Thursday, October 29, 2009

Sapahabaq: Pak Ak akan Balik?

Cerita ni bukan cerita baru! Sejak dari tahun 1999 lagi kendengaran cerita sebegini. Semenjak perpecahan bermula tahun 1993, guru utama silat cekak sering sakit sehinggalah berlarutan ke sekarang ini.

Pak Ak sendirilah yang kerap mengambarkan suasana yang dia akan balik. Pabila dia sakit, maka bergegaslah anak2 muridnya akan pergi melawatnya. Tanda kasihlah, rindulah dan ada dicelah-celah itu kot-kot boleh terdengar nama sipengganti guru.

Begitulah juga ceritanya pada bulan jun lalu ketika Pak Ak tenat, maka berpusu-pusulah anak murid ke BM melawat guru dan penuh sesak lah rumah di BM tu bagai nyawa si guru akan terbang melayang pada bila-bila masa.

Ramai yang baca yasin dan bagai kenduri di sana setiap hari. Tup-tup bila ada sorang ni mengaku guru! Habis semua anak-murid dah tak kerumun tepi Pak Ak dan biar la guru yang sedia ada tu bergitu sahaja... 'Dah nak mati pun.... apa ada lagi pada orang tua tu?' ibarat kata-kata begitulah yang layak bagi seorang guru tua... mantan guru kononnya!

Heran..Heran... Dulu Pak Ak lah guru mursyid, sidiq dan berbagai lagi. Sekarang ni orang tua tu dah nyanyok dan tak upaya nak bawa anak murid ke jalan syurga. Sebab tu lah ramai anak murid silat cekak rasa percaya bahawa guru harus ada pengganti! Sebab Apa? Sebab mereka percaya jalan ke syurga mesti melalui persatuan seni silat cekak. Kalau sapa tak lalu jalan ni sah lah tak masuk syurga! Oleh kerana tu lah sebabnya mereka ini tak terima guru sebelum ustaz hanafi dan sudah pastilah Pak Haji zain tu bukan ahli syurga sebab dia tak ikut jalan silat cekak.

Benarkah Pak Ak sudah sampai masa nak balik? Entahlah... sapa yang boleh habaq? Yang pasti title guru utama seumur hidup yang telah diberi kepada PAk Ak akan dimatikan pada bila-bila masa melalui EGM 31 Oktober 2009.

Sungguh kurang ajar anak2 murid silat ni! Biadap macam bukan bangsa Melayu! Tak ada Adat langsung.... Semua ini mereka rasa terpaksa lakukan kerana persatuan kena hidup. Guru mati tak apa, boleh ganti, janji persatuan kena teruskan.

So, jalan mudah ialah matikan saja title guru utama seumur hidup tu pada Pak Ak dan beri pada orang baru..... Lagi pun Pak Ak tu pun dah nak mati...... anytime je... Kalau dia sihat kembali pun dah tak ada erti........... sebab semua ilmu dia tak tak ada. Bukan Mursyid lagi sidiq dah..... Zerro.

Sapahabaq: Pak Ak akan Balik?

4 comments:

  1. salam................kita baru berita yang menyerdihkan dari sp guru utama kita pak ak telah kembali KE r`matullah
    ...AL FATIHAH

    ReplyDelete
  2. AKU BERSILAT DALAM KALIMAHMarch 12, 2012 at 7:11 PM

    sedih lah sangatttt!!!poyo jee

    dah sampai mase dia nak mati, matilah jugak kan kan..

    ReplyDelete
  3. " AKU BERSILAT DALAM KALIMAHMar 12, 2012 04:11 AM

    sedih lah sangatttt!!!poyo jee

    dah sampai mase dia nak mati, matilah jugak kan kan "


    Semoga tuan ini dalam Rahmat NYA

    ReplyDelete