Sunday, May 13, 2012

sapahabaq : Nak Pi Mana

Pernah semasa hidup Pak Ak, beliau lepaskan kata sebegini “selepas saya tak dak tak tau la semua ahli nak pi mana…”. Ini ibarat kata-kata warning dari seorang guru khusus kepada semua, tetapi berapa orang sangat yang ambil kesah.

Ramai kepala2 dalam persatuan tak berapa ambil perduli pun, mungkin kerana kepala2 ini dah perasan sangat yang depa ni dok di jalan yang betui. Last2 persatuan ini pecah belah dan masing2 mengakui membawa jalan yang benar! Ada yang telah mengakui guru dan membawa jalan yang diasaskan oleh ustaz Hanafi. Jalan yang bercorakkan pada silat! Maka mahu atau tidak, terpaksalah guru2 ini menjadikan silat sebagai teraju. Dan, sudah pastilah jalan silat ini tidak siapa pun boleh nafikan bahawa semuanya sama dan sudah pasti silat itu guru mana pun tak berani nak tokok tambah kerana takut derhaka pada Ustaz Hanafi dan takut dikatakan sudah lari dari jalan yang sebenar!

Ooop! Apakah silat itu sebagai bukti jalan yang sebenar? Kalau itu lah, macam mana pulak nak tahu guru silat cekak yang mana satu yang sebenarnya menyambung apa yang telah dibawa oleh guru-guru sebelum ini.

Pernah dilafaskan oleh guru-guru kita sebelum ini, bahawa “kita bersilat bukan pasai silat…”, So, silat tu bukan yang utama tetapi pasai Ugama dan Allah. Dan, sudah pastilah semua yang mengakui guru ini akan kata ayat yang sama untuk membuktikan konon mereka adalah penyambung sebenar tugas guru.

Kalau macam tu lah sistemnya…. Maka ramailah yang boleh mengakui sebagai guru dan dah ada 5 pun guru buat masa ni dan mungkin akan ada lagi kot selepas ni. Apa sebab macam ini? Apa sebab berpecah? Adakah kepala2 yang ada tak faham dan tak tahu apa sebab Ustaz Hanafi buat silat ni?

Adakah Ustaz Hanafi nak bawa silat yang di ambil dari Pak Ya atau bawa ‘hikam’ yang diambil dari Pak Hj Zain? Kalau nak dikatakan silat cekak ini special kerana ia merupakan silat tauhid pasai ada silat + hikam, maka mana satu guru yang benar sebab semua akan bercakap silat + hikam seperti mana guru2 sebelumnya. Dan sudah pasti guru2 ini tak akan berani cakap pasai silat semata-mata kerana ia akan bawa pi ke Pak Ya seterusnya ke Panglima Ismail sahaja.

Kalau cakap pasai silat. Menang ada buktinya iaitu silat itu sendiri. Ia nyata dan boleh di lihat. Itu buktinya! Kalau pasai hikam macam mana pula buktinya? Bolehkah guru2 ni buktikan yang hikam ada pada mereka?

Harus diingat semasa ini di Kedah, ada guru Hikam yang bawa hikam sahaja tetapi tidak bawa silat. Guru ini bukan tak belajar silat….. dia belajar pun silat tu zaman ustaz Hanafi dulu tetapi menumpukan kepada mengajar kitab hikam dan dia adalah anak murid Pak Hj Zain sezaman dengan Ustaz Hanafi. Persoalannya! Sekiranya satu masa nanti kalau dia bawa silat yang diijazahkan oleh Ustaz Hanafi dan mengajar pula hikam yang telah diijazahkan oleh Pak Hj Zain sendiri….. maka dia itu akan menjadi guru yang sebenar? Apakah itu jawapan pada semua persoalan…..

Maka sudah pasti ke 5 guru ini akan kata “mungkin tidak”. Jadi, apa bukti siapakah yang akan membawa apa yang sebenar selepas Pak Ak? Kumpulan mana yang akan kekal duduk dalam trak yang betul? Mesti ada bukti! Mesti ada bukti yang akan membezakan antara yang benar dengan yang batal. So, apa buktinya?

Harus diingat lagi! Pak Ak itu guru yang benar, guru yang haq! Pasti seorang guru yang benar dan haq tidak akan biarkan jalan yang dibawa terputus begitu sahaja. Pasti bersambung! Pasti dengan buktinya!

Dan, Harus diingatkan berkali-kali…. Buktinya bukan terletak pada apa yang Pak Ak cakap tetapi pada apa yang Pak Ak beri! Mesti ada tanda sebagai bukti! Kalau sekadar cakap dan pesan pasti ramai yang akan claim…. Oh ya! Kalau bab mimpi… please jangan jadikan bukti…. Sebab ramai sangat yang mimpi2 ni… kalau dihimpun-himpun semua mimpi2 ni…. Kita boleh buat buku la setebal kamus dewan!

Seterusnya! Apa yang terbukti sekarang, yang mengakui guru akan hanya bercakap lebih pasai Ustaz Hanafi dan kurang sangat pasai Pak Ak seolah guru yang no 1 tu ialah Ustaz Hanafi melebihi Pak Ak dan Pak Hj Zain. Seolah semua ini lebih dari Ustaz Hanafi.

Harus diingat lagi, Ustaz Hanafi hanyalah pengasas dalam bidang silat cekak, maksudnya menjadikan silat cekak dok dalam persatuan. Beliau bukan pengasas jalan perjuangan ini. Jadi siapakah yang mula2 bawa jalan ini? Dan, sudah pastilah jalan ini mertabatnya melebihi jalan silat cekak dan jalan hikam semata-mata. Sebab ada yang terdahulu bawa jalan ini tak melalui silat cekak pun tetapi hanya melalui hikam sahaja dan ada yang bawa jalan ini tanpa melalui kedua-duanya sekali. Jadi sekarang, apa sebenarnya yang sebenar sehinggakan boleh membatalkan yang lainnya?

So, Mana buktinya? So, harap2 kepala2 yang ada jangan terkeliru sebenarnya Pak Ak dan Ustaz Hanafi melalui jalan silat ni nak bawa kita.... NAK PI MANA!

Bukan setakat Pak Ak dan Ustaz Hanafi saja. Sebenarnya semua yang bawa jalan ni, NAK PI MANA!

NAK PI MANA? 
sapahabaq : Nak Pi Mana

321 comments:

  1. Betul la tu...
    Kena jawab la GURU GURU yang ada...

    i. Apa yang di bawa?
    ii. Nak pi mana?
    iii. Apa buktinya, mana dia?

    Jangan jadi si BUTA mengenal GAJAH...
    atau si BUTA dari GUA HANTU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak bukti ???? pilah jumpa ke lima lima guru tu , mana ada kelas guru guru nak pi jumpa yang nak mencari , bab rasa LAGU MANA NAk cerita , mimpi pun ada yang benar , ada juga yang merapu , tiga soalan yang ditanya dah 2 th lebih dijawab , masih tak nampak ke , ka bulu mata tu tebal sangat dak pun semak samun banyak sampai tak nampak jalan , orang tua dok habak lama dah , tak rajin tanya sesat jalan . Malu dan segan biar bertempat !!! . blok yang dok cerita tu pun dah ditutup . la ni pandai pandai hampalah nak cari , yang dok ada sedia menanti dengan tangan terbuka , bukan ka kita ni rakan seperjuangan , paling lekeh pun kita berjuang dalam menyemarakkan seni pusaka budaya Melayu , niat kena jaga HATI KENA TULUS DAN SUCI , lagu mana bab permulaan dalam mengkaji , mengaji dan beramal kena lah tahu bab bersuci dulu bukan ka !!!!

      Dah Jumpa Dah

      Delete
    2. kita pi jalan jalan kat chow kit lepas tu kita pi jalan jalan kat Penang Road , pas tu kita pi ronda ronda kat Kuala Ganu , amacam !!! bila letih kita balik tidoq la apa lagi , kot kot bolih mimpi jumpa awek cun ....letih la !!!!

      Delete
  2. Bagi menjawab persoalan di atas , sukalah saya mengesyorkan agar saudara2 sekalian bergurulah pula dengan lima guru yang sedia ada , rasanyelah 35 bulan bolih tamat kelima lima perguruan cekak tu ...dan kemudian jika timbul lagi guru yang mendakwa seperti mana yang tajuk di atas , pergilah lanjutkan pelajaran lagi dengan guru tu ,,, kalau ada umur panjang sampai agaknya ke guru yang ke 7 , dah khatam ke tujuh2 guru tu baru kot nak jumpa jalan yang kata NAK PI MANA tu ...kalau kat negeri seberang barulah layak pakai capal putih tu.....

    TAK SUNGGOH SELUANG MELAUT ,
    REDA BADAI KETEPIAN JUGA '
    TAK SUNGGOH HATI BERTAUT ,
    DIREMPOH BADAI RETAK JUGA .

    BIDOK BERLALU KIAMBANG BERTAUT ,
    HILANG SUDAH TEMPAT BERPAUT ,
    APA DITENONG LANGIT DAN LAUT ,
    BUMI DIPIJAK MENGGEGAR LUTUT .

    LANG UTARA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Idok adenye , mike2 semue tu dulu tu berguru dengan Ustaz Hanafi, kemudian Pak AK , ramai yang kate begitu begini macam tu macam ni, selepas Pak AK ada 4 pula pun macam2 cerita juge begitu begini berbagai bagaile, susoh sangat SAPAHABAQ buatlah perguruan Cekak baru, ni beriye ye sangat menulis ni udoh tau ke sape yang sebenornye yang nak membawak Jalan ni . Kalau bukan Abg Maideen dan yang kat Kg Baru tu, sape agaknye ye !!, udoh ade ke yang lain , idak pun masih tercari2 dan menunggu2 lagi .takut nanti yang dicari tak jumpa , yang ditunggu tak timbul timbul ..teman bukan ape cume ngingatkan aje .... Al Marhom Pak AK pun dah lebih 40 hari dah selamat KEMBALI , Blog SAPAHABAQ masih lagi begitu begini @ macam tu macam ni , bila nak habih ni ....buat bagi pening kepala bebudak je , kalau betui2 le SAPAHABAQ nak merungkaikan permasaalahan ni berterus terang je le ... dah ade guru baru ke ? bolih kenai ke,ke saje saje je nak bagi pening kepala bebudak , Teman mudah je , teman angkat jari kat puak Kg Baru tu , Blog dah tutup Guru dah ada dan deme2 tu tak hirau lagi dah , dan katenye tumpu je pada yang nak belajor dan baru nak belajor .So ape lagi yang tak sudah SAPAHABAQ oiiiii ....

      Delete
  3. aku rasa pemilik blog ni lah yang sebenar GURU! Angkatlah dia bagi jadi GURU untuk mengelakkan dia meroyan tak tentu hala macam puak-puak yang disebutkan dalam surah al Baqarah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyele , teman rase-rase gitu juge le , ni teman nak pesan sesama kite, mintaklah tolong pade yang menguasai JLN YANG LURUS,tak payah tunggu lame-lame ,leraih ler minta petunjuk , mudoh-mudohan , baca blog SAPAHABAQ ni berulang kali pun pening je yang bolih ,,,,,dah bang dah teman beransor dulu ye.
      jumpe lagi yob ye , teman suke dgn yob di atas ni may 13 6.23 pm .

      YOB TUE

      Delete
    2. Toksah dok tanya la SAPAHABAQ , Silat Cekak hanyalah salah satu jalan di antara jalan jalan yang kata nak pi mana tu ,
      sapa yang mula mula bawak jln ni , tentulah para para Anbia , kemudianya para para sahabat , seterunya para para Sidiqin (orang2 yg benar), para para solehin (org2 yang beramal soleh),syuhada (org yg berjuang di jln kebenaran), dan lagi dan lagi . letih lah kamu ni SAPAHABAQ, ni aku nak tanya HANYA JLN HIKAM SAJA KA YG ADA, yg lain jlm takdak ataupun tak betui bagi pandangan hang.

      Delete
    3. tambahan di atas Silat cekak hanyalah salah satu jalan , jangan keliru ye , Orng yg terdahulu tu tak bawak ikut jalan silat ,seperti antaranya org2 dan para para Sufiyah begitulah adanya ....

      Delete
    4. MAAFKAN saya saya terlepas pandang ayat di perenggan yg bertulis "dan ada juga yg tidak melalui kedua jln ini (hikam dan silAT), MAAFKAN SAYA , SAYA SALAH TUAAAAN....

      Delete
  4. di dalam risalah tauhid kitab daru ulama fathani mengatakan jln menuju kpd Tuhan ada 124,000 jalan,..ianya duduk dlm satu jalan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam banyak2 jurusan atau perguruan silat di Alam Melayu ini, kita berpayong di bawah satu,iaitu Warisan Budaya Melayu,kita sesama memperjuangkan dan memertabatkan salah satu seni budaya Melayu ke tempat yang sepatutnya ia berada,
      Tiada nama May 14 12.47 telah pun menjawabnya "Jln Menuju Kpd Tuhan". cuma dalam jalannya berbagai bagai ada yang dekat ada yang jauh,namun semuanya di atas satu dasar iaitu "TAUHID"salah satu cabang di antara 4 cabang dalam ilmu Syariat, 4 ayat yang terakhir surah Al Fatihah , fahamilah dengan sebenar benar faham,di situlah terletak jlnnya......(Dgan bimbingan guru)

      Delete
  5. MrBlack86

    Saya Pernah Dengar lahhh Pak ak Cakap Ikut Suka Hampa Lahhh Nak Ikut Siapa Dan Jln Mana Tepuk Dada Tanya Hati

    ReplyDelete
  6. nak pi mana? kita jawablah sendiri. soalan tu bukan untuk orang lain pun. Jalan silat ni utk kita beramal, menyatukan org islam dan mempertahankan agama bila tiba masanya nanti. kita semua sama saja. semua berasal daripada Nabi Adam. Semuanya ALLAH yg ciptakan. cuma yg membezakan taraf antara kita hanya iman dan takwa saja.jadi, duk kalut buat apa. klu pemimpin atau persatuan tu tidak membawa kepada kesesatan, kita ikut je lah. klu pemimpin atau persatuan tu membawa kepada kesesatan, kita cabut je lah. masih banyak lagi jalan-jalan yg blh di lalui. apa yg pastinya, segala amalan kita buat didunia ini bukan dihitung dengan siapa pemimpin kita dan apa persatuan kita. tapi dengan apa yg diri kita sendri buat didunia ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar tu May 14 12.02 pm.
      puas sudah bagi nasihat dan ingatan , depa dok kalut jugak, begitu beginilah,macam tu macam nilah berbagai bagailah, kalau tak menyalahi ikutlah, kalau salah kan ada pihak yang berwajib yang akan menguruskannya,
      Dak pun rasanyelah depa ni nak bagi tau kut, depalah yang tau segala, udah udah ler tu ....nak cari kayu..nak cari kayu..nak cari kayu.. nak cari kayu.. Al Marhum P Ramlee lama dah kenen kenen dalam filem dia,

      Delete
  7. Saya sokong Sapahahaq.......teruskan habaq lagi apa-apa saja yang nak di habaqkan.....biaq depa pening takpa....janji yang penting dah di habaq kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. habaq apa kalau semuanya gantong, yang dok ada bertarabok lagi,lagu mana anak ayam kehilangan ibu, depa kat Kg Baru tu tak pa dah , depa buat hal depa je, tak campor lagi dah, ni SAPAHABAQ Ni tak selesai selesai lagi,

      Delete
  8. perjuangan tu ade titik nye ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huruf YA ada titik, perjuangan juga ada titik noktahnya, perjuangan yg mana satu kamu maksudkan?

      Delete
    2. jawab sendiri.. hahahahahahaha....

      Delete
    3. Inilah ayat yg selalu di jaja olih org yg kononnya taat dan faham akan perjuangan,mereka berkata "TAK FAHAM PERJUANGAN". kata kata ini dilontar pabila melihat ada ahli ahli yang kurang aktif dlm prsatuan,apatah lagi yg tidak aktif hanya setakat aktif diluar persatuan .....

      Delete
  9. Jawab sendiri may 14 05.02pm
    berbahagialah kamu ehmmmmmmmm

    ReplyDelete
  10. Hangpa Geng Sapahabaq NAK P MANAAA???

    yg tulis post Sapahabaq ni pun banyak bagi soalan dari menjawab daaa...

    LA HANGPA NAK P MANAAA???

    jalan hat mana hangpa ikut bagitau laa...tak kan nak biaq hat lain ni sesat macam depa Geng86 tuu...

    toksahlah hangpa cari mutiara yg hilang!!
    baik hangpa geng Sapahabaq iktiraf Ustaz Mustapa jadi guru hikam hangpa..
    haha,perlahan2 hangpa nak bagi tau Ustaz Mustapa tu mengajar hikam no!!haha
    angkat sajalah Ustaz Mustappa tu…
    janganlah memalu tak dak orang nak larang aihh!!

    Almarhum Ustaz Hanafi & Almarhum Pak ak dah selamat kembali daaa pasal depa dah jumpa jalan kembali..?? Iyya KA???

    LA NI HANGPA NAK P MANAAA???

    jawab2!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Langgag Mai petik 86 nampak !!!!beginilah ya, semenjak aku bergaul dgn mereka aku dengar mereka selalu berkata mereka sesat,mereka juga selalu kata mereka salah dan mereka juga selalu kata mereka senentiasa berdosa,mula mula dulu pun aku sangsi dgn mereka (86),tapi bila dah dudok satu meja dan dudok minum sekali dgn mereka baru aku tahu yang aku selama ini pun sesat ,selalu salah dan sentiasa berdosa,dan aku mohon mana mana geng yang rasa betul dan dah jumpa jalan serta dah baik , tolonglah mereka dan saya ni, AMACAM ADA BERANI KE !!!!

      Delete
    2. AMACAM ADA BERANI KE!!!!...(NAK MINTA DIBETULKAN, TAPI SOMBONG,BONGKAK DAN TAKABUR.. Tuiiiiii.....taik kucing betul punya orang... hahahahahahahahha..)

      Delete
    3. Marah betui Ayahanda ,Ye ke sombong,bongkak dan takabur,hang punya ayat pun dah menunjukkan hang punya sikap,cermin diri la cek oiiiii,kami memang sombong dan takabur kat org yg mcm hang,org lain yang mai tak kata lagu tu pun, depa mintak borang lagi adala...jangan mareee ehmmmmmmm

      Delete
    4. alahai.. baru bljr merangkak, dah sombong dan bongkok.. mmg ayat aku tu utk org mcm hang je. ckp baik2 pun mmg x da makna pun. ckp ngan monyet le katakan.. hahahahahaaha

      Delete
    5. Anonymous May 15,2012 5.01 pm anda dinasihatkan agar tidak lagi mencampuri urusan di lain blog dan di blog ini,ia menimbulkan k3eadaan yang tidak sihat,saya kira anda faham....

      Delete
    6. baca boleh, komen jangan

      Delete
    7. Memang aku baru belajar,hang kan dah lama, tunjuk mai lah sikit , mana tau kot aku leh jadi org (manusia).

      Delete
    8. anonymous 5.31 dan 5.41 pm tuan jangan risau,

      Delete
    9. nak ajar hang buat apa.. hang pa kan da pandai.. siap boleh lantik guru sendiri lagi.. hairan gak ye. org yg keja nya duk kutuk org hari2 kat cekak pendusta tu pasal isu guru, dah ada guru. tu pun lantik sendiri.hahahahahahahahaha... kan senang klu dari dulu wat mcm tu. x yah duk kacau org lain. ingatkan da ada guru ni, da jadi manusia. rupanya msh mengqaku syaitan lagi.. hahahahahahaha

      Delete
  11. Bagus jugak sapahabaq ni, banyak persoalan yg bersamaan dengan kami dan alhamdu lillah hampir semua persoalan itu telah didapati jawapannya dari Ust Ishak dan Ust Hanafi awal-awal lagi. Tahniah dan syabas kepada sapahabaq.
    Bagi yg tak tahu dan tercari-cari maka teruskanlah mencari dan kalau kita tak tahu jawapan, jgn tuduh org lain jugak tak tahu.
    Aku rasa: Biarkanlah Si Luncai Terjun Dengan Labu-Labunya. Biarkan Biarkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kALAU BETUILAH SESAT,DAH BERPULOH TAHUN DAH TAK KENA ANGKUT PUN,KALAU BETUILAH SESAT PASAI APA DIBIARKAN PERBETUIKANLAH,KATA PERJUANGAN DAN FAHAM PERJUANGAN,PASAI APA DIBIAQKAN,KALAU LAGU TU TERJUN DGN LABU2 JUGALAH GAYANYA YANG DOK CAKAP TU,KAWAN KAWAN SEPERJUANGAN JUGAK TU,HAMPA SEMUA BETUI MAKA BETUIKANLAH , TARIK BALIK DEPA TU DARI JURANG KESESATAN JANGAN COP SAJA KATA DEPA TU SESAT,ATAU PUN HAMPA TAKUT BILA PI KAT DEPA DGN HAMPA2 SEKALI SESAT .....

      Delete
  12. Harus diingat lagi! Pak Ak itu guru yang benar, guru yang haq! Pasti seorang guru yang benar dan haq tidak akan biarkan jalan yang dibawa terputus begitu sahaja. Pasti bersambung! Pasti dengan buktinya!

    ReplyDelete
  13. Jika benar anda PASTI ianya bersambung,so siapakah penyambungnya???

    ReplyDelete
  14. syed mustapha ibni syed kamaluddin al yahyaMay 16, 2012 at 2:40 AM

    kepada che zainol azmi

    kalau nak tanya siapa penyambungnya.. sila ke kaunter pertanyaan yg berdekatan... kalau nak bukti kita jumpa I.O di mana2 balai polis yg berdekatan...

    harap maklum.. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. silat cekak benar2 asli tak bercampur hak luar negeri... ada bukti? sepak cekak tak tinggi.... itu salah satu bukti dan bukti itu datang dari silat cekak itu sendiri... tak payah pun pergi jumpa I.O di balai polis berdekatan untuk membuktikan....

      Kalau betul kata2, itu jalan yang benar... mesti ada bukti.... janganlah kita sekadar beramdai-andai dan sekarang ini ada 5 perguruan cekak yamg berandai mereka benar.... hidup dengan pendirian atau angan2 sahaja....?

      Delete
    2. Anonymous May 16 2012 5.13pm
      Iye ke berandai andai, betui ke dgn angan angan, hang dah cek perabih ka ke lima lima cekak dan Chekak tu, dak pun hang setakat dengar cakap ja....dan intai kot jauh ja... Pesan Al Marhom Ustaz Hanafi dan selalu diulang olih Al Marhom Pak Ak, Dengar dtn telinga tak bolih percaya, tengok dgn mata pun belum bolih pakai, sambongnya lagi, kena timbang halus halus, kena fikir masak masak , maksudnya kena selidik dan siasatlah dulu, tak gitu ka....

      Delete
    3. Guru Ada pesan nama2 yang Tak boleh jadi guru. Sekarang dah jadi guru. Mana satu nak pegang ni? Ramai guru tu cerita bab mimpi....

      Delete
  15. Teringat,Almarhum Pak Ak pernah di tanya oleh AJK Pusat satu ketika dulu..."Apa yang Pak Ak ada melayakkan jadi Guru Utama?Jawab Almarhum Pak Ak ringkas "saya tak dak apa-apa pun..."

    Nak bukti macamana?Tak boleh dicerita,hanya empunya badan yang tahu..bukti nyata melalui beberapa orang yang telah diberitahu cuma ianya boleh diterima atau menolaknya.

    Almarhum Pak Ak telah pun melaksanakan amanah dan tanggungjawabnya sebelum kembali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AJK PUSAT yang mana tu tanya.... yg tolak Pak Ak atau yg terima Pak Ak...Ramai Ajk yang tak terima Pak Ak masa dulu tu... sehingga mereka lantik guru lain... Dan yg sekarang pulak terima guru lain walaupun Pak Ak masih ada...

      Delete
    2. Semestinya yang tolak Pak Ak manakala yang lain terima & ikut jelah sbb nak jaga jawatan masing2.

      Ada baik dan buruknya perkara tersebut perlu terjadi.Kita jadikan iktibar di masa akan datang dan tak mustahil juga sejarah akan berulang kembali dengan para pelakon yang lain pula.Kalau difikir dan direnung sedalam-dalamnya semuanya bersebab yang sangat halus untuk diceritakan.

      Semoga kita tidak menjadi 'pelakon'nya udah lerr..

      Bagi aku 2 persatuan yang boleh diterima pakai atas dasar kriteria iaitu Gurunya asal dari Kedah iaitu

      1- PERSEKUTUAN SENI SILAT CEKAK PUSAKA HANAFI
      2- PERSATUAN SILAT CHEKAK SILAT PAPAN SEKEPING MSIA

      Tentang siapa menyambung perjuangan yang ditinggalkan oleh Almarhum Ustaz Hanafi dan Pak Ak,itu tidak dapat diterangkan.Itu hak masing2 untuk menilainya.Manusia boleh berubah dari baik kepada yang lebih baik dengan izin dan kehendak Allah S.W.T.

      Yang lain PSSCM,PSSCUHM,Gurunya bukan asal dari Kedah.Seorang berketurunan Boyan/Jawa dan seorang lagi berketurunan India.(Dah terkeluar dari kriteria)

      Ini pandangan saya saja,mungkin pandangan saudara yang lain lebih baik.

      Delete
    3. Bandingan antara Guru Utama secara zahir..

      SILAT CEKAK MALAYSIA
      bangsa: India/Tanah Keling/Benua Keling
      Anugerah parang lading dari Ustaz Hanafi: ADA

      SILAT CEKAK HANAFI
      bangsa: boyan/bawean/tanah nusantara
      Anugerah parang lading dari Ustaz Hanafi: ADA

      SILAT CEKAK PUSAKA
      bangsa: melayu kelahiran Kedah
      Anugerah parang lading dari Ustaz Hanafi:TIADA/buat sendiri

      SILAT CHEKAK PAPAN SEKEPING
      bangsa: melayu kelahiran Kedah
      Anugerah parang lading dari Ustaz Hanafi:ADA

      bukan ke kelayakkan panglima cekak adalah dgn adanya parang lading????

      Persamaan antara keempat2 guru
      SEMUANYA diijazah oleh ustaz hanafi

      kita perhalusi antara keempat2 guru utama silat cekak...

      Delete
    4. persamaan ke2, keempat2 guru utama adalah semuanya bermula dengan huruf M

      SILAT CEKAK MALAYSIA = Maideen

      SILAT CEKAK HANAFI = Marwi

      SILAT CEKAK PUSAKA = Md. Radhi

      SILAT CHEKAK PAPAN SEKEPING = Md. Soleh

      persamaan ke3, keempat2 guru utama ini pernah bersama2 semasa di era Ustaz Hanafi

      persamaan ke4, keempat2 guru utama ini semua pernah menjadi Tenaga Pengajar

      Delete
    5. baru perasan.. yg mat radi mana ada lading..
      yg ada lading abg yang @ zainul abidin iaitu anak sulong ustaz hanafi..
      sepatutnya abg yang lah yg layak menjadi guru sebab dia adalah kanda yang tua berdasarkan seniority (mengikut warisana)dan ada lading..
      tapi kenapa mat radi pulak yg jadi guru???
      ada sesuatu yg tak kena nie..

      Delete
  16. teringat dahulu pun ada beberapa ahli PSSCM telah di beritahu secara nyata oleh Almarhum Ustaz Hanafi berkenaan yg bernama 'Ak pak itam' sebelum almarhum ustaz hanafi kembali..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa Pak Ak pulak dia beritahu nama sapa pulak?

      Delete
    2. Ada macam macam cara , ada yang mintak , ada yang cara huloq ,ada yang sampai masa kena terima setelah lama menolak,ada yang cara paksa, berbagai bagailah cara....
      Kalau dah hat siap ada majlis , siap ada saksi , siap dirakam lagi tu pun reject , ni pula hat tak dak majlis tak dak saksi dan susah nak dipikirkan dengan otak yang biol ni, lagilah dikatakan mengarut ... so hat lagu mana lagiii habaq mai sat...

      Delete
    3. & toksah nak nafikan juga selain daripada pasal 'Ak Pak Itam'..almarhum ustaz juga ada sebut sesuatu sebagai sambungan ayat, almarhum tak berhenti setakat nama 'Ak Pak Itam'...ramai juga org2 lama PSSCM tau..tapi sebab konon pegang prinsip terhutang budi..masih nak nafikan..

      sebab tu seperti yang jelas berlaku skrg..bertempiaran memasing..tapi masih nak pertahankan hujah memasing demi takmau nampakkan tak ketentuan halatuju..

      anda semua (yg tahu) silalah bertindak..tak timbul dah isu terhutang budi..jujurlah pada diri..sementara peluang tu ada..;) baliklah ke asal..

      Delete
    4. TANJONG PINANG MAIMay 16, 2012 at 6:31 PM

      aKU RASA SAMA JA DEPA DULU ZAMAN aL mARHOM uSTAZ , DAN DENGAN DEPA YANG DI ZAMAN AL MARHUM PAK AK ,DEPA ZAMAN uSTAZ NAK SEBIJI MACAM USTAZ SELEPASNYA, ZAMAN PAK AK PULA MACAM TU JUGA , NAKKAN SEBIJI MACAM PAK AK YANG MAI KEMUDIAN NI,
      MANA BOLIH LAGU TU , USTAZ HANAFI USTAZ HANAFILAH, PAK AK PAK AK LAH DAN YANG KEMUDIAN NI YANG KEMUDIANLAH MANA BOLIH SEBIJI SAMA, APA YANG PENTING ISINYA SAMA.....
      SAPAHABAQ AGAKNYA GURU DIA aLMARHUM iSHAK B ITAM JE KOT (ruj :-DIA GURU SAYA)

      Delete
  17. Cukup..cukup..sudah..cukup sampai disini sajaMay 16, 2012 at 4:50 PM

    Apa yang perlu difikirkan sekarang adalah nasib anak-anak Melayu generasi akan datang. Yang bakal hilang identiti dan warisan bangsa yang tinggi akibat kebodohan dan kejahilan yang lupa akan matlamat dan objektif persatuan yang berasaskan budaya dan pusaka bangsa Melayu.

    Tidak mustahil, Silat Cekak bakal hancur dilacur, dirogol, dirobek, dirabak, dek kerana agenda segelintir individu yang menguasai persatuan. Objektif yang jelas telah dikaburkan demi takhta. Maka persatuan yang diharapkan menjadi wadah menyubur dan memelihara pusaka warisan hak milik bangsa Melayu telah pun diracun oleh ahlinya sendiri. Bucu-bucu tajam yang diharapkan menjadi benteng pertahanan telah pun menjadi "perlambangan" yang menikam jantungnya sendiri.

    Oleh itu pewaris-pewaris silat cekak perlu berwaspada. Bertahanlah selagi termampu jangan sampai tergadai seluruh warisan pusaka bangsa Melayu. Ia bukan dilema bangsa tapi dilema persatuan yang kita sendiri anggap dan angkat sebagai platform pejuangan budaya bangsa. Tetapi jika platform itu rosak maka apa tindakan yang patut dilakukan?

    Sesungguhnya telah terbukti "persatuan" yang hanya berasaskan kuasa struktur organisasi tidak dapat mempertahankan bangsa Melayu bila pendokong-pendokong organisasi itu khianat. Hala tuju "persatuan" seperti itu tidak boleh lagi dijadikan panduan untuk mempertahankan budaya bangsa Melayu.

    Apabila tidak jelas akan peranan budaya, apabila tiada kaedah yang tepat untuk mengenal rupa bentuk pusaka bangsa Melayu, maka jadilah persatuan bangsa cacamerba lagi bangsat.



    Lahirnya CHEKAK kerana kesedaran,bukan bermusuh sebagai tujuan


    "Dengan Jiwa yang mulia kita bersatu, Pusaka Melayu dipelihara."

    ReplyDelete
  18. Oleh sebab kekaburan akan metalamat,tenggelam dek desakkan hawa nafsu, maka perlu ditegakkan kembali dipacu mengikut landasan yang berasaskan pusaka Budaya Bangsa Melayu,berteraskan ajaran Islam yang Murni lagi suci.
    Usah lagi bertahan,selama mana bolih bertahan?gerak dan terus gerak pacu kemanara jaya,dengan gaya mendidik dan asuhan jati diri dan jiwa murni....
    Pengamal Chekak yang dikasehi,Jika platform rosak kita baiki,jika platformnya musnah kita ganti,yang pergi tetap berganti,mengapa ditangisi yang telah pergi, mengapa digundah dengan apa yang telah terjadi,Patah tumboh hilang berganti, yang tumbuh dibajai disirami,agar tumbuhya rendang, tempat bertedoh tekala rembang ....
    Tuan tuan yang dihormati, usah lagi menyuloh bayang bayang ,nyata telah ada, bagi melaksanakan tugas dan umanah,
    Wahai jiwa yang tenang, kembalilah , kembalilah, kembalilah, dengan wawasan memertabatkan Warisan Bangsa, melahirkan generasi bermaruah serta merdeka dengan terasnya Adalah ISLAM YANG SUCI ....
    Sat Lekok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awat yg serius sangat ni , mai kita relax sat no, kita berpantun la pulak.....SEMPENA HARI GURU NI K...
      BERBURU KE PADANG DATAR,
      DAPAT DAPAT RUSA BELANG DI KAKI,
      BERGURU KEPALANG AJAR,
      BAGAI BUNGA KEMBANG TAK JADI.

      LEMBAYONG PETANG BURUNG TERBANG,
      TERBANG MARI PULANG KE SARANG,
      TUAN UMPAMA PAYONG TERKEMBANG,
      TEMPAT BERTEDOH TEKALA REMBANG.

      MENAHAN BUBU DI TANJONG KARANG,
      DAPAT IKAN SEMBILANG KARANG,
      SEBENAR GURU BUKAN KEPALANG,
      MENUNJUK JALAN ARAHNYA PULANG.

      TIDAK JAUH SUNGGOHLAH DEKAT,
      UMPAMA SELAPUT KULITNYA BAWANG,
      HENDAK DICAPAI TIDAKLAH DAPAT,
      HENDAK DIKEJAR TIDAK PULA TERBANG.

      KIRI BUKAN KANAN PUN BUKAN,
      TENGAH TENGAH POHON JATI,
      SUSAH TIDAK SENANG PUN BUKAN,
      JIKA TIDAK TULUS DI HATI.

      SAYANG SAYANG BUAH KEPAYANG,
      DITELAN PAHIT DIBUANG SAYANG,
      KALAU SUDAH NYATANYA DATANG,
      MENGAPA LAGI MENYULOH BEBAYANG.

      KEMBANG SETAMAN BUNGA MELATI,
      HADIAH SEJAMBAK TEMAN SEJATI,
      SYAK DAN SANGKA NYAHKAN DI HATI,
      SAKSAMA TIMBANGAN MURNILAH HATI.....

      SAT LEKOK

      Delete
  19. "ramailah yang boleh mengakui sebagai guru dan dah ada 5 pun guru buat masa ni dan mungkin akan ada lagi kot selepas ni."

    ewah, dah ada 5 persatuan ye,

    PSSCM dgn GU en maideen
    PSSCUHM dgn GU en marvi
    PSSCPUHM dgn GU en radzi
    PSCSPSM dgn GU en soleh

    maaf ye, yg ke-5 tu cekak sapahabaq ye? siapa GU nya,

    alhamdulillah

    ReplyDelete
  20. Apalah hangpa tak tau apa yang SAPAHABAQ habaq kat hangpa. HANGPA DUK TAK FAHAM APASAL?

    Kena tau jalan ni, nak pi mana?. Kena fahamlah, kena ambik tau la jalan perjuangan itu, apa diperjuang dan nak ke mana seperti Pesan Guru kita.

    Hangpa ni kalut cari Guru pengganti bukan itu semata-mata la, kena ingat pesan Guru, jalan dia dah bagi, keputusan dah dicari, hangpa duk kalut dan kelabu asap apahal??????

    Pesan Guru bukan buat main saja, aku sokong SAPAHABAQ sebab dia habaq yang benar saja dan kalau depa dah tau pun sapa yang patut bawa jalan ni pun tak perlu nak habaq kat semua sebab hangpa bukan boleh dinilai apa yang dihabaq… dia habaq sejak dulu pun apa yang pesan Guru… seperti kisah Iblis dan lain-lain.

    Cuma saat ni SAPAHABAQ tak mau habaq kat hangpa sapa yang sebenarnya sebab hangpa bukan boleh terima dan BUKAN MASAnya.

    SAPAHABAQ = Guru lah habaq, yang tu pun hangpa tak boleh tangkap, nak cerita Hikam tak payah la..

    -ANAK MURID PAK AK-
    (SALAH SEORANG WARIS KEPADA PESAN GURU YANG SEBENAR JUGA TAU APA YANG TIDAK SEBENAR)

    (Hanya pesan Pak Ak dipegang dan hanya pegang apa yang dipesan)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi dah taulah ,terima kasihlah sebab dah habaq mai, so kita tunggulah masa saat dan ketika nya tu...

      Tang terima tak terima tu , tak payah risau , yg dah ada 4 la ni pun ada yg terima dan ada yak dak...

      Tang Hikam tu , pedoman ja , amal masing2, " walau pun tidoq sebantal mimpi nya asing asing " bukan lagu tu ka....

      Delete
  21. Dalam duk habaq-habaq berita nie....aku nak tanyalah pada diri KITA semua dan diri aku jugak....

    1. Berapa banyak kita dengar, tahu dan faham apa yg YM Guru pesan kat kita.
    2. Apakah kita selalu berkongsi dengan kawan2 ttg apa yg kita faham atau kita syok sendiri (tidak duduk dalam jemaah)
    3. Adakah kita sudah melaksanakan segala pesan YM Guru.
    4. Apakah hasil dari perlaksanaan tersebut. (Bukti). contoh Guru berpesan Cakap Jgn Bohong....berapa ramai antara kita yang masih menipu. akupun............

    Kalau setakat dengar dan sembang gebang tapi tak buatpun apa2 pesan YM Guru baik tok sah berguru kerana semua pesan YM Guru harus dilaksanakan sebagai tanda Kasih dan Sayang serta Taat kepada nya.

    -Mari BerKaWan-

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1.Adalah sikit sebanyak, sedikit sebanyak ada jugaklah yang gheti dan faham.
      2.Kalau yang selalu dok berkawan bolehlah dikongsikan sedikit sebanyak.
      3.Tak banyak sikit ada la jugak dipraktikkan.
      4.Kalau sendiri sendiri rasa syok sendirilah , kalau ngan kawan kawan kasih sayang lah (mesra).

      Kawan dari kenkawan

      Delete
    2. lupa pulak, dok tengah buatlah la ni, bukan takat sembang dan gebang dah jalan pun,Al Marhum Pak Ak penah pesan "Hangpa Jaga lah persatuan hampa baik baik" ni dok jaga lah ni...Al Marhom Ustaz ada pesan dan Pak Ak pun pesan "Hangpa jangan keluar dari Kg tu" kami tak keluar dari Kg tu , walau pun dah merata tinggai tapi tiap tiap hari masih berjumpa kat Kg tu, kecuali hari sabtu dan ahad , tulah antara sedikit sebanyak pesan yang yang masih kami ikut dan taat. Jadi nak habaq lagu mana lagi....Habag mai sini sat !!!!
      Sat Lekok

      Delete
  22. Guru sekolah, tadika, ustaz kat masjid tak boleh kira guru. Guru ni siapa sebanarnya. Sebabnya kalau ikut Kamus Dewan, siapa sahaja yang mengajar kita dikira guru. Boleh explain dengan lebih jelas tak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua nak kena suap letihlah , lagu ni lah, yang belajaq ngan moyet dan rimau , guru dia monyet dan rimaulah, yang belajar ngan jin dan hantu guru dia jin dan hantulah,

      Ada pepatah Minang berbuyi begini :- "BERKEMBANGNYA ILMU MENJADI GURU".

      Kalau guru tadika guru tadika la, kalau guru masak memasak guru masak memasaklah,

      Ni yg dok hangat bercerita ni pasal bukan setakat hanya guru silat je tapi guru yang nak mendidik jasmani dan rohani , ada gheti ka....

      Delete
  23. Bukan itu saja, dia bertanggungjawab atas apa yang diajar. Bukan main lepas tangan saja. Lepas tu kalau nama berkat dia habaq sikit banyak yang dapat. Yang nama berkat lagi, dia tak ada pun tetap melekat. Yang nama berkat lagi, a[a yang disampai memang banyak yang dimanafaat. Itulah spesifikasi sebenar Guru. Setiap detik, setiap saat dan ketika dia ada dengan kita.

    Macam tu la baru dikatakan GURU.

    -ANAK MURID PAK AK-
    (Kalau anak murid Pak Ak, dia boleh cerita pasal Pak la... kalau nak cerita pasal Ustaz Hanafi biar Pak Ak saja la yang cerita. Kalau cerita Ustaz Hanafi kalau dari Pak Ak dan sesiapa yang pernah berjumpa dengannya boleh kira ok la. Habis tu kalau anak murid Pak Ak, cerita pasal Pak Ak la)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tak dak nama 19 may 1,01 am

      Delete
    2. Suggohlah... kena selalu ingat dan beringat .
      bukan bersangka burok cuma berhati hati.
      Kata bidalan :-"Manis jangan cepat ditelan , Pahit jangan cepat dibuang".
      Kata Hukama :- "Mungkin sesuatu yang baik itu bukan untuk kita
      dan mugkin juga yang kita benci itu baik bagi kita".
      Pesan guru2 :- Bercanggah pendapat tidak apa , asalkan jangan bawa sampai ke hati.
      sunggoh pun begitu waspadalah ...
      Kata org tua2 :- Retak pinggan nampak di mata , retak di hati sendirilah yang tahu...
      Abu Hatim pernah berkata :-" Orang yang bijaksana, tidaklah dia mahu mencari sahabat melainkan orang2 yang panjang fikirannya, kuat agamanya, luas ilmunya, tinggi akhlaknya, lanjut akalnya, dan di waktu mudanya hidup bergaul dgn orang2 yg soleh. Barangsiapa yg melalaikan ketegohan percintaan dari sahabatnya, maka tidaklah dia akan merasai buah persaudaraan org itu terhadap dirinya. Barangsiapa yg memutuskan persaudaraan sebab 'takut kena', maka hiduplah ia dgn tidak bersaudara. Tidaklah ada kesenangan hati yg menyamai kesenangan bersahabat, dan tidaklah ada kedukaan yg melebehi kedukaan keputusan persahabatan itu .
      Terjemahan Ayat Quran Yg berbunyi begini:-
      " Wahai segala org yg beriman, janganlah merendahkan suatu kaum akan suatu kaum, sebab boleh jadi adalah yg di rendahkan itu lebeh baik daripada yang merendahkan; dan jangan pula perempuan berbuat demikian kpd sesamanya perempuan, kerana boleh jadi yg di rendahkan itu lebeh baik drpd yg merendahkan. Janganlah kamu memfitnahkan akan dirimu dan jangan kamu memberikan gelaran yg burok, kerana yg seburok burok nama ialah 'FASIQ'sesudah iman, dan barangsiapa yg tiada taubat, itulah orang yg aniaya. Wahai orang2 yg beriman, jauhi olihmu kebanyakan drpd sangka sangka itu dosa semata; dan jangan kamu suka mengintip ngintip org lain, jangan mengumpat, menggunjing setengah kamu kpd yg setengah; Adakah suka saja seorang kamu menelan daging saudaranya yg telah menjadi bangkai, sehingga kamu benci akan dia. Dan takutlah kamu sekalian akan ALLAH , sesunggohnya ALLAH itu ialah Tuhan yg memberi taubat dan memberi ampun..

      Ketemu lagi,

      SAT LEKOK

      Delete
  24. persoalannya ialah adakah SAPAHABAQ ni sorang saja anak murid YM Pak Ak?? Adakah dia sorang saja yang terima pesan dari YM Pak Ak? Adakah dia sorang saja faham dengan apa yang YM Pak Ak pesan? Kenapa dia masih bertangguh untuk berterus terang?? Adakah dia saja nak tengok anak-anak murid Pak Ak pilih jalan yang tak betul? Adakah ada sebab2 peribadi maka dia tak boleh terima Maideen? Muhasabah diri sendiri dulu....

    Kepada penyokong2 SAPAHABAQ.....kita tau sangat sapa SAPAHABAQ ni!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah tahu Alhamdu lillah.....

      -Mari BerKaWan-

      Delete
    2. yer ker tau....?...kalau tau bg tau la nama...kihkihkihkih....

      Delete
  25. menanti yg kelimaMay 19, 2012 at 7:18 PM

    ada 5 guru silat cekak???
    setahu aku sekarang ni ada 4 jer.. yg sorang lgni sape?? katanya SAPAHABAQ ni blog geng tingkat 7 bawah kelolaan syed hashim.. mengikut analisis semasa geng tingkat 7 mempunyai idola iaitu ustat mustapha al kelantani.. kalau geng tingkat 7 betul2 nak buat persatuan baru dan lantik ustat mustapha sebagai guru utama.. teruskan hasrat itu supaya munculnya guru yg dikatakan yg kelima.. kalau ada 5 persatuan bertambah meriahlah dunia cekak ini... tapi bila la ustat mustapha guru kelima ni nak muncul.. takut tggu2 tak muncul2 jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ish Ish Ish...main serkap jarang ke.....anda silap....

      -Mari BerKaWan-

      Delete
  26. aku ada dengaq member shah alam habaq.. nnt ada 6 persatuan silat cekak.. salah sorang jadi guru tu mejar anuar.. betui ka???

    ReplyDelete
  27. Kita tabik pada geng yang tidak bersembunyi , berani menyatakan apa yang sepatutnya ,jika yakin akan kebenaran (Hak) akan timbul dan menenggelam yang batil , tak perlulah bercakaran yang semata hanya akan menyebabkan perbalahan , keretakkan , dan yang lebih merbahaya lagi apabila sampai berbuku di hati....

    Kita sebenarnya satu keluarga , pengasasnya AlMarhom UstazHanafi, dan kemudiannya Almarhom Pak Ak , dan seterusnya ...tak kiralah apa yang kita rasa , ada ke tak ada ke , berisi ke tidak ke ,yang nyatanya , persaudaraan kena jaga ...

    Yang mahu berkawan ziarahlah kenkawan ,selalu berjumpa bolihlah bersembang ,kalau masih beranggapan yang bukan bukan susahlah jadinya .. kelabu asaplah jadinya ..selagi itulah hang kata aku , aku kata kat hang, tak habis habis ..

    SAPAHABAQ masih lagi dok bercerita apa yang sepatutnya ...Geng 86 dah buat dan jalankan apa yang sepatutnya .. dan yang lagi dok ada tu dah sepatutnya begitu .. so tanyalahlah diri memasing tang mana dudoknya diri memasing ...

    Puas dah bercerita dan menkhabarkan berita ,

    Sat Lekok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari berkawanlah datangnya persahabatan...mula dgn berkawanlah baru dtgnya kemesraan , kesefahaman dan kemuafakatan ...

      Bersatu lagu mana . satu pesatuan kaaa...

      Senang cerita lagu ni lah ..:- Hang hang Aku aku lah , dalam masa yg sama bolih dok sekali mesra dan positif .. Tanpa alasan dan Tanpa syarat...

      Nak tanya sat . sampai mana kah kita praktik kan hat ni ...ka setakat cerita jaaa.....

      Sat Lekok

      Delete
    2. alhamdu lillah

      1. Group 86, aku gi jumpa depa dan depapun dah mai tempat aku
      2. Group Mat Radhi, tu biasa sembang dan gebang, tak de hal punya,
      3. Group Joe Marwi, aku cuma kamcing ngan Amruddin, khalid cina, tole dan beberapa org ajer.
      4. Group Maideen, fuhh ramai kawan aku, ada ateng, olin, chot, john dan ramainya....tak tersebut.
      5. Group Selangor, siapa? Mejar Anuar ke, Tok Pul ke, Isa ke, atau sape2 ke, laaaaa adalah jugak jumpa
      lagi-lagi group mana lagi,
      6. group Kelang aka adenan md dom,
      7. group Putra Jaya aka hizkal,
      8. group KL aka syed hashim,

      berapa punya banyak group daaaa.
      jadi saranan Sat Lekok hamba dah lakukan dari dulu.....

      Malangnya, semua guru-guru depa aku tak boleh terima sebab tiada lagi yang boleh ganti Guruku Dunia dan Akhirat (Yang Mulia Tuan Haji Ishak bin Itam)

      -Mari BerKaWan-

      Delete
    3. Salam Bahagia , Mari Berkawan , dan saudara saudara sekalian...

      Apa saja pendekatan yg tuan tuan laksanakan , dan seterusnya keputusan yang tuan tuan ambil itu adalah hak tuan tuan, sesunggohnya tiada paksaan , seperti juga Tuan Mari Berkawan , AlMarhom Tuan Hj Ishak b Itam tetaplah guru saya dunia dan akhirat , beliau telah selamat melaksanakan tugasnya semasa hayat beliau dan telah selamat kembali ke hadirat Ilahi ...

      Bagi meneruskan wasilah perjuangan , selagi ada hayat yang hanya tinggal sedikit ini , inilah saja yg termampu dalam melaksanakan tanggongjawab yg diamanahkan dalam kehidupan berkeluarga dan bermasyarakat sekurang kurangnya....walaupun tidak lagi bersama sama yg lainnya....walaupun zahirnya terpisah namun di hati tetap ingat samada yang yg masih ada maupun yg telah kembali..

      Utk tuan Mari Berkawan semuga tuan diberkati teruskan berkawan....

      Sat Lekok

      Delete
  28. DAN LAGI , SEMEMANGNYA TIADALAH GANTI SEPERTI ADAM A.S SEHINGGA PENUTUP PARA ANBIA MUHAMMAD S.A.W..TIADA GANTI SEPERTI ABU BAKAR HINGGA OTHMAN.. TIADA GANTI SEPERTI PANGLIMA ISMAIL HINGGA SEKARANG INI..TIADA GANTI SEPERTI ALMARHOM PAK HJ ZAIN SEHINGGA SEKARANG NI...TIADA GANTI SEPERTI MANA ALMARHOM TUNKU ABD RAHMAN SEHINGGA SEKARANG INI...JADI APAKAH YG SEBENARNYA ????KAN TELAH DIHABAQ SAPA YG MAI PETIKAI KATA DIA PENGGANTI TU IBLIH....LUFIKIRLAH SENDIRI !!!!. aNA FININGLAH....

    sAT lEKOK

    ReplyDelete
  29. Jadi dgn itu tidak heranlah dgn senario apa yg terjadi sememang sejak dulu lagi (kita ambil terdekat) Al Marhom Ustaz Hanafi sajalah guru dia , dan kemudian ni AlMarhom Ishak b Itam sajalah guru dia , hangpa punya suka laaaa.. bagi aku semuanya guru dan yg kemudian ni juga guru aku , banyak sikitlah guru aku ha ha ha ...

    Pair Sat

    ReplyDelete
  30. tiada pengganti lagi ke....

    tak kan sc tiada pewarisnya, pak ak nk bagi apa sbb dia pun tak terima apa-apa.

    ReplyDelete
  31. Tetaplah ada ...yang apa apa tu macam mana nak cerita sebab tak nampak dek mata....itu sbblah payah nak diterima..bukan boleh diatur dan ditayang..dgn tu sayanglah seribu kali sayang ..hanya jauharilah yg mengenal maknikam..

    Sat Lekok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Mari berkawan tu tak pa dah sbb dia dah tamat . semua yg dah tamat silat cekak tak kiralah zaman al marhom Ustaz ka atau zaman al marhom Pak Ak dah tak dak hal dah . ni yg lapih lapih baru ni , lagu mana ???? bagi akulah kalau ikut pesan guru dulu yg ada la ni dua saja , PSSCPUHM , SCSPSM sebab guru dia anak kelahiran Kedah....

      Delete
  32. dulu di zaman almarhum ustazhanafi sehingga ke zaman almarhum ishakitam selalu dengar orang2 lama bercerita mengenai pemimpin silat cekak mestilah anak melayu berkelahiran kedah.tetapi sekarang lain sudah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang-orang lama ni semua ni macam burung kakak tua.... tau cakap je apa yang guru cakap tapi entah paham entah tidak.

      Delete
    2. Isk Isk Isk cek oii.. Kalu tak dak yg baru mana nak mai yg lama dan kalu tak dak yg lama mana nak mai yg baru ..

      Lagu mana hang nak tau kami otai otai ni faham ka dak , mai lah bercampoq ( berkawan ) , bercampog pun dak , berkawan pun dak , dok semeja pun dak mana ada adil hang berandaian lagu tu cek oiii..

      Hang org baru ka , baguih dan bersyukurlah sebab hang diberi faham ,

      Otai Kg Baru K.L

      Delete
    3. Ni utk Tak Dak nama 24 may 2012 4:28 pm

      Ni Pak Anjang @ Sat Lekok ulang pantun yang penah disiarkan di atas dulu tlg perati perkataan yg berhuruf besaq dan hang teliti secara mendalam ...

      Kembang SETAMAN bunga melati,
      Hadiah sejambak TEMAN SEJATI,
      SYAK dan SANGKA nyahkan di hati,
      SAKSAMA TIMBANGAN MURNILAH HATI..

      Kalau pantun yang sebegini mudah pun hang tak gheti nak hurai maksudnya , mai berkawan ngan kami ok ...

      Sat Lekok @ Pak Anjang

      Delete
  33. Tak habis2 dengan guru kedah..... mesti ka macam tu... kalau macam tu makna silat cekak ni cerita silat je la.... ish ish ish

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH NAMANYA PUN SILAT CEKAK , TAKKAN NAK CERITA FASAL MUZIK DAN MASAK MEMASAK LAK...PENDAPAT AKU AJE :- SEJARAHNYA MENGATAKAN BEGITU KERANA SEJARAH TAK PERNAH MENIPU !!!GITU LE GAMAKNYA ...

      Delete
  34. anon may24 7;17pm,

    kenape awak cakap kalau guru kedah MAKNAnya cerita silat je??
    ape MAKNA nye awak cakap begitu ye?
    bukan ke silat ni hanya jalan yg kata NAK P MANA tu..
    awak nak p mana ye?
    nak ikut leh,...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal silat ini asal dari kedah... maka cerita silat kedah je la... kalau gitu dari asal kedah dan kena balik la ke asal kedah... tu baru silat. Yang guru ajar tu silat je ka? dan berapa kerat yang belajar silat dari guru dan yang dok kata itu guru saya tu merujuk kepada silat je ka?

      La yang sebenarnya apa? Kalau guru tu orang kedah sebab apa dan wajib ka sampai kiamat guru tu orang kedah je? kalau bukan orang kedah sebab macam mana pulak?

      biar lah kita tau satu2 perkara tu jelas2 jangan jadikan syirik berpindah2.

      La nak pi mana? Nak pi Kedah? nak balik asal? asal dari mana? Asal orang Kedah, maka dia layak jadi guru? Macam tu ke ketetapan yang semestinya? kalau macam tu maknanya baru ambik cakap sebagai pegangan bukan ambik paham sebagai pendirian... Tak kan macam tu kot....

      Delete
    2. Upin dan amp , Maknanya guru yang bawa silat dari Kedah ni dah ada 4 sekarang, di antara 4 tersebut ada berbagai cerita , saya tak kata hanya silat ini saja yg ada jln yg nak pi mana tu

      Saya sukalah mana yg saya nak pegi ...bolih ikut no problem..

      Delete
  35. Tuan May 25 4:27 AM.

    Terima kasih kerana bersengkang mata bersama sama di sini ..
    Benar apa yg tuan katakan tiada salahnya,
    setakat ini itulah yg terjadi akan kedepan di luar pandangan dan pengetahuan saya...
    Dan sukalah saya memetik kata kata Saidina Ali dari Abu Bakar As Sidiq dalam kitab Sirah Tahkik katamya :- "Lemah pendapat dari yang dapat maka yang dapat itulah pendapat".(apa yg tersangka dan terbayang olih kita hanya semata syirik belaka) samb sila rujuk kitab tersebut ..
    Maka dgn itu apabila dibawa dalam kehidupan seharian usahlah kita berandaian dan bersangkaan ..belum tentu apa yang kita andai dan sangka itu
    bersamaan dgn apa yg kita duga..begitulah adanya...

    terima kasih

    ReplyDelete
  36. Tidaklah macam tu dan tidak semestinya begitu , cerita yg khusus bagaimana nak cerita umum ,
    moga tuan faham dan mengerti , cakap siang pandang pandang , cakap malam dengar dengar , tak gitu ke ...

    ReplyDelete
  37. wa tak paham betul le...citer semuanya masih terpusing-pusing...bagi je le tau siapa tok guru yang sebenar...kalau itu sebenar apa tandanya..takkan le setakat kelahiran Kedah je...sebab kalau main kelahiran Kedah...mamak pun ada yang lahir kat Kedah

    ReplyDelete
  38. Nak bagi pening lagi, Kalau Melayu , Kedah , pulak tu Al Banjari lagi,yg ni lagi wa tarak faham woo..wa mau cari panadol dulu k ...

    ReplyDelete
  39. Sikit-sikit nak kongsi banyak-banyak aku tak reti:

    1. Nak Pi Mana?

    Jwbnya: Nak Balik pada Allah SWT

    2. Nak Ikut Siapa?

    Jwbnya: Nak ikut sebenarnya Jalan Nabi Muhammad SAW

    3. Siapa Nak Tunjuk Jalan Sebenarnya.

    Jwbnya: Guru/Khalifah/Raja yang sebenarnya

    4. Camana Nak Kenal Guru/Khalifah/Raja Yang Sebenarnya?

    Jwbnya:

    a. Yang beramal dengan jalan syariat, tarikat dan hakikat sebenar
    b. Yang mengamalkan budaya Melayu tulin yang berdasarkan asal usul Melayu dan beragama Islam.
    c. Yang Tak pernah mengangkat diri dan mengaku dirinya Guru/Khalifah/Raja
    d. Apabila diangkat maka beliau akan diterima sepenuh hati
    e. Tubuh badannya, perlakuannya, sifatnya, latarbelakangnya, perkalamannya boleh dipakai dan menjadi pegangan kepada pengikutnya. (lebih kurang kata 'Cakap Serupa Bikin", Kata diKota.

    mmmmmmmm apa lagi agaknya...

    Nape pulak Melayu tulen ye..... nntlah sambung lain kali.....

    -Mari BerkaWan-

    ReplyDelete
    Replies
    1. sikit sikitlah dulu kalau banyak takut muntah..
      saya tambah sikit je
      a.mengenal dan mengetahui (Makrifah)
      Lagu mana nak kenai org macam ni?.
      Kena berkawan la dulu dgn org2 lama tu, bawa bersembang,beramah mesra,kenal mengenali,selami hati budi,
      kemudian barulah yg selanjutnya ...
      Satu lagi pesan, dgn org2 lama ni kena tahu adab sopan,
      kena tahu cara dan adab bertanya!!!
      jaga jaga soalan yg nak ditanya tu, bukan apa takut nanti salah cara bertanya ...

      bersambonglah juga...

      Sat Lekok

      Delete
    2. AlMarhom P Ramlee dah cerita lama dah .
      1.Orang yang kahwin 1 ramai.
      2.orang yang kahwin 2 jarang jarang
      3.orang yang kahwin 3 kadang kadang.
      4.orang yang kahwin 4 sekali sekali
      apa crita tu yek...

      Delete
    3. Aminnnnnnnnnn.....

      -Mari BerKawan-

      Delete
    4. nak kenai orang lama macam mana pulak? Macam olin ke? maiden ke? pak su man ke? safaran ke? semua tu orang lama.... hehehe

      Delete
    5. Apa salahya ngan dia org tu, siapa saja pun bolih,
      barulah adil kita punya pertimbangan , kan dah akhir baligh,(besar panjang),dah dapat pikir ngan baik,
      Dah berkali kali dipesan,biar retak di luar di hati jangan, pun begitu kena berhati hati, bukan bersangka burok tapi waspada..ngan ci.. dan ke.... pun kita boleh dudok minum bersama, nikan pula sesama kita...
      ok yg macam macam tu tolak ke tepi dulu, yg penting langkah yg pertama tu dimulakan dulu,

      Sat Lekok

      Delete
  40. "Sukacita dimaklumkan bahawa,PESAKA(Persekutuan Silat Kebangsaan) telah dimaklumkan oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan akan menganugerahkan Tokoh Seni Mempertahankan Diri Sepanjang Hayat 2012, kepada Pengasas Agung PSSCM Almarhum Ustaz Haji Hanafi Bin Haji Ahmad. Yang Mulia Datuk Haji Maideen Bin Kadir Shah, Guru Utama dan Presiden PSSCM akan hadir menerima anugerah tersebut pada 29 Mei 2012, jam 8.00 malam di Podium Ruang Astaka Taman Tasik Titiwangsa."

    tu diaaa satu contoh ahli lama. padahal waris² terdekat idup jer lagi. aper punyer kurang ajar daaaa maiden ni. bikin malu satu malaya jer... dibuatnyer masa penyampaian tu MC tersilap lak sebut..dipersilakan guru utama pssccm saithu maiden katharisa utk menerima anugerah bagi pihak allahyarham ustaz hanafi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu sebablah kena campur , barulah kita dapat membezakan yg mana satu , kemudian buatlah pilihan ...setakat dok dengar habaq saja tak jadi..yg sedih pulak tu bila dah tak suka hang kata kat aku dan aku kata kat hang.. tapi bila bercerita bukan main hebat lagi..

      Sat Lekok

      Delete
    2. Mana pi semua !! senyap sunyi Ja !!

      Delete
    3. semua pi cuti kot.... bawa anak2 pi jalan2

      Delete
    4. pelik tul lah hang ni.. nama saja manusia, tapi berotak udang..hahahahahahaha... tu pun x le nak pikir kah? da namanya anugerah seni mempertahankan diri. bukannya anugerah bapa mithali.. betul lah Datuk Maiden yg ambikkan. dah mmg dia guru utama dan presiden PSSCM yg diasaskan oleh Alhmarhum Ustaz Hanafi.. klu dikata hang ni bodoh, kang marah pula. tapi mmg dah bodoh pun lebih dari lembu.. hahahahahahahaha...

      Delete
    5. hmmm...teringat satu majlis SENIMAN..anugerah untuk Allahyarham Tan Sri P.Ramlee...yg menerimanya adalah ahli keluarga Allahyarham Tan Sri P.Ramlee..tak pula Shaw Brothers atau kenalan2 P.Ramlee yg tampil utk menerima..

      Delete
  41. lembu peliharaan keling ..perasan diri pandai tapi lagi bodoh dari khinzir. oiiii baghal...anugerah tu bkn anugerah menubuhkan/memimpin/menerajui PSSCM. semestinyer yg lebih layak menerima anugerah tu bagi pihak almarhum ustaz hanafi ialah Mak Teh. lagi pun maiden tu kan khadam jerrr (maiden yg kataaa).. kah kah kah kah..aper punyer bodoh la korang yg dalam PSSCM niii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang sakit hati....hihihihi.mari kita gelakkan dia=)

      Delete
    2. hahahahahahaha.. mari gelak kan... mcm hang ni pun ada gak dalam dunia ni.. mengaku lagi bodoh dari khinzir.. hahahahahaha...

      Delete
  42. anugerah ni ada macam2 tau,hehe.

    ReplyDelete
  43. apa salahnya dlm hal mcm ni..kita tolak tepi sebentar pasal PERSATUAN..

    apa salahnya rasa hormat & kasih diutamakan terlebih dahulu..tidak kira apa jua PERSATUAN..siapa yg masih nak nafikan pasal MAK TEH @ Pn. Hjh Maimunah binti Othman ?

    memang benar, masing2 sudah ada Guru pilihan masing2 utk diikuti..tapi siapa yang lantang ingin menafikan siapakah Mak Teh??

    tolonglah kita jujur..jujur...

    Silat Cekak pada lahirnya
    pengertian gerak pada batinnya
    hendaklah mahir seluruh anggota
    hendaklah jujur pada jiwanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiada sapa menafikan Mak Teh lah.. perasaan hang sorang je tu.. hahahahaha..

      Delete
    2. jadi kalau hang sendiri contohnya..hang iktiraf Mak teh tak? apa cara & usaha hang utk masih iktiraf Mak Teh? kebajikan? ziarah? ka setakat iktiraf guna ckp saja?

      kalau Tok Maideen yg pimpin PSSCM masih iktiraf Mak Teh sebagai isteri yg dikasihi Almarhum Ustaz Hanafi semasa hayatnya..awat tak bagi sedikit penghormatan kepada Mak Teh utk terima anugerah tu di Majlis Rasmi yg dibuat oleh Kementerian atas segala jasa & sumbang bakti Almarhum suaminya??

      memasing dah buat pilihan Guru..ikut p la siapa pon..tadak sapa nak larang..

      tapi ini Mak Teh la...akai ada pikiaq la bebaik..

      Delete
    3. akai hang dah baik ka? hahahaha.. hal mcm ni pun nak sibuk gak..

      Delete
  44. tu la kalau dah kurang ajar tak tau tertib. yg dahulu di dahulukan..yg kemudian dikemudiankan.. yg melayu dikelingkan. hahahahahahahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni lagi sorang yang pandai macam lembu... hahahahahaha...

      Delete
    2. boooooooohhhhhhhhhh!!!

      Delete
  45. mana sat lekok ni..

    ReplyDelete
  46. Adri Amrul Bin AriffinJune 12, 2012 at 5:57 PM

    Dengan EhsanNya,

    Wahai sdr/i pecinta dan pembaca Sapahabaq yang budiman,
    Telah banyak maklumbalas atau respons selepas kita ditinggalkan oleh Almarhum Tuan Hj Ishak Itam (THII) . Ada pendapat yang jujur, ada komen sinis dan ada juga yang memperolok-olok antara satu sama lain, sehingga boleh menempelak adab dan budi bahasa anak-anak didik SC sebagai yang kurang baik. Jelas semuanya adalah dengan tidak berani menampilkan identi diri. Dari sudut undang-undang, kesahihan pernyataan itu tertolak walaupun fakta atau pendapat yang diketengahkan adalah benar, selebihnya mungkin sebagai input untuk mana-mana pihak untuk direnung-renungkan dan difikir-fikirkan. Sedihnya kesudahannya tidak juga ke mana dan jauh sekali petunjuk kpd situasi benar.
    Saya, melalui halaman ini ingin membuat pendedahan bersabit mewarisi Almarhum THII. Bermula dari kemelut kepimpinan Datuk Maidin sehingga pulangnya Almarhum THII, saya turut mengikuti perkembangannya. Pertama sekali dgn beberapa fakta dan prinsip, saya tidak dapat menerima Datuk Maidin.
    Berikutnya telah timbul beberapa desas desus akan calon-calon. Timbul isu mencari ketua/pemimpin kelompok “tidak terima Datuk Maidin” tetapi bukan sebagai pengganti guru. Juga tentang isu kaedah munajat dsbnya.
    Terakhir, adalah setelah kembalinya Almarhum THII.... datang khabar terpencil bahawa warisan kpd THII adalah MEJER BERSARA MOHD ANUAR BIN AHMAD, YDP Selangor dan bekas AJK Pusat era Almarhum THII.
    Berita ini akhirnya menjadi kenyataan setelah tampil beberapa individu memaklumkan atas alamat2 dan petunjuk2 yang mereka perolehi. Tidak perlu saya jelaskan rupa dan kaedah alamat/petunjuk yang mereka dapat kerana masing2 menerima dalam situasi yang berbeza. Yang penting dan utama adalah perkhabaran mereka adalah dengan jujur dan berpegang dengan Kalam Allah.
    Bagi sdr/i yang mahukan kepastian, sdr/i boleh berhubung dengan individu ini secara langsung. Mereka adalah:
    a. Ustaz Mustafa
    b. Syed Mohd Fakri
    c. Zaidi Mat Tu
    d. Mohd Yusof Tahir (Yusof Watson)
    e. Nizam Yusof
    f. Hizkal
    Dan sudah tentu ada beberapa org yang mendapat mimpi tanpa rela tetapi itu telah tidak diambilkira, dan terserahlah kpd individu untuk berpegang atau tidak.
    Sehingga perisytiharan dibuat, pihak yang terlibat meminta mana2 kumpulan atau individu yang mempunyai calon tampil ke hadapan utk disepakatkan akan keputusannya. Tiada ada calon lain yang dikemukakan DAN maka, terisytiharlah warisan kepimpinan kepada MAJOR BERSARA MOHD ANUAR BIN AHMAD di dalam sebuah majlis pada malam 30 Apr/01 Mei 2012.
    Yang Benar
    Adri Amrul Bin Ariffin

    ReplyDelete
    Replies
    1. mimpi itu mainan tidorlah,tak cuci kaki ke bro??hehee

      Delete
    2. woww!!..ini perkembangan hebat!!

      bila mau tampilkan secara rasmi?? paling kurang pon berita bergambar majlis pengisytiharan pon jadilah dlm blog/web..

      kalau di Negeri Sembilan..dipanggil istilah 'majlis istiadat Kerja'..majlis utk isytiharkan Dato' Undang..

      kalau dah lama jadi Dato' Undang..tapi tak bikin Majlis Istiadat Kerjan...masih tak cukup sah woooo

      Silat Papan Sekeping sedang mendahului yg lelain..depa dah bikin web sendiri..tengah kemaskini dgn penuh web design yg hebat..siap gambar nostalgia & biodata bergambar rentetan peristiwa..

      kumpulan Guru Mejar Anuar ni bila lagi??

      Delete
    3. hahahahahaha.... lembu buat lawak.. sangat lucu.. mari gelak ramai2..

      Delete
  47. aiii,nizam pn tidoq tak cuci kaki jugak ka??,haha.lawak2!!
    dah takdak alasan lainka nak lantik Mejar tu..
    eh,ustat mostappa!!dulu ang cakap dah tak nak jumpak ahli silat cekak dah??ni sekoq lagi pelawak moden..macam barua lah ang ni....

    hahaiiii!!!

    "JANGAN LEPAS TANGAN!

    ReplyDelete
  48. Adri oh Adri Awat jadi macam tu? Ish. Ish ish

    ReplyDelete
  49. Adri Amrul Bin AriffinJune 13, 2012 at 9:09 PM

    Assalam, seorang lagi yang boleh dihubungi mengenai kenyataan sya diatas adalah saudar Farid Wajdi (adik Tokpol). Sekian.

    Adri Amrul Bin Ariffin

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa sudah jadi sama Adri dan Abang Watson?

      Apa sudah jadi sama Major Anuar?

      Dunia nak terbalik.

      Delete
    2. pasai apa hang guna nama org lain....hang tak mimpi ka wahai lauye adri.....ka hg dapat 50 -50 ikut mejar...kesian gak mejar...kalau hang tak da....sapa nak usung dia...

      Delete
    3. salam.

      tak perlu adri nak usung dia sana sini, dia masih ada anak -anak, anak dia boleh bawak mana bapak dia nak pergi.

      Delete
  50. Adri Amrul Bin AriffinJune 13, 2012 at 10:35 PM

    Assalam, seorang lagi yang boleh dihubungi mengenai kenyataan saya diatas adalah saudara Razid Ramli. Sekian.

    Adri Amrul Bin Ariffin

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepada adry.. satu perkembangan menarik..
      saya kenal mejar.. dia tu orang kedah..
      apa persatuan yg mejar terajui.. ingat2 nak join..

      Delete
    2. saudara adry.. adakah ini cubaan atau betul2..
      apa nama persatuan yg diterajui mejar??
      secara peribadi mejar layak jadi guru.. saya menyokongnya...

      Delete
    3. apa bala hang pa semua ni......
      tak boleh tunggu ka.....tak sabaq, tok sah jadi perangai hindu sorang tu....

      Delete
    4. macam mana saya nak masuk persatuan ni?

      Delete
    5. saya berminat nak join persatuan di bawah gurunya mejar anuar.. mcm mana saya nak contact??

      -mohd rizal mansor,sg buloh, selangor (dulu ahli psscm)

      Delete
  51. alaa,anak ayahpin ni,,

    ada lagi x orang lain selain dari yg tersebut tue..??
    Abnan Mat dom ke,hehe
    paksu man ke
    ex driver Pak ak ke
    cucu pak chik kechik ke
    anak angkat mejar ke,hehe

    ReplyDelete
  52. Assalam saya ingin maklumkan pada saudara2 semua bahawa saya telah menerima mandat melalui mimpi dari Pak Ak sebagai sebenar2 Guru dalam Ilmu SC , saya melalui mimpi ini malam tadi,maka saya ingin membuat kenyataan umum bahawa saya adalah pewaris sebenar2nya Ilmu SC ini,maka dengan ini saya ingin mengasaskan Persatuan Baru yg kan diberi nama Persatuan Seni Silat Chakak Pusaka Warisan Malaysia (PSSCPWM) .. saya harap saudara2 semua dapat menerima kehadiran saya sebagai Guru SC juga ...


    - YM Guru Haji Soleh Bin Haji Isa
    *menerima ijazah dari YM Ustaz Hanafi tahun 1984.
    *Pengikut Setia Ym Guru Ishak Itam.
    *Menolak Guru Palsu Keling Maidin kari Ammak.

    sebarang kekeliruan sila hubungi pembantu saya A.Nabilis 0172128000

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat lah kenyataan rasmi mcm sdr adri dan mejar...juga suplan..utk memudahkan kerja.

      Delete
  53. 1.Alamat yang mana terpakai?
    2.Petunjuk yang mana tepat?

    Mejar ada dua rumah ada dua alamat. Kot2 dia balik Kedah pulak.

    Hishhh...

    ReplyDelete
  54. kesian.... kesian....

    ReplyDelete
  55. hahahahaaahahhaa.... bagus nya. ramai betul lembu-lembu yang menjadi guru.. baru meriah dunia persilatan.. hahahahahahahahaha...

    ReplyDelete
  56. ISA SULAIMAN MENULIS DARIHAL PENGISTIHARAN MEJAR UTK WAKTU INI.

    SALAM KEPADA PEMBACA SAPAHABAQ YG BUDIMAN KENYATAAN AWAL DARI PIHAK KAMI BAHAWASANYA PENGISTIHARAN YANG DI BUAT OLEH SDR ADRI INI TIADA BERKAITAN ATAU MEMBABITKAN WAJDI,WARISALAM,BLACKWIND,MAJMA,DARUL INSAN JUGA ahli2 KELAS KELANG,SA,PUCHONG yang di ketahui ,walaupun Mejar pernah menjadi YDP PSSCMCS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isa Sulaiman memberi pendapat peribadi darihal Mejar:

      ITU PILIHAN MEJAR diangkat oleh mereka dari "wilayah lain."..Apa2 pun tahniah laksanakanlah amanah yg didakwa yg sebenar itu tanpa dakwa dakwi pada mereka yang tidak bersama atau menerima mejar sebagai penganti Pak Ak.BENAR ATAU TIDAK KESAHIHANNYA BAGI KAMI YG TIDAK RETI INI DARIHAL MEJAR ADALAH "HUKUM HARUS"..hanya ALLAH dan Muhammad Rasul mengetahui yg sebenarnya...Bagi saya ini bukan penghalang untuk duduk sekali bersembang-sembang minum teh tarik memenuhi fitrah manusia .

      Delete
    2. jelaslah mejar dah jadi guru..

      Delete
    3. mejar jadi guru kepada sapa?...

      Delete
  57. Terima kasih yg btanya 12 jun 5.31pm dan terima kasih sjuga saudara Adli di atas kenyataan .
    Masih berpegang kpd apa yg disampai dan di pesan olih Al Marhom Tn Hj Ishak b Itam . " Yg Nak Mai Selepas Saya Nanti Bukan Dari Pengurusan " .
    1. Tuan Hj Maideen , dari Naib President Satu PSSCM
    2.Tuan Mj (B) Anuar , dari AJK Pusat PSSCM .
    Berdasarkan pesanan d atas maka tertolaklah kedua duanya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. setahu aku makna "pengurusan" dalam persatuan ialah presiden, naib presiden, s/usaha, bendahari dan ketua penerangan saja.
      AJK tak termasuk dalam pengurusan......

      sat kelawar.

      Delete
  58. saya mimpi adri jagi penganti.....boleh terima ker....

    penganti joe brown .......hehehehehe.....seronak sakan nak jadi guru......

    ReplyDelete
  59. dulu drebar lori sampah kena kutuk jugak

    ReplyDelete
  60. bawa lori sampah.....ada pasai tu dia bawa sampah...ada yg dia boleh kitar semula, ada yang sampah dah memang tak boleh buat apa....

    ReplyDelete
  61. saya ada jual buku kaedah pantas menjadi guru......beli buku saja..tak yah baca habis.....tunggu ja mimpi....pasti ada jawapan....mari mari.....beli satu dapat 2 mimpi...beli 2 dapat 4 mimpi beli 3 hari hari mimpi......

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaahha... aku nak beli buku hang tu. blh jadi guru gak..

      Delete
  62. Apalah nak jadi, nak pecah lagi ke? Kalau nak jadi Guru bukan macam tu, kalau tak boleh jadi Guru pun ada dipesan. Habis tu nak jadi Guru, tahukah tanggungjawab Guru? Kalau peribadi pun masih boleh dipertikaikan dan tugas masih belum dilakukan buat habis beras aje la. Mai jumpa lah sapa2 yang dapat pesan : Peribadi seorang Guru dan bagaimana tertolaknya sesorang untuk menjadi Guru?

    Apa pun, ini semua punca perpecahan yang semakin kronik.

    Selamat berjuang pada jalan yang benar sampai bila-bila.

    -ANAK ANGKAT PAK AK-
    (Juga anak murid Pak Ak dan siapa yang akan ganti Pak Ak)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau masing-masing mengaku dapat pesan dan tau sapa yang jadi pengganti kenapa sampai sekarang tak ada apa-apa pun....?

      kebanyakannya perasan apabila menerima pesan....

      - adik angkat usop watson

      Delete
    2. sebenarnya sapa2 pun boelh jadi guru silat selepas tamat belajar silat cekak.. sebab semua silibus silat cekak adalah buah2 guru..

      dan sapa2 yg tamat pun "ada lafaz aku terima silat ini".. jadi boleh lah jadi guru..

      -anak murid almarhum pak 'ak & adik angkat siapa yg akan ganti Pak 'Ak)

      Delete
    3. cakap temberang je semuannya.. -adik angkat watson nyambek-

      Delete
  63. yg dapat pesan, atau yg tau sapa jadi penganti biaq p lah kat dia....masa nya belum tiba....dia pun tak terburu-buru, macam pak aq...sampai akhir hayat dia...dia tak tunjuk sapa yg nak ganti....nak jadi penganti bukan boleh ngaku dan angkat tangan.....saya nak...saya nak....yg dok ada nak ngaku jadi guru ni pun...semua nya jenis perasan...kalau nak pun....sabaq lah dulu....bincang sama sama ambik kata putus...kalau baik dikalangan jemaah yg lain...maka baiklah semuanya....ni dak..dok tergedik nak jadi guru....pakat-pakat lah mana yg tinggai ni supaya jadi lebih baik...kekuatan tu ada kat hangpa semua...depa dah tinggaikan yg terbaik untuk kita semua....
    yg terketaq dok nak isytihar org tu jadi guru...org ni jadi guru...buat apa? duduk dalam perbendaharaan cekak punya lama....ngaji hakikat hebat...tapi dok selubung dalam kain pelikat....

    adik tiri ucup wilca

    ReplyDelete
  64. ada member shah alam iaitu amierul ikram ariff bin mohd buki mengatakan mejar akan menubuhkan Persatuan namanya Persatuan Seni Silat Cekak Asli Malaysia.. PSSCAM.apa2 pun boleh tanya kawan saya ini AMIERUL IKRAM ARIEF BIN MOHD BUKI... terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAKIT HATI BENAR HANG NGAN AKU NO...AKU PUN XTAHU MENAHU HAL NI DAN XCERITA KAT SAPA2 PUN....BERTAUBATLAH KAWAN....TU KIRA PANDAI2 HANGLAH NAK SEATTLE DGN TUHAN KAT SANA NANTI.....AKU SERAH KAT 'DIA' JA K.....

      Delete
    2. yang angkat mejar jd guru pun xdok kena mengena ngan shah alam...pelik benar ni........

      Delete
    3. hang ingat baik2.....dah jatuh hukum fitnah kat aku atas ko ni tau......aku serah kat 'DIA" je atas fitnah ni...hang ingat benda ni sampai izrael nak cabut nyawa hang nanti......sekian.....

      ps >>> dlm 70x izrael tgk hang tiap hari......

      Delete
    4. apa2 gaduh2.. sedangkan nabi ampunkan ummat.. inikan kita manusia biasa.. fikir2kanlah..

      Delete
    5. eleh mirul ko sakiti hati orang boleh? ko ada ingat yg ko pernah sakiti hati orang.. apsal?? ko ingat ko baik ker??? orang jolok sikit pun ko dah gelabah biawak.. adil ker?? mcm ni ker orang kata mirul keturunan panglima mat kilau, datuk bahaman dari PAHANG???

      Delete
    6. ikram, hang xyah layan depa ni.....ahad ni jum karak - raub - sg.koyan - cameron turun kita ikut spng pulai...dari ko dok layan bebudak ni sume,moh la kita mengasah lutut dan tayar,kasi kejar la kalau berani.....hihihi

      Delete
    7. yg kau ni pun boleh tahang bengongnya...ada masalah peribadi pi jumpa carilah mamat tu...ape ke bebalnya hotak kau ni pun boleh tahan....

      Delete
  65. salah tu....pandai pandai jer korang.....persatuan tu nama lain laaa....Sapa ni Amierul ikram...tukang lap pipi mejar ker....setahu saya sama persatuan tu adalah PERSATUAN SENI SILAT CEKAK ORANG ASLI SEMELAYSIA......kenalah dengan mejar tu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mejar haritu nak colek pak ak,rupanya ada cita2 nak jadi guru ye..

      takpayahlah nak rendahdiri nak amik simpati kami..
      walau kami student,tapi bukanlah kami ni bodoh sesangat.

      Delete
    2. Student uitm memang bodoh sangat pun, bukannya tau apa pun bodossssss

      Delete
    3. kalau mcm tu ramailah orang asli ikut mejar...

      Delete
    4. hangpa tak tau pasal kes colek...hg pa diam....walaupun aku kurang gemar mendengar perihal mejar....jgn cuba tuduh mejar p colek pak aq...sebab tu aku kata byk student ni...buat masaalah....p ikut maideen tu....masuk u takdan nak habis....sibuk cakap yg tak tau apa....dok ikut org kata....jadi burung kakak tuA.....HAA..ABG MEJAR .....TOKSAH DOK JADI BURUNG KAKAK TUA.....MANA PENDIRIAN SENDIRI......

      Delete
    5. aik melampau ni....pasal kes colek plak.....tak tau dok diam jgn menyampok....walaupun aku kurang setuju dengan pendirian mejar anuar....tapi jgn sentuh perihal colek pak aq....hang pa tak tau jalan cerita, hg pa diam.....tu pasai budak budak student ni banyak buat masaalah....do jadi burung kakak tua.....ikut apa org cerita....haa..pak mejar ....pun sama jgn dok ikut org saja...pun nak jadi burung kakak tua ka?.....

      Delete
    6. korang la yg melampau.. peristiwa ni jadi sejarah dan pengajaran.. gambar pun ada.. roslizan, mejar anuar, ada terlibat.. pengajarannya korang ni biadab..

      Delete
    7. kalau depa ni berjaya colek pak ak pun..
      penghujungnya mejar memang bercita2 nak ganti Dato lah konon!!mcm2 cara la dia buat...itulah inilah..memang tak malu..
      sedangkan dah dipesan sejelas2nya pak ak suh ikut dato.!!
      ni mejar memang gila kuasa agaknya kan..mabuk kuasa ikut nafsu semata2..

      Delete
  66. usup watson pun boleh jadi guru.....ni lagi satu....lama saja duduk, dua generasi, dua guru
    tak da dah dua dua guru...macam kucing hilang anak....cakap punyalah hebat,kalau diukur dengan klcc sama tinggi.....tak pernah rendah diri...macam tu ka guru dia ajaq......rupa rupanya usup ni macam perumpamaan.....CAKAP BERGIGI PALSU, TERTANGGAL GIGI TERTELAN PAKU

    ADIK TIRI UCUP WILCA

    ReplyDelete
  67. tudia....semua smbang nk tnjuk kepandaian masing2 dengaq guru ni pesan lagu ni lagu tu konon2 tu petunjuk la hahahaha..yg org lama mcm besa la comment penuh dgn kefahaman yg mendalam rasa dia la paham habis,yg bdk2 br nk up ni dok dengaq org lama dok kencing apa x tau truih la ambik point pas ni bleh sembang besaq kt budak2 baru hahahahaha...sembang dah sembang...takat nk sembang x guna....yg ada dalam ni semua panglima...ada guru masing2....gadoh la,beradu tenaga plak...takat duk comment kt ghumah sembang bagai nk rak x guna,simpan teloq bkn anak jantan la....nk tgk jgk hat mn paling power...

    ReplyDelete
  68. kalau kesah student uitm ni.. aku mesti teringat ada mamat pendek hitam.. kerek belagak nak mampus.. seolah2 dia tau semua ilmu silat cekak.. asmadi ahmad radzi nama si mamat pendek hitam nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah....aku setuju apa hang tulis.....bukan setakat berlagak....bergagak - gagak lagak dia...kekadang bila dengaq dia berfalasafah meluat gak....tapi baguih gak ada org cam tu.....meriah sikit...hehehe...

      Delete
    2. si madi ni bila lepas mana2 demo mesti dia tak tukar uniform.. jalan sana jalan sini sambil berlagak dgn bengkung merah.. jurulatih la katakan...

      Delete
  69. semua sama ja...yg dok sembang dalam ni.....semuanya tengelam punca...sabaq sat lahhh.....tak palah depa nak bukak persatuan lain...baguih tu...silat cekak silat pertama di francaiskan...mudah mudah bertambahlah rezeki

    ReplyDelete
  70. Toksah nak gaduh2 la... Sanad masih berpenghujung pada Pak Ak. Dia pernah cakap, Rasulullah masih ada, Ustaz Hanafi masih ada. Jadi, Pak Ak pun masih ada. Apa beza, time Pak Ak sakit, dah banyak komplot nak jadi guru dah berjalan. Bukan dia tak tau, dia siap boleh cerita lagi. Lepas dia balik pun, ada. Lepas ni ada lagi kut. Jangan dek sebab rindu pada guru, siapa2 pun yang mengaku guru, kita ikut buta2 aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg dah tak de tetap takdek bang oii!!
      bohonglah mana ada orang dah mati boleh bercakap!!
      akal takde ke??
      korang betapa dgn mejar sampai rosak akhlak semuanye..
      ape nak jadi korang ni hah???

      Delete
    2. berdiri lurus....

      apa buktinya mejar bertapa dan mengajak ikut tapa, yang pasti akhlak awak yang rosak. main tuduh melulu.

      Delete
    3. itu dia anakanda guru utama anuar ahmad telah bersuara.. siapa yg nak bela ayahanda kalau bukan anakandanya sendiri.. syabas Tuan Muda ahmad najeed ibni mejar bersara anuar kerana berani bersuara ..

      Delete
  71. Mejar ni jadi guru?

    Guru kepada siapa?
    Guru kumpulan mana?
    Guru membawa apa?
    Guru nak ke mana?

    Al fining lalat la.... semua guru yang ada tu mewakili persatuan silat cekak tapi yang ini tak ada pulak.... jadi guru apa ni tapi katanya mengantikan pak ak? Al heran bin ajaib... katanya gang2 yang rapat dgn dia pun tak terima.... Al pelik bin haru... dia katanya bukan bawa silat... jadi bawa Hikam ke? Ni dah nak lawan si Suplan kalau ini macam...... ke guru tak ada wilayah bila tak ada persatuan.... atau nak kata guru kepada semua orang2 yang tak ada persatuan.... Ini silap2 boleh terjerut leher sendiri ni..... Yang dok canang dia tu guru tu al faham ke atau al kelabu asab... maklumlah bab alamat ni kadang2 surat warning di katakan surat jemputan.....

    ReplyDelete
  72. sALAM...XBAIK NAK FITNAH2 ORG.....SAYA AMEERUL IKRAM ARIFF BIN MOHD BAKI XTAHU MENAHU PUN PASAL MEJAR NI JD GURU MALAH XPERNAH BERCERITA PUN PADA SIAPA2 HAL INI.....XBAIK FITNAH2 ORG BRO,HANG SEATTLE LAH SENDIRI NGAN UHAN KAT SANA NANTI....MULUT DAN HATI TU KASI JAGA....JGN BAGI MALU 'DIA'......MULUT DOK KATA IKUT SILAT CEKAK,SILA AUHID NI TAPI MCM NI KA HANG???BWK2 BERTAUBATLAH.....

    ReplyDelete
  73. sALAM...XBAIK NAK FITNAH2 ORG.....SAYA AMEERUL IKRAM ARIFF BIN MOHD BAKI XTAHU MENAHU PUN PASAL MEJAR NI JD GURU MALAH XPERNAH BERCERITA PUN PADA SIAPA2 HAL INI.....XBAIK FITNAH2 ORG BRO,HANG SEATTLE LAH SENDIRI NGAN TUHAN KAT SANA NANTI....MULUT DAN HATI TU KASI JAGA....JGN BAGI MALU 'DIA'......MULUT DOK KATA IKUT SILAT CEKAK,SILA TAUHID NI TAPI MCM NI KA HANG???BWK2 BERTAUBATLAH.....

    ReplyDelete
  74. KOMEN DI ATAS ADALAH KOMEN SAYA YG KALI KEEMPAT DLM NI...YG LAIN2 TU PAHAM2JELA....AMEERUL IKRAM ARIFF

    PS >> XSANGKA ADE GAK ORG YG IRI HATI KAT MANUSIA BIASA MCM AKU NI...PELIK2.....SGT PELIK....HAHA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMEERUL IKRAM ARIFF BIN MOHD BAKI apa gaduh2.. sedangkan nabi ampunkan ummat.. inikan kita manusia biasa.. fikir2kanlah..

      jangan berdendam.. sebelum tu kena check diri ko.. mgkn ko pernah sakiti hati orang lain.. bila kena jolok hang dah gelabah.. ko fikir2lah AMEERUL IKRAM ARIFF BIN MOHD BAKI... ingat la.. ko tu bukan perfect..

      ko kan keturunan panglima mat kilau, datuk bahaman .. bilo kena jolok ko melatah.. come on laaa.. kalau ko betul2 keturunan panglima ko tak melatah dan hatio selalu baik.. jgn buat malu keturunan panglima mat kilau, datuk bahaman

      Delete
    2. ELEH MENGAKU DIA KETURUNAN PANGLIMA.. ADA BUKTI? BUTOH LAAAA,,,

      Delete
  75. http://tokgarang.blogspot.com

    dari dok pening,baik kita join silat chekak papan sekeping...jum sertai ramai - ramai...ade new intake 30 jun

    ReplyDelete
  76. aik ikram hang dah mula perasan ker....sebab ada org iri hati....

    ReplyDelete
  77. alahai...yang geng2 tua pun dok begaduh yg geng2 muda pun sama...punah punah...sy kenai sgt budak ikram ni.....dia pernah cerita...ada yg ajak die terima maideen,ada ajak dia ikut geng tu geng ni....tapi dia kata dia xnak ikut mana - mana,tp cara die menolak tu agaknya 'keras'kut....tp skang ni die ikut jalan kuala klawang ja men cbr dia tu....sama dgn saya...hahaha...agaknya ada ahli2 muda yg dah dok pikiq masa depan nanti nak tolak sapa nak tolak sapa jd guru kut.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. alias saidina anasJune 19, 2012 at 4:58 PM

      sekurang-kurangnya dia ada "telur" untuk letak dan mengaku nama sendiri...

      Delete
  78. keaian ameeruk ikram arief bin ahmad buki.. dah jadi sasaran dah.. itulah dol, lain kali jgn eksyen sangat.. mana ada "telur" budak ameerul ikram tu.. belakang cakap mcm2 kat datuk maideen dan mana2 orang yg dia tak suka.. bagus ke mamat nie??? nampak mcm gangster?? gangster taik kucing ke?? bukan ke mamat ni bersekongkol ngan geng adnan mad dom & mejar anuar?? sekarang dia ikut sapa?? ko nak ikut saper ameeruk ikram arief bin ahmad buki???

    -ahli shah alam

    ReplyDelete
    Replies
    1. dahsyatnya sampai tau die xde telur.....pernah kolom ni.....haaaa

      Delete
    2. setahu aku ameeruk ikram arief bin ahmad buki )aka AIABAB ni orang adnan mad dom.. mesti x ikurt mejar punya.. AIABAB apsal adnan mad dom x jd guru?? kenapa mejar jadi guru?? mejar mana ada lading.. adnan mad dom ada lading.. AIABAB aku nak ko jawab sebab ko orang kuat adnan mohd dom kan?

      zol ibrahim

      Delete
  79. owwwwwww, mamat nie cam ni gak leeeeeeeee.

    ari nie cakap lain esok cakap lain lusa cakap lain......
    kate jangan panggil guru sal guru ade kat bm, tup tup top canang gak akulah pengganti .......

    so, mamat nie ikut jugak leeeeeeeee

    betapa hebat nye Ustadz Hanafi yang berjaya menghasilkan anak anak murid yang taat dan tidak taat.

    kerana taat nye ngan guru maka banyak dah guru ....... satu malaysia .........

    ReplyDelete
  80. apa barang bro...gaduh gaduh....saja nak meriahkan kat sini lah tu.....

    kita ikut jer mejar tu...apa susah...diakan dah jadi guru...yg lain tak mau biar leeee.....

    hidup mejar...hidup mejar...hidup mejar anuarrrrrr....macam ni..lah..kita kekurangan guru-guru untuk mengaji...la ni mejar dah ada...kita kasi lah dia jadi guru mengaji...guru gak tu...pengeras pun kita kasi...kesian gak kat mejar terpaksa mengikut telunjuk org....

    ReplyDelete
  81. kepada sdr anuar ahmad yg sedang berehat dirumah tu....atau kepada sesiapa yg melayari blog ini yg kenal sdr m.anuar ahmad sampaikan lah kepada beliau...sekira nya beliau telah benar mengambil alih yg ada pada pak aq...silalah kemukakan kenyataan dan bersemuka kepada semua yg menanti....buat pengumuman terbuka...bukan main sorok sorok....biasanya orng yg takut dengan bayang2 sendiri yg dok main acah acah...yer atau tidak....kami semua dalam blog ni kenal mejar anuar....minta sangat keluar dari tirai tirai yg menutup sdr....mana ada sang guru duduk dalam tempurung....kalau benar mejar org yg BENAR tkkan bersikap seperti org bersalah.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai yang mimpikan aku sebagai guru... tapi guru yamg sebenar atau guru yang tak sebenar.... sebab dalam mimpi tu tak ada pulak dikatakan apa-apa. Ke sebenarnya apa yang mereka lihat dalam mimpi tu hanyalah pementasan drama yang bakal di persembahkan dan aku sebagai pelakon utama.... la aku jadi sungguh keliru apa yang mereka mimpi ni betul2 atau hanya cubaan, sebagai ujian aku dan mereka2 yang bermimpi tu nak perasan atau pun tidak.... entahlah.... help..help..help

      Delete