Friday, March 12, 2010

Sapahabaq: Perpatah Melayu Baru

Terlajak perahu boleh di U-turn
Telajak kata maka itu lah Paria


Maka ini lah yang sering diungkapkan bahawa;

Cakap tak serupa bikin

Mahu taknya, bila kita dengar siParia bercakap, sungguh berdentam-dentum mengalah guruh di langit. Berapi-api sehinggakan kalau panggil bomba pun depa lari, tak sanggup nak padamkan…. Itulah dia siParia sekelian sifatnya.

Matlamatnya mudah saja…. Dia sering bercerita kelebihan dirinya secara bersungguh-sungguh agar orang percaya pada dirinya dan kemudian mengutuk orang lain agar orang terpaksa terima bahawa dia yang terbaik dan seterusnya dia akan mengertak orang seolah bicaranya adalah kalam tuhan sematanya. Matlamatnya adalah supaya orang takut dengan dia dan apa saja kata dan perbuatnya adalah perintah tuhan semata. Walaupun cakapnya tak serupa bikin!

Renung kisah di bawah dan kemudian fikirlah seikhlasnya dan buatlah apa yang harus dibuat…. Tanggunglah sendiri…

[Merujuk kepada ucapan Sang Pengganti semasa road tour yang pertamanya bertempat di PL Cheras].
SiParia mengatakan bahawa:
“Saya hanya akan mengishtiharkan diri sebagai Guru selapas 40 hari Bang 'Ak meninggal dunia. Dalam jangka masa itu kalau ada sesiapa yg jumpa dgn Bang 'Ak dapat apa2 dari dia, datang jumpa saya, saya serah balik”

Renungan: perkataan serah balik yang di pakai siParia ni terang2 mengambarkan pada peringkat awalnya dia sendiri terima bahawa dia seorang pemegang amanah aje macam Pak Ya dulu kot….. alih2 belum pun Sebenar Guru pergi, dia memaksa ahli terima bahawa dia lah guru melalui EGM paksa. Itulah siParia, cakap tak serupa bikin. Paria sungguh…..

[lihat video dari 'akumatihidupkembali]




[Merujuk kepada peristiwa di Johor mengenai lafaz syahadahnya yang berlainan dari lazimnya]

Dia telah menjawab bahawa;
“lafaz syahadah ini direct kepada Tuhan”



Renungan: Apabila persoalan ini timbul di mesyuarat AJK Pusat maka gang sekutu siParia menegaskan bahawa lafaz syahadah itu adalah ‘telo’. Yang hairan, lafaz syahadah ini tidak lagi digunapakai oleh siParia dalam majlis ijazahnya sekarang. Apa sudah jadi? Dah tak boleh direct dengan Tuhan ke? Itulah siParia, cakap tak serupa bikin. Paria sungguh…..

So sekarang! Buatlah apa yang harus dibuat…. Tanggunglah sendiri…

Inilah satu jenis bangsa dalam perpatah kata 'lebih Melayu dari Melayu'

Sapahabaq: Perpatah Melayu Baru

No comments:

Post a Comment