Sunday, October 21, 2012

sapahabaq: Siapa Sebenarnya….



Siapa sebenarnya yang boleh kata YA, dan boleh kata TIDAK!!!!

Pada asalnya silat ini ada mempunyai lafas sebelum masuk latihan iaitu “silat aku silat kalimah, aku bersilat dalam kalimah”… dek kerana pertikaian antara silat cekak dan silat kalimah, lafas ini telah digugurkan pada amalan silat cekak. Padahal nama silat ini dihebahkan sebagai silat Sri Kedah dahulunya oleh Yahya Said, kemudian silat ini dinamakan pula sebagai silat cekak apabila diterajui oleh Ustaz Hanafi dan kemudian barulah Yahya Said (guru kepada Ustaz Hanafi) terus mengajar silat ini atas nama silat kalimah. Namun begitu masih terdapat beberapa guru lain mengajar silat yang asal usul dari Panglima Ismail ini, atas nama Silat Sri Kedah di Anak Bukit dan ada juga atas nama silat Papan Sekeping di Teluk Air Tawar. Ada juga berpendapat mengikut para pengkaji sejarah, bahawa silat ini dahulunya digelar ‘Gerak Sabil’ pada zaman Panglima Ismail dahulunya, Yahya Said lah yang menamakan sebagai silat Sri Kedah apabila hendak dikembangkan melalui Perkumpulan Seni Sari Budaya Sri Kedah.

Jadi siapa sebenarnya yang boleh kata Ya, dan boleh kata tidak? Ikut lah mana yang patut dan mana yang betul pada mana-mana pun. Pasti semua akan kata betul pada pendirian masing-masing. Yang pasti, semua silat-silat ini tetap melafaskan “silat aku silat kalimah, aku bersilat dalam kalimah” kecuali silat cekak. Namun lafas ini masih di bawa oleh guru silat cekak yang terdahulu ia itu Ustaz Hanafi dan Ishak Itam.

Kenapa begitu? Kerana tersembunyi rahsia dalam pendirian silat ini dizahirkan. Ya, dalam pendirian silat ini dizahirkan, dan menjadi hakikat silatnya. Ini ternyata didalam ayat lafas penuh sebelum melafaskan “silat aku silat kalimah, aku bersilat dalam kalimah” (tidak disertakan ayat penuhnya di sini) dan juga doa khusus yang akan dibaca oleh para guru (tidak disertakan doa nya di sini)  pada setiap kali berjabat atau bersalaman semasa mengijazahkan anak murid. Bahawasanya doa khusus pakaian guru ini diperturunkan dari seorang guru kepada mereka-mereka yang layak menjadi guru sahaja. Barulah mereka boleh bergelar guru yang hak mengajar silat ini. Ibarat kata, kalau tak ada doa ini dibaca oleh seorang guru semasa ijazah, ibarat ijazahnya kosong kerana tak tahu apa hakikat silat ini. Maka guru itu hanya nak mengajar silat semata-mata tanpa membawa tauhid sebagai perdu silat ini. Dek itu jadilah bab silat lain dan bab tauhid lain, tak dok sekali tapi sekadar kait mengait sahaja supaya orang boleh percaya pabila mendengarnya.


Doa ini amat jelas mengambarkan apa itu pendirian dan hakikat silat ini sebenarnya. Tujuan apa silat ini diajarkan. Tapi hanya guru sahaja lah tahu kerana dia sahaja yang ada doa ini, namun begitu kalau dia faham bahasa arab la, sebab doa ini dalam bahasa arab. Mungkin atas doa ini lah Ustaz Hanafi memilih silat ini untuk diperkembangkan secara bersungguh-sungguh melalui persatuan seni silat.

Maksud dalam doa ini juga sering dikaitkan dalam penyampaian oleh Ishak Itam seperti juga ‘Pelapik Tuan’ sebagai sandaran ucapan-ucapan beliau. Bab ‘Doa khusus guru’ bab Hakikat Silat dan ‘Pelapik Tuan’ bab Hakikat Perjuangan.

Bila sampai di sini, Siapa sebenarnya yang boleh kata YA, dan boleh kata TIDAK!!!! Jawabnya sekali lagi, Ikut suka kau la labu…….. Sapa nak jadi guru…. Jadilah kalau dah rasa layak jadi guru…. Tapi jangan ingat semudah itu boleh jadi setaraf Ustaz Hanafi atau Ishak Itam dalam perguruan silat cekak.

Dan, kalau tak tahu atau tak pernah dengar, jangan kata tak ada…. Pasai nak sangat jadi guru…. Pasai nak sangat rasa special… pasai nak sangat rasa tau semua!!!!

Jadi, Siapa sebenarnya yang boleh kata YA, dan boleh kata TIDAK!!!!

Entahlah!!!!!

sapahabaq: Siapa Sebenarnya….

151 comments:

  1. Salam......... Tu dia hah apa nak kata lagi, kepada sapa-sapa yang 'BERASA' nak jadi mcm tu mcm ni, dinasihati agar 'dok dalam kalimah' istighfar banyak2, sedarlah balik, pakat kumpoi ramai2 cara elok2, berlapang dada sesama kita yg 'tinggai ni', bermuzakarah secara teluih, apa yg rasa kita ada mai kita pakat kumpoi sama2 demi meneruskan yg kata jalan perjuangan yg dibawa oleh guru2 kita sebelum ni. Kalau dok rasa "yg aku dapat daripada guru ni 'spesial' dan rahsia tu yg dok jadi huru-hara sampai ke hari ni tu, dok rasa "aku ada rahsia guru jadi aku tunggulah sampai timboi alamat/masa/tika/saat barulah nak bersatu dgn ahli2 yg lain yg bagi aku tak tau mcm aku tau so hampa tunggulah lama2 pada hal hakikat sebenarnya diri yg bernama 'aku' itu pun tak berapa nak tau master plan/bluechip/kaedah/jalan yg diamanahkan oleh guru utama Almarhum Tn Hj Ishak Bin Itam.Jadi jgn biarkan JAHIL KITA ITU BERPINDAH-PINDAH antara sesama kita dek kerana dok kata "kita betoi depa dah tak betoi".Apa kata survey?

    ReplyDelete
  2. hah,ngaku pun silat cekak dari silat kalimah,hahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadikk...bila kalimah nak buat sidang media ni??

      Delete
    2. cekak ko tak buat sidang media ker??

      Delete
  3. silat Papan Sekeping di Teluk Air Tawar???
    kat mana tu teluk air tawar???
    tp ustaz hanafi mengatakan silat cekak silat papan sekeping.. yg menggambarkan keaslian sebenar silat cekak..

    ReplyDelete
  4. PENULIS SAPAHABAQ YANG BONGOK DAN BENGONG... HAHAHAHAHAHAHA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam org kecewa je

      Delete
    2. bhai, biaq le ... beri lah peluang org kecewe tu ! die lupe tue yg die sebenaq nye yg bengong dan bongok !

      jom, tanye lah ustadz tv 9 .... zassss

      Delete
    3. aku kecewa kah, hang yang kecewa.. da betul penulis ni bongok sangat.. tujuan wat web ni hanya untuk kutuk dan fitnah org. so, bongok + bengung lah kan.. hahahahahahahahaha...

      Delete
  5. yg boleh kata ya atau tidak ..tuan nya lah..
    siapa? org nya lah
    orgnya tu siapa ? yg di beri hak lah
    hak siapa ?hak tuannya lah
    hak tuannya tu apa? tuan yg hak lah
    hak apa? hak tuan nya lah.

    adusss pening lalat.... pah o pah ..

    ReplyDelete
  6. bila mejar anuar nak menjalankan tugasnya sbg guru..??? ramai dok tggu nie...!!!!

    ReplyDelete
  7. bukankah mejar telah ada anak2 muridnya... biarlah jgn di cuit2 sdr2 yg telah pilih jalan masing2...

    ReplyDelete
  8. aku nak ikut mejar anuar.. tp apa nama persatuan mejar punya..???

    ReplyDelete
    Replies
    1. perlu ke name persatuan, nak ikut, ikut je lahhhhh

      Delete
    2. APA?? HANG INGAT NEGARA NI TAKDAK UNDENG2 KA???
      KLU TAKDE PERSATUAN MAKNANYA MEJR ANUAR BERGERAK SECaRA HARAMLH... MAKNANYA MEJAR ANUAR NI GURU HARAM...
      KALU SMPAI HUJNG TAUN NI MEJAR ANWR TAKDE PERSATUAN MAKNANYA MEJAR ANUAR GURU HARAM JADAH...

      Delete
    3. he he taktik yahudi ..mengata diri sendiri

      Delete
    4. silat chekak papan sekeping. yang ini kot .

      Delete
  9. Asmadi Radzi adalah penuntut UITM, group yang bermasaalah..
    sape kenal mamat nie?? dengar citer hebat bukan kepalang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sape hebat ? kepalang ? pergh !
      kita lah yg hebat ! sebab mampu dan hebat dalam mengklasifikasikan orang ! bahkan kita lah yg bermasalah !

      yang jelas, kita yg menyokong maideen lah yg bermasalah !

      Delete
  10. apa masalahnya nak ikut mejar...pi je rumahnya ... kalau nak ikut persatuan ikutlah maiden atau suplan..depa tu semuanya guru hak mereka.

    ReplyDelete
  11. amacam nama asmadi leh timbul ni.. ? merebut hak yg tak tahu apa itu hak...

    ReplyDelete
  12. aq prnah dngar cite psl asmadi masa blajr kt UPM dlu.. ada sekerat 2 dier pnya buddy kat UPM.. penyelia aq psn hati2 dgn dier ne..dgr cite dier lwn dato' sbb x puashati kne pect sbg jurulatih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. asmadi tu memang mcm tu..pemtingkan diri je...

      Delete
    2. dah kena batang hidong sendiri terus sepikan diri bagaikan orang rugi

      Delete
    3. tikus2 madi buat2 tak tahu pulak,hehe
      kesian Mejar tu tau,hehe

      Delete
    4. asmadi muke tikuih. hati pun hati tikuihkuikuikuikui,
      badannya x tau la mcm mana sbb aku x kenai asmadi ni.. tikuih2 madi tu geng kapak?

      Delete
    5. asmadi pasti ingat, kerana AGM uitm 2003 bermula kemuncak kekuasaannya.. AGM uitm 2003 adalah konspirasi madi & the gangs dgn meletak hanzlah sbg boneka asmadi.. sekarang hanzlah pun tak ikut madi, dia ikut maideen..

      Delete
  13. aku rasa penulis blog SAPAHABAQ ni pun teringin nak jadi guru....semua orang buat dia kata tak betul....bila lagi nak angkat penulis blog ni jadi guru???

    kalau teringin nak ikut dia pergilah ke sebuah restoran di Klang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he... MOU ... WALAU TELAH PILIH JGN MASING2 JGN KHIANAT PD YG LALU.

      Delete
    2. oh ustat M,,

      hehehe

      Delete
  14. Hakikat kebijaksanaan
    Hadith :
    Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Orang pintar ialah sesiapa yang memuliakan dirinya serta membuat persediaan untuk kehidupan selepas mati, sementara orang bodoh ialah sesiapa yang membiarkan dirinya mengikut hawa nafsu serta mengharapkan cita-citanya dikabulkan oleh Allah.”

    Riwayat at-Tirmidzi

    Tak payah le citer siapa yang hak ke atau pun apa, selagi mana orang tu dapat memimpin kita macam hadis di atas tu, kira ok le

    ReplyDelete
  15. Pak Ak p macam tu ja kan..hmm
    hangpa tak p makam Pak ak ka??
    dah cantik dah kami buat.

    ~Bersama & Bersatu

    ReplyDelete
  16. Oh ya... makam yang tertera Presiden dan Guru Utama PSSCM.... Setakat tu la Pak Ak bagi hampa semua sekadar Presiden dan Guru Utama....... patut la kelabu asap

    ReplyDelete
  17. Tulis....Melayu....Tulis,
    Luah.....Melayu....Luah,
    Bakar Kelambu...Melaaayyuuu....Bbbbaaakkaaarrrrr!!!!!

    ReplyDelete
  18. Ooo...makam Pak Ak yang ada tulis Ahmad Muhammad timbal balik tu ke.....apala kepala hangpa semua....nama Ahmad Muhammad hangpa letak level kaki saja...pastu citer bawak perjuangan Nabi Muhammad....

    ReplyDelete
  19. dah abis cerdik agaknya letak tulisan Ahmad Muhammad dkt bawah...janganlah taksub sgt sampai terbabas...

    ReplyDelete
  20. manala tau ada ayam ke..kucing ke yg buang najis kene plak dkt tulisan Ahmad Muhammad kan dah jatuh menghina nama Rasulullah tu...rosak rosak...

    ReplyDelete
  21. Persatuan ni dah bukan lagi macam kumpulan silat.... dah jadi macam kumpulan Tarikat sendiri lah pulak.... main ikut dan saja fahaman mereka mengikut ketua mereka. Malah ustaz2 yg ada dah macam kena cucuk hidung jadinya. Tak kerbua... lembu.

    ReplyDelete
  22. Itule...kita punya le kutuk puak Yahudi dan orang Barat hina Nabi Muhammad SAW...tup tup orang kita pulak buat macam puak Yahudi dan orang Barat...ukir nama Ahmad Muhammad timbal balik, pastu pegi letak level kaki je kat makam Pak Ak.
    Kita muliakan nama Muhammad yang tak timbal balik tu sampai gantung atas dinding masjid, gantung kat dinding rumah. Haaiiii betul dok pahe ambo...kata bawak perjuangan tauhid, tapi macamana jadi gitu...

    ReplyDelete
  23. itu lah namanya anak murid kencing kubur gurunya

    ReplyDelete
  24. HOII ORANG CEKAK!!

    APE KAU ORANG INGAT LAMBANG 'AHMADMUHAMMAD' TU ORANG CEKAK JA KA YAMG TAHU??

    HAHHH????

    TAK USAH PERASAN SANGATLAH BEB!!

    BANYAK JUGA DIJUMPAI PADA MAKAM2 YANG TERTERA LAMBANG TU.MEREKA BUKAN BELAJAR CEKAK PUN.


    ReplyDelete
  25. orang lain tau muhammadmuhammad je.....silat cekak tau ahmadahmad dan muhammadmuhammad....seni maksudnya tu....hanya kitorang je tau...

    ReplyDelete
  26. apa tu ahmad ahmad tu yang tau sangat? ke tau sikit2 je tapi sembang macam tau banyak sangat.... kalau tau le kenapa dan bila di sebut ahmad dan lagi apa usul asalnya? Ahmad tu mana pada kita? kalau setakad masa perbuatan solah...itu umum, ramai sangat yang tau....usahlah dok temberang lebih....

    ReplyDelete
  27. cer citer apa ahmad pada diri tu....takkan rahsia lagi...ramai yang tua dalam Silat Cekak tu dok menunggu cerita rahsia

    ReplyDelete
  28. Kalau dah tau tu.... boleh jadi apa kita ni.... ke dok macam tu juga... jawabnya tau cerita saja la... dan teruslah angan-angan, tak beri kesan pon...

    ReplyDelete
  29. Itu yg nak tau...sebab ramai ngaku tau..belum lagi yang buat2 tau...cerita je le....nak simpan buat apa...kalau mati pun bukannya di tanya Awak tau ke Ahmad timbal balik tu apa...tetap ditanyanya Marabbuka...jadi nak simpan buat apa

    ReplyDelete
  30. ramai yang tak tau pun ahmad muhammad muhammad ahmad mati jugak...tau pun mati jugak. apa ada hal...setakat nak tahu x salah jadi ilmu supaya lebih bermakna penglibatan selama ini dalam silat...sekurangnya tahu la sapa dia yang bawak muhammad ahmad ahmad muhammad...benda usul...

    jikalau tidak mendalami pun x salah...nak mendalami pun x salah...

    ada lagi benda disebalik ahmad muhammad muhammad ahmad tu...x bertulis apa pun...

    tapi tak kan la nak citer dalam blog..fesbuk...kalao ada yang bukak citer dalam fesbuk ka blog ka tu maka karut komedia la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu yg nak tau tu....kalau tak ada hal punya citer, pasal apa lak pegi letak jadi lambang, apa salahnya citer dalam fesbuk...orang pegi letak Al-Quran dalam fesbuk ok je....org tak kata karut komedia pun...bukan apa bro...ramai kata dia tau...kang bila kita interrogate lebeh sikit, alasan paling hensem puak ni akan bagi "benda ni rahsia..." atau "dok lama sikit, nanti lama2 paham"

      Delete
  31. dek kerana ramai yg tau kot...... ramai yang meraban.... perasan tau yg hebat2....tapi bila telek diri... dok sombong dan diri sendiri pun tak tentu hala...

    ReplyDelete
  32. x payah tahu laaa...tahu nak buat apa pun?

    contoh...hangpa kalao tanya arwah pak ak tapi kalo hangpa x ngaji dia xkan jawab...daripada soklan dia tahu dah ... maksudnya hangpa kena kaji sampai perabih bila nak confirm keptutusan baru tanya...ya ka idak?

    masa tu baru sedap nak menjawab...baru sedap dia lipat...ni A x kenai dah tanya Z...letih la kawan tu. hang tanya A dia jawab B la...hang tanya B dia jawab C...dia jawab setakuk ke atas...supaya hangpa cari sampai jumpa. Atau dia perbetul A hangpa sampai perfect foundation...ini semua kaedah nuntut ilmu la kenkawan...

    kalao dak macam beruk dapat bunga la...sekurang-kurang bila hang tanya dia dah tahu hang dah sampai K baru dia tahu hangpa ni betui-betui ada kseungguhan nak mengkaji...baru la dia jadi cerita, baru la kena gaya nak menuntut ilmu...macam tu la.

    ramai yang x sabar x tabah... ini penyakit.

    bab tunggu lammmaa sket tu...caranya hang soal yang basik dulu..mungkin hang tanya kawan tu dia pun baru C yang hang dah sampai W....hang tunggu dia hang silap la...tanya salah orang la...x kira la lamma ka baru ka...

    makna bila hang tanya hang dah tahu dah kawan yang hang nak tanya tu duk tang mana...

    perdunya hang kena tahu apa yang hangpa tanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang yang duk lammaaa dalam persatuan tapi tak mengkaji tetap x sama dengan orang baru tapi mengkaji.

      Arwah Pak Ak pesan...setiap ilmu mesti dikaji...kalao tak kaji takla nama menuntut ilmu maksudnya kena ada usaha disusuli dengan tabah. mesti mau resourceful! arwah ustaz hanafi adalah contoh seorang penuntut ilmu yang tabah dan resourceful.

      jangan pulak nak banding ngan laduni yang tu direct la. jangan pulak tanya macamana nak dapat laduni. eden pun x reti nak jawab la tang tu.

      wassalam.

      Delete
  33. Dulu mase zaman almarhum Pak Ya, almarhum Ustaz Hanafi, & almarhum Ustaz Ishak ada cerita tak pasal lambang tu?

    mase amik Ujian sijil rendah,adalah jugak soalan tentang tu.. jawabnye tekanan asuhan rohani & jasmani..

    yg tersiratnye takde pun diceritakan pd ahli baru tamat macam sy.

    New~

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa ok la tu...kasi tahu la apa itu asuhan rohani dan jasmani...kasi betul tang tu nanti rahsia tu timbul la...x yah tanya la. kasi betui rohani dan jasmani. itu ustaz dah kasi jawapan. dalam tu la jawapan. kaji perabih kat situ.kasi asuh betul-betul jgn sampai ada penyakit rohani dan jasmani.

      Delete
    2. kena rajin2 kn p majlis Dato tau,nanti ade la tu..

      Delete
    3. haaa, betul tue ! pi lah rajin rajin majlis maideen.
      nanti die habaq kat hang " syahadah aku syahadah TELO ".
      sungguh pung dah ngaji kat dua syed dah tapi masih TELO.

      pastu die habaq kat hang "aku keturunAN SYED"

      Delete
  34. yang heran tu, yang A pun dok sangkut-sangkut, tapi jaja lebih bab2 rahsia konon.... hidup pun serabut... jadi apa sebenarnya kalau konon tau bab2 rahsia ni?... jadi haru biru ada la....

    sah kot, barang haq tak dok pada yang haq... ka yang kata haq tu belum lagi khatam habis tapi perasan konon.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau betul alligment asuhan rohani dan jasmani tak jadi serabut la. yang serabut tu pasai allignment x betul .. tapi dia kata betul...sebab dah serabut makna tak senter kepala hotak. kepala hotak x senter ni kita je la tahu. nak kasi senter mesti mau balance rohani dan jasmani ikut cc la.

      kalo rezeki hang baik arwah Pak Ak bagitahu CC hang berapa...tapi bukan semua tahu. tu bahagian masing2 la. yang tu x boleh marah sebab kekadang depa x soal arwah Pak Ak yang bagi tahu.

      Delete
    2. tapi kalo CC hang besar pun hiway kata lari 80km/s hang kena ikut 80km/s la..x boleh laju nanti kena saman. macam tu la. kena baca itu sign la...kalo laju nanti hang sorang je kedepan yng lain cicir. sesilap kena saman.

      Delete
    3. ada yang lambat pikap ada yang cepat pikap. ni semua berkait la. kalau enjin bersih dan tentu pikap steady. berbalik semula pada asuhan rohani dan jasmani Muhammad Ahmad bertimbal balik.

      penghujung sebenarnya ke mana? itu hang tanya diri sendiri la...aku nak p mana sebenarnya dengan rohani dan jasmani yang terasuh ni?

      Delete
  35. Apa yang nama asuhan rohani dan jasmani tu...kot kalau asuhan jasmani kalau ikut faham bodoh, mungkin kita boleh kata masuk gym, pastu jadi sihat le....kalau asuhan rohani ni macamana pulak, sebab ramai tengok ahli silat cekak ni, kalau sembang mengalahkan Imam besar, tapi boleh sembang kat kedai dari tengah hari sampai ke malam, habis semua waktu sembahyang dia sapu, tapi sembang hakikat sembahyang....tu yang kawan ketawa besar nengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la guna akal tuhan bagi fikir. minda yang sihat lahir dari jiwa yang sihat. kalo hang dah tahu x betul pada faham bodoh hang toksah la ikut. apa yang susah?

      Delete
    2. arwah Pak Ak masa time solat dia p solat. hang dok la situ minum kopi. kalo ada rezeki dia ajak hang jemaah sekali.

      so sendiri mau pikir la. bodoh ke pandai ke bukan soal. yang penting pkir.

      Delete
  36. bro & bhai,

    kita tengok hat maideen, die masih serabut ke ?
    gelar datuk,
    wang banyak,
    kaya, pakai mercedesz
    jadi guru lagi presiden
    orang melayu die perintah.
    apa macam ? he he he ..........

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo hang rasa dia betul tak serabut hang ikut la..toksah la ikut kawan yang serabut yang x pakai mercedes, yang tak kaya, yang xda pangkat, yang x langgar guru lagi presiden.

      Delete
  37. bro & bhai,
    risau gak kalu nok ikut maideen ni, sal die dok syok kumpul sejenis die je. contoh nye,
    1. majlis raye yg tak pernah pernah sebegitu .
    2. meletakkan pangkat dan kedudukan kat kubur
    3. ade bodyguard yg selalu pake cermin mata hitam

    ke ini tanda tanda dan contoh serabut ?

    ReplyDelete
  38. dah jawab soklan hang tanya lagi? spesis jenih ni yang kena dok lammmmma sket ni.

    ReplyDelete
  39. bro & bhai,
    bukan tanya lagi, tapi nak betui betui faham je - takut juge kot tersasul ke ! bukannye pe, sal banyok doh ore hok ngaji buleh tinggi doh tapi dok lammmmme selalu dale tue dok bunyi doh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ketiga2 contoh yang dibagi tu takde kene mengena dengan serabut. ketiga2 tu tanda gah dan takut.

      tanda serabut x termasuk. so nampaknya hang tak nampak lagi tanda serabut la walau dah tulih jelas.

      Delete
    2. ramai yang dah tersasar jauh dari tujuan asal silat ni dibuat oleh ustaz hanafi. silat ni tidak mengajar ahlinya untuk sentiasa bermegah, menjadi kuat dan sebagainya. resmi padi itu telah dilupakan, yang dipandang hanyalah rahsia bucu bintang, rahsia ahmad muhammad, rahsia lading bersilang, rahsia keris terpacak, rahsia bulan sabit, rahsia ikatan segemal padi, rahsia hijau, rahsia merah, rahsia putih, rahsia kuning dan segala macam rahsia lagi yang sebenarnya bukan untuk dirahsiakan pun tapi menjadi pakaian sebenar ahli silat cekak.

      itu sebenarnya tiada lain selain melambangkan keperibadian rijal seorang mukmin yang sejati.

      asuhlah diri dan jiwa supaya benar-benar menurut seperti apa yang telah digariskan oleh baginda Rasulullah s.a.w

      carilah kawan yang membawa kita kearah kebaikan dan bukan membawa keburukan - ini pesan arwah ustaz hanafi dan juga arwah ustaz ishak.

      wassalam.

      Delete
  40. kesian orang2 cekak,ish ish ishhhhh......
    anak didik ustat napi la katakan,kuikuikuiiii.....
    semua hebaat2 kan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. pukimak kau budak kalimah!
      kau jaga persatuan kau dah lah bahlol!!!

      Delete
    2. keling jadi tuan kepada melayu..bacul

      Delete
    3. hahaha... guru utama sekarang mengajar bercakap dengan org guna pukimak bahalol ke..?? hihihi... bau hancing la... mcm bau keling... hahaha...

      Delete
  41. memang the best of Kalimah memang best Kalimah tue .......... tapi Kalimah ape sebenaq nyer yang best ?

    ReplyDelete
  42. teringat jase maideen,
    " aku yang beri peluang kat depa tuk ambik sijil ! tapi la depa nak lawan aku "

    ReplyDelete
  43. apa la sangat dengan sijil2 tu.... setakat boh dalam frame gantung di dinding

    ReplyDelete
  44. Apa menda pelapik tuan...aku selalu dengar menda ni dalam persatuan. Macam2 istilah le diorang ni, pelapik tuan le, bisik semak le, dan macam2 lagi. Hanya kerana nak menunjukkan diorang ada kelebihan. Lupa bahawa yang kurnia kelebihan itu tak lain dan tak bukan adalah Allah Taala sendiri. Yang best guna2 citer ni semua nak justify kedudukan diorang ni.

    ReplyDelete
  45. Cer cerita pelapik tuan apa mendanya... lepas citer je terus senyap. Kalau dalam Quran, ni kira macam sifat orang Yahudi. Nasihat saja supaya jgn jadi mcm tu, sebab puak faham macam ni mendapat laknat dari Rasul. Sebab orang Yahudi perangai dia macam ni, sebab dalam Quran citer puak Yahudi ni cukup kenal sapa Rasul akhir zaman. Tapi bila ditanya orang, dia akan citer sikit-sikit lepas tu simpan...nak tau lebih kena bayar atau kalau zaman sekarang teh tarik le.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa lagi MAIDEEEN bikin teh tarik satu!!! Ha pastu jangan curi-curi dengarq...hang tak boleh jadi guru tapi hang kenai guru...sama la macam yahudi!

      Delete
  46. "Dan di antara manusia ada orang yang tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia, menyebabkan engkau tertarik hati (mendengarnya), dan ia (bersumpah dengan mengatakan bahawa) Allah menjadi saksi atas apa yang ada dalam hatinya, padahal ia adalah orang yang amat keras permusuhannya (kepadamu)" (Al-Baqarah:204)

    - Ini salah satu tanda sifat org Yahudi yang Allah yang sebut dalam Quran iaitu suka berselindung disebalik perkara-perkara yang baik.

    ReplyDelete
  47. ape lah sangat pelapik tuan n bisik semak tuuu...
    tak abis2 nak tunjuk hebat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jeles ke ?
      die habaq utk kasi faham.
      dah hang tak faham dah lah, jangan kecik ati lak !

      jika kita mau bukak ati kita, Insya ALLAH kita ake fehem hok gapo dio hok dio nak citer ! ke guanne ?

      Delete
    2. tu yang arwah ustat cakap tu...dah tak bagi nak marah...dok kata macam2...kedekuttt ustad...kata ustad la. padahal ustad dok pusing rata satu malaya yang tu dok nganga nak cari ilmu megah ilmu hebat...ha tunggggu lammmmma sket!

      Delete
    3. ustaz kata cari.... dia kata kaji... disebalik yg tersurat....

      Delete
  48. apalah sangat main2 pakai firman ni

    ReplyDelete
  49. "ape lah sangat pelapik tuan n bisik semak tuuu...
    tak abis2 nak tunjuk hebat..."

    Oppp Bro!

    benda dalam Firman ni kalau tak tahu jangan melatah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab x tahu la tu...nak op op apa lagi...biaq p la...kalau tau lama dah dia senyap.

      Delete
    2. dah tu yg p canang pasai benda tu wtpa,kan masih tak tau lagi tuu..

      Delete
    3. apala hangpa ni...guru masing2 dok ada p la tanya guru masing-masing...kalau tanya maideen nanti dia cakap tunggu lammmmaaa sketttt...

      Delete
  50. tanya guru masing2.... kalau dia kata dia tak tau, maka tu bukan guru namanya. Kalau dia tak nak jawab dan suruh hangpa tunggu lama2... maka tu bukan guru tapi guri.... simpanla sampai basi... anak murid sampai tua pun dok tak tau....buta dan tuli

    ReplyDelete
  51. blogger ni mmg hebat

    ReplyDelete
  52. hebat mana sangat tu?

    ReplyDelete
  53. di manakah letaknya kekuatan Dato Laksamana Hang Tuah??

    Dikerisnya kaa

    atau ditenaganya kaa

    ReplyDelete
  54. sebenarnya tak ramai yang ada kapasiti yang boleh kata YA ataupun TIDAK. Melainkan mereka yang telah dibekalkan dengan pelapik tuan - dalam sedar atau tidak.

    hanya yang punya pelapik tuan ini yang boleh mengenal orang orangnya.

    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang-orang ini tahu isyarat bila sampai masa guru itu akan kembali hanya melalui ucapan-ucapan guru itu samada dalam majlis besar ataupun dalam majlis ijazah.

      sebab itu bila ada majlis guru jangan suka dok bersidai kat warong!

      Delete
    2. bila ada majlis, guru sampa sambut, lepas tu dok dalam majlis sampai habis. baru tahu A - Z apa guru nak cerita. ni guru bercerita kat dalam puak2 bangang ni sembang citer kat luar rokok kepoh kepoh...gelak hu ha hu ha...lepas tu dah tak tahu apa guru nak sampai.

      la ni bila citer pelapik tuan dah tak reti lepas tu kata la ilmu hebat la ilmu megah la...pungkok hang!

      tu pasai bila maideen jadi guru hangpa pakat sokong pasai kosong! pasai dia sama macam hangpa...dok hu ha hu ha kat luar...citer besar.

      Delete
  55. Pelapik tuan oh pelapik tuan..... Tuan tu pakai apa sebagai lapik? Tak tahu la maka ingat tak ada... last2 main terima sapa saja jadi guru....

    ReplyDelete
  56. Aku perati yang tulis blog ni mungkin layak jadi guru kot sebab dia ada pelapik tuan yang lain tak ada, kalau dia seorang je yg ada makna memang dia le layak jadi guru, sebab memang ramai yg tak tau apa menda pelapik tuan ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah lawak...sebab aku membayangkan maideen yang bercakap kat atas ni kahkah...sambil dia pegang keris ngan baju kuning..ngan kot ngan songkok lilit kuning...ngan pangkat atas bawah ngan selempang...

      lepas tu dia cakap takpe taknak bagi tahu takpe ... nanti tuhan bagi tauuuuuu...kahkahkah...

      Delete
    2. takpe aku ada mecedes rege 600000 ribu...aku kaya..aku datok...bakpe nak kisah pelapik tuan...takde pun kaya gak...kan kan kan....?

      betul tak para pembesar semua...

      betullllll....kata pembesar kepala hanggok dia.

      Delete
  57. Dato tak tau pelapik tuan kee??
    tapi boleh jadi guru.
    tuan blogger ni ade ke pelapik tuan tu??
    tapi tak jadi guru pun.
    nak tunjuk awak tahu semua.
    orang lain tak tahu ape kee??
    awak merasakan awak sentiasa duduk di landasan yang betul pada sangkaan awak.
    adakah awak mempunyai cita2 untuk menggantikan YM Dato Maideen sebagai guru utama??

    -Ahli Taat Setia-

    ReplyDelete
  58. ramai yang jadi guru tu..... maka sama lah kan.... maka sama ke hakikat perjuangan itu?

    ReplyDelete
  59. BODOH PUNYA PENULIS BLOG NI.. HAHAHAHAHAHAHAHA...

    ReplyDelete
  60. he he he... ahli silat cekak ni tak de kerja lain .. satu pi ramai yg pulak yg nak jadi guru hak ..dari dulu sampai la ni sama je..Tapi bagus lah juga banyak lah persatuan seni melayu ini.. bercambah biak .. siapa betui aatau tak betui ..bukan isu .. di akhirat nanti tahu lah , jika masing2 ada keyakinan pasal hak masing2 teruskan..buat apa nak pertikai atau jolok sana jolok sini ..berpecah atas nama saja... jgn rasul tolak pasal pecah umatnya..

    ReplyDelete
  61. Persatuan silat di Malaysia ni ada beribu...semua asal pecah belah nak jadi guru. so sebelum ko kira ahli silat cekak ko kira mana satu yang pecah dulu...

    haaa lepas tu ko kira berapa banyak ngo kat mesia ni lepas tu ko kira berapa banyak pulak pati politik...lepas tu ko kira pulak berapa ramai yang pecah ikut ajaran mazhab...lepas tu ko kira pulak fahaman sesat...lepas tu ko kira pulak hat begaduh rebut harta...lepas tu ko campur lepas tu ko kira berapa ramai negara islam kat dunia ni..lepas tu ko kali la....

    lepas tu ko pk mana satu yang rasul tolak pasai pecah umah. entah-entah ngan ko ko sekali tebabit.

    ReplyDelete
  62. silat cekak pinggang..

    hehheeheee....

    ReplyDelete
  63. pelapik tuan tu apa... boleh bagi pencerahan.
    apa isinya.

    kemana hala tuju admin sebenarnya...
    cerita maiden - semua dah tahu
    cerita suplan - pun ada yg tahu, ada yg belum.

    ReplyDelete
  64. dah berapa kali cakap hanya yang tahu saja atau pernah diberitahu direct oleh YM Pak Ak akan perasan siapa yang tahu mengenai pelapik tuan ni yang orang tu sendiri tak tahu.

    ReplyDelete
  65. "dah berapa kali cakap hanya yang tahu saja atau pernah diberitahu direct oleh YM Pak Ak akan perasan siapa yang tahu mengenai pelapik tuan ni yang orang tu sendiri tak tahu"..... tak faham aku apa yang cuba dimaksudkan..... pening...pening....pening

    ReplyDelete
  66. pakai tak pakai tak pakai pakai....paham ayat ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayat ni ayat lama.tak pakai dah ayat ni.
      nak tunjuk tau semua lah tu.

      Delete
  67. itu ayat hakikat je..... apa kenyataannya... cakap tu si burung tiong pun pandai cakap tapi mana kenyataannya? Ahli silat ni banyak sangat hakikat tapi hujung2 guru silat hakikat pun keling pekat.... cakap hakikat berdentum.... tapi kenyataannya tak ke mana pun..... kalau suruh tunjuk bukti... alasan rahsia dan org lain semua tak ada hakikat macam ahli ni.... cuba2 round sikit sana sini.... setakat hakikat tu, berlambak dalam kitab2... org lain dah ramai khatam hikam tu...... yg ahli ni dok rasa hebat hikam tu tang mana.... kitab pun tak pernah buka..... tambahan pulak guru ni pun tak leh baca kitab melayu jawi.... tu dok bangga sebagai guru silat melayu.... pada hakikat saja la.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. realitinya guru psscm keling pekat bukan melayu. itula kenyataan terputus psscm drpd wadah perjuangan melayu yang diasaskan oleh ust.hanapi.

      tak nyata lagi batalnya tu? jadi pakai dak psscm? tak pakai la..abih bila tak pakai psscm nak pakai apa pulak?

      awat bangang sangat?

      dulu pakai apa? skg pakai apa? bila tak pakai yang skg ni nak pakai yang mana?



      Delete
  68. pelapik tuan tu dia direct je,dia tak de lapik2 laa..

    ReplyDelete
  69. persoalannya, siapa yg layak benar-benar selepas pak ak.

    takkan belum ada lg, dah berapa lama menunggu....

    kalau mcm ni sampai kiamat pun tiada...nak yg ori bukan palsu.

    ....tu tanya , penghujung ceritanya apa, siapa.

    kalau tiada, maknanya ada dgn satu dari perst. yang ada skrg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila nak angkat pewaris sebenar Pak ak?
      dah lebih 40hari.

      Delete
    2. askum.
      bagaimana nak kenal yg ori & yg palsu?
      kira2 10tahun saya bersama almarhum Pak Ak dan kini bersama Dato.lain padang lain belalang.lain guru lain caranya.
      saya tidak pun dapat alamat siapa yg layak selepas Pak Ak.
      yg pasti Dato diberi amanah untuk menggalas pucuk pimpinan PSSCM sekarang.

      Delete
    3. kalau bukan melayu - tidak ori (silat rujuk guru-guru sebelumnya)

      kalau latarbelakang teruk - tidak ori.

      ..dengar kata ada pernah minum / kaki perempuan dulu-dulu pun jadi guru.

      ..kalau boleh cuba siasat, selidik guru-guru yg mengaku skrg. cuba hadir dan dengar caranya bercakap dan isinya. ..mungkin ada petunjuk kot.

      Delete
  70. pelapik tiang.....

    ReplyDelete
  71. Mad Radzi pun dapat izin bawa silat.... tak gitu?

    ReplyDelete
  72. Suplan pun dapat mandat, Major pun dapat mandat...tak gitu?

    ReplyDelete
  73. BEZA SILAT CEKAK MAIDEN DENGAN CEKAK HANAPI

    PSSCM GURU SILAT INDIA BUKAN MELAYU
    CEKAK HANAPI MASIH LAGI MELAYU.

    JAWAB ITU JER. TAK PAYAH PENING KOT LAIN. JAWAPAN PSSCM SENDIRI YANG BAGI.

    INI NYATA DEPAN MATA!

    ReplyDelete
  74. PAKU TEMBUS...

    PELAPIK TUAN ADALAH PAKAIAN GURU.HANG NAK JADI GURU KE ????? KITA AHLI SILAT CEKAK TIDAK BOLEH BERGADUH SESAMA AHLI.BUKAN SETAKAT FIZIKAL SAHAJA BAHKAN HATI.

    ITULAH ASUHAN JASMANI DAN ROHANI.AHMAD BERMAKSUD YANG TERPUJI DI LANGIT DAN MUHAMMAD ADALAH YANG TERPUJI DILANGIT DAN BUMI.BERSIHKAN DIRI BERSIHKAN HATI,ITU KITA YANG BUAT DAN "SUCI" TUHAN YANG MAHA SUCI YANG BERIKAN "LILLAHI TA'ALA.NANTI KITA KE ARAH SUCI HATI.

    ORANG BARAT DAN JEPUN KAYA DENGAN FALSAFAH DAN KODNYA.KITA ORANG MELAYU JUGA LAGI KAYA TETAPI TETAP MISKIN, DENGAN FALSAFAH DAN KOD "BERSIH"...BERSIH JASAD DAN BERSIH HATI DARI SIFAT MAZMUMAH".

    PAKU TEMBUS

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengisian belajar cekak.. hujung nye jd la org beriman... org beriman sama orang beriman ape nk gaduh...?? haha... yg jd gaduh bila sekor tu kapir hati nye duk bertembung dengan yang beriman ni.. hahaha... agak2 yang ikut guru keling tu beriman x..??? pasal ramai yg duk menulis mcm org xde iman.. duk maki hamun je... kekekekeke...

      Delete
  75. pantang larang silat cekak,tak leh gaduh sama ahli..yg duk gaduh tuh suma dah langgar pantanglarang..bila langgar maknanya derhaka kt guru...

    apela korang ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak boleh gaduh dgn ahli persatuan ker dgn ahli2 silat melayu?...mcm mana pula dgn keling dan pengikut keling?

      Delete
    2. 'tak boleh gaduh dgn ahli persatuan ker dgn ahli2 silat melayu?" ko tak faham ke...

      Dato Maideen bukan kafir macam ko!
      bodo punya melayu!!
      akal letak kat lutut agaknya.

      Delete
  76. org2 yg mengikut dan akui maideen ni guru sama atau lebih bodoh dari keling yg mengaku jadi guru silat melayu tu...lawak keling betul la keling2 ni...

    ReplyDelete
  77. woi mangkuk2 sekalian,
    sekarang ni siapa yg suruh ikut Dato???
    bodo!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sapa nak ikut cekak maidin ikut la...peringatan nampaknya telah diberi sejak dari awal perpecahan 1993!

      Delete
    2. peringatan ape encik langau woii??

      Delete
  78. Persatuan Seni Silat Cekak Maideen(PSSCM)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maideen kena cekak atas perbuatannya sendiri.

      Delete
  79. Kalau Almarhum YM Tuan Hj Ishak Itam boleh serah Silat Cekak tu pada Datuk Maidin makna benarlah yang dia kata dahulu bahawa Silat Cekak sebenarnya tak ada apa, "kat hujung kuku je" (kata dia YM Tuan Hj Ishak). Jadi kenalah tahu apa sebenarnya yang dibawa oleh kedua-dua guru yang terdahulu. Almarhum Tuan Hj Ishak Itam sampai kata dia tak terlintas di akal fikiran nak jadi guru. Jadi apa maksud guru bagi Almarhum Tuan Hj Ishak Itam. Kalau ikut apa yang YM Tuan Hj Ishak Itam kata, guru Silat ni siapa sahaja boleh jadi....:)

    ReplyDelete
  80. Tapi ustaz kata maiden tak blh jadi guru silat pasai dia kelinh....kan kan !!

    ReplyDelete
  81. Kalau kita nengok cara perlantikan GU dulu tu dah langgar perlembagaan PSSCM yang kata jawatan GU tuadalah jawatan seumur hidup. Tapi tak ada yang bersuara tanya dalam perwakilan mesyuarat.

    ReplyDelete
  82. notis peringatan.

    A.pantang larang yang 5 jgn langgaq.
    B.mandi mintak selamat jgn tinggai.
    C.pagi2 70 kali mintak ampun.
    D.mahgrib2 40 kali selawat pada rasullullah.

    :)

    ReplyDelete
  83. Silat yang merdehaka kepada guru nya bukan silat K***** ke ? Ada jalan ceritanya bro.. ni la dipanggil lembu punya susu , sapi yang nak nama,,🤣

    ReplyDelete