Tuesday, July 27, 2010

sapahabaq : usah menolak kenyataan

petikan dari blog suarajagat : SUARAJAGAT hanya insan biasa. Seorang Independent Da'ie. Bersuara demi menegakkan kebenaran, membasmi kejahilan dan menentang kesesatan.

melalui pemerhatian dan pengetahuan SJ tentang latar belakang silat cekak, saya dapati niat allahyarham ustaz hanafi bin haji ahmad membawa silat ini adalah sgt murni.

Tujuan beliau adalah untuk berdakwah dan menghapuskan tahyul dan kurafat dalam masyarakat melayu. Melalui silat cekak, beliau terapkan fahaman agama kepada anak2 muda di waktu itu. Di zaman sekitar tahun 60-an dan 70-an (malah hingga ke hari ini) kita dapati terlalu banyak perkara yang bercanggah dengan ajaran Islam wujud di dalam ilmu beladiri. Oleh yang demikian, ustaz hanafi membawa silat cekak sebagai satu alternatif untuk anak2 muda yang minat dengan beladiri mendapat ilmu beladiri dan pada masa yang sama tidak bercanggah dengan Islam.

Silat cekak dijadikan kaedah berdakwah..sebagaimana jika kita lihat ada pihak menjadikan muzik/nasyid sebagai kaedah dakwah.


Penerapan adab dan akhlak amat diberi perhatian oleh ustaz hanafi. Dari sudut kefahaman akidah, beliau amat menekankan tentang pentingnya mengikuti ahli sunnah wal jamaah.. bukan jabariah, qadariah, muktazilah dsb.


masalah yang wujud hari ini ialah :

1. mereka yang menjawat jawatan Guru Utama cuba meniru2 cara ustaz hanafi dan menyampaikan ilmu agama, walhal mereka sendiri tidak mempunyai pengetahuan agama yang mendalam sebagaimana yang dimiliki oleh allahyarham ustaz hanafi. Malahan, guru2 silat cekak yang ada pada hari ini tidak boleh digelar ustaz kerana mereka tidak mempunyai background sebagai guru agama atau berkhidmat dalam bahagaian2 tertentu di Jabatan Agama.


2. di dalam semua seni persilatan, murid2 adakalanya terlalu menghormati guru sehingga dalam sesetengah seni silat, ada yang taksub guru. Harus di ingat, guru juga adalah manusia biasa yang turut diberi akal dan nafsu..mereka tidak maksum, tidak terlepas dari melakukan kesalahan dan dosa serta tidak terlepas dari perhitungan ALLAH di hari kemudian (kiamat).


3. SJ tegaskan – Guru silat cekak yang ada pada hari ini hanyalah guru silat semata2. Bukan guru agama sepertimana ustaz hanafi…


4. Guru2 Silat Cekak yang ada pada hari ini sebenarnya tidak mempunyai ilmu hakikat. Mereka sekadar mengulang-ulang kata-kata ustaz hanafi walhal mereka sendiri tidak memahami dan menghayati nasihat ustaz hanafi. Syahadah Dato’ Maideen jelas menunjukkan bahawa beliau tidak memiliki ketelitian dalam ilmu agama. Mohd Radzi Hanafi pula dihadapkan ke mahkamah dalam perbicaraan kes pecah amanah.


Kalau dah murid betulkan syahadah guru….maknanya guru tu tiadalah ilmu hakikat dan tidaklah benar2 makrifatullah (mengenal ALLAH).
Syahadah adalah rukun Islam yang pertama dan membezakan di antara keimanan dan kekufuran.

saya fikir, adalah lebih baik dato’ maideen letak jawatan…dan yang membetulkan syahadahnya tu lebih sesuai jadi guru.


seterusnya...

sapahabaq : usah menolak kenyataan

9 comments:

  1. ALANGKAH TENANG DAN PENUH KEDAMAIAN....SEKIRANYA ORANG YG DI PANGGIL OLEH MURIDNYA SEBAGAI DATUK HJ MAIDEEN ATAU PANGGILAN DARI BAPA BELIAU SEBAGAI SAITHU INI MELETAKAN JAWATAN....
    TERIMAKASIH SUARAJAGAT KERNA TELAH MENGHURAI SECARA ILMIAH SEUATU YANG MENJADI KELIRU ORG2 MELAYU MUKMIN INI.
    Melayu mukmin perlu bangkit untuk mengatakan "nyah lah kau wahai anak keling dari PSSCM ini..kau bukan orang yg boleh memimpin BUDAYA kami."

    kulit kita berbeza,jiwa kita tak sama,kami tak de telo..
    KAU TAK PUNYA PERIBAHASA MELAYU

    KAU TIADA "BETIS BUNTING PADI"

    ReplyDelete
  2. SkrIP ASAL nya begini.

    scene 1
    (DI RUMAH PAK AK DI BM)

    pak ak:maideen jaga lah silat...jagalah persatuan...

    maideen:baik pak ak.

    pak ak:pasal ijazah tu maideen pakat2lah dengan ajk dan fikir nak buat camne...

    maideeen:tang ijazah tu pak ak biarlah saya yang buat..

    pak ak:pakat2 lah kalau depa semua setuju.

    scene 2
    (MAIDEEN ARAH olin "hang panggil mesyuarat khas AJK PSSCM")


    maideen:pak ak telah telah memberi perintah supaya aku jaga silat dan melaksanakan tugas ijazah.

    ajk pusat ...terkedu...

    maideen:hang pa semua bincang setuju atau tidak.

    maideen pun keluar dari mtg.


    ajk pun buat keputusan akan bertemu pak ak untuk pengesahan.

    ulasan utk scene 1

    anak hind itu telah memutar kata beliau..

    1)ayat pak ak yang menyuruh beliau berpakat dgn ajk untuk menyelesaikan hal ijazah tidak di maklumkan dlm mesyuarat khas itu

    2)hasrat beliau untuk melaksanakan tugas ijazah itu tidak di sampaikan kepada ajk.

    3)anak hindu itu telah memutar kata2 pak ak supaya hasrat beliau untuk buat tugas ijazah itu di bincangkan oleh ajk....ayat yg di bawa ke mesyuarat khas itu ialah "pak ak serah kat aku nak buat buat ijazah.."


    itulah kata2 yg telah di pusingkan oleh anak hindu itu.

    ada percaya?..pastinya tak percaya...kerna aku ini tak berperanan dan tidak ada kepentingan dlm PSSCM..TAPI ITU LAH KISAHNYA.

    aku menulis ini kerna melepaskan fardhu kifayah atas kemelut PSSCM samda ahli2 PSSCM nak percaya atau tidak ,bukan kerja aku..aku mengatakan sesuatu yg perlu. apa melihat ahli2 PSSCM keliru sehingga membenarkan anak hindu ini jadi GU dan Presiden PSSCM

    ReplyDelete
  3. OK lah secara ringkasnya utk scene 2 pasal AJK PSSCM pi rumah PAK AK ..DI HADIRI SEMUA AJK KECUALI ANAK HINDU.(yg telah perasan akan jayanya hasrat beliau)

    Rahman telah di minta penjelasan akan hal ini,pasal beliau tidak hadir pada mesyuarat khas...beliau ikut jika itu yg telah di sarankan.

    Apa yang AJK PSSCM tak tunjukan dlm tayangan video keseluruhan.

    1)Adnan md dom bertanya apakah hikam/yg hak itu telah di serahkan

    jawab pak pak ak "benda tu masih ada kat saya..tengok ni(menunjuk lengan beliau),benda bukan boleh di bagi-bagi...."

    makanya dengan panjang lebar pak ak bercerita pasal hikam..


    Di sinilah peranan olin untk membenarkan hasrat ANAK HINDU ITU,dimana olin banyak bercakap dan mengulas kata kearah ayat"penyambung amanah"..di sinilah yg olin tekankan..

    Pak ak tidak sekali pun kata supaya anak hindu ini adalah penyambung amanah...

    Olin telah mengutarakan ayat penyambung amanah dan itu adalah kunci beliau untuk menjadikan impian itu satu kenyataan..

    maka bermula episod kearah memantankan GU dan presiden(hasilnya sekarang...saksikan lah sendiri)

    anak ali omar dan menantu ali omar telah mengunakan mak tam dalam menjayakan hasrat mereka...kerna mak tam kunci utk melaksanakan agenda seterusnya.

    Akhirnya Pak Ak terima keadaan yg berlaku dlm persatuan ini kerna itu kehendak AJK PSSCM walaupun bukan itu pilihan.

    Adakah pak ak tak tahu agenda ini?
    Jika tak tahu....jika pak ak boleh kata.."hang pa semua sanggup mengulingkan guru hang pa.."

    Kalau tahu...kenapalah hang pa semua buta hati ..apa yang berlaku ini sama seperti 1993...

    ReplyDelete
  4. salam,

    bani jawi,

    terima kasih atas pengkisahan
    jgn lah kerna setakat nak lepaskan fardhu kifayah je...
    saya pun ahli tamat jek.. bengkung putih
    takdak apa2 jawatan pun...

    buleh ke keluar satu surat terbuka macam mejar dan abg nan buat?

    ReplyDelete
  5. eh abg roslizan...bukan abg nan

    ReplyDelete
  6. Taat ke guru membawa berkat
    sedikit belajar banyak yang dapat
    jika menderhaka menjadi mudarat
    semua ilmu tiada yang lekat

    Pantun ini di tujukan kepada Guru baru...
    kenapa?
    sepertimana yang di kisahkan oleh bani jawi maka jelas lagi terang bahawa GURU Dan Presiden yg baru PSSCM ini telah derhaka kepada guru beliau..
    kenapa?
    Seperti yg dikhabarkan baiah pertama adalah taat/ jgn derhaka kepada Guru.Dari sinilah bermula titik hitam dalam PSSCM dan pengkhianatan kepada ahli2 PSSCM khususnya dan masyarakat melayu amnya.

    melayu tertipu lagi...

    ReplyDelete
  7. petikan dari silatcekak.org....
    Sebelum majlis tersebut berakhir, YM Guru Utama telah menyampaikan ucapan melalui telefon secara langsung kepada semua yang hadir walaupon beliau berada di Kuantan, Pahang atas urusan Majlis Pengijazahan. Para hadirin terharu diatas keprihatinan YM Guru Utama dan Presiden seolah-olah beliau bersama di majlis tersebut. .....HIDUP MELAYU!!!

    alahaiiii............
    Pertandingan disambung semula pada keesokan bermula jam 10.00 pagi bagi kategori 7. Pada 12.00 tengah hari, uparaca majlis penutup kejohanan telah disempurnkan oleh Encik Safaran bin Ahmad yang mewakili YM Datuk Haji Maideen bin Kadir Shah, Guru Utama dan Presiden PSSCM. PSSCM Cawangan Selangor telah diumumkan sebagai Juara Keseluruhan bagi julung-julung kalinya dalam tempoh 12 tahun kejohanan ini telah diadakan. Semua keputusan pertandingan amat memeranjatkan dan di luar jangkaan....HIDUP SELANGOR!!!!!!!!

    HA.HA.HA!!!!!!!!!APA KETIDAKNYA AHLI BUKIT BERUNTUNG YG MASUK...SEMUA TIP2 PEMARKAHAN DAH BOCOR,BUKANKAH ROSMAN ITU KP...HA HA..BENDA KECIK INI PUN DAH TAK JUJUR.

    AGAK2NYA DUIT TABUNG JURULATIH ITU BAGAIMANA PUSINGANNYA?... ATAS NAMA SAFARAN DAN SAITHU MAIDEN A/L KATARISHA

    ReplyDelete
  8. DI AMERIKA SYARIKAT HAMBA DAH PUN JADI PRESIDEN
    DI MALAYSIA KHADAM KELING PUN DAH JADI PRESIDEN

    GLOBAL... TANPA BANGSA!!?TANPA TANAH!!!?

    ReplyDelete
  9. melayu dah jadik yahudi israel agaknya...

    ReplyDelete