tuanrumahnya.... bangang! Jadi hampa la yg kena keluar dan buat persatuan lain dan boh la nama Persatuan Silat Islam 1 Malaysia... baru kena dengan guru berbangsa Hindu yang perasan sangat nak jadi Melayu......

    Nasib baik la jalan yg hampa kata jalan perjuangan ni dibawa melalui silat cekak oleh ustaz hanafi... entah2 kalau jalan ni dibawa oleh Wang Zi-Ping melalui shaolin kunfunya.... sure la si maiden tu akan jadi lebih cina dari cina dan hampa pun akan turut sama kot dan pasti maiden tu tukar nama ke Satho Ma Den.

    Ada akai... pakai la... jgn letak kat lutut bro.

    Nak kenai Iblis ni susah sikit sebab Iblis ni pakar menyamar....... sampai org tak kenai asal usul dia sebenar sapa!!!!!

    Macam hindu menyamar jadi melayu.... sampai org percaya sungguh dia melayu........ pakai melayu, nama sepenuhnya melayu...siap pernambahan syed lagi..... agak2 macam tu kot kepandai iblis menyamar...... so jgn la berani sangat tuduh org iblis nanti kena batang hidung sendiri..... biarlah yg kenai iblis je berani menuduh seseorang tu iblis... macam guru kita Pak Ak tu...... dia bernai lah kata sebab dia kenai iblis tu macam mana... "sesiapa yg mengaku dia penganti...tu IBLIS"

    ReplyDelete
  12. salam kpd anon January 11, 2011 9:57 PM

    anda berkata:

    "Tapi cakap pun tak guna..... korang tetap akan terus berusaha untuk menghancurkan psscm..... macam group yang pecah zaman 93-94.... cuma korang adalah generasi baru..."

    tahu ke kamu siapa2 yang mempertahankan zaman 93-94 tu?? Bagaimana anda boleh melebelkan kami adalah generasi baru? sedangkan kami lah antara mereka2 yang bersungguh2 mempertahankan Pak AK dalam PSSCM sehingga kekal PAK AK sebagai guru utama yang sah!!!! kalau tidak PSSCM ni jatuh ke tangan gang Am dan Mat Radzi sebagi guru.... dan pasti kamu akan bergurukan kpd Mat Radzi sekarang ni.

    Kami akan bersama guru kami Pak Ak walaupun Pak Ak tewas dalam kemelut 93-94. DAN begitulah hari ni kami tetap akan bersama PAK AK sehingga akhir hayat..... kerana guru kami hanya sorang je.

    Yang ada dalam PSSCM sekarang ni tak tau apa2 pun hal 93-94 tu. Mereka bukan mempertahan PAK AK sangat pun pd tahun 93-94. mereka hanya pertahankan PERSATUAN agar tak jatuh di tangan Am dan Mat.......

    Nasib je MALB pada tahun tu sebelah kita menang undi tak sampai 20 undi kerana caw perak tak hadir......... kalau tidak anda semua jadilah anak murid Mat Radzi sekarang ni dan tak pasti bergurukan si Mamak Keling Paria tu!!!!!

    Maka kerana kepintaran Paria tu mencalunkan diri sendiri sebagai Naib Presiden..... maka hari ni si Paria tu berjaya megaburi mata dan akai semua org agar dia lah yg selayaknya menjadi GURU.

    dan anda semua telah menjadi anak murid guru Paria yang mempertahankan persatuan konon DAN layak mendapat gelaran atau pingat khas pingat berjasa lagi setia dr persatuan bergelar PARIAWAN!!!!

    ReplyDelete
  13. Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kita perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

    ReplyDelete