Tuesday, May 11, 2010

Sapahabaq : Dah tak reti nak salam

Kami dah cuba berkali-kali jelaskan bahawa;
“kami tidak langsung derhaka pada guru kami, kami hanya tentang orang yang derhaka pada guru kami”

Yang penting sudah terjelas antara guru dan kami!

Yang penting kami diharuskan cerita pada semua!

Yang penting guru kami masih hidup! Sebab dia guru kami dan guru kami diikrar guru seumur hidup dan tidak ada erti kata bercerai selagi bernyawa. Kalau berpisahpun adalah dek kerana nyawa tidak lagi di kandung badan. Itu pun berpisah pada zahir tapi tidak pada hati.

“patah tumbuh hilang berganti” Ungkapan ini tidak pernah ada dalam kamus kami jika berbicara bab guru yang haq. Kalau dianggap guru itu sudah tak berupaya maka kami secara tersendirinya telah mendahului kehendak Illahi. Maka betullah guru meminta seseorang tolong ijazahkan untuk meneruskan kelas. Dan, tanggungjawab itu masih terletak pada bahu seorang guru yang haq biarpun dalam keadaan gering. Itu saja!

Ramai tersalah erti dalam hal dan keadaan ini! Sehingga luahan hati guru melalui anak muridnya yang lain dianggap menentang guru mereka (guru sandaran).

Jangan terlaluan taksub memperjuangkan persatuan dan silat sehingga tersalah erti maksud guru yang sebenar! Sehinggakan sudah bersifat biadab dan tak tahu memperlihatkan peradaban orang melayu. Melayu itu kita. Bangsa yang seni dan tinggi pekertinya.

Sehinggakan pada hari ini, berlaku keadaan pada beberapa tokoh dan pemimpin dalam pasukan guru sandaran yang tidak mahu bersalaman lagi dengan orang lain yang dianggap musuh.

“Berani kerana benar”

Ini berlaku pada orang yang berjawatan, orang yang diangkat sebagai pemimpin bagi pihak guru sandaran seperti berlaku di Penang, Selangor, Perak, Johor dan Kedah.

Heran, orang yang dilihat berwajah peribadi agama sudah lupa beradab pekerti kerana nafsu dan ego.

Atau

“takut kerana salah”

Sapahabaq : Dah tak reti nak salam

9 comments:

  1. salam buat semua para pembaca budiman,
    Pengkhianat kepada negara iaitu Raja,Sultan,Yang Dipertuan Agong jika disabitkan boleh di hukum mati atau dipenjarakan seumur hidup(penjara mana yea...?hati dan akal mereka terkurung dlm ruang lingkup didepan mata tanpa roh dan jiwa,begitulah mereka yg telah menerima si saithu ini sebagai GU dan pemimpin bangsa melayu)

    panjang pulak cerita pasal hati yg dipenjarakan.

    Negara atau negeri ini ada ketua nya yang berkuasa dlm sesuatu hal...jika tak salah(tlg perbetul jika salah) pemimpin yg memerintah atas tiket politik secara undian berkuasa dlm banyak hal dlm menguruskan hal negara(ciptaan penentang agama islam...dari zaman berzaman)

    Tetapi,
    Raja,Sultan,YDP AGONG berkuasa penuh atas adat melayu dan agama Islam...betuii ke para pembaca?
    setiap negeri yg beraja atau bersultan juga YDP Agong hanya boleh melantik menteri besar atau perdana menteri dari kalangan orang melayu dan beragam islam...yang di fahami sekarang,,betuii ke?
    Jika adat melayu di bawah kuasa raja atau sultan ...adakah tak secara langsung pemimpin setiap adat-adat ini seharusnya melayu dan beragama islam juga?
    Apakah adat-melayu?
    adakah sekadar adat istiadat saja?
    Bukankah peradapan melayu jua adat beradat tertakluk kepada Raja jua????

    Kita yang yg harus di perhalusi,
    Jika MB dan PM perlu dilantik atas kepentingan adat melayu dan agama islam, makanya isu ini juga harus berlaku dlm semua hal yg berkaitan adat melayu...contohnya skrg ini PSSCM ada kemelut kepimpinan dimana ada ahli2 yg merasakan perlantikan saithu ini yg bukan dari bangsa melayu telah memimpin satu pusaka melayu iaitu silat....sesuatu yg tak kena pada tempatnya.

    Bagi ku silat ini adalah sebahagian dari adat serta pusaka melayu...ianya juga tertakluk pada kuasa Raja,Sultan atau YDP Agong.

    "BUdaya itu mencerminkan suatau bangsa"
    bila kita tengok cermin kita tahu kita adalah melayu kita tak malu tapi jika saithu itu tengok cermin dgn perpakain melayu,adakah jiwanya akan terasa seperti jiwa melayu...darah beliau dari benua India dan tak mungkin boleh berubah.

    Bagaimanakah kita boleh menerima bukan melayu menjadi pemimpin budaya melayu?bagaimana sejarah akan tertulis...anak,cucu,cicit aku akan kata guru silat melayu "asli" ini keturunan 100% dari benua India.????????

    Sesuatu wajib dilakukan utk di perbetulkan serta mengembalikan kepada pewarisnya(melayu dan beragama islam)

    Mereka2 di PSSCM yg membenarkan saithu sebagai presiden jua GU adalah suatu pengkhianatan kepada orang2 melayu dimana org2 melayu ini punya ketuanya(raja dan sultan)yang memelihara adat dan agama.Secara tak langsung mereka2 ini adalah penderhaka kepada raja dan sultan.

    Ayat mudah utk dijelaskan
    Silat cekak ini salah satu cabang adat melayu dan dinamakan PSSCM makanya presiden psscm berumpama sebagai ketua mukim atau penghulu kawasan atau ketua kaum dll yang berpaksi kpd raja sebagai ketua negeri atau negara.
    p/s :setiap perkara dari adat atau budaya melayu pastinya dari kalangan bangsa itu atas perkenan ketua negeri.

    ReplyDelete
  2. salam,

    Bagai yang kami cuba perkatakan berkali-kali samalah seperti pendapat selasih, bahawa saitu hanya diberi mandat untuk melaksanakan ijazah semasa guru sedang gering. Tetapi saitu terasa terlebih pada dirinya dan telah mengelarkan dirinya guru. Saitu sebenarnya tidak pernah faham bahawa pusaka ini adalah haq melayu yang tidak boleh ditukar ganti warisnya kepada bangsa lain.

    Saitu ingat silat ini macam baju melayu yang di tempah dikedainya. Baju melayu yang ditempah itu ibarat telah dibuat oleh pekerjanya yang bukan melayu.. Tetapi pakaian melayu itu tetap milik bangsa melayu.

    Kesilapan paling besar ialah para ajk pusat yang mengizinkan saitu menjadi guru utama. Ajk pusat tidak berjuang langsung atas haq melayu. Mereka pun tidak pernah membawa jiwa melayu.

    Selama ini mereka memperjuangkan persatuan semata2 dan silat itu adalah alat, maka alatlah silat itu bagi mereka bukan satu pusaka yang harus mereka pertahankan. Ibarat mereka telah melanggar amanah bangsa melayu. Ibarat mereka telah derhaka dan bersikap kurang ajar kepada bangsa melayu, kepada guru, kepada anak cucu melayu. Ibarat mereka adalah orang yang tidak sidiq, tidak benar. Maka mereka ini tidak layak menjadi pemimpin.

    Sekiranya orang macam mereka ini terus menjadi pemimpin akan terus rosaklah persatuan dan akan terdidik anak2 melayu agar menghalalkan apa cara sekali pun untuk mencapai matlamat.

    Sayang seribu kali sayang. Anak-anak melayu tidak pernah mau sedar bahawa bangsa Melayu adalah bangsa yang berdaulat!

    Silat Cekak juga berdaulat!

    Sayang seribu kali sayang... orang2 yang terpelajar ramai telah duduk sebagai pemimpin dalam silat cekak ini sebenarnya telah membawa satu aliran fahaman muda mengenai pusaka melayu. Mengizinkan pusaka dituankan bukan pada haq!

    Cuba pusing keliling... tanah pusaka waris melayu pun sudah lama tergadai.... dari dek kerana keputusan para pemimpin!

    ReplyDelete
  3. DYMM Yang Dipertuan Agung dan Raja-Raja adalah ketua Negara dan ketua Negeri menjadi penaung kepada semua rakyat negara ini dan Duli-Duli Raja Melayu juga menjadi Kepala Agama dan adat istiadat Melayu dengan itu sebarang issu/penghinaan/pertikaian atau apa-apa istilah yang membawa maksud menidakan apa yang termaktub didalam perlembagaan mengenai Melayu dan Agama Islam adalah satu kesalahan yang boleh mendatangkan pergaduhan dan peperangan kepada Yang Dipertuan Agung.

    ReplyDelete
  4. IPOH, 22 April (Bernama) -- Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah bertitah bahawa Raja-Raja Melayu memiliki kuasa mutlak dalam urusan agama Islam dan Adat Melayu di semua negeri dan sempadan pembahagian kuasa itu perlu dipatuhi oleh semua pihak.

    Oleh yang demikian, titah baginda, pandangan dan pendirian Raja-Raja Melayu perlu terlebih dahulu dirujuk dalam apa juga perkara berkaitan Agama Islam dan Adat Melayu sebelum sesuatu fatwa, dasar, arahan pentadbiran atau penubuhan sebarang institusi diputuskan atau diumumkan.

    "Jika prinsip asas ini mula diketepikan, adalah dibimbangkan ia berpotensi menjadi pencetus kepada salah faham, kekeliruan dan pergeseran di antara pelbagai pihak yang bertanggung jawab," titahnya pada perasmian persidangan ke-171 Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIAMP) di sini Khamis.

    Raja Nazrin bertitah bahawa Raja-Raja Melayu wajib dilibatkan di peringkat awal sebelum sesuatu perkara menyentuh Agama Islam dan Adat Melayu mahu dilakukan.

    "Janganlah pandangan Raja-Raja Melayu itu hanya dirujuk dan dipohonkan restu sokongan apabila masalah dan polemik telah berlaku," ujarnya.

    Baginda menjelaskan bahawa kuasa seorang Raja Pemerintah dalam urusan Agama Islam dan Adat Melayu tidak pernah diserahkan kepada mana-mana pihak lain termasuk ketika negeri-negeri di Tanah Melayu berada di bawah pengaruh pentadbiran British dan semasa penjajahan Jepun.

    Demikian pula selepas negara mencapai kemerdekaan, urusan Agama Islam dan Adat Melayu kekal di bawah bidang kuasa Raja Pemerintah di negeri masing-masing, titahnya.

    "Prinsip ini hendaklah terus dihormati. Sempadan pembahagian kuasa tersebut hendaklah senantiasa dipatuhi," titah beliau.

    ReplyDelete
  5. Di sisi undang-undang perlembagaan, erti ”Melayu” ialah seseorang yang memenuhi tiga syarat asas; (i) menganuti agama Islam, (ii) secara lazim bercakap Melayu, dan (iii) menurut adat istiadat Melayu (Perkara 160). Dengan hanya mempunyai sifat-sifat (i) hingga (iii) belum sempurna lagi ke Melayuan seseorang itu di sisi Perlembagaan. Seseorang yang mendakwa dirinya Melayu hendaklah membuktikan juga bahawa dia lahir sama ada di Persekutuan atau di Singapura sebelum hari Merdeka atau dapat membuktikan bahawa dia adalah anak kepada ibu atau bapanya yang lahir di Persekutuan atau di Singapura sebelum Merdeka.

    Setelah mengimbas kembali siapa itu Melayu, perlu kini kita amati Perkara 153 yang menjamin kedudukan istimewa orang Melayu yang bumiputera yang termaktub di bawah klausa (2) Perkara 153. Perkara 153 menggariskan bahawa Yang di-Pertuan Agong, atas nasihat Perdana Menteri atau Kabinet berkuasa menyelamatkan kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak dengan menentukan bagi mereka kedudukan dalam perkhidmatan awam, agihan biasiswa atau pendidikan atau latihan atau lain-lain kemudahan yang diberikan oleh kerajaan termasuk permit atau lesen perniagaan.Rujuk kpd Peruntukan Perkara 153

    sila rujuk surat beranak saithu maidin katarisha. dlm blog yg berkaitan.

    heii org melayu betapa bangsat nya kamu membenarkan PSSCM ini di terajui oleh darah dari benua India yang berasal dari daerah saitu itu.

    ReplyDelete
  6. Tuan hj Ghazali (bekas naib presiden 2 dan ahli LPT yg baru di bawah kepimpinan saithu)itu bertembung dgn kami dalam suatu majlis ilmu ,sebelum pulang beliau telah bersalam dgn mrk yg hadir dlm majlis tapi beliau berpaling dari kami utk bersalam dan terus keluar...

    Apakah ertinya keperibadian akhlak ini ???

    ReplyDelete
  7. Wahai ahli2 PSSCM yang tidak pernah di ambil kira oleh AJK pusat,

    Bukan selasih nak menghina jauh lagi mencerca aib atau keburukan makhluk di alam melayu ini tapi sekadar ingin mengkhabarkan itu lah keperibadian salah seorg yang bersubahat membenarkan saithu di gelar GU.

    Wahai AJK PSSCM yang bersubahat dlm pengkhianatan bangsa melayu ini, selasih akan menuntut atas setiap dari kamu suatu pengadilan ....agar kalian tidak terus mati dlm ketidaktahuan.

    ReplyDelete
  8. Wahai AJK PUSAT yang telah dilantik dalam MAP tahun 2008 iaitu sdr Mejar,Mohd Adanan,Pah,Rahman,Majid,Khasim kalian hanya boleh digugurkan hanya melalui MAP 2011.Dalam tempoh yg kalian ada ini suatu kesedaran dalam diri, bahawa wujud kalian dlm AJK adalah membawa tanggungjawab kami jua dan bukan atas sebab individu,dari itu kalian perlu mengembalikan PSSCM dari kancah pengkhianatan ini.Lakukan sekuasa-kuasa kalian supaya kamu jua tidak akan di tanya akibat bersekongkol disebabkan kata mula kalian yg menerima samada berkata"saya tak de masallah atau saya terima atau saya ikut je pasal yg lain dah terima"...oleh kerana kalian tidak berkata no atau tidak boleh atau kenapa saithu? tak de yg lain ke?...makanya pepatah org melayu
    "terlajak perahu boleh berundur,terlajak kata membawa binasa"
    Kalian saksikan apa yg berlaku ini....bagi betis nak peha..Pulang pulihkan sediakala kerna kami yg tak menerima saithu sebagai pemimpin melayu percaya roh hulubalang/panglima berada dlm diri kalian.

    baik atau tak baik atau gila-gila...tanggungjawab kalian menyedarkan AJK yg lain supaya erti mempertahankan TN HJ Ishak Itam benar-benar didaulatkan.
    Jangan kalian tergolong dlm golongan derhaka kerna membiarkan isu ini berlalu tanpa mengunakan pentas AJK dalam mendaulatkan baiah bersama GU dahulu bahawa kalian tidak akan derhaka kpd Guru.Kalian tak boleh meninggalkan pentas AJK ini selagi Tn Hj Ishak Itam masih lagi presiden.Berdiri Luruslah Kalian....langkah demi langkah bawalah panji-panji itu bersama.

    ReplyDelete
  9. tambah lagi strength..
    sapa dia perwakilan caw sngor dan perak ke MAP PSSCM di melaka bulan depan? are we fighting to be the perwakilan?

    ReplyDelete