Friday, November 1, 2013

sapahabaq : jangan lebih-lebih

Pernah satu hari YM Pak Ak didatangi anak muridnya berbincang untuk mengadakan majlis yang penuh dengan istiadat. Hasrat untuk memperkenalkan kepada ahli-ahli bahawa kita sebenarnya ada istiadat sebegini dalam amalan hulubalang Melayu... 


Istiadat apakah sebenarnya ini?
Maka Pak Ak menceritakan secara khusus bagaimana majlis istiadat yang seharusnya dilaksanakan, bertepak sireh tersusun perkakasnya mengikut aturan serta cara mengikat balutan tepak mengikut upacara dan langkah sembah lalu sambut menyambut. Adab dan adat makan sireh antara Panglima dan para hulubalangnya. 

Pak Ak bersetuju mengadakan majlis istiadat Hulubalang Melayu dan Bukan Istiadat Raja. Apa pun cuma satu saja pesan beliau, 

"Jangan lebih-lebih sangat, 
nanti saya pulak yang perasan"

sapahabaq : jangan lebih-lebih

85 comments:

  1. Duri...
    Jangan lebih lebih

    ReplyDelete
  2. tak pe .... nanti yang pegang, semuanya akan lari..jatuh lah maideen dengan labu - labunya..

    ReplyDelete
  3. adakah sudah sampai masanya?

    ReplyDelete
  4. Ade ahli nujum la pulak...

    ReplyDelete
  5. masa kejatuhan maideeen??

    ReplyDelete
  6. guru dijunjung, silat disanjung, ramai dah kena bohong, sebab otak dok celah punggung

    ReplyDelete
  7. pertabalan guru ke 3? bila masa nya guru ke 1 dan guru ke 2 ditabal???

    ReplyDelete
  8. guru dijunjung, silat disanjung, ramai dah kena bohong, sebab otak dok celah punggung .....guru dijunjung, silat disanjung, ramai dah kena kelentung, sebab tak ikut kata guru org kampung (pak ak) ..AJKP memperkecilkan pak ak org kampung tak tau apa2 pasal nak tadbir persatuan ..yg kes amru pun sama juga ..pak ak org kampung bukan tau apa2 nak tadbir psscm ..skrng mrk2 ini lah yg khianati perjuangan yg dibawa UH utk bangsa Melayu & agama Islam...pertabalan guru ke 3? bila masa nya guru ke 1 dan guru ke 2 ditabal??? mana ada tabal2 guru..perlantikkan GU adalah ..bg surat pd ROS cukuplah ..nak glamour je maidin ni ..pastu mintak silat lain buat mcm dia supaya dia x lah keseorangan dlm masalah pertabalan ni

    ReplyDelete
  9. Ayuh Bersama & BersatuNovember 12, 2013 at 9:39 PM

    http://www.youtube.com/watch?v=CDepHCUUu9c&feature=player_detailpage

    ReplyDelete
  10. kes terlebih faham..

    silat cekak asal dari istana ..maka ramalannya satu hari nanti kembali ke istana

    BUKAN JADIKAN DIRI SEBAGAI RAJA DAN ISTANA..

    isk isk isk..kes terlebih faham

    ReplyDelete
  11. silat ini dinodai.... overdo

    ReplyDelete
  12. alahaiiii...itulahhhh...ingat PERCUMA ka tok maideen 'berjuang' masa 1993-1994??? rasakanlahhh penangan tok maideen skrg....tahniahhhhhhh ;)

    ReplyDelete
  13. apa yang tok maideen 'berjuang' masa 1993-1994 tu? masa tu org lain yang berjuang hanya saja letak dia di depan sebab masa tu hanya 3 org yang sah sebagai ajk pusat. pada hal akal menyelesaikan masalah 1993 tu adalah org lain... apa sangat yang dia buat masa tu... suruh dia sign affidavit pun tak nak sebab nama dlm dalam tu ialah nama dia yang sebenar.... nasib baik olin tu ada akal bagi dia faham 'maiden tu nama yang sebenar sama macam IC, hang kena sign la.... ini bab mahkamah'... pasai masa tu tok maiden naib presiden yg sah.... ni belum cerita lagi macam mana dia boleh jadi naib presiden... jeng jeng jeng

    ReplyDelete
  14. citer lagi..best kita kantoikan si maiden nih..la ni dah makin ramai taksub sampai sanggup tabalkan raja mereka..lepas ni angkat sembah la pulakk

    ReplyDelete
  15. lalalalala...amacam best tak rasa penangan tok maideen & konconyaaaaaaaa..fuhhh hebat tuuu terang2 sejak 1993... :)

    ReplyDelete
  16. Asignment Penting Kepada ahli-ahli PSSCM

    Assalamualaikum w.b.t.

    Didalam mencapai matlamat visi & misi PSSCM ,banyak perkara yang perlu kita laksanakan. Antara nya semasa kunjung hormat saya ke Pejabat Malaysia Book Of Record (MBOR) pada 23 oktober 2013,terdapat 3 perkara penting yang boleh di usahakan bagi mendapat pengiktirafan MBOR.Ia amat penting bagi perkembangan PSSCM didalam melakar suatu sejarah yang hebat untuk generasi pada masa akan datang.Mengumpul berita dan dokumentasi amat penting di dalam mencapai matlamat tersebut.

    Antara agenda utama yang sedang diusahakan bagi mendapat pengiktirafan MBOR

    1. PSSCM merupakan persatuan silat yang pertama menggunakan Jubah Konvo semasa Majlis Konvokesyen PSSCM sempena perayaan 40 th Cekak di Ipoh pada tahun 2006(jika tak silap).Bagi mendapatkan pengiktirafan MBOR, PSSCM perlu mendapatkan keratan akbar,buku,risalah,berita mengenai peristiwa tersebut.

    2. Bangunan Silat Cekak telah dirasmikan oleh Menteri Pendidikan pada tahun 1985.PSSCM merupakan persatuan pertama yang memiliki bangunan sendiri setinggi 4 tingkat. Bagi mendapatkan pengiktirafan MBOR kita perlu buktikan melalui write up,buku dan keratan akbar.

    3. PSSCM USM P.Pinang telah mendapat Credit hours ko kurikulam sebanyak 6 mata pada tahun 1977(jika tak silap). Jika kita boleh buktikan pencapaian ini ,maka kita akan di iktiraf sebagai persatuan silat yang pertama mendapat 6 credit hour dari IPT

    PSSCM diperakui secara lisan sebuah Persatuan contoh yang terbaik dari aspek pengurusan dan pentadbiran dan ia diperakui oleh PESAKA, Kem.Belia Sukan dan PesuruhJaya Sukan. Walaubagaimanapun kita tidak boleh leka dengan pujian mereka sehingga terlena didalam mimpi yang indah.

    Pesan Guru Utama kita YM Datuk Hj Maideen,

    "TINGGI MANA PANGKAT KITA,IA TIDAK AKAN MENJAJAH HATI & PEMIKIRAN KITA DIDALAM MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB,DISINI LAH LETAK NYA IMAN & TAUHID KITA KEPADA ALLAH & RASUL.

    Saya mohon kerjasama semua ahli PSSCM bagi mengusahakan keperluan yang saya maksudkan seperti di atas. Segala bentuk dokumentasi untuk tujuan diatas minta postkan atau email kepada saya.

    Semoga usaha ini akan diberkati dan dirahmati oleh Allah s.w.t.

    Sekian terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumsalam wbt.
      Bang tanya sikit boleh?
      Silat cekak ni sebenarnya nak buat rekod ke nak menegakkan kebenaran?
      Apa matlamat kita, kemuliaan dunia atau akhirat? Kita mencari kemuliaan Allah ke manusia?
      Sekian terima kasih.

      Delete
    2. Apa yg kita nak kena tanggung, apa yg nak kena jawab?
      Apa maksud Dia wahai jiwa2 yg menanggung amanah?

      Delete
    3. Kalau betul ada iman dan tauhid, apa bukti dia?
      Apa maksud Dia jgn kamu mengambil pedoman selain Alquran azab yg pedih?
      Jgn kamu mengada adakan perkara yg takde dlm Alquran ?
      Jgn kamu mengubah kitab Alquran dan mengambil potongan ayat Dia utk buat jln dan kitab sendiri?
      Pasal Allah sampai satu tahap Dia mintak bukti.

      Delete
    4. mcm yg kita tau iman ada rukun dia 6 perkara.
      jadi apa bukti kita percaya pd Allah satu tanpa menyeru pd yg lain, kita percaya pd apa yg Dia ckp dlm sebuah Alquran?
      apa bukti kita percaya pd sebuah Alquran tanpa perlu merujuk pd kitab2 lain walaupun kitab tu ada potongan ayat Quran?
      apa bukti kita berpegang dan percaya pd sebuah kitab Alquran yg disusun, disampaikan, diajar dan diamanahkan Rasulullah pd umat dia?

      Delete
    5. Dia pesan rekod segala umat manusia semua ada pada Dia, bukan dalam Malaysia book of record. Apa maksud Dia sesungguhnya tiap2 diri akan dipersoal dari apa yg mereka lakukan?

      Delete
    6. Dan ada lagi pesanan, nak ambik persatuan, buat persatuan baru buatlah. Tapi silat cekak tetap Hak Allah. Saya hanya sampai pesan saje, kalau tak percaya boleh tanya Dia sendiri.

      Delete
    7. Kiasan Dia tu kalau nak mudah paham orang nak ambik dunia. ambillah. Pangkat ke, nama ke, pengaruh ke.
      Kebenaran tetap milik Dia.

      Delete
    8. Apa maksud sebenar faham

      Allahu Bismillahirrohmanirrohim?

      mohon penjelasan dan penerangan.

      Delete
    9. Apa pula maksud

      Yasiin. Ya sin nun.

      Demi Al Quran yg menjadi saksi

      Sesungguhnya ia menjadi petunjuk bg mereka yg berada diatas jln kebenaran

      Dari yang memiliki kekuatan dan kasih sayang?

      Delete
    10. yasiin-tuhan je yg tahu

      Delete
    11. Mmg lah Dia tau. Maksudnya apa, tok guru mestilah ada jwpn dia. Harap niat je, tak pegang janji camana. Allah Taala pegang benar, psl Dia sebut
      Sumpahku yg benar, yg benar Aku nyatakan.

      Delete
    12. Pada huruf Ya tu saja dah maksud benar. Jadi bila org crita pasal perjuangan, iman, tauhid, Allah, Rasul, melayu dan semua yg berkaitan Dia tanyalah apa bukti mereka ni? Sedang kebanyakan mereka janji rukun iman yg 6 pun mrk tak tepati? Jadi apa sebenar yg mrk perjuangkan?

      Delete
    13. Pada huruf Sin maksud Dia sempurna? Namun di mana letaknya kesempurnaan iman dan tauhid mereka? Kalau ramai antara mrk yg berpegang kitab? Apa maksud Dia ckp tak sempurna iman seseorang selagi mrk tak benarkan Alquran?

      Delete
    14. Pada huruf nun dah maksud Dia nyata. Jadi apa kebenaran yg mrk nyatakan? Sedang mrk itu kebanyakan mengutamakan dunia, menunjukkan dunia tu lg baik. Apa bukti kebenaran yg mrk buat dan lihat?
      Harus diingat Alquran tu sendiri persumpahan Allah. Kata harus di kota. Berpegang manusia pd janjinya.

      Delete
  17. tambah lagi satu pengiktirafan MBOR iaitu silat ini adalah satu satunya silat melayu yang gurunya bukan melayu di negeri melayu....

    ReplyDelete
  18. dey tambi kasi tambah lagi satu dalam itu MBOR... silat ini adalah satu2nya silat melayu yg adakan istiadat itu serupa raja melayu siap kasi pakai baju serba kuning macam raja2 melayu tapi itu orang bukan melayu pun kasi junjung2 oleh org melayu juga ada...

    ReplyDelete
  19. silat cekak world record

    -syahadah bertaraf dunia
    -guru terpantas dilantik
    -guru pertama pakai gaya cam raja melayu
    -lagi lagi lagi..ciptakan sebanyak mana world record

    ReplyDelete
  20. Teringat percakapan melalui mulut Ustaz Hanafi. Niat ada kaitannya dengan perbuatan. Sesuatu yang diniatkan tanpa diikuti dengan perbuatan maka itu bukan namanya niat. Sebaliknya itu adalah cita-cita sahaja. Orang yang hebat adalah orang yang sentiasa berpegang pada niat. Itu sebabnya ketika masuk silat maka kita perlu ada niat. Orang yang masuk silat Cekak kerana silatnya hebat daripada pembawaan gurunya maka perbuatannya pasti menjurus ke arah mendapatkan ilmu dengan sepenuh hati dan menghormati apa saja yang berkaitan dengan bidang persilatan tersebut. Maka dengan itu penuntut tersebut akan menghormati adat dan adabnya dan semestinya guru yang ada. Orang yang tak pasang niat, jadilah mereka hidup kepura-puraan ketika berada dalam Silat Cekak ni.

    ReplyDelete
  21. yang aku ingat pak ak cakap... 'maiden tak boleh jadi guru'

    ReplyDelete
  22. Allah bukan pandang hebat, Dia pandang benar. Apa maksud Dia cakap Allah pdg berdiri kamu, rukuk kamu, gerak geri kamu, sujud kamu dan Dia pandang hati kamu masa semayang? Apa yg Dia nilai? Kalau niat je betul perbuatan tak betul ikut kitab apa igt Dia nak terima ke? Dia tak pandang ramai, Dia tetap pandang benar. Benar mengikut Alquran.

    ReplyDelete
  23. ish ish ish dia kena pandang ke baru dia tau...

    ReplyDelete
  24. Yg pasti Dia tak pandang orang yg sombong. Semua benda dan niat Dia tau. Semayang la tunggang terbalik camana pun. Pasal pd Dia ada org semayang dia berdiri takbur, rukuk riyak, sujud sombong, duduk 2 sujud angkuh. Ini ramai org tak sedar. Selalu semayang camni ahli kitab. Jenis suka mengikut ikut. Ikut kitab atau ikut mak bapak.

    ReplyDelete
  25. sudah pasti dia tau niat itu sebab dia yg beri niat...

    ReplyDelete
  26. Niat betul buat salah macamana?
    Dia nak ikut kitab kamu ke kamu yg nak kene ikut kitab Dia?
    Dia cari kamu atau kamu yg nak cari Dia?

    ReplyDelete
  27. majlis pertabalan raja psscm -- http://www.youtube.com/watch?v=CDepHCUUu9c

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raja ke Sivaji the Boss?
      Kalau peringkat alam persilatan ni mula dari hulubalang, panglima, laksamana, bijaklaksana, Last skali harimau berantai itupun sorang dua je lepas.
      Silat cekak ni abih kuat pun tahap pengawal raja je. Siapa berani letak diri jd raja mau kene hati2. Pasal di sisi Allah Taala dia boleh sampai tahap sombong durhaka.

      Delete
  28. Assalamualaikum...nampaknya ramai yg sakit jiwa disini...carilah penawar ubati jiwa...laila hailla anta subhanakainni kuntum minazzolimin..

    ReplyDelete
  29. adanya majlis pertabalan bermotif sebagai "transformasi silat melayu" dan untuk menghilangkan persepsi negatif masyarakat terhadap silat cekak maidin yang telah pun menjadi negatif akibat perbuatan mereka sendiri.

    ReplyDelete
  30. Dalam DIZPIC

    Tanpa Nama20 Oktober 2013 8:55 PTG
    depa ni tak paham maksud "guru dijunjung silat disanjung."
    heheheh depa pulak sengaja buat slogan tu semata-mata nak junjung si maiden tu...kekeeke

    tu la maksudnya tak paham bahasa, tak reti baca.

    hikmah dan iktibar untuk kita yang menyaksikan dengan mata kepala tentang kebenaran kata guru-guru terdahulu.

    kalu maiden jadi guru dengan rasa perasan, maka benar haru lah keadaan.

    Balas

    ReplyDelete
  31. guru dijunjung bermaksud kita 'peduli' hal guru, selalu attend kelas, ambik berat pasal guru..bukan naik tandu cam raja keh keh keh

    memang slogan utk junjung maiden

    ReplyDelete
  32. ammmmaaaa......ammmaaaa...ammmmmaaaaa....kikiki

    ReplyDelete
  33. aiyyaaa...aiyyaaaaa..aiyaaaa...ammmmaaaa ammmaaaa ammaaaa....heh heh

    ReplyDelete
  34. iklan menarik 1965 http://sejarahrealitisilatcekak.blogspot.com/

    ReplyDelete
  35. kata dari arwah Ustaz Hanafi, yang lebih kurang maksudnya:

    "saya nak ajar Ak silat ini sampai Ak kenai Tuhan."

    ReplyDelete
  36. Cakap memang murahhhh..
    Kalau nak kenai tuhan tak payah cakap banyak...
    Buat apa yg allah suruh..tinggal yg dia larang..ni dua2 nak sapu...cam mana tu?
    CAKAP MEMANG MURAH..MURAH..MURAHHHHHH

    ReplyDelete
  37. Maideen bukan guru tauhid...tapi guru pahit lagi tengit.

    ReplyDelete
  38. SILAT KALAM UTAMA MALAYSIAApril 25, 2014 at 1:59 AM

    http://www.youtube.com/watch?v=MNu_hd0zDuc

    ReplyDelete
  39. cekak harimau melahirkn byk cekak2 lain...
    tahniah.

    ReplyDelete
  40. salam bos. lama tak tulis. belanja la sikit info2 menarik dan terkini tentang persatuan sccm. maklumat tersirat dan tersurat. yg kat website tu tak brapa syiok.

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum semua. Saya budak mentah dalam dunia silat cekak ni, kurang ilmunya, kurang serba-serbi. Jadi kalau tersalah kata saya mohon maaf terlebih dahulu.

    Saya nampak yang ramai yang tidak bersetuju Datuk Haji Maideen jadi Guru Utama. Secara mudahnya sebab beliau bukan berketurunan asli Melayu. Dan bermacam-macam lagi perkara, banyak lagi boleh disebut. Tak perlulah disebut di sini, sebab bukan itu yang saya nak ketengahkan.

    Apa yang paling saya junjung, adalah agama saya sendiri, Islam. Kata-kata Allah dan Rasul. Islam menyuruh kita untuk saling hormat-menghormati, menjaga persaudaraan dalam Islam, menjaga kasta bahasa dan sebagainya.

    Saya menghargai segala beza pendapat, kritikan tuan-tuan dalam cara PSSCM bergerak. Semoga persatuan ini dapat diperbaiki lagi di masa akan datang. Pun begitu, diharap kita dapat menjaga adab dan bahasa kita. Biarpun kita berbeza pendapat, bertelagah, akidah tetap menjadi pengikat antara kita. Jangan dihenyak silaturahim itu, kelak nanti apa kita nak jawab di hadapan Allah? Silat itu hanyalah pakaian, isinya adalah akidah dan adab.

    Maafkan saya budak mentah tak cukup ilmu ini. Bagi yang lebih banyak ilmu dan tahu selok-belok persatuan ni, harap lebih mengikut resmi padi. Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  42. aku suka bahasa nadim

    ReplyDelete
  43. Tatacara Sebenar

    Ucapan 8 Jun 2008 Mesyuarat Agong Perwakilan ke 36


    "...lagi tiga tahun...dalam tiga tahun itu kalau saya kembali kerahmahtullah macamana? kena fikir persatuan. apa nak jadi persatuan?mereka-mereka inilah yang memegang jawatan pusat untuk meneruskan perjuangan ini SEBELUM KITA DAPAT GURU PENGGANTI (dengan nada penegasan!)..."


    tatatacara "fail safe" yang telah diberikan oleh YM Pak Ak untuk Persatuan terus bergerak bila ketiadaan beliau dalam ucapan itu begini maksudnya:


    1. Apabila beliau selaku Guru Utama/Presiden kembali kerahmatullah nanti

    2. Persatuan tetap boleh bergerak seperti biasa kerana sudah ada barisan AJK Pusat yang telah dilantik dan jawatan itu tahan(valid) dalam tempoh tiga tahun (seperti yang ditegaskan oleh YM - disebut mempertahankan persatuan. Ialah jika tiada AJK nak ber-organisasi macamana?)

    3. Maka selepas ataupun dalam tempoh ketiadaan itu barulah dicari Guru Pengganti dengan tatacara yang sebenar dan selayaknya. Maka bila sudah berjumpa, maka orang itulah secara automatik menjadi Presiden dengan konsensus mesyuarat dan teknikal berorganisasi yang sah.

    Maksudnya bukan lah semasa hayatnya untuk di istihar Guru Pengganti kerana mengikut sejarahnya YM Pak Ak pun diistihar 40 hari selepas kembalinya YM Ustaz Hanafi kerahmatullah. Siapa yang mengaku pengganti pada ketika Guru Utama masih hidup maka automatik tergelincir lah orang itu. Siapa pula yang menggerakkan persatuan semasa ketiadaan YM Ustaz ketika itu? Pastilah AJKnya. Apa bidang tugas AJK pusat?


    Jika ketiadaan Presiden maka Naib Presiden lah yang mempengerusi mesyuarat, itu adalah norma pentadbiran sebuah organisasi. Tiada masalah disitu. Naib Presiden Persatuan boleh memangku dan menjalankan aktiviti persatuan dan tidak semestinya menjadi Guru Utama sebab itu jawatan Persatuan bukan Perguruan. Guru Utama itu jawatan tunggal, tiada istilah Naib Guru Utama dan tiada istilah Pemangku Guru Utama.


    kronologi langkah bendul:

    1. 2008 Ucapan ini dikeluarkan

    2. 2009 Tiba-tiba diistihar Guru Pengganti oleh AJK Pusat (sebab tidak boleh tunggu lama-lama)

    3. 12 Mac 2012 barulah YM Tuan Haji Ishak meninggal dunia. (dalam lingkungan 3 tahun selepas ucapannya pada 2008)


    Wasiat ini terang dan jelas tetapi telah diseleweng oleh segelintir AJK Pusat demi kepentingan diri sendiri dan kroni. Akibatnya rosak terus perguruan yang melibatkan persatuan. Walaupun pada luarannya konon nampak cantik tetapi tidak pada realitinya. Sayang sekali.


    ReplyDelete
  44. betul ke tatacara ni broo puak kianat???
    macam nipu je macam nipu je!!!
    kan Almarhum Ustaz Ishak dah bagitau PENGGANTI nya adalah DATO HAJI MAIDEEN!!!

    so????

    folloW jelahh,,

    JANGAN DERHAKA!!!!
    JANGAN KIANAT !!!!!!!!

    taat pada Guru baWa berkat
    sekikit belajar banyak kita dapat
    jika DERHAKA dapat mudarat!!
    semua ilmu tiada 1pun yang lekat.

    kepada puak kianat,cepat lah bertaubat k.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak bukak pantun mulalah dari awal.
      Lahirnya Cekak kerana kesedaran. Janganlah nak terus pegi masuk jalan guru. Sedang hakikat diri sendiri pun tak kenal lagi.
      Bermula Cekak dari kesilapan. Dah sedar diri tu silap. Baru mula jalan nak cari Allah Taala. Dah habis kenal diri masak baru boleh jadi guru. Pasal sebenar guru ada hakikat. Kalau hidup makrifat ke duit, dunia, nama, guiness record ni bukan guru. Takkan taktau MBOR tu asal guiness record, tu sykt buat arak, yg nak pegi ikut org tu buat apa?
      Allah Taala bagi tempoh ke Haji Maideen ni dah banyak tahun. Untuk pastikan dia mmg layak jadi guru ke tak? Kalau tak layak pesan dgn dia taubat je lah. Dosa dah banyak.

      Delete
    2. Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! Jika demikian, berilah tempoh kepadaku hingga ke hari mereka dibangkitkan (hari kiamat) ".
      .
      Allah berfirman: " Dengan permohonanmu itu, maka sesungguhnya engkau dari golongan yang diberi tempoh -
      .
      " Hingga ke hari masa yang termaklum ".
      .
      Ni kisah Iblis dgn Allah Taala. Kiasan bagi orang yang dibagi tempoh. Kalau nak paham kenapa guru dulu cakap sapa mengaku guru dia iblis. Daripada kisah ni lah pedoman dia.

      Delete
  45. Boleh saya tanya soalan pada Haji Maideen. Harap beliau sendiri atau wakil dia bagi jawapan tepat.
    Siapa yang bagi dia ijazah guru? Allah Taala ke diri sendiri?
    Cekak ni silat. Persatuan hanya sekadar tempat menyatu dan kumpulkan orang untuk buat dan jalankan aktiviti. Kalau dia betul guru kena bagilah bukti siapa pulak yang ijazah dia jadi guru. Kalau dia gagal bagi bukti dialah yang sebenar derhaka guru. Allah Taala tak amanah dia jadi guru dia pulak pandai2 angkat diri sendiri nak memerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah Taala cakap Cekak hari ni banyak gunting dalam lipatan. Tak ramai pemimpin yang boleh dipercayai. Banyak menggunakan persatuan pasal nak dapat nama dan buat bisnes. Betul ke?
      Bukan Allah Taala heran pun kau ada dewan besar2. Facilities bagus. Guru saya cakap dulu silat cekak ni benar. Tu yang saya belajar. Belajar mengenal dan menegakkan kebenaran.

      Delete
  46. Kalau ada murid dan penyokong Haji Maideen tak caya apa Allah Taala cakap ni keterangan Dia.
    (Setelah nyata kepada orang-orang munafik itu bahawa harta benda dan anak pinaknya tidak dapat memberikan pertolongan), ketika mereka semuanya dibangkitkan oleh Allah (pada hari kiamat), maka mereka bersumpah kepadaNya (bahawa mereka adalah orang-orang mukmin) sebagaimana biasanya mereka bersumpah kepada kamu; dan mereka menyangka bahawa (dengan berbuat demikian) mereka akan mendapat sesuatu (yang berfaedah kepada mereka). Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya merekalah golongan pendusta.

    ReplyDelete
  47. Kita kalau nak kenal guru ke tidak senang je bukan susah sangat pun. Walaupun kita duduk luar. 
    Guru saya dulu walaupun dah berumur dia tak penah suruh anak2 murid dia pikul, tandu, kendong, junjung diri sendiri bawak masuk majlis. Habis kuat pun orang akan pimpin dia itu saja. Pasal yang duk buat perangai bertandu nak jadi raja ni firaun. Tu pasal guru dulu2 tak buat. Firaun mana boleh jadi guru. Firaun musuh Allah Taala.
    Diri sendiri pun tak habis kenal camana nak jadi guru?

    ReplyDelete
  48. Bila kita panggil dia jawap soalan dia tak berani jawap. Dia nak tunjuk dia banyak duit ada pengaruh dia boleh jadi guru. Ni satu bodohnya Haji Maideen ni. Dia nak tunjuk bodoh sombong dia dgn Allah Taala. Bila orang baca dia ayat quran dia takleh nak terima. Perbuatan kau pun dah nyata kau mendustakan Alquran tak percaya apa Allah Taala cakap. Kau nak tunjuk kau lagi baik dari Allah Taala.

    ReplyDelete
  49. Saya nak bukak diari tak pandai. Nia ada satu lagi ayat utk tok guru Maideen.
    (Dengan yang demikian), maka Firaun memperbodohkan kaumnya, lalu mereka mematuhinya; sesungguhnya mereka itu adalah kaum yang fasik - derhaka.

    ReplyDelete
  50. Firaun akan mengetuai kaumnya pada hari kiamat kemudian tetaplah ia akan membawa mereka masuk ke neraka. Dan seburuk-buruk tempat yang dimasuki ialah neraka.

    Ni kata putus untuk tuan guru Maideen. Macam yg almarhum Ustaz Ishak penah sebut.

    "penganti heret semua masuk neraka"

    Bangang punya Maideen. Dia tak sedar pesan guru tu dari Allah Taala. selamatlah kau menuju neraka. Sekali dengan penganut cekak maideen.

    ReplyDelete
  51. Maideen ni walaupun dah ditabal guru silat melayu perangai hindu tok nek moyang dia masih tebal dalam diri dia. Perangai cakap berbelit, suka mengadakan yg takde, kuat mandrem, lupa diri antara sikap yg tak boleh dibuang dlm diri dia. Allah ni kaya Din belum sampai sihir mandrem hang tu Dia dah kias dah kat kita sapa punya keje. Cuma Allah Taala tu nak membenarkan apa kata guru dulu kenapa silat cekak kena ikut jalan sendiri. Puncanya pasal ada orang2 mcm hang la Din. Hati busuk hitam mcm kopi takde susu, suka nak test orang, gila kuasa kuat politik, nak nama, main sihir ni antara punca kenapa silat cekak tak mcm dulu.
    Kalau setakat hang nak jadi jurulatih tu boleh lagilah. Tapi kalau nak jadi guru ni tak suailah. Sama mcm kita letak roh rimau belang masuk dalam badan rimau kumbang. Memanglah dua2 rimau, tapi perangai geraklaku dan tubuh dia tak samalah. Walaupun kita cat rimau kumbang tu kaler kuning mcm rimau belang. Dia tetap tak kene. Camtulah serba sikit penerangan guru hindu nak mengajar silat melayu.

    Saya bukan nak jadi guru dan ambik anak murid hang Din. Saya sampai pesan saja. Memang guru dah cakap awal AJK pusat ramai yg tak paham. Pasal sibuk kejar dunia.

    ReplyDelete
  52. Kisah syahadah Haji Maideen tu pulak bukan pasal telo. Kalau kita nak kenal org yg asal usul dia ahli neraka ni mudah je lidah tebal berbelit, kulit hitam mata merah pasal penah kena bakar dlm neraka. Tu pasal syahadah dia sebut tak sempurna. Dia tak boleh nak menyatakan kebenaran dgn baik. Ni asal usul Maideen. Tu pasal Allah Taala cakap dia mengheret org ke neraka pasal dia asal dari sana. Dunia dia kuat. Suka buat barang tak tahu. Sombong dia cakap dia kaya, mana ada org kaya jadi guru. Bodoh. Kau tak sedar kau asal khadam, berniaga baju silat dgn ahli cekaklah kau buat duit. Sampai masa sombong lupa diri nak jadi guru pasal banyak duit. 
    Ni semua Allah Taala suruh bangkit asal usul Maideen. Pertama dia tak kenal diri, kedua lupa diri, tiga menyombong dan membangga diri dgn Allah Taala. Bukan dgn manusia.

    ReplyDelete
  53. Dalam persatuan cekak ni diorang punya paham sapa yg brader, senior, rapat dgn ustaz Hanafi, ada duit, pandai cakap dialah layak jadi guru, jadi Ajk, jadi kepala. Tu yg ada brader2 cekak ni selalu sebut "tunggu lama sikit" bila blaja sikat cekak. Kau kalau dah beruban buah je yg kau hapal tapi isi satu hapah pun taktau pun takde guna. 
    Kalau nak ikut sejarah iblis lagi dulu kenal Allah Taala dari Adam. Tapi kenapa iblis masuk neraka? Iblis lagi senior beramal dari Adam pada Allah Taala. Kenapa dia jatuh sombong takbur? Apa beza kau yg senior dlm silat cekak dgn iblis? Ni yg jadi persoalan. 
    Allah Taala ni senang je Din kau nak main jin, main kotor jalan batin Dia tetap tunjuk kat kita alam nyata. Biar semua org saksi. Kalau Maideen tak berani nak jawap kat sini boleh tulis dlm FB biar semua org baca. Dia pun khadam ramai yg pandai menulis.
    Kalau nak ikut cekak ni dah beratus beribu tahun pun ilmu dia. Cuma 50 tahun tubuh persatuan pertama kalilah dapat guru keling nak mengajar. Kita nak tanyalah apa dah tak cukup melayu ke yg boleh ngajar silat ni?
    Kalau dah rasa banyak sgt duit tu pegilah beli syurga utk bini kau. Cerita balik dgn kami berapa kau bayar Allah Taala untuk beli syurga?

    ReplyDelete
  54. Guru dulu ajar saya الم tu alam, alamat. Pada Maideen Allah tunjuk alamat kisah firaun salahguna agama, salahguna silat, guna harta dunia utk tujuan memerintah, nak jadi raja. Diubahnya jalan silat tu dgn kekayaan, pengaruh, jawatan dia supaya ahli2 taat kat dia. Ni amal firaun dari zaman dulu.
    Kehendaki Allah Taala ni Dia suruh potong buah Maideen. Dia suruh kita sambung الم tu 
    Alif jadi Allah
    Lam jadi Laila hak illallah. Takde yang berhak sesungguhnya Allah.
    Mim jadi Menguasai alam dgn ciptaan.
    Sempurna kata Dia Allah menguasai Alam dgn ciptaan. Sapa pun Dia nak ambik jadi guru atas urusan Dia. Bukan persatuan yg pilih. 
    Bila Pak Ak cakap dulu cekak ikut jalan Dia sendiri. Bawak maksud kepada silat cekak ikut jalan Allah sendiri. Bukan jalan Maideen Kadir. Allah tak makan duit, Allah pun tak makan bodek.

    ReplyDelete
  55. Almarhum Pak Ak pernah cakap kita duduk zaman firaun. Dia cakap macam tu pasal dia nampak firaun ni buat perangai depan mata dia. Tu yg Allah Taala suruh dia kiaskan saje supaya ahli2 lain berpikir, tak kisahlah kau yg dah tunggu lama ke, baru belajar ke, baru ijazah tamat ke kau kene pikir apa yg kau buat dan apa yg berlaku dlm persatuan. Namun hari ni bila Allah Taala tgk ramai yg bengap, bodoh, dahi sempit pekak takmau dgr, bisu, buta tak nampak Dia suruh bagi direct je lah. Kalau bodoh memang Dia cakap terus terang kau bodoh. Suka ke tak kau punya pasallah. Apahal pulak Allah nak kene dengar cakap kau? Pasal kau senior?
    Hari ni Allah nak tunjuk bukti apa yg Pak Ak ajar dan cakap dulu cerita benar dan apa yg dia cakap dulu benar dari Allah Taala. Itulah dinamakan silat cekak ni Benar. Dia bukan cerita bohong yg boleh diolah2 atau direka reka.

    Sumpah Allah benar. Yg benar Dia nyatakan.

    ReplyDelete
  56. Ada jugak abang2 lama dlm silat cekak ni cakap hang kena faham apa tersurat dan tersirat. Mana isi mana kulit. Cubalah tanya diorang balik ntah2 kau sendiri pun tak paham apa kau cakap, duk mengikut je kata guru. Guru tu suruh kau sendiri pikir. Kalau nak jelas dan nyatakan apa tersurat dan tersirat pada Saithu Maideen saya boleh bagi. yang tersurat dia macam ni

    Sesungguhnya Firaun telah berlaku zalim di bumi dengan melampaui batas, serta ia menjadikan penduduknya berpuak-puak. Ia menindas sepuak di antaranya dengan membunuh sebahagian mereka(penentang) dan membiarkan hidup sebahagian mereka(penyokong). Sesungguhnya adalah ia dari golongan yang membuat kerosakan.

    yang tersirat pulak macam ni

    Dan kalaulah kebenaran itu tunduk menurut hawa nafsu mereka (Maideen) nescaya rosak binasalah langit dan bumi serta segala yang adanya. (Bukan sahaja Kami memberikan agama yang tetap benar) bahkan Kami memberi kepada mereka Al-Quran yang menjadi sebutan baik dan mendatangkan kemuliaan kepada mereka; maka Al-Quran yang demikian keadaannya, mereka tidak juga mahu menerimanya.

    Inilah serba sikit apa yg tersurat dan tersirat ttg Maideen dan kawan2 dia yg Allah suruh nyatakan. Suruh Maideen pikir balik brp banyak kerosakan yg dia dah buat pada persatuan, hubungan sesama manusia, jalan kebenaran agama dan segala mcm perkara yg Maideen dah punahkan.

    ReplyDelete
  57. 2 ayat di atas tu buah guru. Yang dikatakan silat cekak amatlah mudah. Tapi utk mereka yg dapat hidayahlah. Cahaya hidayah petunjuk atas kurnia dan kuasa Allah Taala, ilmu Allah quran. Duit mmg tak boleh beli. Ayat seterusnya utk rangkap Kepada guru tak boleh derhaka. Bunyinya macam ni

    Dan (sebagaimana Kami telah menurunkan Kitab-kitab agama kepada Rasul-rasul yang telah lalu) demikianlah Kami turunkan pula kepadamu Kitab Al-Quran ini. Maka orang-orang yang Kami berikan Kitab ada yang beriman kepada Al-Quran, dan ada juga sebahagian dari mereka yang beriman kepada sebahagian Alquran sahaja; dan tiadalah yang mengingkari ayat-ayat keterangan Kami melainkan orang-orang yang berdegil dalam kekufurannya.

    Dalam ilmu silat quranlah guru mursyid sebenar. Ditegah mengubah, memesongkan, menyalahgunakan ayat2 keterangan utk kepentingan dunia, nama dan sbgnya. Ada jugak yg tak percaya dgn keterangan Alquran ni, yg ragu2 was2, mendustakan dia ingat kita main reka2 dan copy paste je ayat2 ni. Tapi kalau Maideen betul guru suruhlah dia bawak ayat2 kitab yg lagi baik dari Quran Allah Taala.

    ReplyDelete
  58. Almarhum Ustaz Hanafi dulu susun semua pantun dia ambik dari cerita Alquran. Dari rangkap 1 sampai 8. Rangkap 8 dia ambik dari cerita Al Mukminun. 
    "Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya"
    Apa yg dia buat semua ada sebab. Antara sebabnya Allah Taala suruh mereka yg mengaku mukmin menjaga amanah dan janji kita dgn Allah. Org mukmin ada janji 6 perkara yg perlu dipegang. Bila tahun 2013 kita tanya takde sorang pun boleh jawap termasuklah Maideen. Allah bagilah keputusan kau munafik, kufur, fasik, derhaka. Mengutamakan dunia. 
    Pak Ak dulu amanah ke Maideen jaga persatuan saja. Kita bila berpersatuan kena ada annual meeting, Ajk, report dan segala mcm hal persatuan nak kena bagi kat ROS. Maideenlah kene buat pasal dia timbalan. Tapi bab perguruan mengajar agama Maideen mmg tak boleh. Allah Taala taknak dia, Maideen businessman. Kalau kita tgk diari diorang hari ni mcm2 baju rasmi ada dlm silat cekak, beli dgn sapa semua ahli maklumlah perkara tu. Tapi bila Dia tgk Maideen berani tabal diri sendiri jadi guru naik raja. Dia terus coplah kau firaun pasal pasti Maideen menyatakan dgn perbuatan, dgn kelakuan. Terang2 pecah amanah, khianat janji dgn guru, dgn Allah Taala.
    Kalau nak tau kenapa 8 rangkap pantun silat cekak tu, cuba kira اللة اكبر tu berapa huruf? Macam tu lah cara Allah Taala tunjuk bukti kebesaran Dia. Guna bahasa pantun melayu je. 

    ReplyDelete
  59. Tolong sampai pesan pada Maideen tanah dan tapak cekak Negeri Sembilan tempat dia buat dewan nama dia tu sila pulangkan balik. Apa jugak pembayaran yg pusat dah bagi utk tanah, kemudahan, peralatan dan segala mcm urusan yg pernah berlaku pada tanah tu serah balik pada ahli2 N9. Tempat tu hak ahli2 N9 dari zaman YDP lama dan semua ahli yg ada hari ni.
    Allah Taala bijak Din, jauh lagi pandai dari hang. Dia biar hang labur duit dgn segala harta kekayaan yg cakap hang punya tu selama beberapa tahun hang merancang nak jadi guru dan bergelar guru. Maideen dah pump habis duit dia baru Allah Taala suruh bagi balik pada mereka yg berhak mewarisi tempat tu. Pasal duit yg Maideen labur pun bukannya duit dia, duit ahli jugak masuk bisnes dia. Biaq pi lah pun. 
    Kalau Maideen nak tuntut balik apa yg dia dah buat dan labur utk persatuan Allah Taala kata suruh dia mintak dalam kubur nanti. Ada banyak lagi persoalan yg dia kena jawap. Itupun kalau Maideen beranilah. Baru tanya soalan2 mudah pun tak reti nak jawap nak jadi guru. 2016 Allah Taala sendiri turun settlekan hal tanah N9 dan segala mcm hal kesesatan yg Maideen dan kawan2 dah buat.

    ReplyDelete
  60. Itulah ayat-ayat penerangan Allah yang kami bacakan kepadamu kerana menegakkan kebenaran; maka dengan perkataan yang manakah lagi mereka hendak beriman, sesudah penerangan Allah dan tanda-tanda kekuasaanNya (mereka tidak mahu memahami dan menelitinya)?
    Kecelakaanlah bagi tiap-tiap pendusta yang berdosa,
    Yang mendengar ayat-ayat penerangan Allah sentiasa dibacakan kepadanya, kemudian dia terus berlagak sombong (enggan menerimanya), seolah-olah dia tidak mendengarnya; oleh itu gembirakanlah dia dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
    Dan apabila sampai ke pengetahuannya sesuatu dari ayat-ayat penerangan Kami, dia menjadikannya ejek-ejekan; mereka yang demikian keadaannya, akan beroleh azab yang menghina.
    Kami sertakan bukti apa yg Allah kata sbg penguat hujah kami. Dia cakap Maideen tak boleh pakai, suka cakap belakang. Depan murid dia cakap lain, dalam hati cakap lain. Betul ke Maideen?

    ReplyDelete
  61. Maideen cakap dia guru yang hak. Dia sambung jalan dari guru dia, jalan rasul jalan nabi. Kalau kau ikut jalan nabi apasal pulak yg kau ramai2 pegi baca kitab Syeikh Ahmad Barzanji? Sapa lagi bagus Barzanji ke Muhammad? Kau 30 juz quran pun tak boleh paham nak jadi guru. Muhammad baca quran dan Muhammad bukan penyair, Allah Taala tak ajar Muhammad bersyair. Yg kau bodoh terlebih pandai pegi bersyair syair puji Muhammad guna kitab Barzanji sapa ajar? Ikut2 orang? Ikut makayah? Ikut tarikat? Tu yg Pak Ak cakap dulu kau semua banyak Islam baka. Suka buat barang tak tau. Apa org amal semua ikut asal nampak baik. Tapi benar mmg takdelah. 
    Allah Taala suruh selawat saja bukan Dia suruh kau jadi kreatif pegi lagu2kan selawat puji Muhammad. Nabi tak mintak pun puji2an kau tu. Takkan tu pun tak boleh paham? Kalau iyapun nak syafaat pegilah mintak dgn Allah Taala. Apa hakikat hang sebenar Maideen?

    ReplyDelete
  62. Dalam cekak ni mcm2 ilmu hebat org pakai ada yg boleh berdiri atas daun lalang, ada yg boleh hilang, ada jugak bijak pandai cari wang, jadi jutawan ambik kesempatan. Macamana senior pun seseorang tu dlm silat cekak niat semua Allah Taala tau. Kalau MAideen ni dari zaman Almarhum Ustaz Hanafi dia dah tegur Maideen suka ambik kesempatan. Ni Maideen sendiri ceritalah pengalaman dia dgn Ustaz Hanafi dulu makan kat warung. Tapi mmg betul, sampai hari ni pun Maideen buat benda tu, hari ni nyata telahan Ustaz Hanafi tentang sifat opportunist Maideen, tak penah berubah. Hebat mencuri peluang dan ruang2 perniagaan dlm persatuan. Ada pantun 50 tahun utk anda semua.

    cekak Maideen bukannya susah
    maideen boleh kurnia hidayah
    namun begitu hendaklah tabah
    nanti maideen bagi faedah

    taat ke maideen membawa berkat
    sikit bodek banyak yg dapat
    kat dunia mungkin selamat
    sampai akhirat tunggulah laknat

    pada maideen tak boleh derhaka
    besar jasanya pada mereka
    firaun keling nak jadi raja
    heret orang masuk neraka

    bila janji dia mungkiri
    bagi amanah dia khianati
    Allah pesan tak ambik peduli
    kau tunggulah sampai masanya nanti

    ReplyDelete
  63. Mereka itu (Maideen n friends) tidak akan dapat melemahkan kekuasaan Allah daripada menimpakan mereka dengan azab di dunia,
    dan tidak ada pula bagi mereka, yang lain dari Allah sesiapapun yang dapat menolong melepaskan mereka dari seksaNya.
    Azab untuk mereka akan digandakan (kerana mereka sangat bencikan jalan ugama Allah),
    sehingga mereka tidak tahan mendengarnya,
    dan tidak pula suka melihat tanda-tanda kebenarannya.

    ReplyDelete
  64. Mungkin ada antara penyanjung, pembodek, pemuja dan pengamal cekak Maideen yg tak berpuas hati bila kita cakap kasar, sombong, tak hormat, kuat mengutuk guru kesayangan mereka. Buat pengetahuan semua ahli silat cekak asalnya perintah tu bunyi macam ni
    ��
    "Pergilah kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas".
    Kita punya paham org kalau dah melampau batas ni maknanya Allah Taala dah tahap benci menyampah dgn dia. Bila dah banyak kali tegur taknak berubah menunjukkan dia org yg tak paham bahasa, sombong angkuh dgn Allah Taala. Ikut kitalah nak sampai pesan cara camana pun. 
    Almarhum Ustaz dari dulu lagi nak menghapuskan pengaruh kehinduan dlm cekak ni. Hari ni org yg mengaku diri guru dan murid utama Ustaz sendiri yg bawak pengaruh hindu dlm persatuan. Dia pesan jangan campur dan benarkan persatuan dicampuraduk dgn semangat dan fahaman politik. Namun hari ni brp ramai yg suka main politik dlm persatuan. Zaman Maideenlah yg kuat bodek main politik. Melantik dan mengijazah diri sendiri jadi guru. 

    ReplyDelete
  65. Kemudian bagi menguatkan semangat utk menghadapi hujah dan penipuan firaun2 ni Allah Taala baca pulak ayat ni.

    Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan menghalangi (dirinya dan orang lain) dari jalan Allah, kemudian mereka mati dengan keadaan kafir, maka Allah tidak sekali-kali akan mengampunkan mereka.

    (Apabila kamu telah mengetahui bahawa orang-orang kafir itu dihampakan amalnya dan diseksa oleh Allah) maka janganlah kamu (wahai orang beriman) merasa lemah dan mengajak (musuh yang menceroboh) untuk berdamai, padahal kamulah orang-orang yang tertinggi keadaannya, lagi pula Allah bersama-sama kamu (untuk membela kamu mencapai kemenangan), dan Dia tidak sekali-kali akan mengurangi (pahala) amal-amal kamu.


    Muhammad 47:35)

    camnilah caranya yg diajarkan untuk menghadap fitnah2 penceroboh dan perampas dalam silat cekak macam maideen. Perbuatan maideen ni dari zaman almarhum Ustaz dah berlaku. Hari ni Maideen yg ulang balik perangai tu. Tapi kita pedulik apa. Allah Taala ada sama kita. Sorang pun insyaAllah kita layan. Pasal Allah Taala dah buktikan dia hantar Nabi Musa dan Harun berdua je, bukan ramai.

    ReplyDelete