Thursday, May 9, 2013

sapahabaq : MANA DIA?







Pada zaman dahulu silat ini dibawa oleh para hulubalang Melayu dari bumi Jelapang Padi khususnya, untuk mempertahankan tanah tumpah darah mereka.

Mempertahankan semoga bangsa Melayu kekal menjadi tuan di tanah ini. Agama Islam kekal menjadi roh anak-anak Melayu di bumi bertuah ini.

Pada zaman Panglima Ismail di zaman pemerintahan Sultan Ahmad Tajuddin II, hulubalang Melayu berbekal silat ini bermati-matian mempertahankan bumi ini, semoga tidak tergadai pada para penceroboh negeri, agar Melayu tetap tuan di bumi sendiri.

Inilah sebabnya silat ini digunapakai sebagai perisai dan senjata ratusan tahun dahulu.

Ingat!!! Moga-moga Melayu menjadi Islam sejati. Moga-moga Melayu terus gah di bumi sendiri. Moga-moga Melayu menjadi tuan di bumi sendiri. Moga-moga Melayu tidak dipijak-pijak lagi. Moga-moga Melayu tidak derhaka pada bangsa sendiri. Moga-moga Melayu terus jadi berani bukan dayus…

Kemudian setelah bumi ini aman semula sebelum zaman kemerdekaan, silat ini diamanahkan kepada seorang anak Perak agar satu hari nanti silat ini diserahkan kembali kepada anak cucu negeri Kedah.

Amanah itu terlaksana pada tahun 1965. Dari Pak Ya, silat ini diserahkan kepada Pak Hanafi dan silat ini diperkembangkan melalui persatuan Silat Cekak.

Pak Hanafi memasukkan pula keilmuan yang diperolehi dari guru hakikatnya iaitu dari Pak Haji Zain berteraskan tauhid ke dalam persilatan ini agar lebih kukuh.

Pak Hanafi mencantumkan kedua ‘amanah & mandat’ dari guru silat dan guru hakikatnya, lalu meneruskan perjuang beliau menerusi silat cekak.

Sah… Pak Hanafi adalah orang yang sah dan selayaknya untuk menerajui perjuangan ini.

Sah… pasti ada ‘amanah & mandat’ yang pasti di bawa oleh Pak Hanafi dari guru-gurunya.

Apa dia ‘amanah & mandat’ yang Pak Hanafi terima dan bawa itu?

Pada tahun 1986, Pak Ak pula meneruskan ‘amanah & mandat’ ini yang beliau terima sebelumnya…. Namun di akhir-akhir hayat beliau, beliau terasa ada yang tak kena…. Sehingga terkeluar ayat-ayat ini seperti ini dari mulut beliau ;

“Ustaz (Hanafi) ada sebab dia buat silat ini, semuanya ada sebab”

“Ustaz (Hanafi) cuba buat dalam persatuan, saya pula sambung tapi tak berjaya. Tak ada sorang pun AJK Pusat yang betui-betui faham apa dia”

“Satu hari perjuangan ini dah tak boleh buat ikut persatuan”

Apa sebenarnya yang cuba dikhabarkan oleh Pak Ak?

“Kalau penganti saya bukan orang Kedah, maka terputuslah perjuangan ini dengan persatuan”

“Perjuangan ini akan dok di jalan dia sendiri”

Maka berlakulah seperti difirasatkan oleh Pak Ak. Sebab. Guru penganti itu bukan lagi orang Kedah. Malah ada yang bukan lagi orang Melayu pun.

Benarlah terputus perjuangan dengan Persatuan, yang dibawa oleh Pak Ak, Pak Hanafi, Pak Haji Zain dan guru-guru sebelum mereka. Sah, dah jelas, ada beberapa persatuan silat cekak yang tetap mengakui menyambung amanah dan perjuangan guru.

Tetapi apakah ‘amanah & mandat’ yang mereka bawa?

Sekiranya pada zaman selepas Tok Rashid wasilah melalui jalan silat ini tersembunyi beberapa tahun sehingga Pak Ya serahkan kepada Pak Hanafi.

Adakah selepas pemergian Pak Ak juga wasilah perjuangan ini turut tersembunyi lagi sekali sehingga anak-anak muridnya sedar bahawa benar perjuangan yang semestinya jelas ‘amanah & mandat’ itu terputus dengan persatuan silat.

Apakah ‘amanah & mandat’ yang diperturunkan bersanad dengan guru-guru sebelumnya.

Apa dia? Apa bukti? Itu ‘amanah & mandat’ dan sanadnya sehingga ke mana?

Kalau ini semua tak terjawab, maka sah kita semua terputus sanad dengan Pak Ak…. Kita hanya anak murid silat dengan Pak Ak dan kita sudah pasti tidak membawa perjuangan yang sebenar…. Kerana kita semua tak tahu apa sebenarnya yang dibawa oleh guru-guru kita… macam kata Pak AK ;

“Tak ada sorang pun AJK Pusat yang betui-betui faham apa dia”

sapahabaq : mana dia?

72 comments:

  1. nak paham camana depa paham "persatuan" jer...baju seluar capal tengkolok hari tenaga pangajar blazer ngan upacara bawak lading...bukak majlis tutup majlis balik rumah tdo fail semua campak dalam kabinet lupa dah abis esok keja...balik makan pakai uniform p ngajar...self repeating recorder.

    ReplyDelete
  2. SAH YAHUDI...SILAT YAHUDI ! ORANG YAHUDI YANG TENGAH DOK BAWAK PERJUANGAN NI. mampusssss...

    ReplyDelete
  3. AJK PUSAT kan orang lama tak kan dorang tak faham!

    ReplyDelete
  4. 1 lagi apa bukti Pak Hanafi terima amanah dan mandat dari Pak Ya?!Yakin ke Pak Ya bagi Pak Hanafi sorang saja pada di zaman tu?

    Jika yg dikatakan sanad tu terputus terus pun, apa masalahnya dengan bangsa melayu dan negara Islam kita ni?

    ReplyDelete
  5. BIAQ PI LAH KAT DEPA...DAH LAGU TU

    ReplyDelete
  6. mana dia? tu dia ...

    ReplyDelete
  7. Silat Cekak ni Silat tapi BUKAN Silat

    ReplyDelete
    Replies
    1. cakap pun belit2..silat cekak ni tajaan sape ye...

      Delete
  8. 1 lagi apa bukti Pak Hanafi terima amanah dan mandat dari Pak Ya?!Yakin ke Pak Ya bagi Pak Hanafi sorang saja pada di zaman tu?

    Jika yg dikatakan sanad tu terputus terus pun, apa masalahnya dengan bangsa melayu dan negara Islam kita ni?

    ReplyDelete
  9. he he he
    jika dikata sanad tu terputus terus,
    tentulah ada hubung kaitnye ngan kita,
    kita kan melayu .............
    kita kan islam .............

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada yang kata sanat dah putus???
      so???
      tak ada apa apa pun yang berlaku!!!
      iyaa ka???

      sekarang disambung oleh YM Dato Hj Maideen...
      so tidaklah terputus pun...

      perjuangan mesti diteruskan...




      Delete
    2. pengikut maidin bengong tak sudah

      Delete
    3. dia ikut nabi muhamad..ko tak baik cakap macam tu beb!!

      Delete
  10. yang maidin sambung tu macam la dengan guru silat cekak lain je.... ish ish ish... tak faham2 juga ni... tu la org suruh berguru... tapi ramai yg belajar silat sahaja... tak berguru pun... tu yg tak faham-faham tu

    ReplyDelete
  11. dulu serah kat mad radhi tahun 1993,
    dulu serah kat saithu maideen tahun 2009,
    dulu serah rakam kat tape recorder (audio),
    dulu serah rakam kat cd video (video),

    jalan cerita 1993 serah gi rumah Ustadz,
    jalan cerita 2009 serah kat rumah Ustadz,
    jalan cerita 1993 serah gi surat perjanjian,
    jalan cerita 2009 serah kat parang lading,

    dulu 1993 anak lelaki Ustadz,
    dulu 2009 anak murid lelaki Ustadz,
    dulu 1993 anak dok cite waris,
    dulu 2009 anak banyak waris ....................

    ReplyDelete
  12. perang musuh bisik 1821 itu adalah perang diantara Siam melawan Siam juga. Semuanya dikatakan berketurunan Merong Mahawangsa.

    Satu Siam kena bedal dengan Sukhotai di Ayuthia dan satu lagi Siam yang menyokong Thai dan Inggeris di Tanah Melayu ni.

    Tunku Abdul Rahman buat filem Raja Bersiong sejarah Raja Kedah berkiblatkan Thailand.

    maka kita tahulah yang mana satu Siam yang baik dengan Thai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sultan Ahmad Tajudin adalah keturunan merong mahawangsa Raja Siam juga.

      Delete
    2. Depa ni seme berperang adik beradik nak berebut kuasa. Melayu pula yang jadi mangsa.

      Sultan Syarif Syah Raja Siam yang bertakhta di Ayuthia mempunyai permaisuri dari keturunan Melayu Langkat bernama Tengku Suria Marin. Mati terbunuh di Istana Kota Mengkuang akibat pengkhianatan Siam yang berpakat dengan Thai juga.

      Sultan Muhammad Jiwa adalah perdana menteri Kedah ketika itu berkahwin dengan adik Syarif Syah iaitu Nang Che Puan Pumintaraja Raja Perempuan di Ayuthia.

      Sultan Muhammad Jiwa ini pun dari keturunan Siam juga.

      Melayu juga yang jadi mangsa.

      Delete
    3. Tu yang Pak Ak ada berkias lebih kurang begini...saya dulu Siam (main tomoi) penyudah jumpa Cekak. Siam tak boleh pakai, jawa tak boleh pakai (kuntau jawa), Melayu juga yang menang.

      Silat Cekak tu Silat Melayu.

      Delete
    4. Tomoi tu maksudnya buddha Thai...kalau Siam depa pakai Silat.

      Delete
    5. siam yang dok kat ayuthia tu bukan melayu...sekejap mai ikot monggol sekejap ikot china sekejap india...tak sangkut dengan Melayu pun.

      depa dah putus dengan merong mahawangsa bila depa p kawin anak pompuan dengan satu raja monggol...mana ada lagi keturunan mahawangsa? terputus. lepas tu depa kata ikut waris belah pompuan pulak...

      ni si qomi yang depa bangga kata sultan mudzaffar syah tu bapak parsi syiah...keturunan depa ada lagi kat thai nu...tu pun depa ngaku keturunan mahawangsa...karut dah depa ni.

      monggol tu dah tentu gengkhis khan turun ke hulako khan depa ni menjatuhkan abasiah dengan bantuan syiah...mmg la depa pakai kalimah Allah sebab syiah pun pakai kalimah Allah juga...tapi jangan terpedaya dengan sekadar kalimah Allah...

      al aqami adalah ulama syiah yang diambil sebagai penasihat kalifah abassiah. dan juga syeikh toosi...depa ni la bekerjesama dengan monggol untk jatuhkan abasiah...sifat depa bertakiyah (munafiq) itu yang amat bahaya...jadi monggol kalao islam pun islam versi syiah...

      depa ni la yang mai ke tanah melayu...disebut sebagai raja mughal...jadi mana Melayunya? sah - sah monngol syiah yang dah tentu ada kaitan dengan yahudi.

      itu la sebenarnya yajut dan majjut yang berselindung disebalik nama Islam.

      ingat yajut majut ni tak pandai ke? kalao hangpa ingat depa bodoh hangpa silap besar...

      Undang-undang Kedah itu banyak sangat kekeliruan yang belum dibongkar lagi...salah satunya syed jamalul alam badrul munir adalah raja acheh pada tahun 1703 yang dihalau keluar oleh hulubalang melayu batu bara bila dia datang nak menjajah utara sumatera...


      Delete
    6. mana ada monggol gengkhis khan ni dalam waris ahlul bayt...ta dakkk...menipu la dah tentu putus ...lama dah putus dengan merong mahawangsa...merong pun bukan ahlul bayt dari keturunan rasulullah s.a.w...depa kata permaisuri merong tu sharifah..ok la tu..tapi bila dah tersampok monggol abih la dah...tersampok si qomi lagi jauh larinya...so bukan raja yang hendak dipertahankan tapi adalah aqidah Islam...sebenar aqidah yang dibawa oleh para ulama ahlil sunnah wal jamaah...

      depa toksah nak muhong lagi..

      Delete
    7. ni petua nak bagi...

      kalao terserempak dengan puak monggol siam ni hangpa kata "oih hangpa nak perjuang Islam? Syiah ka muktazilah, ka jabariah ka qadariah ka, batiniah ka Sunnah?"
      hang nak Islam yang mana satu....

      kekeke..

      Delete
  13. Silat Cekak tu Silat Melayu

    la ni,

    Guru Silat Cekak adalah KELING
    masih kah dikata Silat Cekak tu Silat Melayu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. islam ni agama melayu ka bebb!!

      Delete
  14. Silat Cekak tu Silat Melayu

    mane ade ,

    yang ada la ni ,

    Silat Cekak tu Silat ISLAM !

    ReplyDelete
  15. hahah cekak maiden bule la nak kata apa pun...pasai tok guru depa keling depa buang la melayu...dulu sibuk sangat nak citer melayu...kahkahkah...bukan menyesuai makna kemerdekaan dah la ni...menyesuai isi perut persatuan...

    ReplyDelete
  16. amanah dan mandat ni takde pada raja siam. itu setakat penceritaan sejarah je. amanah dan mandat ini pun xde kat kat raja monggol, raja andalusia, raja china, raja mugal, raja muawiyah, raja abasiah.

    semua nya islam tapi takde kat diorang. kena faham macam tu.

    ReplyDelete
  17. mungkin kat Datuk Hj. Saithu Maideen Bin Katharisa

    http://berdirilurus.blogspot.com/2010_09_01_archive.html

    Mereka terus-terus bangga atas pilihan mereka itu kerana guru mereka seorang yang terbukti berjaya dalam hidup, memiliki rumah besar, kereta besar, mendampingi dengan pak menteri, berpangkat datuk bergelar Datuk Hj Maiden Kadir Shah, biarpun nama yang tertera di dalam kad pengenalan diri sebenarnya Saithu Maideen bin Katharisa (rujuk di web JPN http://www.jpn.gov.my/semakic/ no i.c. 570718106539) dan dalam surat beranak asal tercatat sebagai Saithu Maideen a/l Katharisa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasai amanah dan mandat tu la antara sebab maidin ni tak boleh bawak. amalan dan ibadah dia dengan tuhan tu cerita lain, dia nak jadi kaya, nak kawan dengan dato tansri ka tun ka tu hak dia la...tapi ni amanah dan mandat ni dah masuk bab lain.

      Delete
    2. cekak dah mai ada banyak tapi sapa yang bawak amanah dan mandat? tu la tak bole nak ikut sebarang ikut...kalau nak ikut, ikut betul-betul kena cari yang betul. kalau tak, tak payah ikut la...ikut la yang dok ada tu.

      Delete
  18. katanya silat cekak silat tauhid..... kat mana bab tauhid pada silat tu? ada ke amanah dan mandat menjelaskan semua tu atau hanya pesan2 biasa je yg semua org dah tahu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki...tahu amanah dan mandat pun dah cukup dari yang tak tahu langsung. pesan biasa amanah dan mandat ni semua orang tahu ke...itu yang pelik tu.

      Delete
    2. ustaz terima silat dari pak ya , belajar bersama anaknya zainul abidin (abg yam) masih ada lagi.saksinya kelas pertama masa itu. sebelum ustaz pak ya ada mengajar silat ini tapi tiada yg tamat.

      pengisian tauhid ilmu yg ustaz belajar dari pak hj zain. kemudian dicantumkan kulit dan isi oleh ustaz hanafi sendiri.

      sbb itu silibus buah umum dari ustaz , dimana guru yg try dgn ustaz maka dijadikan yg dinamakan buah umum bukannya dari pak ya.

      eg.ayat mandi dsb adalah dari ustaz bukannya dari pak ya.semua sejarah ini telah dibukukan hasil makulamat dari ustaz dalam tesis pn halimah tahun 70an.

      mengapa tolak maiden :
      sbb ustaz sendiri berkata maiden tak boleh jadi guru.ini dikeluarkan dari mulut ustaz sendiri. sambungnya dgn kata org dahi 2 inci (sempit)
      kalau pengasas kata tidak boleh...sendiri fikir.jgn tengok kepada persatuan tapi tengok siapa gurunya.masa ustaz buat silat ini tumpang persatuan seni sari budaya seri kedah....

      kita ikut guru bukan persetuan, lebih lebih lagi cara lantikan melalui mesyt. agung bukan guru melantik guru.

      sebutan syahadah ustaz lain dari apa yg kontrovesi dulu....



      Delete
    3. aku adalah aku dan aku tetap aku...October 31, 2013 at 6:16 PM

      .jgn tengok kepada persatuan tapi tengok siapa gurunya.

      aku suka statement ni..

      Delete
  19. siapa yang ambik secara curi lading Almarhum Pak Ak??? Ateng aka che masrudin mohamed???

    ReplyDelete
  20. Org kalimah pun tahu ayat mandi tawasul tu. mana yg belajar dgn Pak ya sebelum Ustaz hanafi pun ada ayat mandi Dan ayat tidur tu semua. Maka ayat2 tu datang dengan Silat itu sendiri

    ReplyDelete
  21. tentu lah orang kalimah ade dan ade ........ pasal kalimah atau persatuan kalimah itu ditubuhkan selepas ustadz hanafi ajaq kat dua adik bersaudara tue .

    soal curi tue, sedia maklum je lah ....... kot sapa sapa yang curi. semasa Pak Ak masih hidup pung dah duk tolak Pak Ak, hatta katil dan bilik tidoq Pak Ak pung depa duk ambik.

    yang kelakaq nye lak, ahli PSSCM ni dah makin kurang ajaq iaitu sewaktu buat majlis hari raya di rumah Pak Ak. Pak Ak duduk terbaring kat sakit, depa ahli PSSCM duk hingaq bingaq dalam rumah tue bising macam orang tak dak pendidikan.

    ReplyDelete
  22. yg kalimah ada tu selepas tertubuh lepas cekak. tapi ada juga guru2 yg belajar sebelum ustaz hanafi pun ada juga... ada guru2 sebelum ustaz hanafi dah belajar dan ada semua buah2 semacam silat cekak ada pun. masa tu silat tu dipanggil silat sri kedah aje. sampai sekarang pun masih ada aliran guru macam tu dok ajar silat atas nama silat papan sekeping (bukan silat chekak silat papan sekeping tu).... agak byk sejarah sebelum ustaz hanafi yg ahli silat cekak atau kalimah tak tau... guru2 ni pun tamat macam ahli cekak juga tamat buah sampai ikat tangan sebagai. Jadi apa maksud hanya ustaz hanafi je yang tamat dgn Pak Ya.... mesti ada yang lain sikit kot... yg tamat macam ustaz tu ada ke pada guru silat2 cekak yg dok ada la ni... tak ada kot sebab tak ditamatkan atau dikhatamkan oleh ustaz hanafi atau ishak itam agaknya... mesti ada lafas ijazah khatam kot.... bisik2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada ada aku tahu lafaz ijazah khatam itu begini bunyinya........pulut kuning sepinggan readyyyy....

      Delete
  23. awat dok cerita pulut kunin tue ?
    kunin kunin ini adalah sensitif !
    ada gak yang duk kemaruk hat kunin ni !
    nasib baik tak dak pakai bedak kunin !

    ReplyDelete
    Replies
    1. pulut kunin le pasai dulu tamat mukadam pun ada pulut kunin...makan ngan rendang sedap woooo....jin tengokk je la dengan jeles...tak pasai aku nak share dengan jin....kakakaka

      Delete
  24. bagaimna nak tau sapa pengganti sebenar pak ak? mesti pak ak ada crita tanda2nya..

    ReplyDelete
  25. pengganti Pak Ak kan si Maiden tu.... tak tau lagi ka? Kan dia dah ambik alih PSSCM tu.. hanya PSSCM saja yg bawa jalan yg betui dibawah pimpinan Dato Maiden.... kan kan kan

    ReplyDelete
  26. bagi menghormati beliau ,
    sila tulis nama penuh beliau.

    Yang Berbahagia Datuk Hj. Saithu Maideen Bin Katherisa @ Datuk Hj. Maideen Kadir Shah

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia ni nak pakai Shah....pasai depa ni tersampok monggol syiah la. puak2 keling ni smeua nak pakai shah...pasai nak kait mughal itu je pun.

      kot mana pun maideen ni sangkut xleh p.

      Delete
    2. keling ni syed pun depa nak...shah pun depa nak...nyemak fikiran je title tu.

      Delete
  27. kalau nak beri penghormatan lagi... kena pakaikan dia baju serba kuning.

    ReplyDelete
  28. maiden takot istihar diri pengganti pak ak...dia hanya istihar dia sbg 'penyambung amanah' je...dia tak berani la..hanya mesyuarat agung istihar maiden ..JGN PERASAN...

    ReplyDelete
  29. Yg berbahagia Datuk Hj Maideen Kadir Shah @ Ustaz Hj Maideen

    ReplyDelete
  30. relax brother,brother relaxx...

    Dato Hj Maideen hanya pemegang amanah saja macam Pak Ya dulu..

    Relaaaxxxx....

    ReplyDelete
  31. Yang Berbahagia Datuk Hj. Saithu Maideen Bin Katherisa @ Datuk Hj. Maideen Kadir Shah
    - tidak bawak hikam, di hanya bawak ilmu tauhid !
    - beserta lafaz syahadah yang tauhid !
    - serta dikelilingi oleh orang orang tauhid !

    kerana persatuan seni silat cekak maideen (PSSCM) adalah silat tauhid !

    ReplyDelete
  32. maiden bawa tauhid tapi tak bawak hikam?

    dia 'main' dgn bini pakai niat ka??

    ReplyDelete
  33. http://khairimizwarsiagian.blogspot.com/2011/08/melayu-batubara-wilayah-batubara-dalam.html

    Sementara itu di Kerajaan Siak Inderapura juga mempunyai orang-orang besar, Datuk Empat Suku iaitu Datuk Lima Puluh bergelar Datuk Seri Bijuansa, Datuk Tanah Datar bergelar Datuk Seri Pekermaharaja, Datuk Pesisir bergelar Datuk Maharaja Ketuansa dan Datuk Kampar bergelar Datuk Seri Amar Wangsa, mereka berasal dari Minangkabau. Nama-nama itu meyakinkan kita adanya persamaan dengan yang di Batubara dan imigrasi dari wilayah-wilayah tadi yang ada di Siak ke wilayah Batubara dengan sekadar menyusur pantai saja arah ke utara dari Siak.

    Tidaklah begitu sulit di zaman dahulu kala terdapatnya nama Batubara dari sumber luar kita dapati di dalam masa pemerintahan Sultan Jamiulalam Badrul Alam Munir, Sultan Acheh, dari daerah Acheh yang memerintah sejak bulan Augustus 1703 dengan adil. Pada masa beberapa tahun pemerintahannya terpetik berita bahawa Batubara memberontak dari Aceh hingga Sultan itu sendiri memimpin ekspedisi militer ketika beberapa kepala negeri Batubara menyatakan tunduk dan mereka menyembahkan minuman dari air kelapa. Rupa-rupanya salah satu dari air kelapa itu ditaroh racun sehingga ketika Sultan Acheh itu meminumnya ia jadi sakit, sehingga serta merta angkatan laut Acheh itu kembali pulang ke Acheh. Mereka yang memberontak kembali memperkuat Batubara.

    ReplyDelete
  34. siam mencari geruh. persiap angkatan. perang siam sampai habis.

    ReplyDelete
  35. kalau dah tahu tak betul dan tidak mengikuti salasilah jgn ikut....

    ReplyDelete
  36. mcam-macam hampa sembang.... memang sempoiiii laaa :)

    ReplyDelete
  37. heheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee..........................

    ReplyDelete
  38. selamat hari raya maaf zahir batin buat semua ..harap maaf segala silap ..

    ReplyDelete
  39. mengapa mesti minta maaf ye?

    ReplyDelete
  40. minta maaf sbb kita bukan maksum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade org tuh malu nak mintak maaf....ego

      Delete
  41. Kesian kat budak2 baru belajar kan. Dah hilang arah mana nak ikut. Last2 ikut suka hangpa la nak gaduh, boikot atau apa2 saja. Hilang sudah psscm dan cekak dalam kenangan mereka.hangpa semua suka la kot jadi macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sia2 amarhum asaskan silat ni..
      dah takdir nk wt cane ag..
      redha je la kita sume..

      Delete
  42. Psscm tu dah macam yg lain pun. Entah ke mana hala tuju yg sebenar. Para pemimpin nya tau ke? Apa dia sebenarnya yg dibawa dek guru2 terdahulu.

    ReplyDelete
  43. Apa dia? Apa bukti? Itu ‘amanah & mandat’ dan sanadnya sehingga ke mana?

    Kalau ini semua tak terjawab, maka sah kita semua terputus sanad dengan Pak Ak…. Kita hanya anak murid silat dengan Pak Ak dan kita sudah pasti tidak membawa perjuangan yang sebenar…. Kerana kita semua tak tahu apa sebenarnya yang dibawa oleh guru-guru kita… macam kata Pak AK

    ReplyDelete
  44. Perjuangan tetap perjuangan.Asas perjuangan hendaklah kita tahu.Carilah pemimpin yang tahu dan menyatakan kebenaran dan dapat menghuraikan perjuangan dengan diri dan masyarakat umum.Murnikan hati , betulkan niat dengan Yang Maha Perancang dan Lagi Maha Bijaksana.Kita akan diketemukan dengannya..sangka Baik dengan YANG MAHA ESA.

    ReplyDelete
  45. kan guru dah pesan kita silat bukan pasal silat, kita silat kerana agama, kita silat bukan pasal silat, kita silat kerana Allah.
    Guru tak tinggalkan silat dalam persatuan, silat tinggal dalam diri. Perjuangan sebenar kita nak menegakkan kebenaran dalam diri kita. apa yg kita pilih benar salah.
    AlQuran jadi pedoman, AlQuran menjadi saksi.
    Apa sebenarnya maksud hikam yg selalu Pak Ak cerita?

    ReplyDelete