Monday, August 23, 2010

sapahabaq : Mereka terus membela

Bela jangan tak bela! Nampak sangat mereka tau guru mereka itu silap dan salah tetapi kerena terlalu takut atau taksub kepada guru mereka itu mereka tetap tidak mahu mengaku... bahkan cuba mengalih perhatian kepada kesalahan awam dalam masyarakat pulak... tanpa sedar fahaman mereka itu sebenarnya mempengaruhi atau memperdayai sebahagian besar masyarakat, khususnya di IPT

Kalau dah tak betui tu... mengaku je la.... jangan angkuh dan sombong..... selagi tidak mahu mengaku silap maka selagi itulah mereka menyatakan bahawa pengangan Syahadah guru mereka itu benar walaupun bacaannya ternyata bertentangan dengan kalimah syahadah yang lazimnya yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w.

Mereka terus bersubahat dan membela guru mereka........ Apa nak jadi dengan anak-anak melayu di Tanah Melayu ini? Mereka sanggup taat setia kepada guru mereka membabi buta, sanggup menjadi tuah yang kali ini mentaati si jebat sebagai ketua mereka, yang biadab kepada rajanya sendiri.

Maka mereka terus membela!!!!!!!

[dan salah seorang hulubalang mereka membela guru mereka dalam komen blog suarajagat...... bacalah pembelaan mereka dan kemudian apa kata suarajagat pula]


zaer says:

Salam Juang,

Saya sebagai bekas ahli yang juga pernah membaca Syahadah didepan Guru Utama Datuk Maideen (PSCCM).Secara dasar ,atau logik atau ilmu aqidah yang dipelajari,secara pengamatan dalam keadaan sedar,tidak terlihat kesilapan Guru dalam membaca syahadah.

Bukan untuk membela kerana saya juga telah keluar dari PSCCM,tetapi sekadar apa yang dipelajari di sekolah dan pondok, PSCCM tidaklah kontradik dari Aqidah AhluSunnah waljamaah., kerana 1) saya telah menyertainya 2) saya dapati gerakannya l mirip gerakan solat. 3) Saya keluar kerana ” Semangat Bangsa” atau ” Melayu” terlalu kuat lebih dari ” Islam”. Silat seharusnya melebihkan agama dari bangsa, kerana yang dapat menyatukan manusia adalah agama ,bukan Bangsa.

Bagi saya, lafaz syahadah yang dilafazkan oleh seseorang , perlu ada Penyaksian kepada Allah dan Rasul, secara lisan,hati dan amalan. dan itu yang dibicarakan dalam pelajaran Tauhid.

Persoalan yang ingin di timbulkan , adakah Syahadah yang selama ini umat islam baca telah teguh didalam jiwa manusia?, adakah telah Syahadah telah menjadi arah tuju kehidupan manusia?..Adakah Syahadah yang dibaca hanya akan diterima apabila betul Tajwidnya atau Makhrajnya???….Sedengakan Syahadah yang sesungguhnya adalah komitmen atau Sumpah bahawa Hidup,mati, Ibadah hanyalah untuk Allah semata ,dan Rasullulah adalah tauladan kehidupan… Soalan lagi, Adakah Rasullulah telah benar2 menjadi ikutan Kta?? atau hanya 1/2/3 sahaja???…Adakah Cinta kepada Allah telah melebihi segalanya apa yang kita cintai..

Justeru, saya menasihati jika ingin terima atau tidak..Adalah lebih baik kita hisab diri ,adakah Syahadah yang kita telah teguh didalam jiwa kita ?? seperti firman Allah didalam Surah Ibrahim….Allah mengumpamakan Kalimah yang baik dengan pohon yang baik…

Adalah lebih baik bicara, bagaiman ingin selesaikan MASALAH AKHLAK dikalangan remaja..ramai berbicara HUDUD mampu menyelesaikan. TETAPI BAGAIMANA ingin MENYAMPAIKAN tentang HUDUD agar difahami oleh UMAT ISLAM MALAYSIA.. Bagi yang mengaji agama , barangkali udah faham..Tetapi MAJORITI yang tidak tahu bagaimana??..MASALAH REMAJA , KALIMAH SYAHADAH nya BAGUIH, TAJWIDNYA<>

  • suarajagat says:

    terima kasih atas komen saudara zaer..
    dan saya gembira bila anda sendiri mengambil potongan ayat surah Ibrahim.

    nampaknya anda hanya beberapa hari menjadi ahli silat cekak dan tidak memahami keseluruhan silat tersebut.

    Untuk pengetahuan saudara..secara dasar, logik dan menurut ilmu dalam bidang akidah dan nahu bahasa arab, sebutan kalimah tersebut ternyata bertentangan dengan kalimah syahadah yang lazim sebagaimana yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w, para sahabat r.a, para tabi’en dan sekalian ulama dari kalangan ahli sunnah wal jamaah.

    Perlu di ingat bahawa sepotong kalimah boleh membezakan seseorang di hadapan ALLAH SWT. Kalimah tauhid tidak boleh dipisahkan dari akidah. Kerana itu Rukun Islam yang pertama ialah mengucap 2 kalimah syahadah. Firman ALLAH dalam surah Ibrahim ayat 24-27 wajar dijadikan renungan, maksudnya :

    ” Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana ALLAH mengemukakan satu perbandingan, iaitu:kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit. Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin TUHAN-nya. Dan ALLAH mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran). Dan bandingan Kalimah yang jahat dan buruk samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah tercabut akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup. ALLAH menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengankalimah yang tetap teguh (kalimah syahadah) dalam kehidupan dunia dan akhirat; dan ALLAH menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri mereka sendiri); dan ALLAH berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA. ” (surah Ibrahim : 24-27)

    berkaitan dengan kata-kata anda ini pula :

    adakah Syahadah yang selama ini umat islam baca telah teguh didalam jiwa manusia?, adakah telah Syahadah telah menjadi arah tuju kehidupan manusia?..Adakah Syahadah yang dibaca hanya akan diterima apabila betul Tajwidnya atau Makhrajnya???….Sedengakan Syahadah yang sesungguhnya adalah komitmen atau Sumpah bahawa Hidup,mati, Ibadah hanyalah untuk Allah semata ,dan Rasullulah adalah tauladan kehidupan… Soalan lagi, Adakah Rasullulah telah benar2 menjadi ikutan Kta?? atau hanya 1/2/3 sahaja???…Adakah Cinta kepada Allah telah melebihi segalanya apa yang kita cintai..

    Justeru, saya menasihati jika ingin terima atau tidak..Adalah lebih baik kita hisab diri ,adakah Syahadah yang kita telah teguh didalam jiwa kita ?? seperti firman Allah didalam Surah Ibrahim….Allah mengumpamakan Kalimah yang baik dengan pohon yang baik…



    Adalah lebih baik bicara, bagaiman ingin selesaikan MASALAH AKHLAK dikalangan remaja..ramai berbicara HUDUD mampu menyelesaikan. TETAPI BAGAIMANA ingin MENYAMPAIKAN tentang HUDUD agar difahami oleh UMAT ISLAM MALAYSIA.. Bagi yang mengaji agama , barangkali udah faham..Tetapi MAJORITI yang tidak tahu bagaimana??..MASALAH REMAJA , KALIMAH SYAHADAH nya BAGUIH, TAJWIDNYA<>

    Jawapan SJ :

    Untuk menjadi seorang muslim yang baik, keseluruhan aspek kehidupan mesti dititikberatkan. Pengucapan syahadah yang betul adalah 1 kewajipan. Hal-hal berhubung kefahaman akidah, pelaksanaan syariat, dan keperibadian akhlak adalah amat penting. Kesemua perkara ini mestilah dijaga, dihayati dan diamalkan secara serentak, selari, seiring dan sejalan. Kemantapan keseluruhan perkara tersebut membentuk insan kamil. Rasulullah s.a.w mengajarkan umatnya syahadah yang betul dan akhlak yang lurus…justeru, kedua-duanya adalah penting dan perlu.

    yang pasti komen anda sama sahaja seperti ribuan ahli CM yang lain, yang masih tidak mampu menjawab soalan SJ :

    Jika ianya benar maka mengapa syahadah tersebut (yang dilafazkan oleh Dato’ Maideen) berbeza/bercanggah/berlainan dengan kalimah syahadah yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w, sahabat, tabi’in dan seluruh para ulama ahli sunnah wal jamaah?

    ...................................................................................................................

    [ikuti seluruh perbincangan syahadah ini di blog suarajagat]

7 comments:

  1. ermmm..aku rasa aku kenal persis dengan si penulis,kerana soalan sama yang sering diajukan tiap kali bersua,dari segi lenggok gaya bahasanya,apa yang aku boleh simpulkan memang benar dia dah keluar dari psscm tapi dek kerana budi yang diberikan oleh tok chaitu membuatkan beliau rasa terpanggil untuk menegakkan perkara tersebut secara membati buta tanpa ilmiah pon sebenarnya...(jika dialah orangnya)

    ReplyDelete
  2. DEPA NI SANGGUP MATI DARI MENGAKU KESILAPAN ATAU KESALAHAN,PASAL IBLIS BERAJA DI HATI DEPA......MAKANYA BERKELAKUAN LAH DEPA SEPERTI FIRAUN.

    YDP MELAKA, sdr Sham telah membuat logo 45tahun perayaan PSSCM..begitu peka sdr sham mengenal akan guru palsu itu dan telah menjadikan logo bertanduk itu satu isyarat siapakah pemimpin PSSCM???tujuannya supaya perwakilan menangguh atau membatalkan hasrat utk melantik saithu itu sebagai Presiden PSSCM tapi apa kan daya tindakan sdr sham yg boleh diumpama pepatah melayu "baling batu sembunyi tangan" tidak sampai kefikiran ahli2 PERWAKILAN yg terus beku lagi lesu itu.

    Harapan kami anak2 melaka ini buat sdr sham,
    Katakan secara terbuka akan ketidak benarnya Saithu ini dan tak perlu bersekongkol lagi dgn konspirasi memantankan Tn Hj Ishak Itam.

    Benar!! kata Ustaz kpd sdr sham agar ikut maideen...dan sdr sham pun tahu situasi ketika itu dimana Ustaz telah arah maideen jaga persatuan dan silat makanya ikutlah maideen jaga persatuan.

    Sdr sham juga tahu dan faham bilamana saithu mengarah AJK pUSAT mengadakan MAKP untuk istihar beliau sebagai guru utama..arahan ustaz itu terbatal..kerna ustaz suruh sdr sham ikut maideen bukan pasal beliau akan jadi guru tapi "penjaga" saja.

    Kami anak2 melayu melaka ini tidak lagi sanggup digambarkan sepertimana sejarah lalu "robohnya kota melaka...."
    seolah kita berpakat dgn keturunan nana chattu seperti tahun 1515.Sdr sham pun sedar dan arif bahawa warisan mutlak itu tetap milik melayu.Dimana lagikah harus kita berbangga dgn budaya sekiranya pemimpin kita ini sekadar berpakaian,bercakap melayu tapi nada dan gaya bahasanya seperti hero tamil tanpa kias apatah lagi utk berpantun seperti amalan org melayu melaka ini..
    Ketahuilah akar umbi anak2 PSSCM melaka hanya menungu kata dari sdr sham dan kami sentiasa mendukung sham dalam apa keadaan pun.
    Bila mana sdr sham mengatakan isi hati melalui simbol logo bertanduk itu KAMI PERCAYA ilham dan gerak itu datang dari Allah walau bagaimana pun kita rancangkan itulah hasilNya...KETENTUANNYA.

    Harapan anak2 Melaka belum terlambat utk kita mengelakan dari terpalit dlm sejarah seperti 1515.
    Bagi kami biarlah kita hilang keistimewaan atau pangkat atau darjat atau penghormatan dlm PSSCM yg di terajui oleh Saithu dari kita di cerca atau di anggap pengkhianat atau melayu bangsat oleh anak,cucu,cicit serta genarasi yg akan datang.


    ANAK2 MELAYU PSSCM MELAKA...MENANTI HARI YG BERSEJARAH ITU..KITA PERLU BERANI MENGHADAPINYA WALAU PUN PAHIT...KATAKANLAH SDR SHAM ATAU ABG SHAM.

    ReplyDelete
  3. hmmm..."ada yang baru,yang lama terbatal"...saudara tuah..ingat tak sapa yang cakap camni?...

    ReplyDelete
  4. sayang seribu kali sayang.... sdr sham yang mengaku berketurunan Sheikh Arsyad Al-Banjari ini tidak mengkaji sedalam-dalamnya perjalanan perjuangan ulamak-ulamak terdahulu yang ada pertalian darah dan benih dengan sdr sham.

    Sdr sham sebagai seorang pemimpin hanya ambil enteng dalam meneruskan perjuangan mereka2 yg terdahulu...

    Mereka terdahulu telah melestarikan budaya dalam beragama dan mereka2 itu buat bukan saja2 atau untuk mendapat nama tetapi jawatan dan wilayah yang telah dipertanggungjawabkan kepada mereka.

    Sdr Sham sendiri mendengar dari mulut guru kita Tn Hj Ishak Itam bahawa Maiden tak boleh jadi guru... tapi disuruh ikut maiden sebab apa ya? (ikut dan tengok apa yg dia kan buat kot)

    Persoalan yg utama kenapa Pak Ak dan malah Ustaz Hanafi cakap kenapa Maiden tak boleh jadi guru????

    Tau kenapa?? dan kenapa tak boleh?

    cubalah cari jawapan ini dengan jelas....... sebelum terlambat dan sebelum termaktuk sebagai telah menderhakai seluruh para perjuang sebenar dari dahulu sehingga ke akhir zaman.

    Kalau dulu sdr Sham boleh ke hulu ke hilir mencari orang2 hebat dan orang2 mistik dalam mencari sedikit kefahaman diri.... carilah seperti mereka2 ini untuk semakin jelas siapakah yang harus terus memimpin perjuangan yang dibawa guru2 kita ini.

    Perjuangan ini tidak bersabit lansung dengan silat cekak, hanya sebagai landasan untuk berhimpun dan pastikan ruang berhimpun ini pula dilaksanakan oleh mereka yang jelas bukan sah kaki pembohong si mamak maiden itu.

    Sdr sham harus sesekali bersembang dengan Maiden atau pengikut rapatnya akan pengetahuan mereka dalam hal bersabit dengan perjuangan ulama-ulama dulu yang membawa 'benda tu' dan perhatikan sejauh mana gang maiden ini tahu dan faham akan semua ini.

    Kalau benar dia sebenar guru... dia tahu akan rahsia-rahsia ini..... dia tidak akan berdalih... atau sembang pandai....

    Guru yang pimpin silat cekak harus tahu dan boleh cerita satu persatu dalam perkara rahsia dan sir ini... kalau tidak dia tu pembohong!!!!

    Sebab tu lah adab dan adatnya harus pergi satu dan berganti satu....... tak boleh dua dalam satu masa!

    Sekiranya diganti juga maka akan nampak pelbagai ketidak betulnya pada guru penganti itu...

    1. syahadah berlainan pada ijazah pertamanya

    2. bohong kononnya tidak belajar cara nak ijazah

    3. sombong dan bongkak ketika semasa mengijazah

    4. tak tahan lama diatas sejadah ketika ijazah

    5. Mengikut kehendak diri dalam banyak perkara

    6. dan seterusnya....

    Inikah wajah seorang guru yang punya hakikat kononnya?

    tak sewajah langsung seperti Ishak, Hanafi, Zain, Said, Husin, Taib, Masu'ud, Sa'ud, Arsyad, Karim dan seterusnya......

    ReplyDelete
  5. Wahai Luth jgn jgn jadi kaum luth,....ADA ORG BARU YG LAMA TERBATAL.....
    ada yg boleh begitu dan ada yg tak boleh begitu.
    jika luth berkata begitu nampak jelas sdr luth tidak khatam darihal berpakaian dgn isyarat.

    Pantun silat cekak ini besar maknanya buat mereka yg mengetahui...tapi luth dan seangkatannya mengkhianati nya.

    sdr luth dan yg seangkatannya ikutlah bahtera saithu maideen a/l katarisha bertopengkan budaya melayu itu.

    ReplyDelete
  6. kepada sdr luth apa maksud sebenar saudara tlg jelaskan....dibimbangi ada salahfaham nya

    ReplyDelete
  7. wahai saudara ku tuah...nampaknya ada salah faham kat ayat saya tu...

    "ada yang baru,yang lama terbatal"

    bukan saya yang mengatakan begitu...cuba saudara bertanyakan kepada sesetengah ahli yang menolak maideen di melaka, saudara semestinya maklum siapa mereka kan?

    saya taknak naik bahtera kerana saya masih lagi "cangkuk" pada "gerabak"..

    salamun alaikum...

    ReplyDelete