Friday, October 30, 2009

Sapahabaq: Silat Cekak Hak Melayu?

Ini adalah kenyatan dari guru-guru kita sebelum ni! Tapi sekarang ni zaman SATU Malaysia jadi tak pentinglah silat cekak ni haq bangsa mana pun. Yang penting silat cekak itu ada dan terus berjalan, berkembang di serata pelusuk tanah air. Tanah Air? tanah air yang mana? Malaysia? OOOP! lupa kita. Bahawasanya Malaysia ni milik semua bangsa dah, tak kiralah bangsa apa sekalipun asalkan dia tu warganegara Malaysia.

Begitulah adaptasi yang mudah dipegang oleh ahli-ahli PSSCM sekarang. Silat Cekak ni sapa pun ok jadi guru asalkan dia tu Islam. Macam Islam Hadhari kot? Jadi lebih mudahlah kita katakan ahli2 PSSCM telah terkeluar dari landasan yang sebenar................. sebab bagi mereka Ustaz Hanafi 100% memperjuangkan agama saja tanpa menghiraukan lansung hal budaya.

Heran ya! kenapa pulak silat ni tak ajar pakai jubah ya... macam orang arab tu.... pasai apa pakai baju melayu? Ehh...eh... kan kita tukar pakai jubah di konvo silat cekak? Idea sapa tu?

So, Malaysia ni esok2 kalau Raja atau PM ke tukar kat bangsa lain pun tak apalah asalkan Islam. Pada mereka silat hak Allah dan sudah pastilah Tanah Air kita ni pun hak Allah. Allah nak beri pada sapa pun tak apa lah.

Pada mereka Hulubalang dulu tu memang pemberontak dan penderhaka sebab tetang penjajah. Kan Allah nak bagi kepada penjajah orang kulit putih... sebab apa nak tentang?

Macam tu lah sekarang ni para YDP, Ajk, ahli2 cawangan serta pelajar IPT telah diperbodohkan oleh para penjajah yang tamak akan kuasa sebenarnya. Mereka anggap mereka golongan benar, pandai dan tahu susunan Tuhan. Yang lain ikut saja macam lembu dan jangan lawan.... kalau lawan nanti kena buang negeri...... Begitulah cara penjajah dahulunya dan sekarang ini berulang cara yang sama di dalam dunia PSSCM.

So ok la tu kalau silat ni bukan terajunya orang melayu!

Sapahabaq: Silat Cekak Hak Melayu?

No comments:

Post a Comment