Friday, May 4, 2012

sapahabaq : Dia Guru Saya

Heran sungguh Heran.... katanya guru yang ada ni sambung sanad dari Pak Ak! Tapi nampak sangat macam depa ni tak pernah berguru dengan Pak Ak pun? Macam mana boleh kata sambung sanad?

Yang sering didengari guru depa ni cakap lebih kaitkan dengan Ustaz Hanafi dari Pak Ak... Oh ya! Lupa! guru depa ni sama je dengan Pak Ak, sama-sama berguru pada Ustaz Hanafi dulu.

ingin tahu : Pak Ak, pasai apa Pak Ak asyik rujuk nama Ustaz Hanafi dalam cakap-cakap Pak Ak?

Pak Ak : Memang la macam tu, dia guru saya, saya akan habaq apa yang guru saya ajaq...

ingin tahu : Dak la, ada yang tak hormat Pak Ak bila macam tu... depa pun asyik-asyik rujuk nama ustaz sama. Nampak macam depa rasa Pak Ak dan depa tu sama ja...

Pak Ak : Ustaz Hanafi tu guru saya, saya kena lebih cerita guru saya.... depa tu ada juga yang berguru dengan Ustaz Hanafi.... tapi bila saya dah jadi guru ni, tak tau la kat depa sama ada depa terima saya sebagai guru...

ingin tahu : Macam tu kot, Pak Ak cerita pasal Ustaz Hanafi, Ustaz Hanafi cerita pasal Pak Hj Zain...

Pak Ak : Haa... macam tu la, tak kan saya nak cerita lebih pasal Pak Haji Zain, pasal Ustaz Hanafi tu guru saya. Kena cerita la pasal guru saya. Kalau anak murid saya, depa kena cerita la pasal guru depa...


Emmm macam tu rupanya kot! Yang kata penyambung.... Guru tu hanya lebih menceritakan mengenai gurunya sebagai menyambung kalam...

Hari ni sudah ada ramai guru-guru yang kononnya penyambung selepas Pak Ak tapi nampak macam terputus.... sebab lebih merujuk kepada Ustaz Hanafi dan mungkin satu hari nanti mereka ini tak reti lagi nak bercakap pasal Pak Ak, sebabnya mungkin, mereka tidak pernah berguru dengan Pak Ak pun!!!

Walaupun mereka kata "DIA GURU SAYA"

sapahabaq : Dia Guru Saya

39 comments:

  1. salam semuanya...

    bertempiaran dah semua...kembali lah ke asal puncanya...janganlah malu segan....sampai bila nak bertempiaran mcm ni?

    anda semua tahu punca asalnya..kembalilah...buangkan ego..segan..angkuh tu..jujurlah pada diri..

    ReplyDelete
  2. Pak ak tu pemangku je

    ReplyDelete
  3. Ustaz Hanafi tu pemimpin agong silat cekak

    ReplyDelete
  4. berape orang guru Ustaz Hanafi
    berape orang guru Pak ak

    ReplyDelete
  5. apa sebenarnya tujuan blog ni? takdak tujuan..

    ReplyDelete
  6. elok tutup je blog ni..... asyik dok kelirukan orang je....

    ReplyDelete
  7. sekarang, masing2 grup sudah ada guru sendiri. Tak usah lah dipertikaikan lagi. Kan bagus semua bawa silat cekak yang sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. silat kalimah/cekak/chekak sama tapi tak serupa..

      semuanya dari Pakya jugak.

      Delete
    2. Hahaha itu lain beb mintak maaf byk2

      Delete
  8. "Belajar biar daripada Guru" satu kata-kata azimat yang masih terngiang-ngiang di kepala...

    Kita ni belajar daripada guru ke daripada Jurulatih/Penyelia?
    Bila dengar kalam guru, berbeza pulak dengan jurulatih... Betul ke jurulatih ni ambil daripada guru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sapa yg mengajar kita tu guru lah namanya. cuma bezanya dlm silat cekak ada satu nama je guru iaitu guru utama. yang lain di panggil jurulatih atau penyelia. selagi jurulatih/penyelia tu mengajar silat cekak dan bukan mengajar menari, maka dari guru lah dia memperolehi tu

      Delete
  9. dah merapu dah puak2 ni..... makin meroyan
    nk cari guru pulak....
    buatlah iklan kt billboard dn pilihlah beberapa guru korang nak..

    ReplyDelete
  10. AnonymousMay 5, 2012 10:09 PM

    Kamu ni Iblis dari mana?

    Nurul Tak Izzah

    ReplyDelete
  11. ada sape2 tahu kenapa blog cekak pendusta telah di 'remove'. macamane yang dapat maklumat tentang silat chekak silat papan sekeping? terima kasih.

    ReplyDelete
  12. MrBlack86

    Betul Lahh Apa Yg Ym Ustaz Hanafi Cakap Dan Betul Jugak Apa Ym Pak Ak Cakap Dan Nanti Pewaris Chekak Jugak Akan Cakap Benda Yg Sama..............

    ReplyDelete
  13. Kau ni menyebelah jelah MrBlack86...duk diam2 leh...

    ReplyDelete
  14. dok menanti sapa gerangan Pewaris Sebenar Guru dari Sapa Habaq ni?

    hangpa dok cakap selama ni tapi dok takuk tu je..cuba buktikan something yang selama ni hangpa semua dok habaq.

    Bagi aku,Geng86 lebih baik sebab depa cakap depa buktikan dengan tertubuhnya silat chekak silat papan sekeping kalau tak silap akulah..buat haluan yang depa faham dan dah tak kacau sapa2 lagi..blog depa pun dah tak boleh bukak la ni tak tau apa halnya..

    walaupun aku sayang kat PSSCM tapi untuk hal Guru ni aku terpaksa tolak juga sebab Abg Maiden tak sepatutnya jadi guru..

    ReplyDelete
  15. Lantaklah depa nak berguru dgn sapa. Kita kenal Guru kita, kita taat Guru kita. Kita tau sapa dia. Apahal nak kena ada Guru lain. Ni ramai yang main ambil pesan dari orang lain, mana boleh macam tu. Guru kita Almarhum Pak Ak, kita mesti ambil pesan dia kat kita. Kalau depa nak ambil pesan dari Almarhum Ustaz Hanafi lalu ikut orang lain, itu dah kira tak betul sanadnya dan rawi.

    Antara pesan Almarhum Pak Ak kata aku 1. Kalau kita susah orang lain lagi susah 2. Masuk syuga kerana iman, masuk iman kerana ikhlas, masuk ikhlas kerana kurnia 3. Pesan Almarhum Ustaz Hanafi kat dia yang dia pesan : Sebesar-besar bala kalau kita tak sabar menangung sesuatu musibah.

    JADI kena macam tu la.

    -ANAK MURID PAK AK-
    (Kenalah ikut pesan Pak Ak)

    ReplyDelete
  16. Pak ak pesan.

    'HANGPA IKUT MAIDEEN!!!'

    -ANAK MURID PAK AK-
    (Kenalah ikut pesan Pak Ak)

    ReplyDelete
  17. AnonymousMay 11, 2012 6:00 PM,

    hang ni amik pesanan sapa pulak??
    apa yg hang tak puaih hati lagi dgn PSSCM kami cek oii!!??


    ~Medan,Sumatera Utara

    ReplyDelete
  18. Pak ak pesan.

    " sapa kata AKU PENGGANTI .... IBLISH ......


    -ANAK MURID PAK AK-
    (Kenalah ikut pesan Pak Ak)

    ReplyDelete
  19. Ada sape2 boleh tolong bagitau macamane nak dapat maklumat tentang silat chekak silat papan sekeping. Terima kasih.

    -Anak murid Pak Ak- yang tolak datok maideen

    ReplyDelete
  20. Apahal ni semua tiru aku apasal, ko org tu la main copy paste aje..

    -ANAK MURID PAK AK-
    (Kena ikut Pak Ak)

    ReplyDelete
  21. Sapa tiru sapa ni!!

    Sudah terang lagi bersuluh.
    Ingat pesanan Pak Ak,

    'HANGPA IKUT MAIDEEN!!!'

    -ANAK MURID PAK AK-
    (Kena ikut Pak Ak)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku masih ingat akan pesan guru guru ..Al Marhum Ustaz Hanafi katanya .." Maideen tak bolih jadi guru tapi dia kenai guru". AlMarhum Pak Ak katanya "Maideen tak bolih jadi guru sebab dia tak gheti baca" , dan lagi kata kata Pak Ak "Yang mai selepas saya nanti bukan dari kalangan pengurusan . Semua kata kata ni disebut olih kedua guru ni di dlm majlis juga . saksi ada di kalangan orang orang lama zaman ustaz dan Pak Ak , lagu mana pulak tu .....!!!!!

      Anak Murid Pak Ak Juga

      Delete
    2. PSSCM ada guru , PSSCUHM ada guru , PSSCWHM ada guru , dan yang terbaru khabarnnya PSCSPSM juga ada guru , jadi la ni ikutlah guru masing masing , bawalah keyakinan masing masing , setidak tidaknya pun kita berjuang jugalah dalam memertabatkan seni budaya Melayu tinggallan nenek moyang kita ,dan yang masih tercari cari guru kan semuanya dah tamat belajar silat Cekak kalau tak setuju carilah yang lain atau pun dok diam diam buat hal sendiri , jangan jadi pengadu domba dan pemecah belah , jangan jadi I...S !!!.

      Hmmmmm

      Delete
    3. Assalam saya ingin maklumkan pada saudara2 semua bahawa saya telah menerima mandat melalui mimpi dari Pak Ak sebagai sebenar2 Guru dalam Ilmu SC , saya melalui mimpi ini malam tadi,maka saya ingin membuat kenyataan umum bahawa saya adalah pewaris sebenar2nya Ilmu SC ini,maka dengan ini saya ingin mengasaskan Persatuan Baru yg kan diberi nama Persatuan Seni Silat Chakak Pusaka Warisan Malaysia (PSSCPWM) .. saya harap saudara2 semua dapat menerima kehadiran saya sebagai Guru SC juga ...


      - YM Guru Haji Soleh Bin Haji Isa
      *menerima ijazah dari YM Ustaz Hanafi tahun 1984.
      *Pengikut Setia Ym Guru Ishak Itam.
      *Menolak Guru Palsu Keling Maidin kari Ammak.

      sebarang kekeliruan sila hubungi pembantu saya A.Nabilis 0172128000

      Delete
    4. Jadikan kenyataan !. Usahakan ..bertambah meriah bidang persilatan di Tanah Melayu ni !!.Perlu diingat jauh di lubuk hati tidak pernah menipu...Hanya jiwa yang merasa hati yang mengerti...dan Jauhari yang mengenal maknikam...selamat menubohkan PSSCPWM Tuan Hj Soleh bin Hj Isa ,hmmmmmm

      Delete
    5. Bukan en.soleh ni yg gnti sekejap masa en md radhi kna gantung ari tu ker?

      Delete
  22. mana nak cari maklumat silat chekak silat papan sekeping.. coz blog cekak pendusta dah removed..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 thn lebih dah dinyatakan dlm blog cekak pendusta !!!! Alahaiiii

      Delete
  23. copy & paste dari blok cekak pendusta.

    Untuk sebarang urusan Daftar Keahlian & Pertanyaan berkenaan PERSATUAN SILAT CHEKAK SILAT PAPAN SEKEPING MALAYSIA (PSCSPSM),sila hubungi :

    1)KETUA PENERANGAN PSCSPSM:
    -------------------------
    i)En.IsmailHassan 013-6661007


    2)PUSAT LATIHAN KG.BARU:
    ------------------------
    i)En.Mohd Taib Rohani 013-3942721 (PENYELIA)

    ii)En.Rashidi 019-2639009 (PENYELIA)

    iii)En.Ismail Yunus 018-6645566 (PENYELIA)


    3)PUSAT LATIHAN BANDAR TASIK PUTERI, SELANGOR :
    -----------------------------------------------
    i)En.Mohd Zainal Othman 013-2706521 (PENYELIA)

    ii)En.Mohd Nasir 012-3640788 (PENOLONGPENYELIA)


    4)PUSAT LATIHAN JERANTUT, PAHANG :
    ----------------------------------
    i)En.Abdul Jabbar Hashim 019-9987024 (PENYELIA)

    ii)En.Abdul Razak Jamaluddin 013-9037899 (PENOLONG PENYELIA)


    5)KELAS LATIHAN PUCHONG :
    --------------------------
    i)En.Nazarudin Mohd Amin 017-7118116 (PENYELIA)

    ii)En.Shahidan 019-3364465 (PENOLONG PENYELIA)


    6)KELAS LATIHAN AMPANG :
    -------------------------
    i)En.Mohd Shafiq 017-2501727 (PENYELIA)

    ii)En.Ezhar Maizan 013-3058821 (PENOLONG PENYELIA)


    Sekian untuk makluman semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pe nih ? penderhaka jugak ke ? bangang punya org la geng 86 nih, cekak mmg bangang meroyan tak habis2..bodoh punya cekak..

      aku Jurulatih Silat Kalam Gelanggang batu 5 jalan ipoh sape berani mau try ? mari aku sedia menanti..

      Delete
    2. jurulatih kee??

      tak kenal lah,nama siapa?

      ~rockneverdie

      Delete
    3. Kanun Acara JenayahMay 30, 2012 at 12:40 PM

      Anonymous 29 may 7.53 pm.
      Hang yg meroyan,menyalak tak tentu pasai.jangan buat malu Kalam Khasnya Bt 5 Jln Ipoh tu !!!Kalau pegi tempat hang tu kira ceroboh , kalau buat tempat lain kira gadoh gempar,apa yang hang hamburkan tu mencerminkan diri hanglah sebenarnya ...belum cukup masak , biasalah dek abg dulu pun macam tu jugak , tengah hangatlah katakan !!!dah jurulatih pulak tu memang pantang dicuit, tapi bila dah lama sikit nanti , yelah umur dah meningkat , fikiran pun dah lebih matang
      nanti sendiri tahulah...ok

      KAJ

      Delete
  24. http://www.silatpapansekeping.org/
    aku dah jumpa website geng86

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana pi semua ni , senyap sunyi , boringlah...

      Delete
  25. kami pergi bertapa.

    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa bawa balik umpan tapa buat ngail baung d royal belum awal bulan 7 ni nak join ke ?..

      Delete