Friday, September 13, 2013

sapahabaq : diperingatkan lagi



"Ustaz Hanafi dah cuba bawa melalui persatuan ni tapi tak berjaya" 
- Pak Ak



"Saya dah usaha sambung bawa ikut Persatuan pun tak boleh juga" 
- Pak Ak




"Lepas ni perjuangan ni kena 
dok jalan dia sendiri" 
- Pak Ak


Terlalu amat beratkah perjuangan ini sehingga susah benar nak dibawa.... Sapa yang tahu? Pada mata kita persatuan telah berjaya, hebat lagi gah.... namum Pak Ak masih tetap menyatakan bahawa tidak berjaya pun bawa perjuangan ni melalui persatuan.

Guru-guru kita telah pergi meninggalkan kita... di mana perjuangan ini berada sekarang? masihkah dalam persatuan? Persatuan yang mana? Atau perjuangan yang mereka bawa itu telah tersembunyi semula seperti zaman terdahulu.

Apa yang guru tinggalkan hanyalah silat yang diteruskan dalam persatuan2 itu semua. Bab perjuangan ini mungkin kita hanya berteka-teka sahaja... maka sampai bila dapat kita menemui semula perjuangan itu kembali... ITU PUN KALAU KITA KENAL...

sapahabaq : diperingatkan lagi

168 comments:

  1. Perjuangan diteruskanSeptember 13, 2013 at 3:24 PM

    Satu ketika dulu...ketika Pak Ak masih sihat di suatu majlis pernah berkata"Hangpa jaga persatuan baru hangpa baik-baik.."apabila bersalaman ketika hendak pulang.

    Mencucuri airmata ini bila mengenangkan kata-kata tersebut.Benar...perancangan Guru dengan kehendak tuhan memang benar.Itulah Guru sebenar Guru=Guru Tauhid!

    ReplyDelete
  2. Terlalu amat beratkah perjuangan ini?

    berapa banyak kata tekan kat sini daaaa...terlalu amat heavy sangat berat terlampau la kottt

    ReplyDelete
  3. Salam,

    takpelah kita balik ikut asal, pesan guru belajar silat ni sampai kamu kenal Allah. Itu sahaja. jgn endah sgt hal2 org ni. Silat kita dalam diri, perjuangan kita menegakkan kebenaran. Hakikat kita hanya satu kepada Allah, bukan pada guru. Cuma guru ajar ilmu, bimbing jalan.

    21 buah, 21 huruf dlm Bismillah.
    di halaman bagi kamu 2 jalan, hanya 1 pilihan yg pasti.
    1 kitab sebagai pegangan.

    Mungkin ada dari kalangan jurulatih yg boleh huraikan kenapa sampai buah 21 guru bagi kaedah buang saja, keputusan kita yg buat. sedangkan buah yg lain semua buah keputusan. Kita fikir sama2. Apa maksud dia dalam kehidupan kita.

    ReplyDelete
  4. ada yang sambuuuutttt....hahaha

    ReplyDelete
  5. kehkehkeh..
    layan je bro.. tengah layan org duk berselisih sama sendiri.
    sibuk nak mencari guru. tapi guru suruh carik kebenaran.

    ReplyDelete
  6. Cuba kita pikir sesama, apa maksud Almarhum Ustaz Ishak cakap benda ni?

    “Perjuangan ini akan dok di jalan dia sendiri”

    kalau paham saya yg biasa2 ni, maknanya perjuangan itu akan jalan pada diri kita sendiri, dalam diri. Kita sendiri pilih kebenaran pegangan kita. kita yg kena kukuhkan sendiri, bukan org lain. Tak semestinya guru. tapi bukan nak derhaka ke guru.
    cuma di mana letak kebenaran yg sebenar2nya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah mase guru hidup dulu tak nak nanyer,sombong bodohh!!
      dah tak dek gurunye,terkiyal2 lah meraban sana sini....
      kat malaysia ni banyak ulamak2,boleh lah cari apa yg di cari2 tuu....


      Delete
  7. "Ustaz Hanafi dah cuba bawa melalui persatuan ni tapi tak berjaya"
    - Pak Ak


    "Saya dah usaha sambung bawa ikut Persatuan pun tak boleh juga"
    - Pak Ak


    "Lepas ni perjuangan ni kena
    dok jalan dia sendiri"
    - Pak Ak

    --> apa sebenarnya yg cuba dibawa Ustaz Hanafi & Pak Ak?
    saya mohon pihak admin perjelaskan.

    terima kasih.


    ~mi

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang sebenarnya guru nak kita semua mencari Allah Taala.
      mengenal Allah, itu lebih baik. Kenal Quran betul2.
      Saya teringat dulu kena pesan jgn baca suratkhabar, baca Quran.
      Namun bila bertahun kita mencari, apa sebenarnya yg dia maksudkan baca?
      Baca sampai faham, bukan sekadar sebut. Lah, kena lah mencari lagi.

      Delete
  8. saya bukan admin, tapi suka nak berbincang dan mencari apa sebenarnya silat cekak ni. apa yg dikatakan tersurat dan apa pula yg tersirat. cuma dari apa yg saya lalu dan blajar selama ni, saya lebih suka bawak pada diri.
    di mana dikatakan letaknya awal Islam tu?
    macamana kita menegakkan kebenaran Islam?
    Apa yg sebenarnya dikatakan amanah?
    bagaimana kita nak pegang Islam satu, macamana mulanya kita berdiri lurus sebelum buat buah, sebelum kita bergerak?
    dikatakan makna silat adalah gerak, namun siapa sebenarnya pemilik gerak?
    harap2 kita jadikanlah tempat ni sbg tempat perbincangan. elakkan perselisihan. cari keputusan sebenarnya. di kala kita ingat kita sudah tamat mengambil 21 buah dalam silat. sebenarnya disitulah gerak itu baru bermula. apa sebenar kiasan ustaz Hanafi utk bagi kita pikir.
    Saya ni dah tamat, tapi belum habis.

    ReplyDelete
  9. sumber yg soheh masih dok ada...terserahlah mahu jujur pada diri utk bertemu atau tidak...tiada paksaan...yg penting jujur & rendahkan keegoan...

    diulang, terserahlah...

    ReplyDelete
  10. yg dikatakan awal Islam itu adalah roh. spt yg di sebut dlm Quran wa ana awallul muslimin. Di kala manusia dimbil penyaksian mereka Siapa tuhan kamu? lalu mereka jawab, benar, kami menjadi saksi.

    Siapakah Ahmad dan Muhammad yg sebenarnya?
    Dikatakan Alquran Aku ingin menjadikan seorang rasul bernama Ahmad yakni nama sebenar Rasulullah. Namun siapa pula sebenar Muhammad spt yg ada di lambang kamu? Muhammad bermaksud;-
    Mim= manusia, menjadi
    Ha= hak
    Mim= memilih
    Dal= dua jalan, yakni benar salah, dunia akhirat, syurga neraka.
    cuma buat 1 pilihan, 1 kebenaran di sisi Allah. yakni Alquran satu.

    Apa yg dimaksudkan amanah yg sebenarnya?
    Diperingatkan Alquran wahai jiwa2 yg menanggung amanah.
    Apa yg dimaksudkan amanah rasul dan org2 yg beriman bersama dengannya. yg percaya pada Allah, para malaikat, kitab2 Allah yakni Taurat, Zabur, Injil, Al Quran, para rasul. yg sebenar amanah adalah al Quran. Itu kebenaran yg sebenarnya.

    apa yg dikatakan hakikat Muhammad?
    yg dikatakan hakikat Muhammad adalah yg mengikut AlQuran, sedang Muhammad hanya berpandu AlQuran sbg pedoman bagi baginda. Muhammad tak mengambil kitab2 lain utk dibacakan pada umat dia. Hakikat Muhammad hanya mencari dan mengharap kepada Allah.
    Namun hari ni masih ramai yg cari Muhammad, mengharapkan syafaat dari Baginda. Sedang kalau kita fikir Muhammad hanya mengharap syaafaat daripada Allah. Syafaat siapakah yg lebih baik? antara Muhammad Dgn Allah? buatlah satu pilihan yg pasti bagi kamu. Apakah syufaat Allah, AlQuran tu lah yg pasti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah..detect dah....wireman mana? wireman?...nampak macam lampu tak nyala sini...tak jumpa jalan ni....looping dah ni...


      cer tengok balik blueprint ni wireman, earth masuk mana...life masuk mana...neutral masuk mana? aduhaiii...

      adjust balik circuit breaker.

      Delete
    2. kpd AnonymousSeptember 17, 2013 at 7:33 PM,

      "MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH"

      siapakah pesuruh Allah selepas nabi Muhamad wafat?

      Delete
    3. sesudah Muhammad tiada nabi utk dijadikan ikutan.
      tiada kitab lain selain AlQuran utk dijadikan pegangan, ikutan dan panduan.
      Muhammad dah kembali. kalau ada diantara umat baginda yg cakap nak ikut Muhammad, benar ke apa yg kamu cakap? pasal Allah nak bukti, sedang kamu ketika lahir di dunia tak sempat nak jumpa Muhammad, kamu cakap kamu ikut baginda. Disisi Allah kamu cakap bohong, kamu ikut org yg kamu tak pernah jumpa. Namun AlQuran tu bukti yg Muhammad tinggalkan itu je yg boleh ikut. Itulah saksi yg benar. Pasal apa? pasal itu percakapan Allah yg disusun Muhammad utk umat dia. Itu Allah boleh terima. Pasal perkataan Dia benar.
      Selepas Muhammad kembali yg tinggal hanya mereka yg mengikut suruhan Allah, yakni AlQuran satu.

      Delete
    4. Tapi kalau ada pulak cakap itu kitab hadis byk2 ada cerita pasal Muhammad macam2. Bolehlah kita ikut. Hadis sohih kata sebilangan org.
      Itu bukan ikut Muhammad, itu ikut cerita kitab. Dalam Quran cakap ahli kitab masuk neraka.

      Delete
    5. macamana kita nak jadi mukmin sejati?
      peganglah rukun iman 6 perkara betul2. pegang kepercayaan hanya 1 kitab Allah yg boleh dipercayai dan digunakan. AlQuran.
      6 tolak 6. kamu pegang rukun kamu 6 perkara, saya pegang rukun saya 6 perkara yakni AlQuran satu. kita sama2 pegang AlQuran jaga hukum2 utk diri masing2. Jadi sama2 akan pelihara apa yg ada dalam Quran maka takkan jadilah sebarang perselisihan sebab masing2 jaga hukum Quran. Sebab Allah saksi. itu pasal kalau kita paham 6 tolak 6 tak jadi gaduh. Baru boleh bersatu.
      Kalau ikut jalan kitab mereka byk mengadakan perkara dan hukum yg takde dalam AlQuran. Itu yg cepat jadi perbalahan dan perselisihan. Masing2 nak menegakkan kepercayaan masing2 tanpa merujuk Quran. Quran ni mudah faham, tapi kena guna Quran jugak utk cari jawapan. Tak boleh guna kitab lain pasal kitab tafsir diorang byk tafsir ikut hukum akal. Akal nafsu, fikir iman.

      Delete
  11. saksi hidup yang MUNAFIK segera lah bertaubat sebelum sakaratul maut kerana ketika itu taubat tidak diterima.Dan seandainya kamu telah bertaubat segera pula kamu memberitahu pembohongan itu kepada orang yang telah kamu berbohong...!

    ReplyDelete
  12. Kenapa guru ajar kita letak niat aku Silat kerana Allah? apa maksud dia? Maksud dia silat ni silat Allah, bukan silat keluarga atau keturunan, bukan pulak silat guru. Allah sendiri yg gerakkan. bukan manusia.
    Saya hanya ikut tajuk admin, Diperingatkan lagi.
    untuk semua ahli. kita berguru mencari ilmu, bukan berguru mencari guru. Kita belajar mencari benar, bukan belajar mencari salah.

    ReplyDelete
  13. Apa sebenarnya maksud syahadah?
    Syahadah itulah yg dimaksudkan perang. Perang yg macamana? Perang menegakkan kebenaran utk diri kita sendiri zahir dan batin. Kita sendiri yg mendirikan sembahyang kita, amal ibadah kita, amal zikir kita dan kita pertahankan drpd diganggu ceroboh oleh setan2 dari jin maupun manusia yg cuba mempengaruhi kita dari segenap penjuru kehidupan. Spt yg disebutkan Dirikan sembahyang, tunaikan zakat, tegakkan kebenaran.

    Namun apa sebenarnya tunaikan zakat? adakah zakat itu dikira dgn dunia, wang ringgit. Adakah Allah memandang dunia? Siapa yg dikatakan anak yatim,fakir miskin, musafir di jalan Allah? Pandanglah dalam2 diri kamu roh yg dtg seorang ke dunia takde ibubapak, sedara mara, fakir miskin yg selalu mengharap kpd Allah. Musafir yg selalu ingin mencari jln pulang kpd Allah. Itu yg nak kena beri makan dgn amal zikir. Itu yg bermaksud tunaikan zakat.

    ReplyDelete
  14. Apa sebenar maksud kalimah Lailahaillallah Muhammadurrasulullah?
    bukan dikatakan maksud kalimah Tiada Tuhan melainkan Allah. Yg paling ringkas maksud dia dalam bahasa kamu adalah
    Tiada yang berhak sesungguhnya Allah.
    Benar Al Quran yang ditinggalkan Muhammad pesuruh Allah.
    Kenapa kena benarkan Al Quran?
    tak sempurna iman seseorang sampai dia membenarkan Al Quran. Muhammad dah kembali, Al Quran menjadi pegangan pasti.
    Kalau musykil bukalah Al Quran tanyalah Allah utk kita faham. pasal guru dah pesan barangsiapa nak bercakap dgn Allah Taala, bacalah Quran. Dia tak pesan kita suruh baca kitab.

    ReplyDelete
  15. Ada yg bertanya, kitab hikam tu belajar apa? Apa sebenar hikam yg diajarkan guru? Walaupun ada yg mengatakan Kitab syeikh ibni Ath'oilah, namun bagi kita yg selalu mendengar penjelasan guru, beliau tak pernah bukak kitab semasa megajar. Yg sebenar dinamakan hikam adalah hikmah. Hikmah Al Quran. Itu sebab guru suruh kita baca Quran kalau tak faham Allah boleh jawab. Kalau kitab Syeikh dia dah takda, kita tak boleh tanya dia kalau ada kemusykilan. Silat Cekak ikut jalan Quran, tak ikut jalan kitab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. test pen x nyala lagi ni...karen x sampai lagi ni bro...

      Delete
    2. kena caj lah sendiri. lama tak kene caj lah tuh.
      tu yg sibuk bertelagah. tapi guru pesan suruh bersatu.
      apa cara kita nak bersatu?

      Delete
    3. bersama dan bersatu..
      ahamdulillah

      Delete
    4. InsyaAllah, mudah-mudahan. jangan dok fikir sgt pasal org nak jadi guru ke apa. Itu pilihan dia.
      Kita hanya pegang tak dibalas satu apa pun melainkan perbuatan diri sendiri dan tak mengharap budi sesiapa pun. Kita bawak jalan silat cekak utk diri kita sendiri. Cuma kita pegang apa yg guru pesan " Saya belajar silat ni pasal nak tolong org melayu". janganlah kita menghina sesiapa. Buatlah pilihan sendiri.

      Delete
  16. siapa yg sebanarnya dimaksudkan ahli kitab dalam AlQuran?
    yg dimaksudkan ahli kitab bukan terletak pada yahudi dan nasrani sahaja. yg dimaksudkan ahli kitab adalah mereka yg mengamal, membaca, menulis kitab2 lain selain AlQuran utk dijadikan pedoman hidup. cthnya kitab2 hadis, kitab hakikat, kitab tarikat, kitab tafsir dan pelbagai mcm kitab yg ada dibacakan oleh golongan agama hari ini. yg ada di antara mereka menjadikan ia sbg alasan utk memahami AlQuran, memahami agama sedang dah disebut dgn jelas jgn kamu mengambil potongan ayat Quran utk dijadikan/mengadakan kitab sendiri, jgn kamu mengadakan perkara yg takde dalam AlQuran azab yg pedih. jgn kamu adakan perkara2 dusta ttg Rasulullah dgn mengadakan cerita2 ttg baginda sedang tiada seorang pun di antara kamu yg pernah berjumpa dgn baginda. Kerana Allah memandang benar dari apa yg kamu ckp dan apa yg kamu lakukan.
    Macamana umat zaman Rasulullah boleh hidup bersatu?
    Kalau kita fikir di zaman baginda Rasulullah hanya baca dan amal hanya satu AlQuran dalam kehidupan dan AlQuran itulah yg diikuti oleh semua umat zaman tu. Takde kitab hadis atau lain2. itu yg mudah bagi mereka utk bersatu dan berpegang teguh dgn apa yg disampai Rasulullah. Walaupun pada zahir mereka mengikut apa yg Rasulullah kata pada hakikatnya mereka berpegang hanya satu kepada Allah. Jika kamu nak menyeru Allah bacalah AlQuran satu.

    ReplyDelete
  17. Apa kiasan maksud 6 tolak 6, apa yg pakai, apa yg tak pakai?

    diperingatkan bagi kita tentang rukun iman 6 perkara, yg dimaksudkan rukun bagi kita adalah janji. Janji kamu untuk
    Beriman kepada Allah satu tempat kamu mengharap dan berserah.
    Beriman kamu kepada kitab Allah Taurat, Zabur, Injil, AlQuran utk kamu jadikan pegangan.
    Beriman kamu kepada nabi dan rasul yakni membenarkan apa yg diceritakan Allah mengenai mereka di dalam AlQuran dan kitab yg mereka sampaikan utk panduan hidup kamu.
    Beriman kamu kepada malaikat dan para wali Allah.
    Beriman kamu kepada Qada' qadar, ketentuan Allah.
    Beriman kamu pada hari kiamat, yakni mati itu pasti bagi kamu.

    ramai di kalangan kita ketika awal hidup menggunakan AlQuran sbg panduan kehidupan, namun setelah jauh menempuh perjalanan ramai yg tak pakai AlQuran malah ada yg mengambil kitab2 lain sbg panduan utk mendalami agama, mengenal tuhan dan bermacam lagi. Sampai satu masa, apa yg kamu tak pakai itulah yg kamu sebenarnya kena pakai utk menjalani kehidupan yakni AlQuran satu utk kamu mencari jalan kembali sampai sempurna kamu dilapik hanya dengan sekeping papan yg menutupi dan kain putih yg membaluti. Hanya roh yg sebenar Islam yg benar mengikut pedoman AlQuran sahaja yg diterima Allah. Sepertimana yg akan ditanya apa pedomanmu, cuma jawab satu, fikirkanlah kembali apa yg kamu baca di sepanjang kehidupan kamu. Jawablah dgn pasti.

    Itulah antara rukun persilatan yg kamu pertahankan, tegakkan kebenaran yg kamu pilih.

    ReplyDelete
  18. Apa yg sebenar hadis dan sunnah bagi Muhammad?
    yg dikatakan sunnah/ikutan bagi Muhammad adalah AlQuran itu sendiri cerita nasihat, amaran, hukum hakam yg terkandung dalam AlQuran utk kita pelihara. Hadis dimaksudkan tentang kisah org2 yg beramal soleh, berbuat baik, berjuang di jalan Allah demi menegakkan kebenaran dan kemuliaan Allah Taala dari kalangan para nabi dan rasul, dan juga org2 soleh yg boleh kita contohi. Dari doa2 mereka dan dari apa yg kita faham dari kisah hidup mereka, cukup utk bagi kita faham dan jadikan panduan.
    Itulah maksud kiasan pantun guru kita silat cekak amatlah mudah. Namun mohonlah pada Allah utk kita faham apa sebenar yg Dia cakap sbg tanda kita org yg mengharap.

    ReplyDelete
  19. Apa maksud guru Kenallah diri kamu rata2, Kamu kenal Allah yg nyata?
    Siapakah sebenarnya diri kamu? jgn ada di antara kita meletakkan diri sbg hamba ataupun makhluk Allah. Spt dijelaskan AlQuran sesudah Muhammad tiada lagi perhambaan. yg sebenarnya diri kamu adalah "Hak ciptaan Allah" macamana yg disebutkan sesungguhnya Aku tiupkan roh ciptaanKu ke dalam manusia. Allah jadikan Adam dgn tangan Dia sendiri.
    Bagaimana Allah nyata sedang Dia ghaib? Allah sebenarnya menyatakan dgn Al Quran itu sendiri ttg diri, perasaan, ilmu, perbuatan apa yg dijadikan, dikuasai pada sekelian alam termasuk pada diri kamu sendiri. Jgn ada diantara kamu menyatakan Allah pada diri sedang kita berpegang Allah bersalahan tiap baharu. Allah itu nyata dalam sebutan yakni AlQuran yg kamu sebut walau dlm sembahyang dan di mana jua kamu mengingatiNya. Itu maksud Allah menguasai dengan perkataan Dia yakni AlQuran. Oleh itu kenallah AlQuran dgn nyata utk kamu mengenal Allah.
    telah Kami jadikan pelbagai macam kiasan. tidakkah kamu mahu berfikir?

    ReplyDelete
  20. Apa maksud sebenar syahadah tauhid dan syahadah rasul? apa sebenar maksud syahadah dalam bahasa kamu?

    AsyhaduanLailahainlallah, wa'asyhaduanaMuhammadarasulullah. bermaksud;-
    Aku menjadi saksi tiada suatu apa pun yg berhak atasku dari hujung rambut sampai hujung kaki apa yg ada diantara kedunya zahir dan batin adalah hak Allah.
    Aku menjadi saksi benar Al Quran yg ditinggalkan Muhammad pesuruh Allah.

    Inilah maksud sebenar syahadah kamu mengikut AlQuran. Nyatakanlah dan tasdiqkanlah dlm hati setiap kali kamu mengucapkannya sbg menyatakan siapa diri kamu. kerana Allah hanya menerima yg benar dan hakNya sahaja utk ditimbang amal2 kamu. Betul syahadah betul semua sekali, rosak syahadah tak diterima satu apapun yg kamu buat sepanjang kehidupan. Itu sebab bermula rukun Islam itu dgn syahadah.
    Perbetulkanlah niat, maksud syahadah masing2, kalau ada yg musykil bukalah AlQuran.

    ReplyDelete
  21. Bagaimana Adam dijadikan?
    dijadikan Adam dari zat alam tanah, air, api, angin. Namun apakah mereka?
    dikatakan tanah itu sifatnya takbur, kalau takde dia Allah tak boleh berpijak. air tu sifatnya riak, kalau takde dia alam tak bersih. api itu sombong bila dia bertanya mana lagi yg nak aku bakar. angin itu angkuh bila dia menunjukkan kekuatannya. Lalu Allah adun kesemua unsur tersebut didalam kawah neraka selama 7 hari dan dibentuk menjadi sebatang tubuh menjadi Adam. Dari adun itulah menjadi Adam. Lalu ditiupkan roh, nyawa, nafsu kedalamnya utk kehidupan.
    tanah - tubuh
    air - nyawa
    api - nafsu
    angin - roh, ditiupkan roh ciptaanKu.

    ReplyDelete
  22. Anonymous September 17, 2013 at 7:33 PM , Anonymous September 20, 2013 at 6:51 PM dan yang seangkatan dengannya.........

    Ini pencerahan yang bagus tapi mengelirukan dan boleh menyesatkan. ...? ! Keterangan perkara hakikat ini ada yang benar tetapi kamu seleweng kan mengikut acuan minda kamu dan ada yang salah kamu pesongkan lebih jauh. Kata ustaz Hanafi - ini ' majnun ' kamu sesat di alam jabarut dek asyikan. Kamu lebih buruk dari munafik bahkan hampir dengan firaun. Semoga kamu beroleh berjumpa kebahagiaan. Terus mengaji mangkaji dan mencari 'rambut halus dibelah 7' .

    'yang berharap '.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alam jabarut tu kat mana diamnya?
      cuba kamu terangkan sikit. nak je tahu. dlm Quran cerita alam nyata, alam ghaib. Alam jabarut rasanya citer kitab. baca lagi byk2.
      tahu tak kamu firaun ni apa kerja dia?
      firaun ni adalah org2 yg mengubah kitab bawak pada jalan dunia. masa zaman dia, dia ubah Taurat utk memerintah manusia, menguasai dunia. Itu pasal dia boleh cipta mcm2. Dia boleh perintah mcm2. Pasal dia guna kitab Allah yg telah diubah ke jalan dunia, itu pasal jadi apa dia buat. Tapi dia sombong, sampai tahap nak jadi tuhan. Dia ingat kitab2 yg dia cipta, ubah dari Taurat itu lagi baik dari Allah Taala punya. Zaman firaun lagi org dah buat kitab, sampai hari ni pun ada. Dia silap. Itu pasal dtg nabi Musa utk betulkan balik kefahaman dia utk pegang Taurat satu. Pasal Allah tak suka org ubah kitab dia buat kitab lain banyak2. Pasal perbuatan tu sombong disisi Allah Taala. Apa kiasan dan hikmah kisah ni semua dalam Quran? Kamu pandanglah pada dunia kamu hari ni. berapa ramai manusia yg mengubah kitab, nak memerintah dan menguasai dunia. yg mengubah ayat Quran sesuka hati utk dijadikan kitab dan hukum sendiri supaya org patuh pada dia. Kamu saksikan sendiri sahih ke tak cerita Allah Taala dalam Quran. Berapa ramai firaun yg ada zaman hari ni?

      Delete
    2. Alam Jabarut merupakan kelanjutan dari alam Malakut. Kedua alam ini sama-sama di dalam alam gaib mutlak.

      Namun, alam Jabarut berada di atas lagi. Tidak semua penghuni alam Malakut dapat mengakses alam tersebut. Hal ini membuktikan, sesama penghuni alam Malakut tidak memiliki kapasiti yang sama di mata Allah SWT.

      Alam Malakut memiliki penghuni tetap, iaitu para malaikat utama, seperti Jibril, Mikail, Israfil, dan lain-lain. Alam ini lebih dekat dengan Maqam Puncak, yang biasa disebut Haramil Qudsiyyah. Dalam suatu pengelompokan, lapisan-lapisan alam dan maqamnya dapat dibezaakan pada beberapa tingkatan.

      Delete
    3. Macam ni doctor. yg saya tahu ni semua crita kitab, tak hakikat insan, nurul mukmin, ana al haq dan segala macam kitab lama yg ada di alam melayu ni. diorang ni byk tafsir ikut akal. ikut apa yg dibayang di fikiran.
      contohnya diorang membayangkan alam malakut ni alam tinggi, alam yg diduduki oleh para malaikat yg duduk di langit tinggi. diorang membayangkan ada malaikat duk pi pikul arasy macam hindu pikul welwel. Ni cerita karut. ini yg dinamakan mengadakan yg takde dalam Quran. Dusta malaikat, mengadakan crita yg tak benar tentang malaikat. kalau kita pandang Quran pun dah sebut terang2 setiap manusia tu ada malaikat yg menjaganya. ini bermaksud malaikat ini ada kat mana saja yg diperintah Allah. cuma ghaib dr pandangan manusia. yg sebenar arasy tu tak payah nak di pikul pun. Allah takde nak susahkan sesiapa pun utk buat macam tu walaupun dia boleh buat. Cuma terjemahan hari ni dah diubah. Itulah terjemahan Quran Uthmaniyyah. Org hindu yg mengubah kitab AlQuran utk menguasai dunia. Atas nama Islam. kalau tak caya cuba tgk tarikat2 byk asal dari mana. Itulah dia hindustan, hindu yg dirasuk setan. Quran Resam Utmaniyyah lah yg byk dipakai oleh dunia hari ini.

      Delete
  23. apa maksud kiasan guru guna 2 tangan, 2 kaki, 1 akal fikiran?
    adakah hanya digunakan utk tujuan persilatan?
    apakah maksud di dalam AlQuran tentang neraca timbangan amal?
    adakah memang ia berbentuk spt dacing macam yg selalu dibayang oleh ahli kitab hari ni?
    yg sebenar dikatakan neraca timbangan amal tu terletak pada diri kamu sendiri. 2 kaki memilih jalan apa yg kamu mahu. 2 tangan membuat pertimbangan benar salah, kiri kanan dari apa yg hendak kamu pilih. 1 akal fikiran utk membuat 1 keputusan yang pasti atas apa yg kamu pilih dan buat.

    ReplyDelete
  24. siapa yg selalu dimaksudkan guru ttg pengamal Islam baka?
    mereka itulah yg mengamalkan Islam dari apa yg mereka ambik dari ibubapa, nenek moyang, kaum kerabat mereka yg mengamal bermacam kitab2 hadis, tarikat, hakikat utk dijadikan pedoman. AlQuran pun baca jugak. Tapi mereka lupa dari apa yg mereka buat itu mereka telah melanggar janji mereka dalam rukun iman percaya kamu kepada kitab Allah AlQuran satu. Kalau dah langgar nak kata beriman apa? Islam apa yg kamu pegang? Apakah kitab2 datuk nenek moyang kamu itu lebih baik dari AlQuran?
    Kita ni kalau nak terangkan satu persatu apa maksud yg Almarhum guru cakap kat atas ni semua kita boleh terangkan. pasal apa silat cekak tak boleh ikut jalan persatuan. kenapa dia cakap takde satu org pun dalam ajk pusat yg paham apa silat cekak. InsyaAllah boleh. Kita pegang apa guru cakap je,"kita nak takut apa, Allah Taala ada dgn kita".

    ReplyDelete
  25. kenapa tak boleh ikut jalan persatuan kena dok ikut jalan dia sendiri?
    sebabnya dalam persatuan ramai ahli baca kitab, kitab hadis, tarikat, hakikat, hakikat insan, kitab tasawuf dan macam2 fahaman kitab yg diorang bawak masuk. Sedang jalan silat cekak sebenar hanya guna 1 AlQuran. Namun kebanyakan ahli kitab ni diorang dah pegang kitab lama, tu yg susah bagi mereka nak berpegang dgn AlQuran satu. tu yg bila kita citer bab Quran diorang tak boleh nak paham. Pasal diorang duk bawak masuk sekali jalan kitab dalam persatuan. Itu yg ahli jadi berpecah. Rasulullah satukan umat bukan ikut jalan kitab. Itu yg diorang tak dpt baca.
    Ada di kalangan mereka igt Almarhum Ustaz Hanafi dan Ustaz Ishak belajar pondok mengaji Quran. tu yg hari ni diorang bawak masuk cara pondok mengajar agama dalam persatuan. suruh ustaz2 yg pernah mengaji pondok mengajar, tapi ajar apa? ajar kitab. tu lah yg salah. memang betul Almarhum Ustaz dulu belajar pondok tapi pondok zaman mereka diorang mengajar Quran lama, diorang takde campur ngan kitab lain selain AlQuran. Pondok zaman sekarang byk mengajar kitab bersama AlQuran, itu yg diorang tak dpt baca. Bila dah ada yg bwk masuk jalan kitab, jgn haraplah Allah Taala nak tolong.
    Pagi kamu menyeru Allah baca Quran, malam kamu menjadi kafir dgn menyeru, membaca kitab2 lain selain AlQuran. Apakah apa yg kamu serukan itu lebih baik dari Allah Taala? Takkah kamu menduakan Allah? pikir dalam2.
    Kalau betul nak beriman ikut je rukun cakap "percaya kamu pada kitab Allah AlQuran satu"
    Pilihlah sendiri. Pilih satu sahaja. sebab hati ada satu.

    ReplyDelete
  26. kebenaran itu bukan tiada buktinya, bahkan mereka sendiri yang dustakan.
    macamana cara mereka dustakan?
    membaca kitab2 lain selain AlQuran itulah cara dia.
    Dusta Allah, bila kamu tak percaya AlQuran yg Allah bagi tu dah cukup sempurna. Kamu pegi baca kitab2 lain dgn alasan nak menambah kefahaman agama. Allah Taala dah mengajar manusia dari zaman Adam lagi. Bukan susah pun bagi Dia nak fahamkan AlQuran pada manusia bila dia dah tulis.
    Dusta AlQuran bila kamu membaca kitab2 lain selain AlQuran dan kamu percaya dgn yakin apa yg kitab tu tulis.
    Dusta Nabi bila kamu mengada-adakan cerita ttg Rasulullah sedang kamu sendiri tak pernah berjumpa Rasulullah. Contohnya mengatakan Rasulullah kahwin sampai 4. Mana tau? kitab hadis cakap. Apa igt para nabi nak ikut nafsu ke kahwin byk2. Sedangkan dlm Quran dah tulis nabi org yg terpelihara diri, nafsu, kehidupan disisi Allah Taala. Tak boleh ke diorang nak pikir? Nak ikut nabi. Pernah kamu jumpa nabi dpn mata utk kamu ikut? Kalau tak pernah ikutlah Quran tu yg dia tinggalkan. Tu yg Allah bagi kiasan kalau nak tulis kisah manusia ni, kisah nabi ke rasul ke 7 lautan pun dakwat tak cukup. cukuplah sebuah AlQuran utk kamu ikut.
    Kesimpulannya org baca kitab ni hukum dia pegi 3 sekali dusta Allah, dusta AlQuran, dusta Nabi. Kalau dah dusta ni paham sendirilah jalan ke mana.
    Dalam Quran sebut ahli kitab masuk neraka, ahli kitab musuh Allah, Ahli kitab sejahat-jahat makhluk. Cuba pandang Quran tengok ada tak.

    ReplyDelete
  27. Oh ada lagi, lupa nak tulis.
    Ahli kitab ni suka berkumpulan dan ahli kitab pun suka bergaduh sesama sendiri. itu antara ciri2 ahli kitab yg disebutkan AlQuran buat renungan masing2.

    ReplyDelete
  28. tu diaaaaaaa...semua tunjuk skill memasingggggggggggggggggggg....

    ReplyDelete
  29. saja je bincang2 bang. ramai sini yg mencari guru. sedang guru nak kita cari ilmu.
    tu yg kita bagi peringat je sikit2 mana yg paham dan bagi mereka yg mencari kebenaran. pasal yg dimaksudkan silat tauhid tu silat kebenaran, kesungguhan menegakkan, mencari kebenaran. dari kita duk mengutuk org. lagi baik kita betulkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  30. ramai org sekarang pikir jihad maksud dia perang. sedang dari AlQuran maksud jihad adalah berhenti. itu yg kita tgk dunia hari ni bila maksud tu diubah dek ahli kitab jihad jadi perang tu yg jadi huru hara dunia hari ni. AlQuran suruh berhenti diorang bawak pegi jalan perang. Diorang langgar dan ubah maksud Quran sebenar. Saksikanlah sendiri apa kesan dia pada kehidupan manusia.
    yg dimaksudkan perang dalam AlQuran adalah syahadah. Syahadah tauhid perang menegakkan kebenaran Allah. Syahadah Rasul perang menegakkan kebenaran AlQuran dan Rasul. dgn cara apa? dgn cara kita mencari, mengamalkan, memelihara kebenaran dan kemuliaan apa yg Allah ajarkan dlm AlQuran dan apa yg ditinggalkan Rasul melalui AlQuran.
    makna silat pada zahir, makna gerak pada batin.
    tak bergerak suatu apa pun melainkan dengan izin Allah.

    ReplyDelete
  31. Kita nak bersilat ka apa ka yang penting niat. Kalo niat utk Allah alhamdulillah la dpt pahala. Kalo niat utk yang lain pun x salah selagi x langgaq hukum agama tapi x payah la kita dok pkiaq mcm2. Cukup alquran & hadis utk kita dah cukup sempurna. yang len2 tu terpulang la sebagai nak tambah ilmu pengetahuan cuma x pyh la dok semak2 pala pkiaq. Bukan nak suruh tolak kitab, guru, syeikh, tarekat, tasawuf dll tp biaq kita tau yg mn paling penting yg tu kita kena utamakan. Islam ni mudah ja ikut apa yg Dia suruh tu pun dh dpt pahala x kira la kita paham ka x

    ReplyDelete
  32. bertimbun-timbun la pahala nanti...

    ReplyDelete
  33. Kepada yang bernama , AnonymousSeptember 20, 2013 at 6:51 PM
    Apa maksud guru Kenallah diri kamu rata2, Kamu kenal Allah yg nyata?
    Siapakah sebenarnya diri kamu? jgn ada di antara kita meletakkan diri sbg hamba ataupun makhluk Allah. Spt dijelaskan AlQuran sesudah Muhammad tiada lagi perhambaan.

    Ini gaya penceritaan yang sangat menarik ....sedangkan dalam siri majlis - majlis Almarhum Pak Ak mengaku yang dia adalah hamba dan Pak Ak ada cerita macam mana nak jadi hamba Allah....kamu telah nyata dan ternyata mengikut kasut - kasut Iblis..angkuh, bukannya kasut Insan..

    Sedangkan kamu adalah umat Penghulu Segala Nabi dan Rasul sekiranya kamu mengaku bahawa Nabi Muhammad adalah Rasullulah. Kamu telah dan sengaja mecuba memakai kasut munafik dan mencuba mamakai kasut ketua Dajjal dengan nyatakan kesungguhan kamu dalam penceritaan kamu untuk mencari pengikut - pengikut Dajjal. Bertaubatlah!!!!!

    ReplyDelete
  34. AnonymousSeptember 17, 2013 at 7:33 PM
    yg dikatakan awal Islam itu adalah roh. spt yg di sebut dlm Quran wa ana awallul muslimin. Di kala manusia dimbil penyaksian mereka Siapa tuhan kamu? lalu mereka jawab, benar, kami menjadi saksi.

    Siapakah Ahmad dan Muhammad yg sebenarnya?
    Dikatakan Alquran Aku ingin menjadikan seorang rasul bernama Ahmad yakni nama sebenar Rasulullah. Namun siapa pula sebenar Muhammad spt yg ada di lambang kamu? Muhammad bermaksud;-
    Mim= manusia, menjadi
    Ha= hak
    Mim= memilih
    Dal= dua jalan, yakni benar salah, dunia akhirat, syurga neraka.
    cuma buat 1 pilihan, 1 kebenaran di sisi Allah. yakni Alquran satu.

    Apa yg dimaksudkan amanah yg sebenarnya?
    Diperingatkan Alquran wahai jiwa2 yg menanggung amanah.
    Apa yg dimaksudkan amanah rasul dan org2 yg beriman bersama dengannya. yg percaya pada Allah, para malaikat, kitab2 Allah yakni Taurat, Zabur, Injil, Al Quran, para rasul. yg sebenar amanah adalah al Quran. Itu kebenaran yg sebenarnya.

    apa yg dikatakan hakikat Muhammad?
    yg dikatakan hakikat Muhammad adalah yg mengikut AlQuran, sedang Muhammad hanya berpandu AlQuran sbg pedoman bagi baginda. Muhammad tak mengambil kitab2 lain utk dibacakan pada umat dia. Hakikat Muhammad hanya mencari dan mengharap kepada Allah.
    Namun hari ni masih ramai yg cari Muhammad, mengharapkan syafaat dari Baginda. Sedang kalau kita fikir Muhammad hanya mengharap syaafaat daripada Allah. Syafaat siapakah yg lebih baik? antara Muhammad Dgn Allah? buatlah satu pilihan yg pasti bagi kamu. Apakah syufaat Allah, AlQuran tu lah yg pasti.

    Jawabnya: Jangan kamu pertikai bab syafaat antara Muhammad dan Allah , nanti kufur? wat ler kire - kire sediri? Fahaman yang kamu bawa mirip dan kembar dengan fahaman otai - otai KRISTIAN. Heiiiiiiiiiii mubaligh Kristian yang baru nak separuh kristian dan separuh Islam....Nabi Muhammad adalah kekasih Allah dan Penghulu Rasul - rasul dan nabi - nabi. Kekasih Allah Broooo....kita pi ikut jalan Nabi Muhammad, kamu ini ikut jalan mana?. Kamu pi tanya JAKIM? OOOOOOOhhhhh kamu nak jadi guru yeeeee....belajor biar khatam , kamu belum berkhatan ?Pi belajor laiiiii....moga bertemu jalan yangg lurus.

    ReplyDelete
  35. "Ustaz Hanafi dah cuba bawa melalui persatuan ni tapi tak berjaya"
    - Pak Ak


    "Saya dah usaha sambung bawa ikut Persatuan pun tak boleh juga"
    - Pak Ak


    "Lepas ni perjuangan ni kena
    dok jalan dia sendiri"
    - Pak Ak

    Kenapa sampai satu tahap silat cekak kena ikut jalan dia sendiri? Apa maksud Dia?
    dari apa yg disaksikan seperti di atas maka benarlah apa yg dikatakan oleh almarhum Ustaz Ishak. Lepas ni silat cekak kena ikut jalan dia sendiri. dah tak macam dulu dan tak akan dapat macam dulu. di mana guru akan datang mengijazahkan murid dan bercerita tentang ilmu kebenaran setiap kali beliau dtg. takde lagi org yg akan bagi peringat pada ahli2. Masing2 boleh pilih jalan masing2. Itu maksud buah 21. Dihalaman bagi kamu 2 jalan pilih 1 jalan. Itu pasal dia takde kunci atau makan.
    Kenapa sampai macam tu?
    mula2 Dia sayang dtgkan guru utk mendidik, mengajar. Kemudian dia dtgkan lagi guru utk mengajar, mengingatkan Dia bagi kiasan cara baik cara elok. Sampai masa ramai sgt yg mendustakan dia nyatakan terus direct to the point utk bagi org faham dan ingat. Bukan Dia yg mengharap kat kamu, kamu yg mengharap kat Dia. Sampai satu tahap adakah Dia dah menyampah dgn apa yg berlaku pada persatuan kamu hari ni? Ramai ahli kitab.
    Tak ke mereka pikir kenapa dulu almarhum Ustaz Hanafi suruh tinggal segala ilmu2 lain yg kamu belajar sebelum belajar silat cekak. Ilmu apa yg dia suruh letak luar tu? ilmu kitab lah. Tak ke mereka pikir macamana almarhum Ustaz Hanafi dulu menegur seorang ahli mengatakan "kitab hang belajar sesat", apa maksud dia? cuba pandang dalam Al Fatihah tu dalam2 siapa dia golongan yg dikatakan sesat lagi menyesatkan. Bukan ahli kitab ke.
    73 pintu 1 jalan. Nak ikut satu jalan tapi baca banyak kitab. Kalau dah janji ngan Allah Taala kamu berani langgar, berani selisih dan pertikaikan. Siapa sebenar yg munafik? Pak Ak pesan 3 perkara, nak jadi baik senang je;-
    janji tepat
    cakap benar
    jgn pecah amanah
    kalau janji rukun iman kamu dah langgar terang2, siapa yg munafik disisi Allah Taala?

    ReplyDelete
  36. perjuangan apa yg duk bincangkan ni ye?
    benar ke silat cekak ni bawa 'perjuangan' ?atau sebaliknye

    pada pandangan saya, 'perjuangan' ni di bawa melalui jalan silat,tu yg saya faham..
    dulu kan almarhum cuba bawa dalam politik,dalam persatuan kbajikan dakwah islamiah,dll lg..akhirnya bawak ikut jalan silat.. tapi kalau ustaz bawak ikut jalan silat lain macam mana pulak ye?pak ak pun belajar macam2 silat jugak..sedang kan guru2 ni belajar mcm2 silat,tomoi,kuntau jawa,sendeng dll TAPi knape depa ni bawak ikut jalan SILAT CEKAK ???

    silat ni kulit ja, laa ni ada 4aliran cekak?

    -Pss cm(cekak malaysia)
    -Pss cuhm(Cekak Ustaz Hanafi Malaysia)
    -Pss cpuhm(Cekak Pusaka Ustaz Hanafi Malaysia)
    -Ps cspsm(chekak silatpapan Sekeping Malaysia)

    kalau kita lihat semua gurunya adalah anak didikan almarhum ustaz sendiri kan..cuba lihat pada kulit aliran cekak2 ni, dari segi buah pukulnya, berdiri alif nya, buah kuntau nya.. serupa kan,?tapi tak sama kot..semua guru cekak ni 1gerabak keretapi,.la dah pecah tak tau lah..

    tapi yg tak ada dalam 4aliran ni,semua p mana ye??
    kalau hangpa nak bawak ikut jalan lain selain jalan silat,.bagus utk hangpa jugak kn..tapi almarhum bawak dalam silai cekak nape???hmm

    atau mungkin akan ada aliran yg baru di masa akan datang??
    bagus jugak.!rumpun cekak semakin besar kan..

    kalau bawak perjuangan ni sorang2 pun boleh..hehe

    ~Que salam



    ReplyDelete
    Replies
    1. betul lah tu. dulu guru ada cakap gak, kita tak ikut jalan tarikat kita ikut jalan silat. ikut jalan silat je lah apa susah nak pikir. nak ikut jalan persatuan, kena pikir la dulu. dulu guru ada cakap kita hanya menyokong kerajaan yg memerintah. tp sekarang dah mcm nak bekerjasama pun ada. kenapa guru pesan macam tu? pasai dia kenal kerajaan ni macamana. pandanglah sendiri petunjuk tu, pikirlah dalam2.

      Delete
  37. kata guru dulu silat ni ada tuan....

    ReplyDelete
  38. simple je menda ni semua. apa lah yang kau orang dok fenin kepala.

    ahlul kitab memang la kerja tulis kitab. ahlul kubur kerjanya duk dalam kubur lah.

    ahlul kubur tak boleh bawak kitab dalam kubur untuk nak jawab soalan exam dalam kubur.

    ahlul kitab pun sama tak boleh bawak kitab dalam kubur walaupun ada PHD in Kitabun.

    soalan dalam kubur tak banyak. jawab pun pendek je.

    ada yang kata soalan 5 ada yang kata soalan 7. Tapi hadis dibawah nun kata satu jer..

    1. yakin pegang sungguh akan Muhammad S.A.W - pass
    2. taklik buta la...main ikut-ikut sahaja - fail.

    jadi macamana nak pass ni?
    banyak la selawat banyakkan istigfarlah...sekurang-kurangnya yakin la yang ni memang Muhammad S.A.W dah tunjuk contoh dan suruh buat. pasai hangpa dalam kubur dah tak leh nak minta ampun dah...ampun latok ampun latok...tak jalan.

    Yakinlah akan pimpinannya dengan banyak bersalawat yakinlah akan kekurangan kelemahan kita dengan banyak minta ampun.

    Salawat pun kalau main ikut-ikut pada mula akan masuk juga ke benak jiwa, begitu juga dengan istighfar. Pelan2 lah kawan, proses tak abih selagi belum jadi ahlul kubur.

    boleh pass ke kalau main salawat dan istighfar je?
    jawabnya: aku tak da upaya lah nak jawab tang tu.





    Dari Asma' r.a katanya:Pada masa (hidup) Rasulullah s.a.w pernah terjadi gerhana matahari. Lalu aku pergi menemui ˜Aisyah dan kudapati dia sedang solat. Aku bertanya kepadanya,Mengapakah orang banyak mengerjakan solat? Dia memberikan isyarat kepadaku dengan kepalanya (mendongak) ke langit. Aku bertanya, Ayat? (tanda kebesaran Allah?) Jawab ˜Aisyah, Ya! Tanda kebesaran Allah! Rasulullah s.a.w lama sekali berdiri (dalam solat), sehingga aku pusing (pening). Lalu aku mengambil air satu qirbah dan kubawa dekat denganku. Kemudian kubasahi kepala dan mukaku. Kata ˜Asma selanjutnya,Ketika Rasulullah s.a.w telah selesai solat dan matahari telah terang kembali, baginda berkhutbah di hadapan orang ramai. Mula-mula baginda memuji dan menyanjung Allah. Sesudah itu baginda bersabda, antara lain:Tidak ada sesuatu pun yang belum pernah kulihat melainkan telah kusaksikan dalam solatku sebentar tadi, syurga dan neraka. Sesungguhnya telah diwahyukan kepadaku bahawa kamu semua akan disoal di dalam kubur, atau seperti fitnah (bencana) dajjal. Masing-masing kamu akan didatangi lalu disoal,:Apa pengetahuanmu tentang orang (Muhammad) ini?Orang-orang yang beriman dengan yakin akan menjawab,:Dia adalah Muhammad, Rasulullah. Dia datang kepada kami membawa keterangan-keterangan dan petunjuk lalu kami terima dan kami patuhi. Pertanyaan itu berulang-ulang sampai tiga kali. Sesudah itu dia disuruh tidur. Katanya,:Kami sudah tahu bahawa kamu betul-betul beriman dengannya.Kerana itu tidurlah dengan nyenyak. Adapun orang-orang yang munafiq dan orang-orang yang ragu dalam kepercayaan mereka, maka jawab mereka,:Aku tidak tahu apa-apa. Aku dengar orang ramai mengatakan begitu dan begini, lalu kuucapkan pula.

    ReplyDelete
  39. kita memang tak pernah jumpa Nabi sewaktu hidup, tapi pimpinannya bukan pada yang nampak. tapi yang hak dalam tu, kita pun x pernah jumpa hak dalam kita...abih camano?

    hak dalam tu kalau percaya ada kontak jadi la tu. kalau dah jumpa hak dalam maka bersiaplah tak lama nak jadi ahlul kubur la tu. kikiki pederas lagi la minta ampun. sebab lesen masuk kubur dah siap.

    pelan2 salawat minta ampun, tengoklah ada perubahan dalam diri kita atau tidak.
    kalu tak de, jangan fedup, buat lagi, yakin percaya...sampai bersinar batu cincin...hehe

    jangan fedup...jangan fedup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang atas ni nak jawab hak bawah ni :


      sesudah Muhammad tiada nabi utk dijadikan ikutan.
      tiada kitab lain selain AlQuran utk dijadikan pegangan, ikutan dan panduan.
      Muhammad dah kembali. kalau ada diantara umat baginda yg cakap nak ikut Muhammad, benar ke apa yg kamu cakap? pasal Allah nak bukti, sedang kamu ketika lahir di dunia tak sempat nak jumpa Muhammad, kamu cakap kamu ikut baginda. Disisi Allah kamu cakap bohong, kamu ikut org yg kamu tak pernah jumpa. Namun AlQuran tu bukti yg Muhammad tinggalkan itu je yg boleh ikut. Itulah saksi yg benar. Pasal apa? pasal itu percakapan Allah yg disusun Muhammad utk umat dia. Itu Allah boleh terima. Pasal perkataan Dia benar.
      Selepas Muhammad kembali yg tinggal hanya mereka yg mengikut suruhan Allah, yakni AlQuran satu.

      Delete
  40. al quran itu apa? Al kitab itu apa? Hamba itu apa? Muhammad itu apa? Ahmad itu apa? Hikam itu apa?silat itu apa? Perjuangan itu apa?.......hangpa ni siapa?

    ReplyDelete
  41. ni soalan exam dlm kubur ke ni?

    aku minta exemption awai la...buleh ka?

    ReplyDelete
  42. kpd AnonymousSeptember 17, 2013 at 7:33 PM,

    "MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH"

    siapakah pesuruh Allah selepas nabi Muhamad wafat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Soal sendiri, jawab sendiri sudah gaharu cendana pula;
      Tanya sendiri, jawab sendiri, sudah tahu bertanya pula."



      Delete
    2. aku bukan AnonymousSeptember 17, 2013 at 7:33 PM,

      Delete
  43. TOLONG JAWAB: MAIDEN BAWA GURU KA SILAT KA PERSATUAN KA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maiden bawak perkara yang tergantung.

      Delete
  44. Aku; betul ke paderi2 jesuit,bishop pernah baca AL-QURAN dan mereka mnghafaznya? Saya pernah dengar yang gereja mengkajinya…..tapi sama ke macam orang islam mengkaji?…tak mungkin sama…betul tak?

    Bishop ; pertama kali kami BERKENALAN DGN AL-QURAN SELEPAS MUHAMAD DIAMBIL TUHANNYA DAN KAMI MEMBACA DGN TELINGA,SELEPAS SALAHUDIN MATI KAMI MEMBACA DENGAN MATA,LIDAH,HIDUNG,TANGAN,KAKI DAN KULIT….

    KAMI BUKA HALAMAN PERTAMA,KAMI BACA KEMUDIAN KAMI DATANG KEPADA DUNIA DAN HASILKANNYA..

    KEMUDIAN KAMI BUKA HALAMAN KEDUA,KAMI BACA..KEMUDIAN KAMI BERKATA “OH…MACAM NI RUPANYA KEHIDUPAN MANUSIA DICIPTAKAN TUHAN……KITA PERLU LAKUKAN SESUATU”..KAMI DATANG KEPADA DUNIA DAN HASILKANYA..

    KEMUDIAN KAMI BUKA HALAMAN KETIGA,KAMI BACA…KEMUDIAN KAMI BERKATA “ ALAMAK…TUHAN BUAT BEGINI PULAK!!…KITA TAK BOLEH BIARKAN,KITA MESTI BUAT SESUATU” KAMI DATANG KEPADA DUNIA DAN HASILKANYA..

    DAN BEGITULAH SEHINGGA HALAMAN TERAKHIR…..DAN SIAPAKAH KAMU ORG ISLAM PADA HARI INI?

    KAMU MELIHAT DUNIA YG KAMI HASILKAN TADI KEMUDIAN
    KAMU DATANG KEPADA AL-QURAN,KEMUDIAN KAMU BERKATA “ APA AYAT YG AKU NAK GUNA DAN TAMPAL BILA AKU BERHUJAH DI DEPAN ORANG NANTI?…AYAT NI BOLEH LA”

    KAMU DATANG KEPADA DUNIA KEMUDIAN BERKATA “LIHAT DUNIA TELAH BERLAKU SEPERTI INI….SEPERTI ITU,CUBA RUJUK AYAT INI,,,,AYAT ITU…HADIS INI…..HADIS ITU…..”

    KEMUDIAN KAMU DGN BANGGA BERKATA “ INILAH JANJI TUHAN YANG AYAT AL-QURAN DIJAMIN TIDAK AKAN BERUBAH”

    PADAHAL KAMI SENGAJA MEMBIARKAN TULISAN TULISAN PADA KERTAS ITU KEKAL,KEMUDIAN KAMI BERPURA-PURA HENDAK MENGUBAH TULISAN DAN BERPURA-PURA GAGAL SUPAYA KAMU BERKATA “INILAH JANJI TUHAN YANG AYAT AL-QURAN DIJAMIN TIDAK AKAN BERUBAH”

    SUNGGUH BIJAKSANA ORANG ISLAM….JANJI TUHAN DISANGKANYA TULISAN-TULISAN…. MEMBUATKAN RAJA MEREKA BERKUASA KE ATAS AGAMA DAN ADAT SAHAJA TELAH MENYEBABKAN RAKYATNYA BERHARAP PADA DAKWAT DAN PENA…DAN HARI INI MEREKA BERLAGA,DAKWAT SIAPA LAGI PEKAT…..PENA SIAPA LAGI BERKILAT

    TERAMAT BESARLAH JASA ZAMAN PENJAJAHAN KEPADA TUANNYA..YANG TERAMAT MULIA PAUS…

    (diambil dari BAHTERA WAWASAN dialog dgn bishop)

    kalau kita sama2 fikir apa mesej yg mereka cuba sampaikan. fikirkanlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. antaranya mereka mengubah cerita2 AlQuran lalu dijadikan pelbagai macam kitab2 hadis yg ada pada hari ini utk digunakan, diamalkan, dipercayai oleh kebanyakan umat Islam pada hari ini. Hinggakan kalau ada yg bercerita pasal AlQuran satu org tu akan dianggap sesat.
      Membuat, menghasilkan, mengadakan, mengubah kedudukan kitab2 Allah telah menjadi amalan mereka sejak dahulu lagi.
      Siapakah sebenarnya penulis kitab2 hadis kamu pada hari ini?

      Delete
    2. ustaz hanapi pun cakap bapak yahudi lagi pandai bersyarah quran hadis tapi tak taat. taat pada siapa?

      Dia adalah Muhammad, Rasulullah. Dia datang kepada kami membawa keterangan-keterangan dan petunjuk lalu kami terima dan kami patuhi. Pertanyaan itu berulang-ulang sampai tiga kali.

      Bapak yahudi bapak kristian pun buat kitab pasal islam jugak tapi kondem Rasulullah s.a.w

      from: ahlul kubur.

      Delete
    3. kalau nak buat kitab hadis ni, letaklah pun nama sapa2 Asma, Aisyah, Saad, Talhah tulis je cakap tu hadis nabi. brapa ramai org percaya.
      Tu yg dulu Pak Ak ada cerita kat Uni Al Azhar mesir lecturer yg mengajar kitab AlQuran tu org yahudi. Apa tujuan diorang mengajar? supaya mudah bagi mereka utk mengubah maksud2 sebenar AlQuran. Diorang tambah lak lagi kitab2 bagi org ikut. Nak tau apa kesan dia?
      Pandang kat bumi Mesir hari ni bila AlQuran diubah dan ramai ahli kitab.

      Delete
    4. apa maksud dia iblis memperdaya manusia melalui amal ibadah?
      melalui AlQuran tu jugak dia perdaya manusia. Dia suruh manusia tulis kitab, ikut kitab, baca kitab selain AlQuran. dia bisikkan lagi kau gunalah, buatlah kitab lain utk paham AlQuran. Ni benda baik. nak bagi org senang paham. Tapi org lupa buat kitab lain selain AlQuran tu salah. tu halus permainan iblis ni. Kalau yg bawak jalan kitab ni kene pikir sendirilah baik ke tak.

      Delete
    5. iblis memperdaya manusia bukan sahaja melalui amal ibadah. tapi atas tujuan baik nak membetul orang tapi diri sendiri tak betul pun sama buleh jadi menyesat.

      buat kitab lain selain dari al quran tak salah, tapi menyalah fahamkan al quran tu yang salah.


      Saidina Usman R.A buat kitab Al Quran resam usmani tu salah la tu kot.
      Hadis Bukhari Muslim Hadis 40 Imam Nawawi tu pun salah la kot.
      Kitab Hikam ibni Atailah tu pun salah la kot.
      Mengajar hikam guna kitab pun salah la kot. Kalau salah pergi perbetul Tok Alim yang mengar hikam pakai Kitab ni sebelum ramai yang tersesat.
      Belajar ilmu pakai kitab pun salah la kot.

      lepas ni suruh anak hanpa seme pergi sekolah bawak Al quran lepas tu suh cikgu ajar matematik tambahan pakai al quran. Sebab semua ilmu tu dari Al Quran.

      Apa la yang korang nak sampaikan ni?
      Cara sampai tak kena sesilap menyesat orang la.

      Mari belajar cara masuk kubur, yang ni konfom tak pakai kitab. atau kitab cara-cara betul masuk kubur belum dibuat orang lagi.

      from: ahlul kobor.

      Delete
    6. atau tak payah pergi sekolah la senang. korang ajar al quran kat anak korang sendiri kat umah.

      lepas tu tunggu ilmu laduni sampai.

      lepas tu marah kat orang kapir pandai sekolah anak hanpa tak pandai sekolah.

      lepas tu marah kat tuhan.

      sia-sia la tuhan bagi akal fikiran tapi tak guna.

      silat pun tak yah belajar pasai tak paham maksud PERTAMA tu apa.

      lepas tu kena bedal, lepas tu marah kat tuhan lagi, awat la tak bagi gerak kat aku.

      lepas tu marah kat ustat hanapi kenapa panggil KELAS tak panggil gelanggang.

      lepas tu marah kat Pak Ak, dia bule pakai mercedes anak aku tak boleh. tapi nak marah buat apa nak eja mercedes pun tak boleh, pasai dia tak belajar silat, dalam silat ada kaedah ABCD.





      Delete
    7. belajar ilmu dunia tak salah pun, nak belajar math, sejarah, biologi, sains, psikoloji semua boleh. blajar la kat skolah ilmu tu takde salah apa pun. ilmu utk kehidupan. ada akal fikir kenalah tau membezakan apa yg benar apa yg salah. buku kat sekolah tu bukanlah yg dipanggil kitab. yg dipanggil kitab adalah buku2 hadis, kitab2 agama dan sbagainya. hang sampai masa memang akan masuk kubur. bukan hang sorang je. ramai lagi. tapi hang pastikan hang jawap macam hang cakap ni "buat kitab lain selain dari al quran tak salah" kat depan malaikat mungkar nankir. Lepas tu hang pastikan sendiri apa hang cakap ke mana roh hang tu nak pegi nanti. Tu yg dipanggil ilmu ikut ikutan. Ilmu ikut kitab, ilmu ikut tok nek moyang.

      Delete
    8. bila belajar sesuatu ni biar ada siasat, itu maksud usuluddin. siasat benar salah. bila masuk bab fikah pandang pada hukum dalam Quran apa yg boleh apa yg tidak. bila guna tasawuf itu maksudnya pertimbangan, benar salah.
      nak ikut kitab ikutlah. itu kepercayaan kamu. Allah Taala tak cari kamu kamu yg cari Dia. kalau tak paham apa org tulis jgn salahkan sesiapa. Kata Allah telinga mereka telah diseliputi dgn kesesatan dari menerima kebenaran. Pasai apa? byk percaya kitab dari kecik. teruskan.
      Ada org bodoh sombong, ada org sombong derhaka.

      Delete
    9. hai jiwa yang terseksa dengan kefahaman sendiri.

      salah ke semua yang dibawah ni?

      Saidina Usman R.A buat kitab Al Quran resam usmani tu salah la tu kot.
      Kitab Hadis Bukhari Muslim Hadis 40 Imam Nawawi tu pun salah la kot.
      Kitab Hikam ibni Atailah tu pun salah la kot.
      Mengajar hikam guna kitab pun salah la kot. Kalau salah pergi perbetul Tok Alim yang mengar hikam pakai Kitab ni sebelum ramai yang tersesat.
      Pak Hj Zain jual kitab pun salah la kot.
      Belajar ilmu pakai kitab pun salah la kot.

      Jangan ditanya Ahlul kubur yang confom tak pakai kitab.

      Delete
  45. sebenarnya di alam melayu dari zaman wali 9, 10 semua mengamal AlQuran satu. Tok nenek kita dr zaman hang tuah sekali pun semua mengamal yg sama. diorang tak mengambik pedoman kitab2 hadis dan kitab2 lain. tu yg bila penjajah masuk diorang bawak lari semua naskhah2 Quran lama bawak balik negara diorang. bukan sekadar ambik tanah dan hasil bumi. yg dikatakan manuskrip2 lama org melayu tu kitab AlQuran lah. diorang takut org melayu ni mengkaji Quran bawak pada jalan diri. tu yg jadi kekuatan, kekuasaan bagi bangsa melayu. tu yg org melayu dulu handal2. tu yg barat ni dia maju, boleh cipta macam2 pasal dia tau cerita Quran lama Quran sebenar. tapi dia bawak pada jalan dunia.
    bila masuk zaman 20an mulalah konon2 pertembungan kaum muda kaum tua. perbezaan pendapat utk bawak pembaharuan di tanah melayu. kaum muda nak bawak masuk kitab2 hadis utk dijadikan panduan kehidupan org melayu. tapi kitab2 hadis, tarikat ni semua byk asal india. diorang tak sedar. british punya keje lah bawak masuk. tu yg hari ni jadi macam2.
    cuba pikirkan yang ni;
    DI NUSANTARA KNIGHT TEMPLAR TELAH MENEMUI “TAPAK KAKI” TERAKHIR WALI-WALI ISLAM…MEREKA PERLU DITENTANG DAN DIBUNUH!!

    PAUS PERNAH BERKATA KPD KNIGHT TEMPLAR “ BUNUH ‘WALI SEMBILAN’ ATAU KAMU AKAN LIHAT TAPAK KAKI MEREKA DI ROME”

    ReplyDelete
  46. DI NUSANTARA KNIGHT TEMPLAR TELAH MENEMUI “TAPAK KAKI” TERAKHIR WALI-WALI ISLAM…MEREKA PERLU DITENTANG DAN DIBUNUH!!

    PAUS PERNAH BERKATA KPD KNIGHT TEMPLAR “ BUNUH ‘WALI SEMBILAN’ ATAU KAMU AKAN LIHAT TAPAK KAKI MEREKA DI ROME”

    siapa la yang nak kena p bunuh ni?

    wali sembilan tu betui ka ada? entah-entah Belanda ngan British juga yang cipta ko mana tahu?

    pasai tetiba pergi sembilan je...mana pergi wali lapan?

    ReplyDelete
  47. AnonymousSeptember 29, 2013 at 9:47 PM
    TOLONG JAWAB: MAIDEN BAWA GURU KA SILAT KA PERSATUAN KA

    Reply
    Replies

    AnonymousSeptember 29, 2013 at 11:00 PM
    Maiden bawak perkara yang tergantung.

    jawapan dan ayat ni "Maiden bawak perkara yang tergantung."

    Ayat ni sahaja boleh dibuat kan satu kitab menerangkan perkara yang tergantung tu.
    Ayat ni sahaja boleh dibuat subjek dalam pengajian PHD atau kurikulum sekolah.
    Ayat ni sahaja akan mendatangkan perdebatan yang hangat dikalangan cerdik pandai.
    Ayat ni sahaja boleh mengubah hala tuju dan menggoncang kefahaman dan iman masing-masing.
    Ayat ni sahaja boleh menyebabkan pergaduhan umat islam.

    Sebab apa? sebab sorang pun tak paham maksud ayat diatas.

    ada yang masuk bagi hujjah bab akidah
    ada yang masuk bagi hujjah bab persatuan
    ada yang masuk bagi hujjah bab perguruan
    ada yang masuk bagi hujjah bab persilatan

    Dan bila dibagi satu keputusan akan jawapan yang tepat, maka terbatal-lah segalal kitab, buku, subjek kurikulum sekolah dan perbahasan dan sebagainya yang membahaskan perkara yang tergantung diatas.

    Begitulah kesimpulannya, ada perkara yang tak perlu pada kitab pun sebab jawapan tu memang tak boleh tulis dalam kitab.

    Ahlul kitab sekalian, faham dak ni?

    nak naik kelangit nafsu dan shahwat dan iblis tak boleh ikut.

    from: Ahlul Kubur.

    ReplyDelete
  48. TOLONG JAWAB: MAIDEN BAWA GURU KA SILAT KA PERSATUAN KA


    jawapan:
    Maiden bawak perkara yang tergantung.

    SOALAN LAGI: ADA TAK LAGI JAWAPAN KEPADA SOALAN MAIDEN BAWA APA?-PERSATUAN KA SILAT KA GURU KA?
    ADA KATA MAIDEN TAK BAWA HIKAM-JADI MAIDEN BAWA APA? SBB PAK HAJI ZAIN NGAJAR HIKAM TURUN KAT US HANAFI TURUN KAT PAK AK ..JADI MAIDEN BAWA APA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jikapun Pak Ak bawa hikam, Ustaz Hanafi bawa hikam, Pak Aji Zain bawa hikam, apa pula kerja kita ni? Nak tolong pikui sekali ka? nak tolong jinjit sekali ka hikam tu?

      Kalaupun kita tahu bahwa guru-guru ini semua ada pengetahuan tentang hikam (setelah diberitahu oleh penulis kitab-kitab terdahulu) apa pula manafaatnya pada kita?

      Atau kita ni setakat bangga dengan perasaan tahu yang tok guru itu kita tu tok guru hikam, ituje?

      Jika kita pun tahu dan kenal pasti mesej yang cuba disampaikan oleh tok guru hikam tersebut dengan putus, yakin tanpa was was dan waham, adakah kita ni pun kategori pembawa hikam?

      boleh claim jadi guru hikam pulak ke?

      macam tu ke kaedahnya dan maksud jalan cerita yang cuba disampaikan dalam jalan silat ini?

      ikut sapa yang bawa kitab hikam?

      Delete
  49. aku pn penin, dgr crita pak haji zain bawa hikam, ust hanafi dan pak ak bawa kiasan penuh kata2 hikam, tapi ada pulak kata maiden tak bawa hikam. Apa sebenaqnya ilmu maiden dlm psscm?

    ReplyDelete
  50. Jikapun Pak Ak bawa hikam, Ustaz Hanafi bawa hikam, Pak Aji Zain bawa hikam, apa pula kerja kita ni? Nak tolong pikui sekali ka? nak tolong jinjit sekali ka hikam tu?

    Kalaupun kita tahu bahwa guru-guru ini semua ada pengetahuan tentang hikam (setelah diberitahu oleh penulis kitab-kitab terdahulu) apa pula manafaatnya pada kita?

    Atau kita ni setakat bangga dengan perasaan tahu yang tok guru itu kita tu tok guru hikam, ituje?

    Jika kita pun tahu dan kenal pasti mesej yang cuba disampaikan oleh tok guru hikam tersebut dengan putus, yakin tanpa was was dan waham, adakah kita ni pun kategori pembawa hikam?

    boleh claim jadi guru hikam pulak ke?

    macam tu ke kaedahnya dan maksud jalan cerita yang cuba disampaikan dalam jalan silat ini?

    ikut sapa yang bawa kitab hikam?

    ReplyDelete
  51. jom kita belajaq hikam..sapa tau kat mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak belajaq hikam? lepas tu nak buat apa dengan hikam tu?

      Delete
  52. BAB HIKAM NI MEMBEZAKAN MAIDEEN DGN PAK HAJI ZAIN, USTAZ HANAFI DAN PAK AK..betoi ke tidak kenyataan ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan!

      bukan hikam yang membezakan depa ni. selagi hangpa tak tahu apa yang membezakan depa ni selagi tu la hangpa dok cangkuk kat ilmu hikam tu.

      tapi ilmu hikam ni baguih la kalau nak belajaq sebab menda buleh belajaq.

      sebab tu la pak ak cakap menda ni tak boleh perturun...tapi menda ni boleh ada kat sapa sahaja pun kalau betui tahu.

      lebih dari sorang pun buleh.

      tak kan sorang je tapi itu pun kalau tahu ler.

      dan hang kalau tahu memang hang tak mahu pun, sibuk nak jadi guru sebab tak tahu ler.

      Delete
    2. bukan ilmu yang jadi pertaruhan disini. sungguhpun begitu sebagai manusia, ilmu tetap kena ada dan wajib dituntut kerana itu adalah fitrah akal dan fikiran sebagai manusia yang perlu pada ilmu untuk menjalankan kehidupan seharian. period.

      Delete
    3. bapak yahudi bapak kristian bapak iblih dok takut menda ni la.

      tapi menda ni haram sikit tak takut pun dengan puak puak ni.

      Delete
    4. yang sebenar maksud hikam ni adalah
      "Demi AlQuran yang mempunyai banyak hikmah"
      tu yg bila Pak Ak citer bab ni sampai trip main switch kat umah persatuan pun boleh. pasal apa? pasal percakapan Allah tu zat, kekuasaan, kekuatan. tu yg alam pun takut. walau pun dia tak baca dlm bahasa arab, hikmah yg dia baca tu jadi. Sesiapa pun boleh kuasai ilmu ni asalkan mau. Mahu pada Allah. tapi kena baca Quran satu je lah. Sebab itu sahaja satu-satunya ilmu yang diyakini. yg boleh menyatakan kebenaran sebenar yg diyakini. bukan sekadar cerita. ada cerita nampak di mata, rasa di hati, menjadi keyakinan yg pasti.
      tak dilalui org yg kemudian melainkan apa yg telah dilalui oleh org yg terdahulu.

      Delete
  53. pinjam kata-kata ni sebab ada benarnya:

    “All expertise have been lost with the peoples. Malays are called lazy and not innovative, but it’s because the knowledge, the peoples who have the knowledge have gone extinct,” Zaharah Sulaiman, a writer and historian from a society called Malaysia Archaeology Association, told a thousand-strong audience at the Facing Foreign Agenda Symposium (MEGA) here..
    “Foreigners were jealous of us because of what Malays had, the expertise in mining gold and tin. Actually we were the best in it, the earliest in starting everything.
    “When foreigners came to Tanah Melayu, they grabbed (our riches) and killed Malays, they took over our tin and gold mines. That is being left out in our history,” she added.

    British datang bukan setakat bunuh melayu, tukar sejarah, tapi juga kefahaman orang Melayu tentang agama.

    Bukan setakat influx tanah melayu dengan orang cina tapi dengan ulama-ulama palsu tajaan mereka yang merosak kefahaman agama yang jitu.

    ReplyDelete
  54. Tuan2 Warga Cekak Sekalian yg saya kasehi...maseh relevankah Bai'ah/Ikrar/Akujanji Tuan2 sekelian bersaksikan Guru2 terdahulu,"Aku tidak boleh BERGADUH sesama ahli"...???

    Kita begitu asyik leka/lali/angkuh PERTIKAI itu dan ini namun kita terlupa akan 'Hakikat Sunnatullah'..Hingga kita terlupa apa sebenarnya Tugas & Tanggungjawab kita???

    Al-Kesah Riwayat Baginda Nabi Musa (A.S) ketika berhadapan dgn Firaun serta Ahli2 Sihirnya....Tali2 para Ahli Sihir Firaun bertukar menjadi ular oleh kerana itu adalah kepandaian mereka bermain Silap Mata..

    Manakala Tongkat Baginda Nabi Musa dengan Kehendak Allah s.w.t bertukar menjadi Ular Besar lalu membaham ular2 Ahli Sihir oleh kerana itu adalah MUKJIZAT Baginda..

    Pun begitu Firaun tetap mendakwa/menuduh/memfitnah Baginda Nabi Musa juga mengamalkan Ilmu Sihir yg jauh lebih hebat dari Ahli2 Sihirnya,dan Firaun tetap tidak mahu menerima serta mengiktiraf Baginda Nabi Musa sbg Nabi Lagi Rasul...

    Tuan2 warga Cekak sekelian..hari ini kita BERNASIB BAIK kerna dilahirkan sbg Org Islam secara KETURUNAN dari Mak Bapak kita..di alam persekolahan,masjid2,surau2,ceramah agama pun ada menceritakan kisah Baginda Nabi Musa (A.S) ini..maka kita percaya akan KeRasulan Nabi Musa,kita Percaya akan Mukjizat Nabi Musa walaupun kita tidak PERNAH WUJUD pada zaman itu...

    Fikirkan sejenak,bagaimana pula jika kita dilahirkan pada zaman Baginda Nabi Musa (A.S) mahupun Firaun???...

    Ada mungkinkah kita mampu serta berupaya MENGENAL/IKTIRAF/MENERIMA Baginda Nabi Musa (A.S) sebagai Nabi lagi Rasul atau kita pun sama seperti Firaun dan Para Pengikutnya Mengecam/Menuduh/Memfitnah Baginda Nabi Musa sebagai Ahli Sihir/Penipu Besar???....

    Tuhan tidak pernah zalim...Tuhan Sangat Baik...Kitalah yg MENZALIMI serta MENGANIAYA diri sendiri..

    Benar,kita boleh berkata,"Tuhan Maha Mengetahui"...Jika Tuhan Maha Mengetahui, oleh itu siapa yg BODOH,TAK TAHU,TAK RETI ???....Semestinya DIRI KITA SENDIRI..

    Pesan Guru," Perkataan CARI itu utk BENDA yang HILANG.Sudah tentulah TAK JUMPA"...

    Sekian..

    ReplyDelete
  55. tuhan dok kat mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuhan dok atas kepala bapak engkau...!!!!!

      Delete
    2. laaa...marah ke tu? org tanya ilmu takkan nak marah2...nampak sangat tak tau tuhan kat mana hahahah

      Delete
    3. siapa tuhan siapa Allah?
      tanya lah sekali benda ni pada Haji Maideen. Mintak pandangan dia.
      kalau dah dapat post kan kat sini. Pasai ada org tua tanya kat saya.

      Delete
  56. org tua yg tanya tu tau ke jawapan? ke dia pun tau tanya je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap persoalan pasti ada jawapan.

      Delete
  57. sama ada jawapan tahu atau tak tahu

    ReplyDelete
  58. perlunye berguru utk mengenal hitam dan putih

    ReplyDelete
  59. silat cekak dah lama mati..dah tiada berkubur tanpa nisan..betul tak?

    ReplyDelete
  60. Apabila datangnya Hari Raya Korban, teringat pengorbanan kita selama ini dalam SC. Ikhlas atau tak ikhlas, tiada siapa yang tahu. Darjah pengorbanan pun amat sukar disukat. Orang yang berkorban sahaja yang tahu akan banyak mana pengorbanan yang telah diberi dan sama ada pengorbanan itu ikhlas atau tidak. Walau bagaimanapun, yang pastinya masih ramai yang berkorban walaupun ada antara mereka yang akhirnya akan terkorban. Terkorban ketika bila! Masa yang akan menentukan segalanya. Tunggulah saat dan ketika. Namun, saya tetap terkenang tentang peristiwa terkorban di masa-masa lalu. Jangan lupa pepatah kita, ”ada hulu ada parang, ada dulu ada sekarang.”

    ReplyDelete
  61. Poyo masih dengan kereta lembu.

    ReplyDelete
  62. Banyak alasan yang menyebabkan mereka terkorban. Semasa zaman Ustaz dahulu, faktor terbesar seseorang itu terkorban adalah kerana hasutan akibat dengki khianat. Apabila tidak ada tajuk cerita dengan Ustaz, diri seseorang menjadi asas perbualan dan asas cerita. Ada sahaja tukang cerita atau tukang karut yang muncul di depan Ustaz untuk melakon atau mempersembahkan cerita dan karutnya. Cerita dan karutnya banyak yang berkisar tentang hilangnya kesetiaan atau mengagung-agungkan silat atau guru agama yang lain. Lebih teruk lagi apabila timbul cerita-cerita yang menyentuh soal, ”lebih sudu daripada kuah”. Banyak cerita dan karut menjadi sedap kerana ditokok tambah. Yang pendek akan cuba dipanjang-panjangkan. Tak boleh dipanjang tetap dipanjangkan walaupun terpaksa diusap dengan minyak lintah. Yang sikit akan cuba ditambah. Walaupun yang dimakan itu nasi tapi yang ditambah itu kuah. Perbualan atas isi-isi cerita tersebut amat sensitif ketika itu. Terkorbanlah si hamba Allah tersebut...

    ReplyDelete
  63. ASTAGA!!!

    http://dizpic.blogspot.com/2013/10/selamat-hari-raya-aidil-adha.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa bala dah menimpa bebudak melayu ni...

      Delete
    2. takpa kan di sebalik bala ada hikmahnya...
      mai lah joint PSSCM kita rasai hikmah bersama...

      ~Bersama dan Bersatu(1Malaysia)

      Delete
    3. mari bersama dan bersatu menempah bala...sudah tentu ada hikmahnya disebaliknya.

      Delete
  64. macamana nak kenal tuhan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak kona tuhan sonang yo jang.
      tuhan dicipta. Allah pencipta.
      dlm Quran sebut anak lembu, berhala, patung dan macam2 lagi yg dicipta oleh manusia utk dijadikan tuhan, dijadikan sembahan.
      Tapi Allah hanya mencipta mustahil bagi dia utk diciptakan.
      itulah jawapan beza antara tuhan dgn Allah.
      Kenallah betul2 apa maksud Allah takde umpama. Maksud dia Allah tak boleh nak diumpama dgn tuhan. Allah bukan tuhan. Allah adalah Allah satu. Takde seumpama.

      Delete
    2. kenapa ada kata2- kenal diri rata2 nescaya kenal tuhan yg nyata (bukan allah yg nyata)? cuba hurai pulak

      Delete
    3. Buat anonymous October 24, 2013 at 7:41 AM,

      Kamu ni buat malu orang agama Negeri Sembilan aje, kenyataan yang mengelirukan lagi menyesatkan dan boleh mengakibatkan murtad.Faham ni tidak dibawa dan tidak pula diajar guru-guru Cekak yang terdahulu dan tidak juga dari guru-guru mereka.

      Iqra' bismirabbi ka.....= bacalah dengan nama tuhan mu...lalu di jawab oleh Muhammad S.A.W bersama Jibrael A.S. BISMILLAH.

      Segeralah kamu bertaubat - cukup lah kamu menjadi saksi atas diri kamu sendiri.Jika kamu masih keliru kerana tak faham - carilah guru yang boleh menerangkan dengan nur bukan nar??? !

      Delete
    4. mintak maaf cakap lah, org melayu sekarang banyak yg tak paham bahasa melayu. walaupun diorang claim diorang lah yg paling melayu.
      bila berdoa duk mintak "Ya Allah ya tuhanku" tapi tak sedar mengadakan tuhan yg 3 kufur nyata, apa bukti dia?
      Allah satu, tuhan satu, aku satu. mana satu tuhan?
      bila sebut Lailahaillallah dalam hati sebut tiada tuhan selain Allah. bila doa sebut pulak tuhan. Apa yang kau paham dgn bahasa kau sendiri? Kenapa kau tak paham apa yg kau sebut? tapi kau ckp kau Islam.
      kalau takde tuhan bahasa arab apsal tak tulis La Rabbi ilahaillallah?
      Apa yg kau terjemah sebenarnya? kau ingat kau lagi pandai dari Allah Taala ke?

      Delete
    5. Kenapa dlm Al Ikhlas Dia cakap Kata olehmu Allah yang satu.
      Apa maksud Dia? bila berdoa sebut je lah Allah satu. yang kau pegi tambah ya tuhanku mana kau belajar?
      Apa maksud Allah satu, tak beranak, tak diperanak, takde seumpama? maknanya dia tak boleh nak diumpama dgn tuhan-tuhan yg dari dulu
      sampai hari ni banyak duk dicipta manusia. Maksudnya Allah satu je tetap tak berubah kedudukan, nama, sifat, zat. perbuatan. jangan diumpamakan Allah dgn tuhan.
      barangsiapa yg mengatakan seseorang itu sesat, maka dia dulu yg sesat.
      barangsiapa mengatakan seseorang itu kafir, maka dia dulu yg kapir.
      kenal diri rata2 yang sebenar kenal Allah amat nyata. itu yg sebenar.
      kalau bahasa kitab taktau la pulak kan.

      Delete
  65. Assalamualaikum....CAKAP MEMANG MURAH.

    ReplyDelete
  66. Wahai kaum melayu, kamu jangan ingat Allah Taala suka sangat dengan kamu hari ni.
    Ada Al Quran kamu pegi bakar sampai jadi abu. dia punya banyak sampai beratus kilo timbangnya. Lepas tu pegi campak dalam laut. Lepas tu bangga buat cerita bodoh laut tenang tak bergelora, Apsal tak bangga puting beliung datang? apsal tak bangga bila Kedah duk banjir la ni? Canang kat org yg bakar tu Quran rosak tak boleh nak baca, kau ingat Allah Taala taktau apa yg kau bakar tu Quran lama. Lepas tu nak tunjuk pandai nak tulis Quran baru, terjemah baru nak ubah Quran. Apa kau ingat tulisan kau cantik sgt nak tunjuk pandai dgn Allah Taala?

    Kau nak tau apa kesan dia? dari 2011 orang MELAYU MALAYSIA ni duk pegi bakar Quran, masuk 2012 pegi haji Mekah jadi banjir, pasal apa? itu kiasan Dia kau tu kotor sebelum nak masuk Rumah Dia kena cuci lah dulu diri kau tu, Ramai ahli kitab, Quran pegi bakar. Masuk 2013 Dia bagi ribut satu Arafah. yg ni nak tau apa kiasan Dia? Dia dah tahap menyampah dgn ORANG2 MELAYU MALAYSIA byk yg mendustakan, menghina AL QURAN sesuka hati, tu Dia hantar ribut sebenar nak halau balik pasal Dia taknak menerima. Ribut pasir tu maksud Dia nak nyatakan kamu tu buta taknak memandang pedoman, kemudian mendustakan, menghinakan. Dalam berita boleh cerita jemaah haji Malaysia baik berdisiplin. nak tunjuk kat bos, kat org dia buat keje.
    Tolong sampaikan lah kat Tok Jamil Khir ni, lepas ni tak payah susah2 nak mintak tambah kuota haji utk jemaah Malaysia. bukan pasal kerajaan Arab Saudi yg taknak bagi, Allah Taala sendiri yg taknak menerima kamu disebabkan kamu membakar Al Quran, menghina dan mendustakan. Itu peringatan Dia. Itu rumah Allah bukan rumah Putera Sultan. Cakap ngan Tok Jamil ni suruh dia selesaikan dulu gejala pembakaran Al Quran lama berskala besar yg di buat oleh golongan bijak pandai agama melayu hari ni. Bak kata Pak Ak dulu, Kedah pun dok banjir la ni. Pasal apa? pikirlah sendiri, rezeki melimpah ruah agaknya.
    kepada Tun H kita tak peduli pun nak malu ke apa dgn orang. Tapi kamu pikir sendiri malu ke tak kamu bila Allah Taala nak halau jemaah haji Malaysia balik ke sini?

    ReplyDelete
  67. Kalau anda semua tak percaya. Sila buat homework tgk musim haji 2011 ke atas je baru ada fenomena2 alam ni melanda Mekah. Tahun 2011 ke bawah takde dengar berita macam ni.
    Cuma buat golongan2 bijak pandai agama yg hebat2, yg ada nama, tolong jangan bagi alasan2 bodoh, nak sedapkan hati kepada rakyat Malaysia ni. Betulkan dulu segala kesilapan kamu. Selesaikan dengan baik. Sebab tahun 2014 punya musim haji kamu tak tau lagi apa nasib kamu. Kot kalau masih ramai lagi yg mendustakan, menghina Al Quran taktau la pulak apa yg bakal terjadi.
    Bak kata Tun H bertaubatlah........

    ReplyDelete
  68. Ya allah, aku berlindung kepadamu dari azab neraka jahanam dan azab kubur, dari fitnah kehidupan dan kematian, dan dari fitnah almasih ad-dajjal.hadis riwayat bukhari 1377 dan muslim 588

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin.
      Kamu dah tau belum dajjal tu macamana?
      hah yg kamu ambik pedoman dari "hadis riwayat bukhari 1377 dan muslim 588" ni lah dajjal. Dajjal ni maksud dia golongan yg mengubah kebenaran Al Quran lepas tu pandai2 buat kitab sendiri. Bagi nama kitab hadis. Quran taknak ikut takmau paham. Buat pekak, buat buta. Buat kitab macam2 nak tunjuk lagi pandai dari Allah Taala. Mata satu pasal duk pentingkan dunia, nak dipanggil Dato', alim, ustaz, lebai nak tunjukkan merekalah golongan yg paling baik dalam agama. Tapi mengajar kitab selain Al Quran. Ni lah sebenar dajjal. Bila berdoa mintak dgn Allah Taala. Bila belajar, mengajar beramal guna kitab lain selain Al Quran.
      Apa kau nak bodoh-bodohkan Allah Taala ke?
      Senang cakap org mungkir janji ni munafik. Tak pegang rukun iman. baca kitab lain selain Al Quran. jgn nak berpura-puralah.

      Delete
    2. Alhamdulillah tuan.
      Apakah tuan precaya adanya allah?
      Apakah tuan percaya adanya muhammad rasulullah?
      Apakah tuan percaya adanya jibrail a.s menyampaikan wahyu kepada muhammad rasululla?

      Delete
    3. InsyaAllah percaya.
      Kita ikut apa guru ajar. Kita berpegang pada rukun org2 mukmin.
      Mudah2an sampailah tahap mukmin sejati tu. Berkat doa guru, ilmu yg guru tinggalkan. Sebab kita mohon dgn Allah Taala izinkan aku mewarisi ilmu dan perjuangan guru2 aku dan jugak org2 yg terdahulu sebelum aku. Kita nak paham macamana diorang paham, kita nak yakin macamana diorang yakin, kita nak kenal kalau boleh lebih daripada mereka mengenal Allah Taala. Tapi bukan pasal nak jadi guru. Untuk yakin. Sebab kita pegang yakin belajar silat cekak apa nak pun boleh dapat. Allah dia tak pilih pun sapa yg nak kenal, nak beriman, nak kasih dgn Dia.

      Delete
  69. Benar ikutlah alquran..tetapi tanpa guru maka datanglah wali wali setan yang mengaku dialah yang membawa alquran itu..bergurulah itu lebih
    mengetahui..

    Saudara

    Saya ada soalan tolonglah terangkan
    1)dari mana saudara saudara mendapat tafsiran SYAHADAH itu???

    2)siapakahkah yang dikatakan saksi seperti yang saudara tulis???

    3)alquran manakah yang saudara cadangkan untuk kita jadikan panduan???

    Terima kasih...

    P/s
    bermakna apa yang almahrum kata itu benar tentang persatuan...patah tumbuh hilang berganti...tp kita kena tengok dan mendalami persatuan manakah yang dikatakan oleh almarhum....yang pasti ianya yang asli yang tidak mengubah atau pun menokok tambahdari segi wasilah dan juga didikannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tafsiran syahadah tu semua dari Al Quran. Aku menjadi saksi sesungguhnya tiada suatu apapun yg berhak atasku dari hujung rambut sampai hujung kaki apa yg ada di antara keduanya zahir batin adalah hak Allah. Yg pertama sekali Islam ni hak Allah, agama di sisi Allah. Dia suruh kita nyatakan siapa kita sebenarnya di sisi Dia. Sebab Allah dia terima hak Dia sahaja kalau kita gagal mengakui saksi, menyatakan hak Dia, dia tak terima. Dia tak terima satu apapun amal kita. Tu yg kita sebut aku menjadi saksi bukan aku naik saksi kalau naik saksi tak sampai kat Dia. Tu pengakuan kita kita kena letak 'atasku' kita mengaku kita hak Allah. Cuba tanya diri kita mana satu hak kita atas diri kita ni? Sedangkan Allah dah cakap ditiupkan roh ciptaanku. Dijadikan Adam dengan tangan Dia. Roh hak Allah, Anggota tubuh pun hak Allah, Asma/ilmu hak Allah Dia jadikan kita dgn ilmu Dia Al Quran. Perbuatan gerak Allah. Mana satu kamu punya? Bila Dia sebut sesungguhnya agama di sisi Allah itu adalah Islam. Berapa ramai di antara kamu yg mintak pada Dia utk masuk ke dalam Islam? Masuk dulu ke sisi Allah Taala utk menyatakan keIslaman kamu sebenar-benarnya. Nyatakanlah Zat, Sifat, Asma, Afaal Allah bahawasanya hanya Allah sahaja yg berhak atas kamu. Tu yg dinyatakan dalam syahadah macam tu.
      Aku menjadi saksi benar Al Quran yg ditinggalkan Muhammad pesuruh Allah. Dalam Quran ada sebut tak sempurna iman seseorang selagi tak membenarkan Al Quran. Itu yg kita benarkan, ikut, amal dari pedoman Quran. Rasulullah dah kembali namun dia menyampai, mengamal, mengajar, menyempurnakan Al Quran utk umat dia. Tu yg pasti, yg nampak dia tinggalkan yakni pedoman. Dia tak suruh kita ikut cara dia berpakaian, berjanggut, dll lagi. Dia nak kita ikut Al Quran sedangkan dia sendiri pun mengikut Al Quran. Tu yg kalau kita baca Al Quran berhenti satu toma'ninah dalam hati hanya sebut "Ya Allah". kenapa? Ya tu benar, benar Allah tu cara baca Quran. Jgn dalam hati pergi terjemah ke bahasa melayu pulak, tu nama dia mengejek2. Sesungguhnya mereka mengejek-ejek percakapanKu. Pasal apa tak payah terjemah? Sebab Allah mengerti sekelian bahasa.
      Kalau kita sebut hamba, hamba ni kalau ikut ilmu Quran Dia kiaskan umpama haiwan melata. Cuba pandang kat haiwan tu diperhambakan dek manusia, suruh bajak sawah buat, suruh memburu pegi. Bila masuk raya haji kena korban. Sedangkan manusia Allah Taala beri kebebasan utk membuat pilihan benar, salah, baik, buruk. Buatlah pilihan ikutlah pedoman yg Dia bagi satu Al Quran. Saksikan lah sendiri cerita Allah dalam Al Quran macamana. Kemudian tgk pulak pada alam, kehidupan bila Dia nyatakan cerita Al Quran ni, benar ke tak. Tu yg Dia suruh pandang, mengembara, berfikir, mencari kebenaran apa yg Dia tulis dalam Al Quran, nampak kebenaran Dia nyatakanlah dgn jujur kebenaran ilmu dan perbuatan Allah. Itu cara kita membenarkan Al Quran membenarkan Allah. Allah nak bukti Al Quran tu lah bukti nyata, dan manusia lah yg sebenar-benarnya menjadi saksi apa yg Allah terang, jadikan pada sekelian alam.
      Tu yg sebelum dizahirkan manusia ke alam ni, sebelum masuk ke dalam tulang sulbi Dia tanya siapa kamu? Tu yg dia jawab Lailahaillallah, Tiada yg berhak sesungguhnya Allah.

      Delete
    2. Al Quran kalau nak buat baca yg saya diberitahu Al Quran Majid, Al Quran Hakim, Al Quran Karim ni antara Al Quran lama yg masih betul lagi kandungan dia. Malaysia ni terjemah Al Quran mula diubah tahun 70an ke atas. Mula dari zaman tu diorang dah mula mengubah Al Quran sambil2 tu bawak masuk fahaman kitab hadis. Org ramai ingat Quran Uthmaniah ni Saidina Usman yg tulis, mana ada pun. Saidina Usman masih guna Quran yg Rasulullah susun lagi. Zaman Rasulullah Quran tu dah lengkap susunan, penulisan, compilation dia semua dah sempurna dah. Jangan buat cerita bohonglah nak cakap zaman Rasulullah takde kertas ke takde dakwat ke tu semua ahli kitab punya cerita.

      Delete
    3. Org hari ni byk guna Quran resm Uthmaniah, Uthmaniah ni sebenarnya hindu, Osman Ghazi Khan ke apa nama dia. dia yg pertama sekali mengubah maksud Al Quran dgn tujuan utk memerintah dunia. Zaman dia mengubah Quran tu lah banyak berlaku peperangan, berbunuhan sesama manusia pasal dia mempengaruh manusia dgn Al Quran tu sendiri utk tujuan berkuasa. Sedangkan Islam tak macam tu. Islam kebaikan, kebenaran. Tu yg jadi empayar dia tu sampai ke Turki. Pasal apa jadi? Pasal Quran tu ilmu jadi, mengubah tu yg salah. Kesudahnya empayar dia jatuh sendiri dan dia mati di bunuh tanam kat Palestin. Perangai dia ni lebih kurang Firaun lah ni.
      Kemudian ada org tegur ulamak2 kita yg nak guna Quran Uthmaniah ni. Niah maksud dia neraka. Diorang ubah lagi pendekkan sebutan jadi Uthmani pulak. Kemudian org tegur lagi Mani maksud dia nafsu. Tu yg kita tgk hari ni berapa ramai manusia yg mengikutkan hawa nafsu dalam menjalani kehidupan. semua sibuk mencari dunia. Ini kesan dia pada alam bila Al Quran diubah. Tu yg hari ni banyak bencana. Bila manusia menghapuskan pedoman, membakar, menghina, berubah isi alam ni. Tu yg Allah Taala benci manusia pegi mengubah kitab Dia mengubah kebenaran. Sebab Allah memerintah alam ni dgn Quran tu sendiri, dgn percakapan Dia. Dia dah lama memerintah, manusia jgn pandai2 nak ubah apa Dia buat.
      Apa lagi bukti Quran diubah? bukan hanya pada maksud dan terjemahan je, tanda baris pun ada, cuba tgk Quran hari ni baris dua depan jadi 66 kalau Quran lama 69. Sedangkan kalau dari ilmu Quran tanda baris ni adalah antara 10 hukum dalam Quran. Baris 2 depan tanda 69 tu bermaksud pertemuan zat bertemu zat. Kalau bawak pada manusia ijabkabul laki dan perempuan. Itu maksud dia Al Quran yg mempunyai byk hukum. Jgn pandai2 nak mengubah hukum tu yg jadi salah, ada kesan dia pada isi alam ni.
      Yang suka mengamal, bawak masuk Quran Uthmaniah, kitab2 ni kebanyakannya pengamal tarikat. Diorang campur sekali Quran dgn kitab2 yg diorang bawak. Sedangkan dalam Quran dah jelas yg hak takkan bercampur dgn yg bathil. Jgn lah pegi campurkan. Pegang je lah Quran satu. Rasulullah sendiri pun mengajar Quran satu. Mana ada campur2. Yang pandai2 bawak masuk kitab buat apa? Taktau pegi lah belajar, carilah guru2 mursyid pasal tu yg diperintah dlm Al Quran. Tapi jgn ikut kitab, itu setan . Tu yg org tua dulu2 selalu pesan jgn belajar dari buku, kitab belajar dari setan. Kenapa pulak? Pasal kebanyakan org2, guru2 yg banyak menulis/mengarang kitab ni kesudahan dia jadi setan. Sebab Allah Taala tak menerima diorang, roh dia tu. Ya lah musuh dia buat apa nak terima. pertama kesalahan dia mengada-adakan kitab selain Al Quran sama macam buat pedoman baru, kemudian byk mengelirukan/menyesatkan umat manusia benda yg senang jadi susah, hukum diringan2kan. Contohlah Quran cakap pegi haji pakailah pakaian ihram maksud Dia pakaian yg suci bersih. Bersih dari najis, kotoran dan sebagainya. Maknanya pakai baju melayu yg suci bersih pun boleh pegi buat haji. Diorang pegi tambah2 pulak tulis dlm kitab pakai kain putih, tak boleh jahit, lilit satu badan. Tak ke nampak mcm perbuatan hindu? Ini kitab tarikat Uthmaniah punya keje. Benda yg mudah paham mudah buat di pegi tokok tambah dgn hukum akal dia. Tu yg Allah Taala benci bila org pegi mengubah kitab Dia. Belum cerita bab tawaf keliling sampai 7 kali. Dalam Quran ada ke suruh sampai 7 kali? Carilah lagi sama2 panjang nak kene cerita nanti. Tapi jgn lah cepat nak tuduh org lain sesat. Siasat lah dulu.

      P/S;- kita hanya menyatakan sahaja. bukan nak jadi guru. Pasal saya pun dok belajar lagi.

      Delete
    4. Cerita bab sesat, teringin pulak saya menggamit memori kisah cerita macamana Pak Ak di panggil oleh jabatan agama bila ada yg menuduh silat cekak ni ajaran sesat ke. Walaupun saya tak menyaksikan peristiwa tu, cuma saya mencari apa sebenar maksud jawapan beliau kepada ustaz2 di jabatan agama tu
      "Apa definisi sesat? yang saya tau maksud sesat tak jumpa jalan"
      Jalan ke mana? jalan nak kembali kepada Allah Taala. Macamana diorang boleh sesat? tgk nampak kat dunia ok je semua, alim2, warak, muka bersih cerita agama, hadis pandai. Apa yg sesat dan apa yg menyebabkan mereka sesat? yg sebenar sesat tu adalah roh mereka. bila mati roh terpisah dari jasad. jasad tanam masuk kubur. bila di tanya dalam kubur apa pedomanmu? dia jawab AlQuran. sekali malaikat buat semakan tgk kitab hadis ada, kitab tajul muluk ada, hakikat insan ada, kumpul2 sikit punya banyak kitab dia belajar. Dalam kubur mana boleh nak tipu dah malaikat tu mencatit amalan kamu dari kecik lagi. Dah jadi mayat pun nak bohong lagi ke? tak cukup ke kat dunia dulu kamu mendustakan Allah Taala? oleh kerana byk sgt mengikut kitab, tak lepas jawap soalan kubur maka tak diterimalah satu apa pun amal beserta dgn rohnya sekali utk kembali ke sisi Allah. Atas kesalahan mendustakan Allah, Al Quran, Rasul yakni kitab yg disampaikan Rasulullah. Walaupun masa kat dunia dulu dgn confident mengatakan org lain sesat. Org lain dajjal. bila sangkut kat kubur Allah tak terima maka sesatlah roh ni tadi mengikut apa yg dia pernah belajar dulu. Kalau belajar kitab hadis cek lah sapa penulis kitab hadis tu. Kau ikutlah dia tanya kenapa aku sesat? Dulu ckp hadis kau ni betul, sampai dlm kubur tak lepas pulak. Bergantung la pulak kalau2 ada antara anak cucu yg faham dari Al Quran yg boleh menyelamatkan roh2 mereka ni supaya dimintak keampunan dari Allah Taala atas sebab dulu tak mengetahui. Kena pulak buat tahlil arwah mohon dgn Allah Taala mintak dibebaskan dan diberi keampunan moga Allah menerima roh mereka tu. tapi kesimpulan yg pasti dari apa yg Almarhum Ustaz jawap tu, roh tu lah yg sesat tak jumpa jalan. Sebab masa hidup dulu byk mengamal kitab2 selain AlQuran. Tapi jgn ada di antara kita mengatakan guru2 kita mengajar kitab sedangkan takde bukti mereka bawak jln kitab. Terutama kitab hikam syeikh ibni Athoilah. Cuma mereka cakap mereka mengajar hikam, hikmah yakni Al Quran. jgn salah faham.

      Delete
    5. syeikh abdul kadir jelani banyak pengikut terutamanya tarikat dan jalan sufi pembawakan dari hindia betul ke?

      jalan keramat jalan wali ni pun banyak terpengaruh keramat hindia betul ke?

      ramai orang melayu terpengaruh jalan hindia ni betul ke?

      Delete
    6. dari cerita Quran yg sebenarnya nama dia hanya Qodir Jelani sahaja. Syeikh Abdul ni ditambah dek ahli kitab, kemudian diorang karang pulak kitab2 bagi nama buat tokok tambah.
      Qodir Jelani nama gelaran utk Nabi Daud a.s. Qodir maksud bijak buat pertimbangan, Jelani maksud arif. sebab Nabi Daud taraf khalifah. Dia tugas macam raja, hakim utk umat manusia zaman tu. Dia memiliki pertimbangan yg halus, faham mendalam dari kitab Zabur. Zabur kitab Allah cerita pasal hukum hakam. Sampai Al Quran susun semua sekali Taurat, Injil, Zabur, Quran itu maksud Furqan, susunan. Semua sekali diterangkan Taurat cerita dari awal kejadian, Injil cerita bab peraturan hidup sbg contoh cara berpakaian, makan minum dll, Zabur cerita bab hukum, Quran semua sekali ada, lengkap. Tu yg Allah sebut sesudah AlQuran tiada lagi kitab utk dijadikan pedoman, pegangan bg umat manusia. Cukup sebuah Al Quran petunjuk pedoman bg manusia. Kenapa Dia ckp macam tu? Pasal dari zaman dulu lagi manusia ni byk mengubah kitab2 dia buat kitab lain menyebabkan ramai org keliru, tak faham apa yg Allah kehendaki dari AlQuran. Kitab2 yg dikarang manusia ni lah byk menjadikan org lain sesat. Tu pasal Ustaz Hanafi pesan ini ilmu tak boleh buat kitab, salah.

      Delete
    7. Apa sebenar maksud ahli saufi ni? Apa jalan mereka?
      yg dinamakan ahli saufi adalah mereka yg belajar, memandang, berfikir, meneliti, memahami, mengikut apa yg terkandung dalam AlQuran. Itu sebenar ahli saufi. Jalan mereka hanya AlQuran satu. saufi bukan tarikat ni yg ramai org tak paham pasal ikut kitab. Kat Malaysia ni berapa byk tarikat yg ada. Kalau tgk Malaysia hari ni berapa byk kitab2 org bawak masuk. Tarikat ni kebanyakannya memang bawak masuk dari India lah. Tu yg ada masjid India, Pakistan, tabligh, mubaligh ni semua bawak masuk dari sana, benua India. Diorang yg byk mengubah dan bawak masuk ajaran kitab2 ni. Kalau tgk cara diorang mengamal Islam pun diorang masih byk terbawak-bawak dgn budaya hindu tu. Pakaian ihram haji tu diorang punya paham lah tu bawak masuk dari kurun 13 lagi, kan macam budaya hindu cara dia tu. Sedangkan kita Islam haram berpakaian menyerupai org kafir, ni pergi berpakaian cara mereka pulak, masuk lak buat haji dlm baitullah, kau tak mencabar ke? jgn main2.
      Jalan para wali ni jalan Quran je lah satu. Diorang takkan nak baca, pegang, paham, percaya dari kitab lain. Pasal diorang dekat dgn Allah Taala. Diorang tak berani nak mendahului Allah dlm apa perkara sekali pun, apa Allah ckp itu jelah yg dia baca. Allah ckp guna Quran. Diorang tak berani nak pandai2, pasal apa? Takut. Yg jadi keramat tu pasal amal ilmu Quran, tu lah karamah dia. AlQuran ni ilmu jadi. cakap jadi, buat jadi takde penghalang. Bila ilmu tu jadi yg org panggil keramat. Tapi kalau ada org claim dia tu wali, org ni wali, siasat dulu. Cuba tgk dulu kalau dia baca, menulis, guna kitab lain confirm wali setan. Kerana mendustakan Allah.

      Delete
    8. Apa maksud Muhammad Furqan?
      pasal Muhammad yg menyusun semua kitab2 terdahulu dari Taurat, Injil, Zabur, Quran utk dijadikan sebuah kitab utk umat baginda dan selepas baginda. Muhammad mintak dgn Allah Taala sempurnakan bagi dia sebuah kitab utk disampai pada umat dia. dalam Quran pun ada sebut Quran membenarkan kisah2 tentang kitab2 yg terdahulu. Bagi Rasulullah kisah nabi2, org soleh, segala cerita pasal umat manusia yg ada dlm Quran tu lah yg dinamakan hadis/sunnah. Pasal cerita2 ni pengajaran Allah bagi baginda buat iktibar, ikutan. Ilmu ni yg Ustaz Hanafi ambik buat doa. Salam kepada para nabi, Innakazalika najzil muhsinin. Sebagai memuliakan org yg terdahulu.
      Kenapa pulak mula dgn Salamunqoulamirrobirrohim?
      Sebab itulah salam yg kita kena sebut, beri kepada Allah Taala sbg tanda memuliakan Allah. Pasal Dia sebut bermula ucapan dgn salam
      Subhankallahumma
      Allahumma antas salam
      Salamullah kalamullah
      SalamunQoulamirrobirrohim
      Ini antara tertib ucapan salam sebelum nak berdoa kepada Allah. Sebab Dia pesan sungguh Aku tak mengharapkan apa2 dari kamu, melainkan Aku dimuliakan. Muliakanlah Allah Taala, itu yg selayaknya bagi Dia. Lepas sembahyang habis bagi salam penuh kiri kanan, hadap depan bagilah salam pada Allah Salamunqoulamirrobbirrohim, sbg tanda kau menghadap dan memuliakan Dia.
      Kalau bawak pada diri Furqan ni Muhammad=manusia hak yg memilih dua jalan. Tu yg kita disuruh belajar dari AlQuran utk susun semua ilmu2, tertib dari AlQuran pada diri kita. Sebab asal manusia ni memang dijadikan dari ilmu Quran tu sendiri. Kena susunlah sampai sempurna kalau nak balik sempurna. Antara syarat2 Islam tu wajib ketahui, ketahui dari AlQuran. Dia takmau ikut2an. Ikut kitab, ikut org tak boleh. Pasal ditegah jgn blajar ilmu ikut2an, azab yg pedih. kenalah cari guru mursyid utk memahamkan segala tertib dan amal dari Quran.

      Delete
  70. Ustaz Hanafi sering menggambarkan anak murid yang kurang bercakap tapi banyak menjalankan tugas dan menjadi orang harapan SILAT CEKAK sebagai AYAM sabung yang berkokok pendek. Nilainya berdasarkan ekor. Ini berbeza dengan ayam yang berkokok panjang tapi nilainya berdasarkan kati. Cakap sahaja lebih tapi tidak ada nilai sama ada isi percakapan atau nilai dirinya sendiri. Pendapat kita pada asasnya betul tapi lebih condong ke arah ilmu dan pengalaman yang ada pada diri sendiri. Orang yang berfikiran luas dan berilmu dapat membuat kesimpulan yang tepat dan bernas. Keadaan ini sama seperti manusia buta yang memegang GAJAH. Tafsiran gajahnya hanya berdasarkan apa yang dipegang. Kalau ekor dipegangnya, maka itulah gajah pada tafsirannya. Berbeza dengan orang celek yang dapat memandang secara keseluruhan.

    ReplyDelete
  71. Binatang ULAR sering dikaitkan dengan SINGA. Jangan jadikan diri seperti ular yang bersifat khianat. Sifat dan sikapnya mematuk mangsa hingga mati dan dibiarkan begitu sahaja. Lebih baik binatang singa daripada ular. Sekurang-kurangnya binatang yang dibunuh singa dijadikan bahan makanan. Ustaz tersangat benci sifat anak muridnya umpama LALAT dan BIAWAK. Jenis lalat adalah jenis murid SILAT CEKAK yang suka membuat kacau dan berperanan sebagai perosak. Apa saja yang baik akan musnah jika manusia jenis ini wujud pada situasi tersebut. Hubungan baik akan bertukar rosak apabila manusia toksid ini timbul. Akan tetapi jika dinasihat, tetap dengan amalan buruknya, manusia itu adalah biawak yang tetap memilih bangkai. Itu sebabnya jangan hairan betapa Ustaz Hanafi menyebarkan fahaman yang benar dan baik dan ahli tersebut akan tetap dengan pemikiran buruknya. Sebaliknya, murid yang baik adalah murid yang dapat memainkan peranannya umpama LEBAH dan IKAN. Sebagai lebah, ke mana dia pergi, kebaikan dan kelebihan akan muncul. Kalau ada ahli yang bersifat sedemikian, apabila pergi mana-mana cawangan atau pusat latihan, maka cawangan dan pusat latihan tersebut akan bertambah maju. Berbeza dengan lalat. Kedatangannya akan membenamkan cawangan atau pusat latihan teresebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika ada lebah bermakna harus ada manisan disitu, jika ada lalat bermakna harus ada kotoran disitu.

      mesti tahu la membezakan antara mereka.

      Delete
    2. sifat lebah mencari manisan, condongnya kita melihat akan kebaikan atas tanda kedatangannya, sifat lalat mencari kotoran, condongnya kita mengetahui ada kotoran yang berhampiran dengan melihat atas tanda kedatangannya.

      ini semua iktibar untuk manusia yang mengetahui.

      jangan memuja lebah dan jangan menyalahkan lalat.

      lihat atas diri sendiri.

      Delete
    3. jangan dicari yang -ve pasal lalat... carilah yang +ve pasal lalat.. walaupun lalat ini suka dan gemar pada benda kotor.. perhatikan semasa ia mendarat di permukaan.. si lalat akan menemukan kedua2 belah tangan depannya sambil menggosok2 tangannya..

      maknanya si lalat ini CUCI TANGAN..

      intipati cerita lalat ini yang kita boleh aplikasi dalam kehidupan .. bila sudah bergelumang dalam kekotoran segeralah kita menCUCI TANGAN @ bersihkan diri zahir & bathin @ bertaubat lah...

      untunglah si lalat ini sebab mati setelah CUCI TANGAN sebab jangka hayatnya pendek..

      sentiasalah kita +ve diri.. semoga kita mendapat kejayaan di dunia & akhirat...

      Maha Suci Tuhan Dari Sifat Kekurangan & Tiadalah Sia Sia Apa Jua CiptaanNYA..

      -pesan untuk diri sendiri dan mereka yang mencari matlamat hidup spt saya..

      Delete
  72. kenapa ust hanafi bukak silat bukan bukak pondok?

    kenapa ust hanafi tak ajar anak2 murid dia baca quran? tapi dia ajar silat, kenapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jalan silat ni sebenar jalan Quran. yg dinamakan maksud sebenar perkataan silat adalah permainan silap. Macamana yg disebutkan dalam Quran sekira berlaku kesilapan cepat2 kamu perbaiki. Rasulullah pun mengamal ilmu ni macamana disebut dlm Quran persiapkan diri kamu, dgn kuda2 dan pertahanan utk menghadapi musuh2 kamu. Di ajar bermain panah, pedang dan sebagainya bagi menghadapi ancaman musuh. Namun zaman baginda takde lah nama silat. Tu asal usul silat melayu. Permainan salah silap. Apa tujuan silat? kenapa dia penah cakap dgn guru pondok dia, kalau semua org baik nak belajar pondok budak2 jahat sapa nak yg nak tolong? Adakah tujuan dia utk memperbaiki salah silap anak bangsa, murid2 dia ke arah jalan kebenaran? Namun apa sebenar kebenaran? Kenapa lepas dia keluar dari pondok dia masih mencari guru utk mencari kebenaran? Sampai dia jumpa sorang guru yg boleh pastikan kebenaran baru dia bukak silat. Pasal dia tau pondok ni diorang hanya mengajar baca, hafal Quran itu sahaja. Kemudian bila murid2 dah habis baca hafal, diorang bagi kitab utk fahamkan murid2, itu yg berlaku dalam sekolah pondok sampai hari ni. Sedangkan Ustaz Hanafi, Ishak diorang mengaji dan mengkaji. Maksud dia belajar utk memahami apa yg Allah Taala kehendaki dari Quran tu sendiri. Segala macam kiasan, hikmah, perumpamaan dan macam2 lagi. Ni yg nak makan masa bertahun mencari. Nak paham betul2 apa Allah cakap, ilmu, amal, tertib semua nak kena tahu. Tu sampai masa diperintahkan utk mereka sampaikan pada sapa yg mahu.
      Dalam Quran ni terkandung 6666 bahasa seluruh dunia ni. Maknanya Allah mengerti sekalian bahasa. Yg dia ajar silat tu Quran lah tu. Namun dia bawak jalan kehidupan, dengan cara apa? dengan cara hikmah. Ni maksud jalan hikam. Quran ni bahasa Melayu, Jawa, Cina semua boleh sampaikan semua org boleh paham sebenarnya. Quran bukan setakat buat baca utk tadarus sahaja, utk bawak jalan hidup, baru jadi pedoman, dari pedoman jadi keyakinan. Silat sebagai persediaan, pertahanan, bagi kita dalam melalui perjalanan kehidupan dari dunia sampai akhirat.

      Delete
    2. solat chekak/cekak



      Delete
    3. Diri kan solat maksudnya tegakkan kebenaran. Silat cekak pertahankan kebenaran itu sebab kita tak diajar mengelak. Tepis sahaja. Ini maksud tersirat Silat tauhid.

      Delete
  73. Terima kasih saudara...

    Soalan saya berikutnya:-

    Bagaimana kita yang dikatakan menjadi saksi sedangkan tiada daya pun kita melihat/berjumpa dengan allah dan juga rasullullah??

    Sedangkan saudara sendiri telah menyatakannya...

    Didalam alquran ada cerita tentang nabi musa yang ingin melihat allah lalu allah melihatkan cahayanya keatas gunung maka bersepailah gunung itu...

    Jadi bagaimana pula dengan kita...

    Nabi lagi rasul pun hanya dapat melihat cahanya inikan pula kita???

    Tolonglah terangkan...

    P/s
    almarhum buka persatuan untuk masyarakat bertemu dan dapat mengenali diantara satu sama lain maka jika meninggalkan persatun kemana arah kita seterusnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg dinamakan menjadi saksi sebenarnya kita menyaksikan segala cerita dalam Quran kemudian bila kita nampak benar berlaku apa yg diceritakan pada alam, pada kehidupan tu yg kita benarkan, saksi kebenaran AlQuran. Contohlah Quran cerita pasal firaun perangai dia suka mengubah kitab utk berkuasa, yakni Taurat. Firaun ni kalau nak ikut antara yg fasih kitab Taurat, tapi dia ubah kandungan Taurat tu menjadi byk kitab2 lain dgn tujuan utk memerintah manusia. Tu ramai org ikut. Bila Nabi Musa dtg bg peringatan dia jadi sombong dia perintah ahli sihir dia lawan. Kalau kita bawak kisah ni pada dunia kita hari ni, pemerintah kita AlQuran diorang ubah. yg diubah makna terjemahan, maksud itu yg diubah. Itu yg sekarang diorang bakar Quran diorang cetak Quran baru terjemahan baru. Antara sebab dia utk memerintah, mengubah/menghilangkan pedoman manusia. Diorang byk kan org membaca kitab2 hadis. Tinggalkan Quran, diorang ckp Quran ni cerita lama, kita buat crita baru yg sesuai dgn zaman hari ni. Tapi diorang lupa manusia tu sikap, tingkahlaku tetap sama tak berubah. Kalau dari dulu mereka mendustakan sampai hari ni pun ada yg mendustakan Al Quran. Tu pasal AlQuran satu pun dah cukup jadi pedoman pasal sikap/ perbuatan manusia ni tetap sama cuma zaman yg berbeza. Contoh Quran sebut taatlah kamu pada pemerintah, diorang bawak suruh taat pada kerajaan politik diorang, tak kisah lah pembangkang ke pemerintah. Yg sebenar taat pada pemerintah langit dan bumi yakni kerajaan Allah. Jadi bila maksud diubah org kelirulah, ada pulak yg mengikut. Kalau nak ikut salah. Ni antara kiasan dan contoh kisah dari zaman firaun bila nyata pada dunia hari ni. Org menyalahguna Al Quran utk bawak jalan dunia. Sedang AlQuran jalan nak mengenal, kembali pada Allah. Bila kita dah saksi semua kiasan maksud cerita dari AlQuran ni tu yg kita benarkan. Benar apa yg Allah nyatakan pada sekelian alam dari apa yg Dia cerita. Manusia ni perangai dia tetap sama. Itu yg kita saksikan kebenaran cerita Allah Taala.
      Allah Taala Dia ghaib, dgn mata kasar memang tak mampulah kita nak tgk pasal dia zat. Itu yg Dia kiaskan pada Nabi Musa kalau kamu nak lihat Aku pandang kat gunung tu, bila gunung hancur nabi Musa pengsan sedangkan gunung yg besar boleh hancur. Pasal tak mampu nak menanggung zat tu. Tapi Nabi Adam dia boleh bercerita secara nyata lagi dgn Allah Taala. Pasal dia dijadikan dari zat Allah sendiri. Pati zat Allah tu. Tu pasal zaman dia org besar2, binatang pun besar. cthnya dinasour. Masuk manusia lepas Adam mereka dijadikan dari perahan zat Adam. Tu yg org ari ni tubuh kecil. Tak mampu nak melihat Allah Taala secara nyata. Tapi kena besarkan zat amal dalam diri kita ni lah utk mengenal, bertemu Allah Taala. Nak kena besarkan dgn amal zikir, sembahyang, puasa yg mengikut tertib AlQuran. Pada diri kita ni kalau ikut Quran ada sifat zahir, batin, qodim yakni kekal. Zahir tubuh badan, batin roh, nyawa, nafsu, Qodim ni lah sifat amal yg kekal utk nak kembali kepada Allah. Tu yg kita nak kenal diri kita rata2. AlQuran petunjuk yg menyatakan. maka nyatalah segala kebenaran Allah Taala.

      Delete
    2. Kesimpulan dia cahaya Allah ni melalui AlQuran tu sendiri. Diberikan pada nabi dan rasul utk sampaikan pada umat. Utk mereka memilih jalan benar salah. Nak kenal Allah Taala mesti guna Quran tu sendiri. Tu yg Pak Ak pesan barangsiapa nak bercakap dgn Allah bacalah Quran. sebenar baca ni bahasa melayu pun boleh. Kita bercerita dgn Dia. itu amal nabi Adam, bercerita. Ditegah kita baca kitab lain, pasal kalau kau nak cerita dgn Aku, nak kenal Aku kau gunalah kitab Aku satu, Quran. Antara kau dan Aku takde penghalang, tak perlu sapa2 jadi perantara hatta Rasulullah sekali pun. nak mintak syafaat mintak dari Dia terus. Itu yg Rasulullah amal, baginda pun mintak syafaat Allah, yakni Quran. Jadi kita ikutlah cara Rasulullah tu kalau benar kita cakap Muhammad jadi ikutan. Amal Quran dia tu yg jadi ikutan sebenarnya. Sebab dah cakap takde siapa yg boleh bagi syafaat melainkan dgn izin Dia. Baik kita mintak syafaat Allah je terus.
      Jalan persatuan guru2 kita pun cakap mereka bawak tak boleh. Adalah sebab Dia tu. Masa zaman mereka pun macam2 berlaku, berpecah, main santau, dll. Manusia perangai macam2. Kita ikut je lah Ustaz Ishak pesan silat cekak ikut jalan dia sendiri. Mungkin macam ni jelah, cara bercerita. Adalah sebab dia tu.

      Delete
    3. Kita kalau nak paham Quran ni mesti cari, guna dari AlQuran tu sendiri. Pasal dalam Quran ni ada persoalan dan ada jawapan dah disediakan. Cuba kena pikir sikit dan mencari dan gunakan 30 juzuk semuanya sekali.
      Contohlah Dia cerita, kata olehmu Allah yg satu. Maka manusia bertanya macamana dikatakan Allah satu?
      Dia jawap bawah tu, satu Allah Dia tak beranak, tak diperanakkan. Takde keluarga. Kemudian takde yg seumpama. Bila nak berdoa sebut je Allah satu. Ya Allah.
      Lebih kurang macam tu lah paham dia AlQuran tu ada persoalan ada jawapan. Namun nak kena fikirlah. Kena pandang pada alam petunjuk Dia. Pasal Allah Dia menyatakan ilmu, kuasa Dia pada alam. Ada sebab Dia ghaib. Kalau Dia nyata pada manusia, org boleh nampak ramai org yg duk menipu Dia. Bila nampak Allah je baru beramal, bila tak nampak Allah dah pergi lupa, buat kerja lain. Itulah antara sebab kenapa Dia ghaib. Pasal kadang2 manusia suka ambik kesempatan.

      Delete
  74. kata2 pak ak di atas-
    lepas ni perjuangan ni akan dok jalan dia sendiri

    soalannya 'ADAKAH PERJUANGAN UST HANAFI DAN PAK AK TELAH GAGAL/ TIDAK BOLEH UTK MASA DEPAN-adakah perjuangan mereka ni hanya jadi pada masa mereka sahaja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perjuangan ni takde lah gagal. Tetap sama cuma mungkin jalan dah berbeza je lah. Mungkin yg gagal bila manusia gagal memahami apa yg guru sampaikan. Ada yg bawak jalan dunia, mencari nama, kemuliaan, nak jadi guru, tu yg buat silat cekak ni kesudah kena amal pada diri sendiri. Ramai murid yg masih pegang faham kitab. Faham dari ibu bapak, nenek moyang. Sedang silat cekak asli, maksud dia AlQuran tak boleh bercampur dgn mana2 kitab lain. Nak pegang, pakai satu je Quran. Tapi bila ramai sgt tak berubah, tu yg sampai tahap sapa yg betul2 nak carik lah sendiri.
      Org ramai faham perjuangan ni nak pegi perang, nak berlawan. Sedang hakikat sebenar perang tu utk mempertahankan diri kita, kehidupan, menegakkan amal ibadat, pertahankan pegangan AlQuran yg kita pilih supaya tak terjerumus mengikut kitab sebab fahaman kitab ni lah sebenarnya antara fitnah akhir zaman, mempertahankan kebenaran Allah dan rasul yakni AlQuran, mempertahankan tanahair kalau diceroboh. Perang yg sebenar adalah kita menegakkan kebenaran utk diri sendiri, menetapkan pilihan, bukan berbunuhan sesama manusia. Ini antara maksud sebenar syahadah dari Quran sebenar yakni perang. Selagi ada kebenaran AlQuran selagi tu ada perjuangan.

      Delete
  75. Terima kasih saudara...

    Adakah saudara belajar ilmu tarikat???

    Jika ilmu tarikat..tarikat apa yang saudara bawa???

    Adakah ianya bersangkut dengan ilmu hakikat???


    Jika seperti kata almarhum silat cekak ini duduk atas jalannya sendiri bermakna ianya tidak bercampur...
    Tetapi ianya masih didalam persatuan cuma kita perlu rendahkan diri dari sifat sombong,,riak,,serba tahu mudah mudahan diberi kenyataan persatuan manakah yang benar...almarhum ada mengatakan pasal tungku..3 tungku satu yang benar dua lagi sebagai pengimbang...
    Jika ianya telah tiada didalam persatuan bermakna apa yang almarhum bawa itu salahlah kerana almarhum mewujudkan persatuan supaya dapat mengajarkan kepada orang yang tidak mahu pergi ke mesjid dan yang buta seperti saya...
    Selepas itu almarhum pak ak pula sambung ianya masih lagi didalam persatuan dan sekarang ianya telah pun disambung oleh guru yang telah diangkat perjanjinya...sejarah itu berulang ulang sehinggalah tiada lagi manusia yang mahukan kebenaran(islam dan ketuhanan)...
    Jika kita mengatakan ianya telah keluar dari persatuan maka kita secara halusnya mengatakan apa yang almarhum ustaz hanafi dan juga almarhum pak ak itu semuanya salah kerana kita tidak membenarkan dengan hati dan juga perbuatan...lihatlah sejarah jika IAnya tenggelam maka berlakulah huru hara
    yang besar bukan setakat diri sendiri sahaja malah seluruh alam akan bergegar...

    seperti yang tuhan kata:-
    Tidak aku turunkan dikau wahai muhammad melainkan membawa rahmat keseluruh alam....

    Apa yang kita faham tentang kata kata tuhan itu???

    Dan apa pula yang kita fahan tentang perjuangan almarhum???

    Bersama samalah kita berubah untuk bangsa,,agama dan juga tanah air tercinta...

    Kita hayatilah MAAL HIJRAH...
    Nabi muhammad dan pengikutnya keluar dari kota mekah ke kota madinah selepas itu masuk semula ke kota mekah keyakinan dan iman yang teguh kaum muhajirin dan ansar bersatu rela berkorban harta dan nyawa demi menegakkan islam tercinta...

    Jika dikaitkan dengan persatuan... guru(almarhum pak ak)suruh kita keluar dari persatuan supaya kita dapat merendahkan diri dan meningkatkan keyakinan serta iman kemudian itu lihatlah dari luar persatuan yang manakah benar...sesudah kita mengenal pasti bersatulah kita masuk kedalamnya dengan hati yang terbuka dan rendah diri seolah olah kita tiada pengetahuan apa pun tentangnya...
    P/s...orang dari luar lebih nampak jalannya cantik atau tidak jika melihat sesuatu permainan...

    Ingatkah kita apa yang guru dan jurulatih pesan apabila kita hendak mula belajar silat..katanya tinggalkanlah dahulu segala ilmu yang
    kita ada diluar supaya apa yang diajar dan disampaikan dapat kita fahami...

    Terima kasih dan salam MAAL HIJRAH

    ReplyDelete
  76. laa...ada lagi ke dlm p'satuan PSSCM? sapa bawa tue...ustaz maiden ka?

    ReplyDelete
  77. iye iye, memang masih ada - contoh nye :
    guru dijunjung , silat disanjung !
    junjung lah guru tu tinggi tinggi
    mase guru sakit buat video
    guru hebat sembang tinggi
    murid dahsyat turut je bro

    ReplyDelete
  78. - BUAT PERSATUAN TU PASAI NAK DAFTAR BAWAH KEMENTERIAN..BUKAN BUAT PASAI PERSATUAN

    sapa setuju kenyataan diatas angkat tgn?

    ReplyDelete
  79. sape nak julang dia , angkat kaki !

    ReplyDelete
  80. Terima Kasih...

    benarlah apa yang almarhum buat dartar dahulu persatuan supaya tidak dikatakan pertubuhan haram..almarhum adalah seorang guru yang hebat lagi bijak sana dan ianya mengetahui keadaan semasa dan akan datang samalah jua almarhum pak ak...

    itulah telah saya katakan tinggalkan dahulu sifat sifat serba tahu saudara saudara karana ini akan memudahkan saudara saudara memahami keadaan sekeliling...baca dan cuba fahami tulisan saya..saya berkonsi fikiran dan pandangan saya..tiadalah saya mengetahui kata kata guru itu tanpa didikan yang telah diberikan dari mula belajar silat sehingga terjadinya perkara seperti ini..

    sejarah itu akan berulang ulang yang benar dan yang salah(sepasang) cuma kita perlu ada ilmu untuk menilainya...

    didalam alquran ada mengatakan mukjizat nabi lagi rasul iaitu nabi musa tentang bagai mana nabi musa mengalahkan tukang sihir firaun yang menunjukkan sihir ularnya maka nabi musa melemparkan tongkatnya kemudian jadilah ianya seekor ular yang besar lalu dimakanlah kesemua ular ular tukang sihir firaun itu..

    adakah kita dapat menilai perkara itu tanpa ilmu dan didikan guru???

    kedua duanya nampak sama tetapi berbeza iaitu satu sihir ular dan satu lagi mukjizat nabi lagi rasul ianya pun
    berupa ular...janganlah kita terlalu cepat melatah dan menuduh sesuatu perkara itu tanpa ilmu dan didikan guru kerana akan mengakibatkan diri kita hilangnya kefahaman dan pegangan ketuhanan...

    tinggalkanlah sebentar ilmu serba tahu saudara saudara marilah kita bersama sama melihat kebenaran dengan hati yang kosong..saya tidak mengatakan PSSCM sahaja ada lagi persatuan yang didaftarkan atas nama cekak/chekak...lihatlah sejarahnya adakah sejarah itu yang asli atau pun yang celup kerana keduanya nampak sama tetapi berbeza pada hakikatnya...

    saya tahu ada dikalangan saudara yang mahukan kebenaran dan khabar gembira untuk seluruh masyrakat tetapi oleh kerana saudara saudara tidak mahu lagi kebenaran lalu saudara saudara semua telah menyemai dan menanamkan sifat benci membenci serta tidak mahu mendengar pendapat mahu pun pandangan yang diberikan seolah olah saudara saudara adalah maha mengetahui,, ilmu saudara saudara semuanya adalah yang maha tinggi...

    saya tetap doakan mudah mudahan dapatlah kita semua berjuang didalam satu perjuangan...

    Terima Kasih dan Salam MAAL HIJRAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tau kiasan tongkat nabi Musa tu mudah je. Satu ular besar boleh makan ular yang banyak. Maksud satu kitab Taurat tu boleh makan segala cerita bohong dan rekaan dari ahli kitab zaman tu.
      Contoh hari ni lah satu kitab riyadhus solihin nama dia, maksud dia taman org2 soleh dikarang dek org sampai 400 lebih mukasurat. Tapi dia ambik crita dari Al Quran mula dari ayat "wahai jiwa2 yg tenang sampailah ayat masuklah dalam syurgaKu" dari 4 patah perkataan AlQuran tu sahaja boleh menggulung cerita sebuah kitab yg berjumlah 400 halaman. Itu maksud kiasan sihir tu ditelan hanya dgn satu mukjizat. Dia tak boleh nak main pikir guna hukum akal je. Mesti mau ada bukti.
      Apa maksud Pak Ak crita pasal 3 tunku tu? apa kiasan dia maksudkan? Satu batang tiang tunku tu Al Quran yg benar. yg lagi 2 tu manusia lah sendiri nak mengimbang pilih benar ke salah. Hilang satu pedoman jatuhlah lagi 2 ni tadi. Lepas tu mulalah buat crita mengarut. Raja lah, raja mana boy? bukak lagi crita kitab byk2 kitorang dengar. Silap2 kang bunyi macam cerita ahli sihir firaun pun ada.

      Delete
    2. Ular ni kiasan dia macam org suka buat cerita bohonglah, cerita belit2.
      Tu yg kluar crita tayar kapal terbang semua tu. Banyak na menilai main agak2, ikut angan2. Dengan harapan nak sampai kayangan. Nak jumpa raja. Dia buat crita pandir kita tambah je lah Pak Pandirnya. Biar dia rasa betul2 macamana jadi pandir.

      Delete
  81. MR. B rajem araserb....

    Jauh berjalan banyak pengalaman. Mungkin debu -debu yang melekat pada pakaian dan selipar - selipar menjadi penghadang api neraka. Ilmu terbangnya sangat tinggi sehingga tiket kapal terbang dibeli untuk menjadikan ilmunya jadi. Dakwahnya hingga ke benua gelap dan hitam. Maulana - maulananya sangat hebat dan tinggi ilmunya. Tapak kaki Adam ada di Sri Lanka??

    Mungkin akan datang , lagi kecillah "kote" manusia. Pada zaman Adam orangnya besar - besar. Berhati - hatilah , mulai sekarang belilah minyak lintah atau belacak untuk besarkan "kote". Jangan lupa perturunkan ilmu minyak lintah dan minyak belacak kepada anak cucu dan seterusnya.


    Orang - orang dahulu yang membawa perjuangan Tauhid adalah orang - orang yang dianggap besar , "orang besar". Dengan itu bagi menghargai jasa orang itu , penduduk - penduduk tempat itu besarkan dan panjangkan kubur - kubur mereka.

    Kenallah diri rata -rata , nanti kenal Tuhan yang nyata. Jika kita kaji kita, hujungnya kita kan ketemu yang kita ini akan mati , akhirnya kembali. Manusia akan mati sedangkan Allah yang Maha Tunggal ,"SE", Qodim = kekal. Kembaliiiiiii?

    Allah Yang Maha Esa dengan Sifatnya BIJAK saja tiada bodoh , KUAT saja tiada lemah, KAYA saja tiada miskin........

    Nabi Muhammad adalah kekasih Allah yang wajib diikut bagi umat akhir zaman. Jika hendak bertemu RAJA PENCIPTA maka hendaklah berjumpa dahulu dengan UtusanNYA kerana UtusanNYA akan membawa tanpa halangan. Semua penjaga - penjagaNya diperintah untuk menjalankan tugas masing - masing dan akan memberi laluan tanpa soal siasat yang bukan - bukan, itulah syafaat.

    Jika kita umat akhir zaman, terus hendak bertemu RAJA PENCIPTA tanpa berurusan dengan utusanNYA Nabi Muhammad Pemimpin Pembawa kebenaran dan Sahabat - sahabatnya , maka kita akan disoal siasat dan mungkin akan diambil tindakkan. Adakah kita akan sampai untuk bertemu RAJA PENCIPTA????????? nie utusan mana engkau ikut??hantu , rijalulghaib?? Rajagopal bolehlah kita jumpa..tue pun susah juga nak jumpa..kene buat temujanji @ kebetulan jumpa atas kapal terbang ke Sri Lanka atau ke India atau ke Bangladesh. Tue... pun kebetulan sangat... dapat duduk sebelah seat Rajagopal.

    Maksud Furqaan adalah dapat bezakan yang hak dengan yang batil. Bab syafaat dah tersasul...sipi - sipi , ..macam manalah anda nak jadi GURU? Pi belajar lagi sampai khatam......saya Guru Tukar Nat Tayar Kereta boleh laaa..tukar tayar Kapal Terbang belum belajar lagi....

    Jangan mare yee , nanti kene jual ...lelong - lelong ! lelong - lelong !! lelong - lelong !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap bunyinya. kenal diri rata2. kecik besar kote diambil kira. kenal tuhan amat nyata, kata dia. Cerita sedap jangan cakap ler. Tapi bukti tak nampak dek mata. Kesudah habuk selipar naik ke mata. Kabur pulak tak nampak jalan. Tapi cerita macam kuat pegangan.
      Rasulullah kau buat macam posmen. Nak sampai ke tuhan nak kena melalui baginda. Apa kau ingat nabi suka ke? Buat cerita ikut main sedap jari je. Apa beza kau dgn nasrani? Apa beza kau dgn hindu prek? Apa beza kau dgn buddha? Kalau mereka nak sampaikan doa ke tuhan ada yg ikut Nabi Isa, Maryam, Jibril, tepekong, dewa, aku rasa perbuatan kau konsep lebih kurang sama je. Tapi kau jual nama Rasulullah. Memang dia kekasih Allah, tapi tak penah pulak dalam Quran sebut kalau nak jumpa Allah kena jumpa nabi rasul dulu. Sedangkan bila nabi mikraj pun ditegur bila nabi pegi jumpa Rasul2 lain minta pertolongan. Jangan kau mintak pertolongan daripada para nabi dan rasulKu. Itu nabi sendiri kena tegur. Kenapa perlu ada perantara?
      Apa yang kau paham pasal tugas diorang? Main cakap je. Tugas diorang menyampai amanah je. Berita Allah Taala. Kalau nak bagi azab ada jugak yg lain digerakkan. Tapi kalau nak sangat tunggu je lah.
      Sapa nak jadi guru, jadilah. Pilihan masing2.

      Delete
  82. pernahkah psscm melalui beliau itu ,menghantar rombongan ke india atau yg sewaktu dengan nya !

    ReplyDelete
  83. MR. B rajem araserb....

    Nabi Muhammad Rasulullah bukan posmen , nie salah faham tetapi Pemimpin Pembawa Kebenaran YANG ALLAH DAH COP "SAMPAI", muka kita nie belum tentu lagi ALLAH COP SAMPAI - Jika tidak ikut Pemimpin Pembawa Kebenaran, mana nak sampai?????..... Jadi ikutlah sifat Rasulullah (Siddiq, Amanah, tabligh dan Fatonah) - yang nie , kene check diri sendiri "rasanya ada berapa ?0.00000000000000......%@tak ada) , atau sifat para Sahabatnya - pengikut Pembawa Kebenaran ( taabi'i (pengikut), Siddiqin (membenarkan), solehin? dan Syuhada? - yang nie , kene check diri sendiri "jika rasa ada tak ada .... kenelah perbaiki lagi akidah dan akhlak (hati , kata - kata dan perbuatan)".



    Tarekat nie jalan ..Ada juga jalan yang dibawa mengikut tokpekong, dewa, hantu, rijalughoib, nasrani - memanglah tak sampai. Jalan yang sampai kepada Allah adalah Jalan Muhammad S.A.W. Itu yang Allah janjikan didalam Al - Quran , "telah Aku sempurnakan agama mu wahai Muhammad yakni ISLAM". Kita nie umat akhir zaman , umat Nabi Muhammad - jadinya: ikutlah KASUT - KASUT INSAN yakni JALAN YANG TELAH ALLAH TUNJUKKAN KEPADA PENGHULU SEGALA RASUL DAN NABI - NABI - SYAIYIIDDINA MUHAMMAD S.A.W....

    Tarekat Ismailiah , Naskabandi , Bonjoliah dan macam - macam nama tarekat nie - yang nie tak pasti sampai atau tak sampai , jumpa atau tak jumpa? Sebab tak ada tersebut dalam Al - Quran.......Hanya orang yang bodoh - bodoh sahaja - tak pandai yang ikut "Jalan Muhammad S.A.W ". Saya bodoh TUAN......

    Segala kebaikan hanyalah perintah dari Allah dan segala kemudharatan adalah dengan izin Allah jua.

    Yang bodoh....carilah Guru yang Mursyid lagi siddiq? Luruskan niat .......

    ReplyDelete
  84. Muka awak kalau ikut cerita kitab Byk mmg belum tentu sampailah. Kalau org lain mana yg boleh tentu mengikut pedoman Quran insyaAllah sampai. Pasal Allah tak bezakan pun antara nabi rasul dan org2 biasa utk sampai ke Dia janji mesti mau ikut Alquran.
    Tapi kalau ahli kitab ni diorang yg Byk membezakan antara nabi rasul, org biasa dan mcm2 label lagi. Nak ikut pemimpin kena lah ada dpn mata baru boleh ikut. Kalau takde ikut cerita org je lah nama dia. Nak ikut kasut size brapa pulak yg nak dipakai? Jgn cepat ckp org lain tak paham kalau diri sendiri yg keliru.
    Org kitab ni diorang menganggap tarikat tu jalan sedang maksud tarikat sebenar pegangan, ikat jadi pegangan. Diorang menganggap hakikat ilmu sedang maksud sebenar hakikat adalah hari akhirat, hari pembalasan, hari keputusan, dari apa yg kamu pilih benar salah masa Di dunia dahulu macamana yg disebut dlm Quran tahukah kamu hakikat hari pembalasan?
    Tu pasal Dia suruh kamu buat pilihan baik buruk jgn sekadar hanya ckp semua atas izin Allah. Tapi kesimpulan dia Quran ni ilmu nyata. Kalau betul seseorang bodoh dia sendiri Akan nyata kan kebodohan dia. Dia sendiri Akan mengaku. Bagi kita yg masih belajar cuma saksikan je lah. Saksi kebenaran Quran bila dia nyata depan mata.

    ReplyDelete
  85. Bacalah buku Fafhael Amal yang lebih tebal dari al - Quran...ramai juga yang baca...kerana banyak cerita yang berkaitan dengan pahala dan syurga...

    "Jika Allah tidak jadikan syurga dan neraka , pahala dan dosa..adakah kita tidak perlu beribadah kepada Allah sebagai hambaNYA..."

    TABLIGHMAN

    ReplyDelete
  86. Dari buku fafhael amal yg tEbal tu yg duk crita pasal pahala syurga apa Sebenar yg kamu paham? Walaupun dia lagi tebal dari Quran sama ke isikandung dia?
    Baik saya nak tanya satu soalan dari Quran, macamana yg Allah cakap jgn kamu perbuat mengharap balasan, sebab Dia ckp org buat harap balasan ni org tak ikhlas. Ialah buat ibadah sikit kang nak pahala, nak syurga. Buat ibadah pikir upah. Sedangkan Dia dah sediakan semua apa yg kamu buat. Yg ni macamana?

    ReplyDelete
  87. Tapi man kalau awak dpt kejutkan skali syeikh tu dari kubur dia lagi cantik. Nak tau mana dia dpt crita pasal syurga pahala ni. Ialah nak juga tau besar mana pahala dia dpt lps tulis kitab tebal2 tu. Besar stadium nou camp ke, besar gunung jerai ke.
    Tapi yg pasti dlm Quran crita ahli kitab, tulis kitab tak kisah lah tebal mana pun pasti ke neraka.

    ReplyDelete
  88. Terima Kasih

    semuanya terlalu bijak pandai dan terlalu memandai mandai...

    itulah mata terbuka tetapi hatinya tertutup rapat sehingga tiada ruang angin pun boleh melaluinya...makin ramai yang mempercayai kata kata saudara makin kecillah dan sempitlah pintu langit saudara...

    tafsiran mengenai ular itu terlalu luas pengertiannya janganlah saudara rasa apa yang saudara tafsirkan itu adalah sesuatu yang tetap dan sentiasa benar...ianya merangkumi kehidupan kita seharian...

    jika kita rasa kita hebat dan berjaya itu baru sama dengan iblis...jika kita rasa kita dah pandai mengaji alquran iblis lagi pandai sebab dah lama iblis baca dan kaji alquran...

    saudara merasakan tiada siapa didalam alam maya ini dan diluar alam maya ini sehebat dan sebenar saudara...sayanglah diri saudara...

    semua yang bersama saudara itu bukanlah kawan kerana membiarkan diri saudara didalam kegelapan yang nyata..

    tiadalah aku mengetahui melainkan tuhan yang maha esa...

    ada perbezaan diantara umat dan nabi lagi rasul...jika tiada perbezaan mengapa neraka dan syurga itu berbilang...

    Terima Kasih dan Salam MAAL HIJRAH

    ReplyDelete
  89. Tuan yang sadisman ,

    Ada firman : ada hadis? ini firman ; ini hadis - yang menghuraikan Firman adalah hadis bagi memberi kefahaman kepada umat Nabi Muhammad yang berkaitan dengan perbuatan Rasulullah , kata - kata Rasulullah yang menjurus kepada pemahaman untuk pegangan Tauhid, Iman dan Islam?

    Bagi mendapat kefahaman yang tulen, hati mestilah bersih dari segala kotoran. Guru yang Mursyid dan Soddiq akan membimbing cara taat dengan Guru ?, cara taat dengan Ibu? , cara taat dengan Bapa? , cara taat dengan Rasul?dan cara taat dengan Allah?. Dengan menjaga zahir dan batin.

    Ibu dan Bapa adalah wali - wali keramat ..lagu Sudirman. Ibu - karamah dan Bapa - Hikmah . GURU?Rasul?Allah?

    betulkan niat .....
    Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
    Tunjukilah kami jalan yang lurus.
    Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat..

    HIJRAH DI AWAL MUHARRAM...

    SYAWAL

    ReplyDelete
  90. kita nak tulis lebih2 pun tak brp pandai. bab kitab hadis lagi tak mahir. pedoman kita pun tak ikut lagu, sekadar melayan boleh la.
    tapi kalau nak bukti nyata pegi tengok tu tokoh maal hijrah malaysia 2013 dr zakir naik tu. tu petunjuk Islam kat Malaysia ni dah dipengaruhi Tarikat Ahmadiah. Islam dari India. Mereka yg kuat mengamal Quran Uthmani. Memang la terer kalau citer dari Quran. Tapi semua ikut tafsir Uthmaniah. Tu yg kene bakar Quran lama tu. Pasal nak bawak masuk Quran uthmani banyak2 masuk Malaysia. Hari ni dah di iktiraf oleh kerajaan Malaysia. Pikir lah sendiri. tapi jgn guna lagu sudirman pulak nak paham, lagu ramli sarip takpe. Hilang gelap terbitlah terang. pasal ada org kata kita duk dlm kegelapan. Tapi syukurlah, sekurang2nya dapat melihat petunjuk nyata.
    Kalau bab persatuan ni guru sapa kalian pikirlah sendiri. Kita tak berani nak bincang nanti di kata mengutuk la pulak. Tapi kalau ada org iktiraf kaum tu pikir lah lagi.
    Hati yg redup kini bercahaya
    aku telah menerima
    aku telah mendapatkan
    api kehidupan

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah pulak bukan api,
      erti kehidupan.
      gelap2 pun boleh masih boleh melihat ok lah tu.
      jgn gelap langsung tak mau memahami.
      lepas tu secara tak sedar berapa ramai yg boleh jadi sesat kalau salah bawak jalan silat cekak sebenar sekiranya gagal memahami.
      ingat, jalan sesat jalan ke neraka.

      Delete
    2. pikirlah sendiri kenapa sampai ada ungkapan
      kalau nak faham Islam belajar dari ulamak Arab
      kalau nak dalami Islam belajar dari ulamak Melayu.
      apa maksud dia? pasal dalam bahasa melayu ni lah terkandung segala rahsia utk memahami AlQuran hari ni. dari kiasan, perumpamaan, bidalan, lapik yg org melayu gunalah tersimpan bermacam maksud AlQuran utk mereka yg mahu berpikir. Tu yg Almarhum Ustaz Ishaq pesan kat saya, "orang melayu pun ada bahagian dia jugak". walaupun di kata org, melayu ni takde cerita di tulis dalam Quran atau mana2 kitab hadis.

      Delete
  91. ulamak India kalu belum pernah ada dgr lagi.
    taktau camana org Malaysia boleh iktiraf. tapi kalau ikut sejarah kaum diorang yg paling banyak mengubah kandungan kitab AlQuran, jalan AlQuran. Ubah buat jalan sendiri yang di panggil tarikat. Jalan kata sesetengah org. Jalan ke mana pastikan sendirilah.
    kalau bab syiah tak payah nak bising2 sgt lah. Tu syair, qasidah, zikir dlm gelap yg dibawak kebanyakan tarikat, serban tajam tu semua pengaruh syiah lah tu. Syiah pengaruh dia bukan setakat semayang guna batu ke apa, pada pengamal2 jalan tarikat ni lah sebenar byk pengaruh syiah yg halus cuma ramai org yg tak paham.
    utk pengetahuan semua syiah Iran yg paling kuat guna Quran uthmani.
    tapi ingat info ni takde dlm mana lagu artis malaysia. jgn kita leka nak bersalam maal hijrah je. tapi taktau apa kebenda terjadi.

    ReplyDelete
  92. Tulis panjang2 bukan ada org nk bc pun..

    ReplyDelete
  93. tak pasti pulak kalau takde org baca. tp panjang jugak la nak kena jawap, tulis bila org duk menuduh sesat pun ada. bila dah sampai masa nak kene perang, tu yg kena nyatakan panjang lebar sikit. Perang Ahli Kitab.
    Lantaklah pun org nak baca ke tak, keje mau jalan.

    ReplyDelete