Sunday, August 29, 2010

sapahabaq : Pembelaan Seterusnya

Dipetik dari FaceBook : Kata pembelaan oleh seorang Setiausaha Cawangan dalam pemerintahan 1Maiden . . .

" Peristiwa syahadah merupakan ‘bola tanggung’ buat kaum yg sdg menderita sakit hati krn akhirnya mereka dpt juga menemui racun yg diidamkan2 selama ini gunanya bagi meracun dan memecah belahkan ummat. Manakala bagi kami peristiwa berkenaan dpt menzahirkan utk kami kumpulan ‘Abdullah Bin Ubai’ yg sedang bersembunyi dikalangan kami selama ini. Akhirnya kaum ini menunjukkan mukanya juga sesudah berusaha secara senyap sblm ini dgn mengusung bola tanggung yg baru ditemui keseluruh Semenanjung Tanah Melayu utk merasuk ummat. Katanya ‘petunjuk’ dari Allah ini adalah kebenaran utk ummat. Dia menghalakan sebatang jarinya menunjuk2 kpd org, tetapi dia lupa 4 btg lagi jarinya sendiri sedang menunjuki dirinya sendiri. Mereka mengusung bola tanggung ini dgn jalan mencerca dan menghina keatas apa yg tlh Allah tentukan atas warna kulit, darah dan daging seseorang. Inilah akhlak kaum yg pernah diberikan amanah utk mentadbir sblm ini.

Dari 1001 macam jln penyelesaian, akhirnya jln fitnah dan khianat juga yg mereka ini pilih. Ada hati pula kaum ini hendak mengajar kita ttg ‘menghormati pendirian org lain’,’hak & amanah’ dan ‘perdu iman’. Lebih aneh lagi, ada hati pula kaum ini nak mengajar kita ttg persaudaraan & pentadbiran.

Krn mengenangkan rekod persaudaraan sblm inilah kita berdiam diri selama ini walau apa pun yg kaum ini buat. Setahun kita bagi kaum ini ruang & masa utk mengendurkan serangan khianat mereka kpd ummat.

Nyatalah mereka ini tidak akan dan tak mahu berenti.

Dan kami juga tidak akan berhenti walau utk sesaat pun demi utk mempertahankan wadah ini. "

Persoalannya :
Kenapa tak jawab saja bab syahadah tu?


9 comments:

  1. salam,

    Kesian aku melihat rakan-rakan yang telah memilih jalan selamat kononnya... kekal mempertahankan wadah yang suci tetapi pemimpin yang mereka bela itu mengkotorkan kesucian yang mutlak... dengan lafas syahadah yang pelik akan tetapi tetap mempertahannya dengan alasan 'telo', syahadah yang direct dengan tuhan dan alasan syahadah pakaian guru yang tidak harus dipertikaikan.

    saya ulangi : kekal mempertahankan wadah yang suci tetapi pemimpin yang mereka bela itu mengkotorkan kesucian yang mutlak! Atau sebenarnya menunjukkan kaum ini tahu salahnya tetapi tetap mempertahankan kesalahan itu kerana takut malu, takut nampak bodoh lalu mereka melaungkan kata-kata perjuangan untuk bersama-bersatu mempertahankan wadah yang suci ini dan kononnya mereka berdiri ditempat yang betul....

    seterusnya mereka anggap yang lain menentang, pengkhianat agama dan bangsa membawa perangai keji ke sana ke sini menghasut orang lain agar menolak guru mereka ini..... seeloknya lihat dulu perangai guru mereka itu yang kaya raya tetapi telah lama ke hulu ke hilir membawa fitnah dan kejian kepada orang lain... akhirnya lidahnya tidak dapat dikawalnya sendiri

    Siapakah sebenarnya membangsatkan wadah ini? Kekal mempertahankan kecelakaan yang terang kerana ingin kekal dalam wadah yang dinodai oleh kaum yang dayus...

    ReplyDelete
  2. entahla... apa nk jd dgn bangsa ku ini,,,

    ReplyDelete
  3. Salam buat pembaca sekalian,
    Jika sesat jalan balik ke pangkal jalan,Jika nak berpegang ,gengamlah pada hulunya,Jika nak keputusannya rujuk pada pegangannya.

    Maka kiTA ambil mutiara hikmah yang di pamer di web PSSCM:

    " Mata kapak yang dibuat daripada besi tidak boleh memotong kayu, tetapi kayu juga yang boleh memotong kayu kerana mata kapak tanpa kayunya tidak boleh memotong"


    Disini jelas sekali apa yang sepatutnya menjadi rujukan ahli2 PSSCM jika ingin mencari seorang pemimpin yang berlandaskan budaya orang melayu

    Jawatan GU dan Presiden se umpama hulu nya pastilah orang nya berketurunan melayu..."kayu membelah kayu...."maknanya pemimpin melayu lah yang boleh memimpin orang melayu,lebih-lebih lagi teras budaya orang melayu seperti silat ini,dimana silat ini adalah pakaian hulubalang2 melayu dan panglimanya(ketua) pasti lah orang melayu.

    Jika Islam itu ada masallah atau kekeliruan rujuk lah pada Al Quran,hadis,sunnah,qias

    Jika satu persatuan budaya orang melayu ada kemelut seperti PSSCM(kekeliruan ahli2nya dalam soal kepimpinannya)rujuk lah pada mutiara hikmah atau bait-bait ayat yang menjadi ungakapan ahli2 nya disetiap waktu ketika berkempen mencari ahli2 baru yang dikeluar dari mulut pengasasnya Almarhum Ustaz Hanafi.

    seperti mutiara hikmah di bawah ini,jelas sekali mengatakan budaya ini hak kita.

    "Sains dan teknologi boleh dicari di mana-mana, budaya tetap hak kita"

    siapa kah KITA yg dimaksudkan?
    mestilah orang melayu tak kanlah keling atau cina.

    sudah terang lagi bersuluh...inilah ia "warisan mutlak"..ertinya milik bangsa melayu(hak mutlak)


    Sekiranya ahli PSSCM mengatakan saithu bawa jalan rasul(islam)atau hikam maka beliau atau juak2nya perlu mencari kaedah lain dalam wadah mereka bukan berlandaskan budaya silat orang melayu.Jika di lihat keturunanya yang berasal dari benua India itu,ambillah seni bela diri yang berasal susur galur dari benua India....kalari payat,silamban atau apa2 lah yang sesuai dengan beliau yang bukan bagsa melayu ini.

    Berlapang dada dan fikir sedalam-dalanya akan pesan-pesan Almarhum dalam mutiara hikmah itu.

    ReplyDelete
  4. Ya lah tu...hanya keling seorang maka melayu bergelanggangan.

    ReplyDelete
  5. ooo...setiausaha cawangan...!!!!kah..kah..kah...kah....dah tak leh nak jawab persoalan2 aku dlm FB, marah2, disable comment utk aku. Gitu ke??? Maideen ajaq hang gitu ke??
    Bola tanggung lah...apa mende yg kamu cakap ni wahai seitausaha caw. jawab isu..direct to the point. itu tugas s/u. boleh la ganti olin satu hari nanti. Olin pun tak terjawab soalan2 aku. Ko jawab lah semoga boleh naik pangkat nanti.
    Bab syahadah dah kantoi, belum lagi 3-4 bola tanggung yg tgh dok tunggu aku smash.
    Jangan cakap atau bawak Agam Islam dlm isu nie kalau syahadah aje dah salah.
    Rukun yg pertama dah kantoi. relevan ke rukun 2-5 lagi tu??
    Syahadah dah salah, mana Tauhid Maideen???ke laut..???
    Pintu nya Tauhid, anak kunci nya apa?? Syahadah...tapi kunci tu rongak lah, camna nak buka pintu??
    Maideen tak leh nak bukak pintu, anak murid nya camna?? ikut sama beratur ler...
    Lagi depa nak pertahankan ker????
    Buta tak leh nak tunjuk, bodoh tak leh nak ajar...

    ReplyDelete
  6. fitnah tu benda tak betul tapi diada-adakan, yang ada depa tunjuk ni bukan fitnah tapi PENGAKUAN SI MAIDEEN TU SENDIRI.

    Bengong takde otak punya SU cawangan.

    ReplyDelete
  7. tahu pulak BOLA TANGGUNG...ha TANGGUNG LA SENDIRI!!!

    Bila angkat BOLA TANGGUNG penyokong tepuk kepala la...BODOH PUNYA FEEDER ANGKAT BOLA TANGGUNG...MAKNA KATA SILAP LA TUUUU

    aku rasa depa ni dah TAK TERTANGGUNG BIAWAK HIDUP GAMAKNYA.

    ReplyDelete
  8. Saya merujuk perkara ini kpd Major Anuar, mula2 dia malas nak melayan sbb dia kata dia dah buat utk maklumkan kpd semua, jadi terpulanglah kpd individu membuat keputusan dan dia tetap pertahankan kenyataannya, tidak peduli dan tak kirapun apa2 yang nak dikatakan tentangnya.

    Tetapi bila saya mendesak kerana melihat suara2 hambar mempertahankan Datuk Maideen dan menyelar kumpulan2 lain, Maj Anuar suruh tanyakan pihak tsb, Siapakah yg menolak siapa? Adakah dia atau sdr Adenan Mohd Dom yg mula2 membawa mulut menolak Maideen atau si Maideen yang bercanang merata tempat bahawa ada 2 ekor yg menentang dia.

    Sekali lagi Maj Anuar tegaskan dia menolak Maideen atas fakta bukan atas nafsu (itupun setelah sekian lama si Maideen bawa cerita bukan2 tentang dia, lebihkurang setahun kemudian), malah Maideen tuduh Maj Anuar membina angkatan menentang Maideen dan istilah dipakai adalah PERANG dan Maj Anuar adalah kepala setan. Sebagai penutup Maj Anuar kata jgn susah2 nak pengaruh sesiapapun, biarlah masing2 buat pendirian dan sesungguhnya kebatilan akan tetap terserlah sekalipun mereka menang dengan majoriti kerana pendekatan Maj Anuar adalah menyatakan sesuatu yg benar. Maj Anuar terus mencabar sesiapa yg kata dia pembohong, boleh berdepan secara umum... tak guna perang2an dan tuduh melulu macam tidak teradat....

    Sekian saya sampaikan.

    ReplyDelete
  9. salam,

    Rosman ketua penerangan pun dah menyatakan bahawa si maideen nie telah keliling satu semenanjung mase peristiwa 1993 dengan perbelanjaan nye sendiri ......

    Wauuuu, begitu hebat nye pengorbanan si maideen dalam mencapai cita cita nak menjadi murid kesayangan untuk menjadi guru.....

    kempen dengan duit ...........

    dalam psscm ni, hanya si maideen dan sahabat nye je yang dok berkorban ..... mengkhianati ahli psscm .....

    ReplyDelete