Thursday, February 9, 2012

sapahabaq : Guru ada Class!!!!!!

La ni baru la kita semua tau.... bahawa guru silat cekak ni ada Class la... Ada yang 1st Class, ada yang 2nd Class dan ada yang 3rd Class.... dan sudah pastilah yang lain tu semua tak ada Class selain yang tiga orang ni...

Pasti dan terbukti!!!!

Dulu kita ingatkan guru2 kita semua sebelum ni.... sebelum si Tok Din jadi guru PSSCM, semua guru2 tu sama Class.... tapi...ohhh tidak!!!!! Rupa2nya Tok Din je yang 1st Class, yang sebelum dia hanyalah 2nd Class dan 3rd Class.....

Inilah kenyataan!!!!!


Kesian Pak AK.... di 3rd Classkan dalam ranking guru2 silat cekak ni.... apa tidaknya... bila sakit dan di bawa ke KPJ Kajang dulu tu... sibuk si TOK DIN dan si YUSOP KREN.... nak bawa balik ke BM... konon di KPJ tak ada orang nak jagalah... tak makanlah..... tak sempat2 nak buat rawatan selanjutnya...dah sibuk2 nak bawa balik ke BM..... walaupun kos rawatan dan ambulan semua ditanggung oleh pihak anak murid yang kononnya derhaka...(derhaka sebab tak ikut Tok Din).

La ni Pak Ak tak sihat di BM....... ahli keluarga (Yusop Kren la agaknya tu yang selama ni kecoh sangat) dan puak TOK DIN main campak je Pak Ak kat Hospital BM tu..... macam Quran Buruk!!! Awat? tak cukup duit ke PSSCM ni sehinggakan letak Pak Ak di wad 3rd Class je? Sengkek sangat ke? Ini ke habuan bagi Pak Ak yang banyak jasa pada PSSCM?

Takkan lah tak ada duit? Padahal si Tok Din tu jutawan konon!!!!! Kalau ye pun RM200.00 tak ada ka nak letakkan Pak Ak di wad 2nd Class...

Ehh...ehhh... tau pula hampa bawa Pak Ak ke Hospital.... katanya dulu Pak Ak tak suka semua tu... Ooooo.... agaknya, sekarang ni Pak Ak dah seronok kot masuk keluar hospital.......

Ayoyooooo... ini macam ke ahli2 PSSCM yang dok ada... tok guru si TOK DIN ni..... hampa sembah macam raja.... tapi Pak Ak hampa biaq macam kuli batak.....!!!!

Macam ni je la.... kalau tak mampu sangat nak buat rawatan untuk Pak Ak tu..... serah je la pada depa2 yang cuba nak usahakan sebelum ni..... mereka2 yang bawa Pak Ak ke KPJ dulu tu.... jangan la kedekut sangat sehingga Pak Ak tu jadi mangsa.....

Kesian Pak Ak..... yang lebih kesian lagi ialah mereka2 yang buta perut!!!!!!

sapahabaq : Guru ada Class!!!!!!

135 comments:

  1. Aku rasa eloklah diserahkan kembali Pak Ak tu pada geng2 yg bawak ke KPJ Kajang, kurang2nya dapat/mampu jugak nak bawak ke 1st Class dan menghabiskan dekat2 Rm10 ribu siap sewa ambulan dan buat proper medical check up.....Mana peginya ahli2 dan tenaga pengajar yg kena bayar RM1,000 seorang tue. tak kan nak bayar deposit RM200.00 pun tak mampu oooooiiiiiii. "Kalau tak mampu nak keluarkan RM1,000.00 jgnlah nak citer perjuangan"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si guru Tok Din ni mana nak sempat pikir pasal Pak Ak..... dia ni pun tak berapa nak sihat dan bini dia pula dok sakit2 tu.... la dok tengah berubat dengan si bomoh kot..... tak caya cuba tanya si hafiz.....

      Delete
  2. adoi laa...pedisnya kata2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dengar2nya, laporan terperinci dari Pakar di KPJ Kajang telah dikeluarkan dengan detail. Kalau blogger ni dapatkan boleh kita kongsi dan fikir2kan apa tindakan seterusnya dan bertindak apa yg patut. Ada kawan2 ziarah Pak Ak kat hosp BM dok tengok dan tak kisah pun Pak Ak duk kat 3rd Class. Harap2 waris (mungkin abg Mail atau sallehudin kot) dpt usahakan Pak Ak ke 2nd Class ataupun terus ke 1st class di mana2 hospital.

      Janganlah hang pa takut Pak Ak sihat.....
      Bagi Yusop Kren janganlah jadi ayam jantan. Duit RM25,000 nak bukak bengkel dulu ko ambik tapi nak bela Pak Ak tan sanggup. Nampak hebat masa kat Kajang, tapi peeeeee raaahhh, hebat taik kucing. Hebat pasai Maideen suruh. Sedarlah sikit kita semua.....aku pun kena sedar jugak ni....

      Delete
  3. maideen dah bagi lading keling kat usop kren.. kalu tak ikut.. kang kena tarik balik lading tuh.. tak glemer lah si usop kren tu..

    ReplyDelete
  4. berubat ngan bomoh, ..........

    hemmmmmm, la ni ade gak ydp yang sedang sakit dan sedang berubat ngan bomoh ......... tak caya gi tanye ngan ydp ydp sumernye ....

    ReplyDelete
  5. baru kini dok sedaq ........ rupenye kedekut gak yeeee ......

    konon 1993 keliling malaysia pakai duit sendiri - tu kata rosman md . nape yeee sanggup keluaq duit sedemikian rupe .........

    tapi mengaku guru nye sendiri ..... guru ade kat BM, tapi sakit ..... hampeh nak keluaq duit !

    kat ganu dok heboh satu dewan ....... kat luaq dewan ini ... kereta saya harga RM600,000/=

    perghhhhhhhh sungguh kaye yeeeee

    ReplyDelete
  6. Kronologi serba ringkas 1999 - 2012

    Benar menurut sebuah blog, cerita tentang kesihatan YM Tuan Haji Ishak Itam ni bukan cerita baru! Sejak dari tahun 1999 lagi sudah kendengaran cerita sebegini.

    Memang benar, semenjak perpecahan bermula tahun 1993, guru utama silat cekak sering sakit sehinggalah berlarutan ke sekarang ini.

    Memang benar, Pak Ak sendirilah yang kerap mengambarkan suasana yang dia akan balik.

    Memang benar, apabila dia sakit, maka bergegaslah anak2 muridnya akan pergi melawatnya. Tanda kasihlah, rindulah dan ada dicelah-celah itu kot-kot boleh terdengar nama sipengganti guru.

    Sebelum itu antara faktor yang perlu sangat diambil kira oleh semua yang membaca, YM Tuan Haji Ishak Itam semenjak menjadi guru dari tahun 1986 sehinggalah ke 2009 tidak pernah berehat dalam menjalankan tanggungjawabnya mengelilingi Malaysia sebagai Guru Utama Silat Cekak.

    Sebagai manusia biasa yang lemah segala sudut, tetap ada had dan batasannya keadaan fizikalnya itu, apatah bila masuk ke peringkat warga emas. Apatah lagi dengan jadual yang padat setiap hari, dengan tidur dan waktu rehat yang tidak cukup. Kesannya tetap ada.

    Dan menurut sumber, YM Tuan Haji Ishak Itam telah berkali-kali memberitahu yang beliau hanya mendapat cuti rehat apabila sakit.

    Maka pada tahun 2009 telah berlakulah peristiwa dibawah ini,

    1. YM Tuan Hj ishak Itam kerana faktor umurnya ketika itu sakit.

    2. Oleh kerana keadaannya pada ketika itu, maka beliau sebagai Guru Utama atas kapasitinya telah mengisyaratkan supaya ijazah pertama itu dibawa kebelakang untuk disekalikan dengan ijazah peringkat potong. Ini adalah permintaan Guru Utama. Dan permintaan ini sepatutnya ditunaikan oleh semua ajk yang mengendalikan persatuan.

    3. Atas kehendak Allah s.w.t sekali lagi beliau dilanda keuzuran.

    4. Maka terhentilah pengijazahan satu Malaysia pada semua peringkat. Maka telah diputuskan supaya aktiviti silat dijalankan seperti biasa. Yang tiada hanyalah pengambilan ahli baru dan aktiviti pengijazahan. Hanya aktiviti persatuan dan latihan persilatan sahaja yang berjalan seperti biasa.

    5. Maka "stop" satu Malaysia tiada pengijazahan baru.

    6. Ketika itu berkumpulah para orang lama persatuan hendak memperbuat yang terbaik bagi mengatasi masalah yang ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku dengaq2 Maideen ada masalah kote betoi ka???

      Delete
  7. 7. Atas usaha pihak tertentu YM Pak Ak dibawa berubat oleh orang lama - dibawa pula berjumpa bomoh. Arwah Mak Tam menentang usaha ini pada peringkat awal. Beliau mengatakan bomoh itu bomoh penipu dan tidak pernah bersetuju rawatan susulan hendak dijalankan. Tetapi arwahnya akur kerana keadaan yang menghimpit pada ketika itu.

    8. Keadaan YM Tuan Haji Ishak Itam yang pada mulanya yang hanya uzur akibat keletihan menjadi semakin bertambah parah. Istilah yang digunakan oleh Mak Tam selepas peristiwa bomoh pantai itu "Pergi berlari balik berusung."

    9. Sewaktu "rawatan" ini berlaku tiada seorang pun yang tahu hanya beberapa orang tertentu sahaja yang mendapat "leak".

    (Dalam waktu 2 minggu keadaan ini dirahsiakan daripada pengetahuan ahli silat cekak. Tidak dibenarkan berjumpa Pak Ak antara arahan-arahan yang didengari ketika itu. Maklumat ini kami perolehi daripada orang yang mendengar sendiri daripada mulut Mak Tam lebih kurang setahun selepas Maideen mendakwa menjadi guru. )

    10. Keadaan YM Pak Ak bertambah lesu, maka telah ada mulut-mulut yang bertanya Pak Ak tentang pengganti, tetapi YM Mulia Pak Ak cakap masih lagi tiada pengganti.

    11. Dalam pada itu, menurut perbualan antara seorang ahli yang sempat datang berjumpa Pak Ak setelah peristiwa pantai itu berlaku, "kalau depa buleh buat depa buatlah.." Ahli itu pada awalnya tidak dapat menangkap maksud yang diluahkan oleh Pak Ak.

    12. Pada ketika yang sama juga menurut ahli itu, YM Pak Ak bersetuju untuk pergi ke hospital untuk memeriksa matanya yang kurang jelas. Hal ini menafikan tanggapan sesetengah ahli yang YM Pak Ak tidak mahu ke hospital untuk mendapatkan rawatan cara moden.

    ReplyDelete
  8. 15. Tetapi menurut siasatan yang telah dijalankan, sebenarnya Maideen ada datang belajar ijazah dengan Pak Ak dan ada pula saksi-saksinya. Ini sangat bertentangan dengan kenyataan Maideen yang mengatakan Pak Ak tidak pernah mengajarnya walhal memang dia datang bertemu Pak Ak untuk belajar ijazah.

    16. Maka jika dirujuk kembali pada kata-kata ini "kalau depa buleh buat depa buatlah..." rupanya merujuk kepada peristiwa datang belajar ijazah oleh Maideen.

    Buktinya daripada kata-kata Pak Ak sendiri:
    "Hj Maiden tu pun atas kehendak Tuhan, 3, 4 hari bersama saya untuk tunjuk ajar cara-caranya, bukannya boleh pun, tengok muka pun tauuuu...."

    17. Buktinya Maideen berbohong dan "bukannya buleh pun" maka pada masa ijazah pertamanya terpeleot bab syahadahnya - tidak ramai yang perasan masa ijazahnya yang pertama itu. Kemudian apabila kejadian ini berjangkit-jangkit ke seluruh Malaysia barulah ada pihak yang menegurnya dan perkara ini diadukan kepada YM Pak Ak dan disuruh tegurnya si Maideen itu.



    [dipetik dari blog akumatihidupkembali, rakaman 22.07.2009]


    18. Seterusnya dalam masa empat puluh hari ke seratus hari daripada hari pertama "carreer" Maideen sebagai guru maka telah dikeluarkan notis untuk adakan upacara pertabalan dan mengistihar guru pengganti kononnya untuk mengesahkan dakwaan Maideen itu lah pengganti Pak Ak. Padahal Maideen sendiri ada mengatakan "selagi Pak Ak masih ada jangan panggil saya guru..."

    19. Setelah dikeluarkan Notis Mesyuarat Agong Luar Biasa itu maka atas bukti itulah Kisah Aku Pengganti dalam Aku Mati Hidup Kembali blogspot telah dikeluarkan untuk memberi peringatan ahli supaya jangan terima pengganti yang mengaku pengganti kerana sebab-sebab yang telah dinyatakan dengan jelas dalam blog itu - JANGAN TERIMA!

    ReplyDelete
  9. 20. Walaupun begitu Peristiwa 31 Oktober 2009 tetap berlaku. Maka berlangsunglah satu peristiwa penderhakaan besar-besaran ahli-ahli silat cekak dalam sejarahnya, yang menerima, mengistihar guru pengganti sewaktu yang mulia Tuan Haji Ishak Itam masih yang pada masa yang sama peringatan jelas telah pun diberikan tentang hal Aku Pengganti.

    21. Semenjak itu YM Tuan Haji Ishak Itam terus mendiamkan diri tidak mahu mengeluarkan lagi sebarang statement sehingga ke hari ini.

    Sebagai ahli silat cekak yang berpegang pada adat dan adap berguru maka ditimbulkan persoalaan dibawah ini untuk difikirkan:

    Isu:
    Atas kehendak Allah taala, Guru Utama tidak boleh ijazah atas faktor kesihatan dan itulah masanya untuk berehat dan berubat dan sebagainya.

    Kenyataannya:
    Ini bukan bermaksud beliau tidak mahu ijazah. Dan bukan pula hak kita sebagai ahli untuk menentukan samada beliau layak atau tidak untuk beliau meneruskan kerja-kerjanya sebagai Guru Utama. Andai kata 2 tahun terhenti maka terhentilah, itu bukan satu isu melainkan ada agenda yang lain yang bermain dikepala ahli-ahli silat cekak.

    Persoalannya mengapa:
    1. Maiden datang belajar ijazah?

    2. Pada masa yang sama Maideen tidak mengaku datang belajar ijazah?

    (Ada saksi yang mendengar sendiri yang Maiden datang belajar ijazah dengan Pak Ak. Ada saksi yang telah dirujuk oleh tukang salin semasa Maiden datang belajar ijazah)

    3. Mengapa AJK PUSAT terus mengistiharkan guru baru tanpa mengambil usaha untuk memberikan rawatan dan kebajikan kepada Guru Utama sehingga beliau benar-benar pulih dan cergas kembali untuk meneruskan ijazah (itupun atas haknya juga)?

    4. Adakah dengan mengistiharkan guru pengganti itu selesai masalah? Walhal pada hakikatnya perkara utama telah mereka abaikan lalu meninggalkan guru yang ada hanya atas faktor kesihatan tanpa berbuat, berusaha bersungguh-sungguh selagi ada ikhtiar untuk mengubatnya?

    5. Siapa yang lebih penting sebenarnya disini? Kesihatan Guru Utama atau tuntutan persatuan mengenai penuntut-penuntut baru yang ingin belajar silat?

    6. Adakah apa semua yang berlaku ini akibat daripada rasa ego, dendam ingin bersaing dengan persatuan yang lain untuk berlumba-lumba mendapatkan ahli yang ramai sehingga terlupa pada perkara asas adab murid kepada guru?

    7. Apa sebenarnya yang bermain dikepala semua ahli yang menerima, mengistihar Maideen sebagai pengganti?

    antara sumber :http://sapahabaq.blogspot.com/2009/10/sapahabaq-maiden-boleh-jadi-guru.html


    Siapa nak pikup pikuplah...sejarah realiti?

    ReplyDelete
  10. salam..

    soalan: sapa bawa pak ak jupa bomoh? kenapa mak tam menentang? adakah mak tam tau sapa bomoh tu? adakah kerna bomoh maka kesihatan pak ak makin teruk?


    kipas nandung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa lagi yang bawa... Tok Din la, Ustaz khaha pun terlibat sekali... mana tak semakin teruk... Pak Ak sakit pada masa tu hanya hal darah tak jalan lancar je... sebab tu la anggota Pak Ak agak lemah... yang bawa pi berubat dengan bomoh tu apa hal.... siap tanam badan Pak Ak di dalam pasir pantai.... Oiiii apa punya gila kepala otak depa ni... last2 Pak Ak balik berusung,,, sakit anggota semakin teruk....

      dah tu depa tak bawa pi cek kat hospital... biar je pak Ak terlantar macam tu je.... konon Pak Ak tak suka pi hospital!!! Depa katalah depa jaga dengan rapi... jaga makan dan mandi setiap hari.... sebenarnya depa seksa Pak Ak sehinggalah teruk macam sekarang... last2 bawa juga ke hospital... la apa depa nak buat? orang sombong macam tu lah...

      Ada puak bawa Pak Ak ke KPJ depa tentang... tapi apa pun depa tak penting hal pak ak nak sihat ke.... sebab sejak itu depa tak pernah nak tanya hal laporan sebenar pemeriksaan di KPJ. Xray Pak Ak pun depa tak pernah nak ambil tau.... inilah bodoh sombongnya gang Tok Din termasuklah Yusop Kren yang belagak hero tetapi sebenarnya belaci yang sunggoh bodoh!!!! Termasuklah si Anuar Aziz.... si lurus bendul yang tak kena tempat.... Hampa berdualah yang sepatutnya bertanggungjawab sekarang ni... apa yang telah berlaku.... sebab selama ni hampa belagak sangat sebagai waris Pak Ak!!!!! sehinggakan anak Pak Ak sendiri hampa pelekeh...

      Hello bro, berilah laluan kepada waris yang sah... dia je boleh doakan untuk Pak dia masuk surga.... hampa semua yang konon bertanggungjawab dan mengaku waris tu sebenarnya adalah kelas 3 dalam hal ni.... Ismail bin Ishak tu lah sebenar waris... berilah dia laluan...Jangan dok halang lagi si anak nak berbakti dengan si bapak.....beri laluan....

      Yang lain jangak belagak pandai... wahai si bodoh2 sekelian.

      Delete
    2. Mak Tam menentang kerana pada hari Pak Ak hendak dibawa berjumpa bomoh itu Pak Ak masih lagi sihat masih lagi boleh membetulkan bangsal belakang rumah. Maka kata Mak Tam "Tak sakit buat apa nak berubat?" ini menunjukkan Pak Ak pada ketika itu masih bertenaga walaupun penat-lesu ataupun uzur tapi tidaklah sampai telantar - maksudnya umpama "masih boleh berlari" sehinggalah selesai upacara bomoh pantai itu Pak Ak balik berusung dan terus terlantar sehingga ke hari ini.

      Persoalannya kenapa Pak Ak teruskan? Disini kita mesti mengambil kira bahawa walaupun Pak Ak tidak mengaku dia sakit atau dari segi zahirnya Mak Tam tidak nampak Pak Ak sakit, tetapi sebagai seorang manusia biasa tetaplah dia mahu berubat agar kembali cergas dan sebagainya. Dia mungkin tidak tahu cara perubatan yang diamalkan oleh Tok Bomoh pantai itu sebegitu rupa, dan yang tahu cara perubatan pantai itu mestilah orang-orang yang pernah menggunakan khidmat tok bomoh itu dalam kes gaduh laki bini, kes abang ipar gaduh laki bini, kes hantu santau dan sebagainya.

      Soalannya kita kena tanya kenapa orang lama percaya pada bomoh yang seperti itu? Apa pegangan orang lama yang mengaku membawak jalan tauhid tapi pada waktu yang sama meng-rekomen bomoh "auta" kepada GURU UTAMA.

      Jika tidak terjadi perkara ini maka kita tidak tahu perangai orang lama yang nampak alim,cerdik pandai tapi kurang akalnya dalam menilai baik buruknya satu perkerjaan itu.

      Yang penting disini, Arwah Mak Tam tidak setuju Pak Ak berubat pada awalnya dan tidak setuju dengan rawatan susulan yang menambakan penderitaan YM Pak Ak.

      Lagi persoalannya, selepas keadaan YM Pak Ak semakin parah itulah Maideen yang turut terlibat dalam hal bomoh pantai mengistihar dia sebagai Guru pengganti.

      Bukti rakaman menunjukan bomoh itu kenal Maideen. Pernah makan besau katanya.

      Delete
    3. kata Mak Tam bahawa semasa Pak Ak ditanam dengan pasir pantai.... Si Maiden tu tengah berbisik dengan tok bomoh tu. "entah apa yang dibisiknya" kata Mak Tam dengan nada yang agak curiga...

      Delete
    4. Selepas balik "berubat" bomoh pantai Mak Tam turut menerima bahana, dan mula sakit-sakit. Mak Tam tidak suka mandi laut, Mak Tam tidak suka bau susu tapi itulah cara perubatan yang digunakan oleh bomoh pantai itu pada rawatan awal dan seterusnya rawatan susulan.

      Pada ketika itulah Mak Tam nampak segala objek patung dan sebagainya dikeluarkan dari kocek baju Tok Bomoh itu tapi Tok Bomoh itu mendakwa objek itu keluar daripada badan Pak Ak.

      Ramai yang ada ketika itu dan nama-nama mereka semua ada dalam kocek saksi yeng mendengar sendiri daripada mulut Mak Tam.

      Untuk tidak menimbulkan fitnah, satu pasukan khas siasatan telah ditubuhkan bertindak bagi menyiasat dakwaan Mak Tam tersebut dan ternyata apa yang arwah Mak Tam katakan itu benar dan berlaku. setelah membuat laporan maka pasukan itu pun telah dibubarkan.tidak wujud lagi.

      Dari laporan yang diterima, memang bomoh itu wujud dan memang cara perubatannya di pantai dan memang ada objek yang menjadi sandaran kepada bomoh itu untuk menguatkan lagi kepercayaan para pesakitnya yang mereka telah di santau dan sebagainya.

      Dakwaan itu disahkan lagi dengan menerima laporan daripada pihak lain yang mengatakan Tok Bomoh itu tidak dibenarkan masuk ke beberapa kawasan yang telah tahu cara perubatan bomoh penipu itu.

      Dan Mak Tam sendiri tahu akan siasatan ini dan telah sempat di "brief" tentang hasil siasatan. "Apa yang Mak Tam cakap itu betul, Tok Bomoh itu wujud...tapi kenapa mereka buat macam ni pada Pak Ak, depa tak boleh fikirka? " Pak Ak tetap guru saya...Maideen bukan guru!". Mak Tam hanya tersenyum (cara dia)...tidak pulak dihalau ahli yang berkata seperti itu walaupun diulang berkali-kali kenyataan Maideen bukan guru.

      Malangnya Mak Tam pergi setelah 3-4 bulan siasatan itu dijalankan (setelah briefing yang terakhir).

      Maka apa yang disampaikan ini bakal membuka tembelang puak-puak temberang yang ada dalam persatuan yang berlagak alim tapi busuk isi perut mereka.

      Delete
    5. Sambung Mak Tam "...kalau Maideen guru Pak Ak dah lama balik." "Nak balik dah?Awai lagi...air pun tak sempat nak buat" Saya minta maaf, saya kena cepat, tak boleh lama disini, ada lagi kerja yang tak habih..."

      Saya tak da apa nak bagi pada Pak Ak dan Mak Tam. Tapi ilmu yang dicurahkan oleh Pak Ak dan Mak Tam lebih bernilai daripada emas dan segalanya. Saya hanya mampu berdoa..." Sambil tunduk sedih, bersalam dan mencium tangan Mak Tam.

      Assalamualaikum Mak Tam.

      Rupanya itulah kali terakhir ahli itu bertemu Mak Tam.

      Delete
  11. just berkongsi.ni sy dengar dr mulut Pak Ak sendiri pesanan dia ttg hospital. Pak Ak ckp, klau dia sakit mcm mana pun beliau tak nak di hantar ke hospital selagi dia masih sedar, kecuali bila dia dh tak sedarkan diri keputusan utk dihantar ke hospital terletak pd (Arwah) Mak Tam n anak2 muridnya. reason dia, Pak Ak tak nak ubat hospital/dadah dimasukkan dlm badan beliau(dadah bg Pak Ak adalah najis bedasarkan apa yg sy paham dr penjelasan beliau). Pak Ak cite selama berpuluh tahun dia jaga tak ambik ubat hospital kecuali masa pegi haji sbb perlu suntikan vaksin sbg syarat yg ditetapkan oleh kerajaan. sbg anak murid beliau, saya paham guru saya amat menitik beratkan ttg kebersihan dan kesucian yg masuk dlm tubuh beliau sb akan jadi darah daging nnti. Pak Ak juga ada ckp bila beliau takda dlm persatuan nnti secara aktif, akn berlaku perpecahan di dlm PSSCM. nmpknya dh terjadi spt yg Pak Ak ckp.

    ReplyDelete
  12. macamana pula dgn bawa ke bomoh yg ada patung2 ni..apa hukumnya?


    silat cekak ada Tuannya
    salah cakap bisa merana
    sama sama kita tengok kesudahannya
    kita tengok sapa yg kena

    ReplyDelete
  13. aku, Pak Ak dan Mak Tam sedang berpakat untuk pi operate mata Pak Ak yang agak kabur tu minggu hadapan... Pak Ak bersetuju laksanakan kerana ketika tu puak2 pusat dok gaduh sangat ijazah tak dapat dijalankan atas alasan Pak Ak tak sihat... Pak Ak berkata "Saya ni tak leh nak ijazah, saya tak nampak sapa yang boleh ijazah, depa dok gaduh sangat pasai budak universiti... taktau lah kalau depa boleh buat"
    Aku kenal sangat akan nada seperti itu... nada Pak Ak kecewa kerana digesa-gesa oleh orang lain... aku tahu siapa mereka2 itu sebab dalam hal2 begini Pak Ak kerap menceritakan pada aku... Tapi sedihnya... Tok Din telah mengistiharkan sebagai guru penganti sebelum sempat Pak Ak pi berubat....
    "Biar pi kat dia... dia nak bawa ahli silat cekak masuk neraka" akhirnya terbit kata-kata seperti ini dari mulut Pak Ak

    ReplyDelete
  14. 04022012 yang lalu sudah genaplah setahun pemergian Mak Tam.

    ReplyDelete
  15. Memang classs...guru kencing dari bangsa hindu pimpin persatuan melayu memang class..

    ReplyDelete
  16. Renungan kata2 YM Ustaz Ishak,
    "Pengganti saya tak dak dlm pengurusan".

    Renungan kata2 Mak tam,
    "kalau Maideen guru Pak Ak dah lama balik."

    ReplyDelete
  17. TUESDAY, 6 DECEMBER 2011

    Mak Tam dan Sejarah Realiti
    "Hajah Radziyah Binti Said atau lebih dikenali sebagai Mak Tam, isteri kepada YM Tuan Haji Ishak Bin Itam telah kembali ke rahmatullah pada pagi Jumaat 4 Februari 2011, Bukit Mertajam - sekitar jam 6.00 - 7.00 pagi (dalam tidur) dalam usia 78 tahun. Jenazah telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Berapit, Bukit Mertajam selepas solat Asar."

    Semasa Arwah Mak Tam ada, banyak mulut yang mengkritik Mak Tam dengan macam-macam tuduhan. Antaranya ialah Pak Ak tidak akan cerita masa Mak Tam ada disamping, Pak Ak tidak mahu bukak mulut bila Mak Tam ada berhampir. Mak Tam antara yang menjadi spy Maidin, Mak Tam jadi penghalang antara murid dan guru, Mak Tam halau orang yang menziarah Pak Ak dan macam-macam lagilah tuduhan kepada Mak Tam.

    Sekarang Mak Tam sudah tiada. Baru kita tahu bahawa kita sudah kehilangan seorang ibu yang tersayang. Baru kita tahu betapa pentingnya Mak Tam kepada Pak Ak sebagai seorang isteri yang bertanggungjawab mengurus hal rumah tangga, menjadi kawan dikala suka dan duka, menjadi penenang ketika gundah gulana, menjadi penyambung kata ketika putus bicara. Barulah kita tahu dan sedar peranan Mak Tam dalam kehidupan YM Pak Ak.

    Mak Tam adalah penyimpan sejarah realiti yang telah dilupai.

    Menurut sumber, katanya Mak Tam tahu siapa yang menipu dalam kemelut ini dan telah diperguna oleh pihak-pihak tertentu untuk mendapat apa yang dicita?

    Benarkah begitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://1wasilah.blogspot.com/ disini dapat didengari sebuah lagu yang dicipta khas buat Mak Tam berjudul "randai bersama Radziyah"

      Delete
  18. Awan apabila memutih di langit, tak ramai yang menghargai akan kewujudannya. Hadirnya sekecil zarah nano yang halus. Kalau ada, adalah. Kalau tiada, tak mengapa. Hanya apabila terik mentari membakar pipi, ketika itulah kita tercari-cari lindungan redupnya. Hanya apabila mendung menyelubungi hari, ketika itulah kita ternanti-nanti kemunculan lingkaran peraknya.

    Renungan kata2 YM Ustaz Ishak,
    "Pengganti saya tak dak dlm pengurusan".

    Renungan kata2 Mak tam,
    "kalau Maideen guru Pak Ak dah lama balik."

    Terima kasih menyebarkan wasiat dari arwah Mak Tam.

    ReplyDelete
  19. kata2 yg di petik oleh Saudara roslizan dari Yang Mulia Tuan Haji Ishak Itam. Antaranya:
    1. Pemberian hanya dari yang satu.
    2. Pada adat mata nampak tapi tak nampak.
    3. Apa yang ada hanya HAK saya.
    4. Kita buat dulu bagi bersatu Jangan Pecah. Masing-masing buat.

    ReplyDelete
  20. teringat bila ziarah Pak Ak dan Mak Tam, suasana rumah mereka TENANG setenang2nya...hati yg gundah jadi terhibur, yg serabut jadi terurai, satu perasaan yg tak leh digambarkan..

    Almarhumah Mak Tam balik hari jumaat, satu petanda kemenangan

    kita?

    ReplyDelete
  21. Terima kasih diatas keterangan detail pasal 'perubatan-pak ak-tanam-dalam-pasir-dalam -kocek bomoh- ada- patung-tu'..

    aku menyeru kepada semua anak murid yg masih anggap pak ak sebagai guru silat cekak berdaulat berbengkung kuning supaya:-

    1. membaca al-Fatihah niat hadiah kepada Pak Ak dan Almarhumah Mak tam selama 40 malam
    2. bagi yg mampu boleh hadiahkan surah Yasin selama 40 hari
    3. Jika 40 anak murid Pak ak hadiahkan selama 40 malam seikhlas -ikhlas nya tanda sokongan kita pada guru kita Pak Ak, maka insya Allah makbul segala hajat kita
    4, ini sajelah yg mampu kita hadiah kat guru kita, moga2 pak ak sihat sejahtera hendaknya

    Ya Allah, kabulkanlah permintaanku ini, tiada kuasa mampu menahanmu walau sehebat mana makhluk itu


    Kipas nandung belah bumi

    ReplyDelete
  22. Pengikut Setia Dato MaideenFebruary 13, 2012 at 3:41 AM

    ehem ehemm..

    Nandung-nandung dayang senandung,
    wahai saudara2,
    maaf kan kami..

    Pemergian Almarhum Ustaz Hanafi meninggalkan impak yg besarr kpd dunia cekak..
    dan disambung oleh YM Tuan Hj Ishak Itam..
    dan akan disambung dan di sambung dan disambung lagi.......

    wahai saudara2,

    Setelah Almarhum pergi,dimanakah gerabak kita??

    Di mana haluan dan panduan kita jika sekiranya YM Tuan Hj Ishak itam pergi tanpa menamakan siapakah gerangan pewarisnya selepas beliau??

    Ada bermacam2 gerabak.
    Di gerabak manakah yg kita??
    Ataupun tiada dalam gerabak itu??

    Pemergian Mak Tam tidak d sangkal.meninggalkan kata2 penting untuk renungan bersama..Yg terlantar masih bernyawa tidak berkata2..pemerhati yg bijaksana..

    Apa yg akan terjadi adalah di luar kotak pemikiran dan andaian kita semata melainkan diberitahu olehNya.

    Aapa nak jadi,akan terjadi,
    Huujan pasti berhentii..

    Sesungguhnye,YM Tuan Hj IsHak Itam-Tenang dalam perjuangan~

    Saudara2 yd dihomati,

    Jikalau salah tolonglah tunjuk
    kamilah rela hai kena ketuk
    nandung-nandung dayang senandung
    wahai saudara2 maafkan kami

    Korus:

    maaf kan kami..
    maaf kan kami..
    maaf kan kami..
    maaf kan kami..

    EH BERAPA BANYAK MAAF DAH???

    -Pengikut Setia Dato Maideen-

    ReplyDelete
  23. Pak ak dan Almarhumah Mak tam dah lama berkorban masa, tenaga dan duit demi silat cekak tercinta..

    takkan lah kita sebagai anak murid Pak ak tak mampu nak hadiahkan al-Fatihah setiap hari selama 40 hari (kalau boleh lebihkan) pada kedua2 org berjasa besar pada kita semua. Tak kan lah takde 40 org anak murid pak ak yg mampu menghadiahkannya selama 40 hari...

    tapi dengan satu syarat: bersihkan hati sekelian, jangan sekali-kali ada niat tak baik terhadap ahli2 kita sendiri termasuk ajk pusat, niat kita hanya untuk hadiah kepada guru kita supaya pulih kembali seperti sediakala, moga2 dimakbulkan tohan..

    ReplyDelete
  24. Hasil siasatan: Teknik perubatan Tok Bomoh penipu.

    1. Pesakit akan di-scan dahulu, jika penyakit itu kononnya kritikal maka perubatan pantai akan dijalankan.
    2. Perubatan pantai:
    a. Badan pesakit akan ditanam dalam lobang pasir yang telah digali siap-siap. Kononnya untuk mengeluarkan segala macam penyakit dari badan pesakit. Kadangkala macam-macam objek akan dijumpai didalam pasir tempat pesakit ditanam kononnya itulah santau daripada badan pesakit.
    Lain;
    b. Pesakit laki bini akan disandingkan ditepi pantai. Macam pengantin.
    c. Selepas itu pesakit akan di suruh mandi laut.
    d. Tok Bomoh akan memberikan beberapa surah untuk dibaca oleh pesakit semasa mandi laut.
    e. Dan sedang pesakit itu membaca surah yang diberikan, Tok Bomoh akan turut sama turun kelaut sambil membenam-benamkan kepala pesakit ke dalam air (sangat sejuk jika dimalam hari). Selalunya belum sempat habis surah dibaca kepala telah dibenamkan beberapa kali menyebabkan pesakit tersedak tertelan air laut.

    Upacara susulan;
    1. Tok Bomoh akan datang kerumah pesakit.
    2. Pesakit akan dibaringkan atas katil.
    3. Pesakit akan diselimuti kain dari kaki sehingga paras leher.
    4. Tok Bomoh tadi akan masukkan tangan ke bahagian kain yang diselimuti daripada kepala ke badan dan kononnya akan menarik keluar hantu santau daripada badan pesakit.
    5. Perbuatan ini sangat keras sehinggakan pesakit terpaksa merengkek, menahan azab derita sehingga nampak kerut dimuka.
    6. Nah, hantu santau telah dikeluarkan, buktinya objek patung, paku dan sebagainya ditangan!
    7. Pesakit dan pemerhati buta akan percaya.
    8.Hantu telah dikeluarkan.
    9. Pesakit bertambah derita.

    upacara susulan buat wanita;
    1. Bungan ros dan susu akan digaulkan.
    2. Dilumur keseluruh badan.
    3. Bau bunga ros dan susu - sangat meloyakan.
    4. Penyakit tak baik, tapi kos bunga ros dan susu kena bayar. Sejambak bunga ros berapa harga?

    Menurut Mak Tam "Kita memanglah tak pergi sekolah, tapi kita tak bodoh tak nampak apa yang depa dok perbuat...sumpah letak api neraka atas kepala, memang Tok Bomoh itu menipu!"


    Harga perubatan? Sejarahnya sampai ada ahli yang habis serelung tanah untuk berubat sebelum direkomen kepada orang-orang tertentu.

    Antara ahli silat cekak yang pernah menggunakan khidmat tok bomoh ini adalah ahli yang terlibat kes gaduh laki bini, kes ipar duai nak becerai dan sebagainya. Termasuklah konco-konco orang lama silat cekak yang mendakwa bawak jalan tauhid..

    Persoalannya:
    Sanggupkah anda membenarkan kepala guru, ibu-bapa anda dibenam-benamkam kedalam air sehingga tersedak-sedak? Atau anda sanggup membenarkan kepala anak-anak anda dibenamkan kedalam air sehingga tersedak-sedak?

    Sanggupkah anda memerhatikannya sahaja?

    Jangan terkejut ada ahli kita yang sanggup dan membiarkan sahaja guru mereka diperlaku sebegitu rupa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kisah ini telah disenyapkan daripada pengetahuan ahli silat cekak sekalian. Jika arwah Mak Tam tidak mengadu hal sudah tentu tiada siapa pun yang tahu sejarah dan peristwa "Pergi Berlari Balik Berusung" ini.

      Delete
    2. Kata Mak Tam lagi.... bomoh kedarah duit.... "bawa 4 ribu bawa balik 200"

      Delete
    3. sejarah sultan jaafar mad azam syah yang diserah kepada British dan Thai untuk dihina maruahnya, dipijak dengan gajah sampai terburai tali perut berulang kembali?

      Thai, British dan Pengkhianat Agama dan Bangsa hanya tersenyum kepuasan melihat Raja Melayu berdaulat diperlakukan begitu.

      Delete
    4. Bak kata Pak Lang topek kt aku "Jumpa Ular, Jumpa Keling, Jumpa Maiden. Ketuk kepala Maiden dulu"...
      Tgh dok kaji maksud kata2 tu...

      Delete
    5. lepas kaji kena praktik...marilah kita beramai-ramai kaji dan ramai-ramai praktik.

      Delete
  25. HANCOR HANGPA HANCOR!!!February 13, 2012 at 11:29 PM

    belajaq jangan tak belajaq. pastu hormat guru. jgn belakang kan guru macam arwah hanapi tak ngaku arwah pak ya sebagai guru. dia boleh dok kata hanya pemegang amanah. tapi yg dia belajaq tu dgn siapa? dapat la kifarah sampai la silat cekak macam kena sumpah sampai la, semua ikut kelaku dia saja. guru semua nak cari ongkos.!

    ni si myden ni macai hanafi dulu..haa,sapa2 nak jadi guru kena jadi macai si myden ni..sape ikut hanafi memang bodo tak boleh diajar.

    puikkkhhh!!mampos lah persatuan korang..
    Berpecah belah lahh woii...

    BENGONG tak boleh diajar..

    HANCOR HANCOR HANCOR!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. eh pasai apa x hancoq lagi persatuan aku? eh pasai apa kalimah dah senyap? mana pi? mana pi? eh hang jawab. kepala paip hang ni. semoga silat kalimah tidak lagi mencaci silat2 lain. terima kasih.

      Delete
  26. jawab maidin jawab hang punya pasai la ni kalau hang tak buat kacau x jadi lagu ni. hang pakai nama ustaz hanafi konon jadi kadam dia tapi la hang buat orang melayu jadi kadam hang.

    ReplyDelete
  27. 1. ustaz hanafi tidak pernah kenal putus asa & cekak akan terus subur dgn izin Allah jua melalui sanadnya yg sah & hak..;)

    2. org cekak sendiri yg telan abis helah maidin dari 93 lah yg wajib bertanggungjawab juga..tapi apakan daya..takmau ngaku kesilapan memasing..walhal semua tau realiti masa tu..maidin sendiri yg paling bnyk kecoh sampai pak ak dok senyap..mengikut saja akal maidin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. depa dok senyap pasai zaman tu zaman senyap. depa cuba nak buat senyap zaman ni macam zaman dulu, tapi ahli zaman ni bukan macam zaman dulu lagi. ahli zaman ni tak dok senyap tengok Pak Ak dilaku macam zaman dulu. depa tentang hak buat tak senonoh dalam persatuan depa tak keluar persatuan.

      Delete
    2. persatuan ni Almarhum Ustaz Hanafi yang buat. Nama persatuan tu kita mahu jaga. Mahu jaga nama Ustaz Hanafi. Tapi yang jaga la ni macam pagar makan padi. Sibuk nak berebut jawatan.

      Delete
    3. hahaha..balik2 ckp pasal PERSATUAN..patutla maideen senang klentong org cekak ni..PERSATUAN lebih disibukkan dari hal PERGURUAN..

      seronokla maideen & konconya..membuatkan otai2 cekak sendiri anginnn sampai takmau ngaku depa kena klentong dasat sama maideen...hehe..

      Delete
  28. dok sengap .......... leh dapat jawatan .........

    tengok je lah la nie ...... tup tup dah dapat ladin
    tup tup tup ....... dah dapat jawatan LPT
    tup tup tup .............. dapat AJK pUSAT
    tup tup tup ............... jawatan ini dan itu ........
    hidup kat dunia nie apatah lagi dalam tempurung cekak ........ yg penting ade jawatan ........ baru lah leh angkat dade

    ReplyDelete
  29. kawantu "kencing" angkat kaki belakang ke dak?

    ReplyDelete
  30. ni konco2 persatuan atas arahan kaki bomoh tu nak minta sorang RM1000.00? konon2nya perjuangan? perjuangan taik kucing!

    ReplyDelete
  31. mari lah mari ..........
    kita melabur ...........
    RM 1000/= sorang .......
    demi perjuangan ........
    leh beli bakhtera ......
    leh beli baju berwarna warni ......
    leh beli kete sebuah lagi .........

    nangis lah ke derak gile .....
    minta simpati ..........
    agar leh bersame bersatu .....
    demi maideen yg satu .........

    ReplyDelete
  32. nasi sudah jadi bubur
    dah x apa-apa skrg
    hanya suara x puas hati kedengaran sayup-sayup
    mcm cacing kepanasan

    setakat ini x tahu mana arah tujuan
    hakikatnya skrg
    x ketua, x kepala
    akibat dulu x sedar kena kelentong maiden

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas tu skrg ni mula ego & angkuh para otai cekak..takmau ngaku kena klentong dgn maideen..

      mula reka mcm2 alasan..kononnya bijaksana & secara hikmah..

      masih ada cara utk tewaskan maideen..alaaaa...para otai yg selalu lepak sakan kat kedai tomyam RUT mesti tau..cuma ego sangat takmau ngaku..jujurlah pada diri..tundukkan hati tu..Pak Ak pon tau tu..dia mesti redha..

      kalau masih nak angkuh?
      suka ati laa...jgn kata tadak sapa ingatkan!

      Delete
    2. To Anon Feb 15,2012 07:48 PM,

      Hang lagi angkuh dan sombong....cakap dalam ni boleh ler...berlagak cam pandai tapi hampeh..

      Mai ler datang RUT...

      bak kata hang.."suka ati laa,jgn kata tadak sapa ingatkan"..

      Delete
  33. lawak...masih tak tahu arah tujuan? masih tak tahu mana nak pergi? kalau hangpa tak belajar silat cekak hangpa ikut sapa?

    ReplyDelete
  34. secara jujur siapa pemimpin sebelah PA skrg?

    apa perancangan skrg, adakah tunggu MA letak jawatan?

    dulu bagitu cepat, berlaku kemelut terus buat EGM,bawa ke mahkamah.Skrg tiada apa tanda-tanda pun, hanya sekadar seperti anjing menyalak bukit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pantang larang Silat Cekak

      1. tidak derhaka kepada Guru sebenar Guru
      2. Tidak derhaka kepada ibu
      3. Tidak derhaka kepada bapa
      4. Tidak bergaduh sesama ahli@sesama Islam
      5. Tidak caci segala rupa silat Melayu yang asli.

      Selemah lemah iman seseorang ialah membenci yang mungkar dan bathil didalam hati.

      Pesan Guru; " Nampak dengan mata jangan percaya, Dengar dengan telinga jangan percaya, Fikir habis2 baru bertindak."

      Pokoknya bersabar dengan dugaan Tuhan.

      Silat cekak silat gadoh tapi penghujung nya tak perlu gaduh. Enam tolak enamkan saje. Penghujung yang damai dan cantik.

      Anjing yang menyalak bukit, mungkin lebih mulia dari anjing yang kencing atau berak atas bukit.

      Delete
    2. siapa pemimpin sebelah PA? manaleh g tahu...rahsie..untuk kite-kite jer..kikikiki

      Delete
    3. berani jaja cerita hebat & gah petua2 buleh laa..tapi sikit pon tak gerak nak heret p mahkamah atau usaha apa2..

      angkuh..takmau ngaku dah teruk kena tipu dek maideen!!

      Delete
    4. Apa kelas nak bawak ke Mahkamah...perkara PA dah habaq lama daahhh...perangai budak2 je suka bawak ke mahkamah..

      Tabik kat PA kerana perancangan yang rapi walaupun pahit untuk menghadapinya tetapi hujungnya pasti beroleh kemenangan..

      Delete
    5. alasan hang saja tu syukran..toksah nak jaja la alasan murahan mcm tu..hehe..tu la..kena klentong punya pasal dgn maideen..;)

      Delete
    6. Hahahahahehehehehuhuhuhu...saya antara yang terselamat dari terjebak dengan kes maideen and the gang.Awai2 lagi PA suruh keluar dari PSSCM sbb dah semakin rosak..nanti saya pun depa halau keluaq kata PA.

      Ianya dah terbukti..

      Hang tu je yg kena kelentong dgn Maideen...kan..kan..kan sbb tu meroyan tak sudah.

      Hahahahahahehehehehehuhuhuhu

      Delete
  35. sekarang pun sama tak pasal2 terus buat EGM istihar Guru pengganti. kan orang yang sama jugak tuu?

    MA letak jawatan? jangan harapla orang yang merampas jawatan nak letak jawatan.

    tanda-tanda? adaaaaa...sabar je ler.

    tapi sepatutnya ditribunal kan ajer gang2 kaki bomoh juak maideen ni...undi tidak percaya. tapi dah ramai yang nyokong payahlah kan kita ni demokarsi terpimpin.

    ReplyDelete
  36. he he he
    orang melayu dah ketandusan pemimpin ..... kate olin
    1993 perasan ..... 2008 jadik kenyataan ..... 15/16 tahun ...
    2009 perasan ..... 2024 jadik kenyataan kot ..... tiori matematika

    tunggggggggggggggggguuuuuuuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhhh...PA dah habaq lama dah,masih tak tahu lagi.

      Dgr kate Olin boleh ler...setakat dengar percaya jangan..hahahhaha

      Delete
  37. minta maaf cakap la yang buat hal ni seme gang 70s dulu. seme nak jadi kapla. macam la depa ni tahu seme menda. mentang2 la hidup sezaman ustaz hanafi abih seme kelapa depa nak putau.

    nak kata sahabat pun tak leh sebab perangai sekor-sekor x macam sahabat pun.

    anak didik ustaz semuanya ni. sebab tu ustaz cakap tak dapat 40, 4 orang pun jadi, x dapat 4, sorang pun jadi. maksudnya apa tu?

    dia dah habaq laamaaaaa dahhhh...

    ReplyDelete
  38. ahli persatuan beratus ribu dok ada...tapi kenapa dia cakap nak dapat sorang pun payah?

    sorang tu macamana?

    anak dia ka? anak dia dok ada ramai...tapi bukan sampai 40 orang...

    dia bukan cakap pasai anak...dia cakap pasai apa sebenarnya?

    ReplyDelete
  39. kalau pasai keturunan dia x cakap lagu tu la...dia cakap lagu ni la...anak saya ada ramai hangpa pilih la sapa nak jadi ketua...silat ni hak warisan...mesti serah kat anak saya...

    tapi dia x cakap lagu tu...awat susah sangat nak paham?

    ReplyDelete
  40. melayu oh melayu ..........
    adakah melayu dah layu sal dah meeeeeeeeeeeelayyyyyyyyuuuuuuuuuuuuuu

    ReplyDelete
  41. spt kapal tiada nahkoda....telah di rampas lanun.
    bertambah tiada menyusut ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg dok menyusut & punah sebab ego & degil memasing tak dpt terima realiti termakan tipu daya maideen!! ada peluang & cara tapi malu & ego utk terima & ngadap

      Delete
    2. mana perginya yg dikatakan pejuang setia, maklumlah aku ni budak baru nk belajar.

      Delete
  42. Pengikut Setia Dato MaideenFebruary 19, 2012 at 5:01 PM

    aku lah pejuang setia!!
    mengaku setia..
    tapi tak de kad setia..
    so, tak de bukti..haha

    -Pengikut Setia Dato Maideen-

    ReplyDelete
  43. olin kata pd tahun 2009, '...benda nie dah dirancang 2 tahun lepas..'

    ReplyDelete
  44. benda ini dah lama perancangan, 1993.
    dengan mempengaruhi PA.
    masa itu bila PA pergi caw. selalu puji MA dan bbr lagi.

    masakan tiba-tiba PA bubar LPT, PA ni susah nak buat kerja-kerja drastik.
    jarum dah masuk lama dah.

    1998 (kalau x silap) nak lantik Pak Su man jadi guru.

    hingga PA pernah kata, (2003, x pasti sbb lama)siapa nk jadi guru mai sini tutup mata,ikat tangan nk test. di keramat permai.sdgkan MA ada dlm majlis tsb.masa tu MA dah nampak nak sangat jadi guru.

    tu kata,otai otai semua tahu..... tapi buat ego masing-masing..

    ReplyDelete
  45. patut la saya tidak bersemangat saya untuk memperjuangkan silat cekak malaysia nie...rupa2nya HAK TIDAK DIBERIKAN PADA YG BERHAK..

    ReplyDelete
  46. rampas dan pengkhianatan ........

    kerja iblihhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  47. Dato' Maideen pernah berkata lebih kurang begini semasa sesi jelajah pelancaran bahtera dia suatu masa dulu sebelum EGM ;

    " Selagi Pak Ak ada, saya takkan jadi guru (utama).."

    Soalannya,

    1. Macamana DM boleh mengaku dia pengganti selepas PA takde?

    2. Ada PA bagitau sesiapa DM bakal pengganti beliau selepas beliau tiada?

    Jelas sekali

    1. DM telah berbohong dengan memanggil EGM untuk istihar beliau GU sedangkan PA masih ada.

    2. Pendokong SC yang masih terima DM sebagai GU telah menderhaka kepada sebenar guru yang masih ada.

    Sedar dan insaflah dan mohon ampunlah dengan PA dan baliklah ke pangkal jalan.

    "Silat cekak tersangatlah mudah,
    Bagi mereka yang mendapat hidayah,
    Sungguh pun begitu hendaklah tabah,
    Insya'Allah mendapat faedah".

    ReplyDelete
    Replies
    1. " Selagi Pak Ak ada, saya takkan jadi guru (utama).."

      ni seme kes perasan le ni! perasan jadi nak jadi guru.
      macamana tetiba dia tahu plak dia tu yang akan jadi guru bila YM Pak Ak takde...podahhh!!

      tu le iblih!!

      Delete
  48. peristiwa 1993 berulang kembali ...........

    " Selagi Pak Ak ada, saya takkan jadi guru (utama).."

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembetulan tuan2...bukan berulang..tapi dilengkapkan ;)

      kerja2 DMKS @ SMK dan para konconya..sejak 1993..memang hebat tapi bukan juga terHEBAT ;)

      memang hebat sebab buleh baeekkkkkkk punya kaburkan mata & akal para OTAI yg selama ni dok jaja sebagai org lama & sebati sgt dgn cekak..;)

      bak kata Tun Dr Mahathir dulu..."dah lama dahhhh.."

      Delete
  49. tunggu ada cerita besar akan melanda seluruh ahli silat cekak tidak kira tua atau muda.

    luar dari jangkaan....abis lucut segala yang ada.

    tungguuu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betulllll...maka kpd yg tidak bersedia atau masih nak degil...jangan pula bertempiaran tak tentu hala..jangan pula sibuk dok cari alasan & hujah terkini..

      kpd yg dah tau..kuatkan azam anda..moga diteguhkan pendirian anda..

      kpd yg lain..bersedialah seikhlas hati anda & dlm penuh debaran ;)

      pujuklah ego anda..jgn angkuh sangat..jgn degil2 ya walau dah jelas sejelas jelasnya ;)

      Delete
  50. perjuangan yg penuh dgn dusta dan tidak di tempat sebenar haruslah di tinggalkan. Sbb yang sebenar masih ada.

    Jangan kita sama-sama termasuk dlm golongan penipu utk bangsa dan agama sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. CEKAK DALAM KEHANCORRANN!!!!!!February 25, 2012 at 9:18 PM

      MARI PAKAT2 KELUAR DARI DUNIA CEKAK NI!!
      MASUK KALIMAH..

      TU LAH,IKUT HANAPI BUAT APA,DULU LAGI DAH PESAN!!!
      CEKAK NI PEMBOHONG!!!
      HANAPI TU PENGKIANAT BANGSA AGAMA SENDIRI!!!TAU TAK???
      HANAPI PEMBOHONG!!!!!!

      SUDAH TERANG LAGI BERSULUH KA???

      Delete
    2. dah lame dah masuk ........

      sampai tak sedooooor ........

      konon masuk ....... ha ha ha

      Delete
  51. CEKAK DALAM KEHANCORRANN!!!!!!February 25, 2012 at 9:26 PM

    SAPA PERNAH TENGOK HANAPI SEMBAHYANG????
    WOIII ORG2 CEKAK LAMA,JAWABLAHH???

    MACAM NI KA ORANG YG LAYAK JADI GURU??
    PASAIPA SAUDARA A & R LONG DI PECAT???
    DEPA BANYAK SIMPAN RAHSIA SI HANAPI SI PENIPU NI...
    HANGPA TAU KA???
    PASTU PUTAR SEJARAH!!!
    BUDAK2 BARU BOLEH LAH NAK TIPU...!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. begitulah adat resam kehidupan ..........

      kelakar gak yeeee ......

      peeerrrgggggggghhhhhhhh

      Delete
    2. hang berak tunjuk kt org x?hang berjubur ngn bini hang tunjuk kt org x???? itu soalan counter pada persoalan hang tentang solat guru kami....=)

      Delete
  52. ABIH TU KO PERNAH TGK PANGLIMA ISMAIL DAN TOK RASHID SOLAT KA??

    JAWAB LA BODOH..CIBAI LA LU

    ReplyDelete
  53. ade orang yg sangat berdendam dengan Ustadz Hanafi ........

    kesian nye orang tue yeeeeeeee ...........

    bunyi selepas ustadz Hanafi lame meninggal kan kite ....

    ish ish ish ish

    ReplyDelete
    Replies
    1. tembelang tok guru depa yang kaki menipu sejarah tu dah nak pecah pasai tu depa marah sangat.

      Delete
  54. kalimah ini bukannya besar sgt pertubuhan,kelas pun x banyak.

    kena tipu azmi dan reduan, belajar dgn ustaz kata belajar dgn pak ya. borang bil 90 & 91 semasa daftar ahli.

    kena tipu lg, pasal tu senjatanya kelewang, sbb azmi x kenal lading. pernah pak ya tunjuk lading pang5 tok rashid kep ustaz, ustaz jwp ni kelewang kat kelantan banyak....hahaha kantoi

    ReplyDelete
  55. kena buang jurulatih sbb sorot buah kepada pelajar, bila ustaz pergi melawat kelas.

    azmi kata' buah ni special tak yah bagi'

    ustaz kata' kau guru @ aku guru, aku kata ajar ajar la. kau ni x faham lg apa silat cekak.

    kalau bukan anak murid ustaz macam mana kena pecat.....hahahaha

    soh soh pi jauh jauh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak nak tanya ke...
      sebelum azmi dan reduan belajar sc, dia anut agama apa?

      Delete
    2. tu baru kelentong parang bab sejarah depa kelentong lagi dahsyattttttt pehtu tukar lak nama buah tukar plak nama kaedah...lagi nak percayyyaa kaa???

      Delete
    3. SILAT AKU SILAT KALIMAHMarch 1, 2012 at 6:17 PM

      salam ukhwah semua.

      Setahu saya TokGuru Ustaz Hanapi ada menyimpan buah2 asli,yg dia ajar pada student bukan buah yg sebenar,sebab tak bagi anak muridnya lawan guru.lagipun Tokguru hanapi ni belajar pun tak khatam masa dgn Pak Yahya Said dulu, sebab sifatnya yg angkuh,ego,keras kepala,sombongbongkak dll.

      so, buah2 tu yg belajar silat kalimah semua dapat buah asli semua tu. Untuk peengetahuan semua ahli silat cekak di sini,guru kami tak simpan buah2 tu,sebab amanah tau.

      p/S Buah Kalimah adalah yg benar2 asli,ianya tersembunyi di sebalik bunga2nya..



      SILAT AKU SILAT KALIMAH
      AKU BERSILAT DALAM KALIMAH

      Sekian,wasalammm.

      Delete
    4. " Setahu saya TokGuru Ustaz Hanapi ada menyimpan buah2 asli,yg dia ajar pada student bukan buah yg sebenar,sebab tak bagi anak muridnya lawan guru. "

      1. Owww gitu, Ustadz Hanafi ade menyimpan buah buah asli .... nampak nye saudara kalimah nie lebih mengetahui ! jadi buah apakah yg disimpannye ?

      " lagipun Tokguru hanapi ni belajar pun tak khatam masa dgn Pak Yahya Said dulu, sebab sifatnya yg angkuh, ego, keras kepala, sombong bongkak dll. "

      2. wauuuu, dahsyat juge yeeee Ustadz Hanafi ni ...... belajar tak khatam ngan Pak Yahya Said kerana sifat nya ... namun leh simpan buah buah yang ASLI .


      " so, buah2 tu yg belajar silat kalimah semua dapat buah asli semua tu."

      3. Cam ner lak yeeee penuntut Kalimah tahu lak yang die belajaq tue adelah buah yg asli ?

      4. memang pelik dan dahsyat gak yeeee penuntut kalimah ni.


      " Untuk peengetahuan semua ahli silat cekak di sini,guru kami tak simpan buah2 tu,sebab amanah tau. "

      5. wahai penuntut kalimah .... anda sangat mengetahui tentang amanah ..... syukur dan bagus sebab hal itu.

      6. adakah anda telah membaca sejarah dengan baik dan teliti ? renungkan lah ............

      Delete
    5. Salam, Adakah semua pertubuhan silat kalimah yang ada sekarang ini mengajar silat dan buah2 kalimah yang sama seperti diajar oleh Pak Ya dahulu? Silat kalimah yang mana satu yang asli agaknya?

      Delete
    6. salam semuanya..sempena Jumaat yg penuh barakah..

      wahai org2 yg nak kepoh pasal silat kalimah..hangpa jalan la ikut suka hangpa..tak luak pon.. sebab ustaz hanafi semasa hayatnya dah lama jawap secara total isu SC-SK ni..jawap secara fizikal pon sudah..secara bertulis pon sudah..toksah nak gebang kata ustaz hanafi belajaq tak habis..lucu betul..sebab ustaz hanafi belajaq habis & tahkik la buleh jadi GURU..& yg disusun sebagai 21 buah tu adalah SISTEM PELAJARAN..mana baki yg lain tu?? ada diajar lepas da tammat..sebab tu dlm Cekak..ijazah tammat tu satu permulaan perjalanan yg lebih jelas & dalam..jadi toksah la skrg hangpa nak kepoh balik..

      puak2 hangpa sendiri dah try dgn ustaz hanafi dulu..siap masuk kes polis..hujungnya buang kes..& jelas nyata puak hangpa sendiri yg sebut kat ustaz hanafi..puak hangpa ni nak cari makan saja..maka sebab itulah ustaz hanafi biarkan..sebab kesiannnnnnn kat puak2 hangpa ni..

      hangpa nak gerak..ikut cara hangpa..teruskanlah..ikut p lah nak ada guru tonggak ka..guru tua ka...lantak p kut hangpa..kalau itu yg bahagiakan hangpa..

      pasai cekak skrg lantak p kat kami ni nak urus cara kami..bukan ada cuit & nyusahkan hangpa pon..satu duit pon tak minta kat hangpa..

      harap faham kkkkkkk...

      Delete
    7. assalam anda..

      tanya sikit,

      Siapa yang beri ustaz hanafi gelaran ULAMA???

      "SILAT AKU SILAT KALIMAH"
      "AKU SILAT DALAM KALIMAH"

      Kenapa silat cekak tidak menggunakan niat ini sampai sekarang???

      Delete
  56. "silat aku silat kalimah, aku bersilat dlm kalimah", itu kata-kata dr ustaz hanafi sendiri. dalam maknanya .

    yang pak ya ajar.. ya hajib ya khadam huruf BA....., pakai khadam tu, jinnn tuu. (yg ustaz buang sbb khurafat).

    tahu tak, ustaz hanafi makan pak ya dgn buah apa?...malu besar pak ya...sbb cabar ustaz.

    anak murid khalimah budak-budak sekolah rendah...tak yah lawan cekak la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpa...toksah nak cerita bab try tu..kesian kat depa (kalimah)

      adik beradik long lepas kena penangan ustaz pon ckp bebaik kat ustaz yg depa nak cari makan saja..sebab tu ustaz masih ada bagi peluang..

      laa semua penama pon dah tadak..biaq pi la..depa pon bukan ada halatuju mana sgt..

      Delete
    2. Allahyarham hanafi menghina dan mencaci Gurunya iaitu Allahyarham Tok Guru Pak Yahya Said.........

      tak ke biaDAP tu!!

      Delete
  57. kalimah, asli apanya...azmi long dan reduan long anak murid ustaz, jadi jurulatih cekak, derhaka kat ustaz kena buang...kemudian buat silat kalimah.

    cekak daftar tahun ?. kalimah daftar tahun ?

    pak ya dah serah semua silat kepada ustaz hanafi sebagaiman saranan pang5 tok rashid.....

    kelewang jadi lambang kalimah...hahaha, di sangka lading rupanya kelewang. (pasar siti khadijah,kota bharu, berlambak jual kat sana, ada 20 penjual....tak caya pergi tengok)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tang ni paling tak tahan wooo...lading sama kelewang pon taktau beza ka??? org kelantan pon garu kapla apsai org kalimah ni taktau bezakan..hehe

      Delete
    2. skrg ni tek pi pun ada....mana aslinya

      Delete
  58. aku dah try dgn kalimah,
    kaedah doa dia mcm tebar jala....
    kaedah kiam dia laga,mcm silat biasa...

    mana aslinya,...tengok dlm you tube cam mana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. realiti la bro..rata2 dok ada pasai kalimah dalam youtube tu mmg pelik..kalau yg pakai uniform tu..dah rupa TKD..karate..siap sound effect pon serupa beladiri lain..

      demo2 kalimah dlm youtube..ada tu siap ada tutup mata..ikat tangan..wowwiee..perghhhh...

      Delete
    2. yeke dalam demo silat Kalimah ada tutup mata,ikat tangan? haha,silat cekak tak de ke?kenapa,tak di ajar ke?kesian korang kan..

      mai la kalau belajar..

      Delete
    3. mata dah celik, buat apa pi tutup.

      meh sini hang tutup mata, aku nak ketuk...

      Delete
    4. tu pasal ada org buta belajar silat kalimah!

      Delete
    5. kihkihkihkih....

      Delete
  59. SILAT AKU SILAT KALIMAHMarch 2, 2012 at 6:47 PM

    Anak murid arwah hanapi memang macam tu,,kena putar sejarah dgn hanapi yg BERLAGAK tahu pastu SESATkan korang!!kelakar la korang ni.

    tu kat atas gambar Pakguru yg ganti arwah napi tu hidup lagi,kesian dia sakit kan,susah nak mati dengarnya..tu mesej dari Allah tapi korang tak paham2 lagi, pastu berpecah sesama korang kan kan..Dah terbukti pun.

    alaaa..kesian kat geng2 cekak ni..
    ni yg terbaru Pakguru nya bangsa INDIA,tul ke??
    hmmm,lagi haru korang ni!!!

    BENAR2 ASLI KE lau dah camtu???

    yg hanapi memandai2 amik india tu kenapa??pastu si india tu sampai jadi guru pastu dipertikaikan korang pulak..
    ha tu lahh tokguru korang ni memang suke MEMANDAI2!!konon2 betul la apa yg dia buat tu.pastu putar sejarah.Panglima Tok Rashid pun tak pernah kenal si hanapi ni.
    Pastu dah la amik buah dgn Tok Guru Yahya Said pastu melawan guru pulak..habis madu sepah di buang!pastu sesatkan orang lain.

    TAH SENONOH PUNYA HANAPI!!!

    nah,sekarang korang ahli cekak pulak yg kena.TERIMALAH yer!!

    Apa pun tak boleh..

    SILAT HANAPI SILAT KALIMAH
    HANAPI BERSILAT DALAM KALIMAH???ye ke!!

    betul ke kata2 dr hanapi.betul la kot.maklumlah tok guru korang memang pandai..

    HARU HARU CEKAK....


    HIDUP SILAT KALIMAH!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam sejarah ........

      pengkhianatan sentiasa wujud ...........

      Delete
  60. “ SILAT KALIMAH ADALAH SILAT YANG HANYA DIKHUSUSKAN KEPADA GOLONGAN YANG SOLAT (UMAT ISLAM) YANG BERTERASKAN SEGALA PERGERAKAN SEMULAJADI FITRAH SESEORANG MANUSIA DAN PERGERAKAN TATACARA SOLAT “

    ReplyDelete
  61. dendam kalimah terhadap cekak telah dimuntahkan ............

    keluarkan lah isi hati mu
    jangan kamu keluarkan isi perut mu ......

    dendam membara .....
    menangguk di air yg keruh .....

    menggunting dalam lipatan ....
    penuh dengan hasad dengki ( PHD )

    ReplyDelete
    Replies
    1. COBA HABAQ SAPA DENDAM SAPA??

      Delete
  62. kalimah pun ada mcm-mcm,
    kalimah yahya said
    kalimah pang5 tangkas
    kalimah syahadah
    pikom
    entah apa lg...

    Kadam hurup BA...... ,
    mana ada kalimahnya , kalau pakai khadam...

    pak ya tak puasa, kaki candu,kaki pompuan.. nak guna nama kalimah,faham apa yg di maksud kalimah di sini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tambahan..kalimah serumpun jati

      ni dah pecah hancurrr

      lain kali jgn hina org, kan habis keluar tembelang selama ini. baik diam....nanti banyak lg keluar.

      Delete
    2. bAPAK PENGKIANAT ANAK NYA PENCABUL,....

      haha

      Delete
  63. alaaa..kesian kat geng2 cekak ni..
    ni yg terbaru Pakguru nya bangsa INDIA,tul ke??
    hmmm,lagi haru korang ni!!!

    BENAR2 ASLI KE lau dah camtu???

    ReplyDelete
  64. APA HABAQ WARGA CEKAKMarch 3, 2012 at 3:52 PM

    Salam semua...

    sampainya hati anak murid Allahyarham Pak Yahya Said iaitu Allahyarham Hanafi mengatakan dan menuduh Gurunya sebagai penyeleweng dan pengkhianat.

    sepatutnya mengikut logik dan akal manusia yang waras guru yang membuat tuduhan seperti ini bukannya anak murid yang buat tuduhan. beginilah kebenarannya yang telah berlaku.......
    wallahu a'lam.

    kalau nak sangat ilmu silat ini janganlah kondem teruk sangat guru kamu sendiri langsung tiada belas kasihan dan tidak berperi kemanusiaan manalah Islam kamu dan mana janji sumpah setia kamu bila naik peringkat didalam silat ini iaitu "jangan derhaka kepada guru guru silat ini"
    dimana dia......... kamu dah lupa bila kamu dah tamat dan nak jadi pengasasnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. pak ya memang kaki candu, semua org tahu...

      sbb itu dia dikatakan pemegang amanah saja, bukan guru...itu pesanan pang5 tok rashid.

      dari mana perkataan khalimah, ini ungkapan ustaz hanafi punya yg belajar kefahaman tauhid dgn pak hj zain.

      Delete
    2. kalau org berpegang,percaya dan beramal dgn kalimah tauhid, kalimah rasul tak buat kerja macam tu.

      tak pakai amalan khadam

      telah menjadi sejarah dan dibukukan.

      Delete
    3. dari mana perkataan khalimah, ini ungkapan ustaz hanafi punya yg belajar kefahaman tauhid dgn pak hj zain.>>> atau memang silat cekak ini datang sekali dengan falsafah yang sama yang diucapkan oleh Tok Rashid?

      nama silat cekak tapi falsafahnya atas kalimah itu. maka kalimah bukan nama silat tapi adalah falsafah silat.

      Delete
    4. falsapfah kalimah bukan dr tok rashid. hanya silat saja ustaz belajar dgn pak ya bukan pengisian.

      sejarah.
      kelas pertama sc-28.12.65

      ustaz lantik pak ya mengajar sc, selepas mandat guru diserah kepadanya- surat dr ustaz pada 1.1966 , bawah PSSBSK, pendaftaran 1722.

      azmi/reduan belajar sc- borang daftar 90/91 pd 1.11969

      reduan/azmi dipecat- 7.11.69

      1.5.70 - serang ustaz di stesen k/api ipoh, reduan terpelanting dan berlumuran darah

      selepas ini episot fitnah bermula , belarutan sampai mahkamah.... kata ustaz serang..

      Delete
    5. pembetulan sbb typing error,

      lantik pak ya mengajar-1.1.1966

      azmi /reduan daftar ahli-1.1.1969

      Delete
  65. w/pun pak ya ,hentam ustaz macam-macam....
    bagabung pulak dgn azmi dan reduan....
    kemudian pecah,masing-masing bawa diri...

    ustaz masih menghormati pak ya, sentiasa melawat pak ya, sentiasa membawa buah tangan.... jgn salah faham....

    sorot pinggan,cawan bawah katil,ketika ada ahli pi ziarah pada bulan puasa... nak cover aib pak ya...jgn salah faham

    kena ingat, kelas petama pak ya di bt 3 3/4 jln gunung, alor star. kelas yang betul tamat silat cekak. sebelum ini pak ya ada mengajar tapi tiada yg tamat.

    selepas mandat guru dan semua di serah kepada ustaz....
    dalam kelas pertama, ..Pada satu malam ,pak ya dgn nada angkuh dan takabur ada cabar anak murid yg pernah belajar apa-apa utk try dgnnya....

    ustaz kata kep kawannya... mlm ini pak ya nak malu besar..

    ustaz masuk dan makan pak ya dgn buah sendeng yg ustaz belajar dgn pak ngah sharif.... jgn salah faham.

    reduan long yg serang ustaz kat stesen keretapi ipoh tu dgn pisau...apa cerita...serang tok guru sendiri...kena buah tak bernama, insiden itulah dinamakan buah kusyen (masa duduk atas kereta masa nak buka pintu)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...

      sori mo tanya sket..serang ustaz hanafi kat Ipoh atau Jeti Ferry?

      tapi YANG PASTI nyaa...mmg kena hentakk baikkk punya sama ustaz hanafi & Long brothers ada yg tempang hingga akhir hayat!!

      apa laa...soal-jawab Cekak-Kalimah ni lama dah tutup sebab memasing dah soal jawab secara rasmi & bertulis..ustaz hanafi dah jawabbb baikkk punya..

      apsal org kalimah nak ungkit benda dah selesai? walhal tok2 guru kalimah hangpa (Long brothers) sendiri ngaku kat ustaz hanafi..depa cuma nak cari makan dgn silat..


      adoiiiiiiii...dah bagi betis nak peha ka?? yg nak ungkit lagi apa pasaiii??

      p la main kelewang jejauhhh...p la buat demo separa TKD/karate..mcm dlm youtube hangpa tu jejauh..sambil tempik2 ala TKD tu...p jejauhhhhhhhhh

      Delete
  66. Alhamdulillah. Marilah kita sama2 mendoakan moga ahli kalimah yang ikhlas mencari kebenaran mendapat kalimah kebenaran dan terbuka mata hati yang kian lama tertutup. Ameen.

    ReplyDelete
  67. haraf bagitulah
    sebelum ini diaorg tak pernah dengar cerita/sejarah macam ini.

    ReplyDelete
  68. akan terbongkar apa yg terpendam..seperti mana ilmu panglima yg telah lama terpendam akhirnya dibongkarkan..pada masa dulu apabila dibongkarkan amat ramai yg bertempik, menghina & mengkeji tidak dapat menerima realiti masa itu..

    maka dlm era baru serba moden ini..akan terjadi lagi 1 episod lain, maka bersediakah kita menghadapi pembongkaran tersebut?

    bersediakah kita menerima realiti kebenaran pembongkaran itu nnt seandainya tiba-tiba berlawanan dgn apa yg kita percaya dlm akal, hati & perbuatan kita selama ini?

    ReplyDelete
  69. Made in Bukit MinyakMarch 17, 2012 at 1:03 AM

    Mula2 bila aku dgr usop kren bawa balik almarhum ke BM sebab dia nak hantar pak ak ke hospital dgn duit 25 ribu yg dia dapat dulu...rupa-rupanya almarhum masuk kelas tiga...tak patut betul..usop, kalau ang baca ni, mintak maap la..aku pun dengaq cakap org cakap sj..

    ReplyDelete
  70. satu je la. pembuat blog ni. hang tunggu apa balasan hang dapat. bodoh macam lembu. x berani nak tonjol muka. buat blog. apa muka sebenaq hang? hang nak tegakkan kebenaran? x perlu sembunyi2. buat open2. hang kata Dato Maideen bukan orang melayu. aku nak tanya hangpa yg pandai ni, hangpa ni yahudi ke? kaum lain ni hina ke? hangpa keturunan melayu asli xdak campur2 ke? kepala paip. khususnya kpd pembuat blog. semoga hang selamat kat dunia sebenar.

    ReplyDelete
  71. hemmm,
    hang tanya kat maideen tue, die melayu ke ?
    die sendiri dah habaq yang die bukan melayu ....
    hang tak dengaq ke ? ke wat wat tak dengaq ....
    ke hang pun same cam die ?

    ReplyDelete