Saturday, January 23, 2010

Sapahabaq : Betul Tapi Tak Tulen

Kalau kita ke Petaling Street maka kita akan berasa cukup berbangga kerana dapat membeli banyak barangan berjenama seperti jam tangan. Memang betul kta akan rasa seronok dapat beli sebuah jam tangan berjenama Rolex, jenama yang pastinya berprestij dan harganya hanya mampu bagi orang kaya-kaya sahaja. Tapi kita dapat beli dengan harga yang cukup murah dan dapat pakai juga walaupun kita tahu bahawa jenama itu betul tapi barangnya tak tulen. Apa pun, ramai orang telah pakai barangan berjenama seperti ini dan terasa seronok sebab jam tangan Rolex itu tetap dapat menunjukkan masa yang tetap.

Inilah kemelut yang melanda dunia hari ini, yang turut melanda persatuan kita hari ini. Bermaksud : kalau dah nak juga tu, maka kita akan mencari pelbagai cara untuk membenarkan kehendak kita walaupun perkara itu betul tapi tak tulen. Celup pun tak apa asalkan orang lain tak tahu yang kita telah menipu seraya.

Oiiii! Direct to the point la…… betulla kau ni melayu…. Main kias-kias. Apa yang hang nak cakap ni?

Ok! Ok! Aku direct to the point… tapi aku sekurang-kurangnya berkias-kias je tapi tak putar belit!

Apa yang hang nak cakap? Apa yang Betul dan apa yang tak tulen?

Ni ha! Hang dah baca perihal kisah guru pengganti ni?

Ha awat pulak? Ada yang tak kena ka?

Tu yang aku nak habaq ni! Betul… memang betul tapi tak tulen!

Tang mana pulak yang tak betul tu? Cuba mai habaq sat….

No. 1 hang cuba baca dalam rangkap ni;

…… dilahirkan di Sg. Besi, Kuala Lumpur pada 18 Julai 1957 bersamaan 20 Z ulhijjah 1376H (Khamis). Bapanya Kadir Shah bin Syed Maidin dan …….

Yang aku tau asai dia ni tak dak bin pakai anak lelaki sahaja, maka ustaz Hanafi usahakan sehingga dapat bin. Tapi nama dalam k/p tetap nama asai…. Hang cuba cek dalam senarai penerima pingat ‘Datuk’ tahun 2009. Hang cek la kat https://pingat.kwp.gov.my/senarai_penerima-lalu.php dan nama dia ni dok kat senarai no. 35. Nama yang tulin tetap : Saithu Maideen Bin Katharisa. Kalau dak pun hang cek no kp 570718106539 di web JPN semakan ic http://www.jpn.gov.my/semakic/

La mai mana pulak si Maideen bin Kadir Shah bin Syed Maidin ni?

Entahlah! Kalau nak usaha jadi lebih melayu dari melayu tu….. macam tu lah….. Terpaksalah reka secantik-cantiknya untuk menunjukkan bahawa membawa keturunan melayu campur sikit arab la… pasai bawa silat melayu katakan…

Habis tu betui la hang kata, Benar tapi tak tulen!

La hang tengok rangkap ni pulak;

Atas pengalaman beliau selama 19 tahun dalam PSSCM, beliau dilantik sebagai Naib Presiden PSSCM oleh YM Tuan Haji Ishak bin Itam pada tahun 1993. Semasa “Krisis 1993 dan 1994”, beliau telah bersama-sama berjuang mempertahankan PSSCM sehingga berjaya.

Ha! Awat pulak dengan kisah ni?

Sebenar yang aku tau, Pak Ak telah lantik pun orang lain di satu mesyuarat khas yang diadakan di bilik pejabat di rumah guru utama pada tahun itu. Guru telah melantik orang lain sebagai Naib Presiden tetapi si sang ini bantah dan memberitahu bahawa yang layak adalah dia sendiri…..

Betui ka?

Ramai dah orang tau hai ni…. Tapi kalau kayu tu kayu lah juga….. sebab tulah jadi macam ni la ni persatuan! Jenis orang mengejar takdir… begitulah… inilah sifat lebih melayu dari melayu..

Tapi dia memang orang utama yang berjuang mempertahankan persatuan pada krisis 1993 kan?

Betul tapi tak benar! Salah sorang ya… dan salah sorang yang menyerabutkan lagi lebih tepat…. Tapi dasar orang nak nama… biaq pi la… biar dia dapat nama asalkan dia syok sendiri… Kalau nak ikutkan dia antara dua orang yang Guru tak nak sertakan dalam pasukan pengerak untuk menyelesaikan masalah dalam krisis 1993. Sebab tu la… mana depa ada simpan dokumen2 penting dan sulit dalam hal ni.. Malah ketua pasukan ini bukan dia dan orang-orangnya pun…. Orang lain yang bertungkus lumus menyelamatkan persatuan termasuklah membayai perbelanjaan menyelesaikan masalah kewangan persatuan ketika itu.

Ayoo..yoooo ini betui sapi punya cerita……

La hang baca rangkap ni;

....telah menyerahkan Jawatan Guru Utama dan Presiden kepada Datuk Haji Maideen pada hari Rabu, 03 Jun 2009 bersamaan 09 Jamadil-Akhir 1430H di kediamannya dan secara beradat pada hari Khamis 23 Jun 2009 bersamaan 29 Jamadil-Akhir 1430H jam 1.00 pagi.

Tak betui juga ka?

Kalau betui guru bagi pada dia pada 3hb Jun 2009, pasai apa guru cakap pada 8hb pada seseorang anak muridnya bahawa guru masih belum nampak juga siapa yang boleh ijazah seperti katanya, "saya ni dah tak boleh Ijazah, saya masih tak nampak lagi sapa yang boleh ijazah, tak tau la kalau depa boleh buat, depa dok gaduh pasai ijazah di IPT"

Laaaa… kaki temberang betui depa ni semua… habis tu, penyerahan secara beradat tu apa pulak?

Hang suruhlah depa bagi keterangan….. macam mana yang depa kata secara beradat tu? Orang kalau tak beradat, yang pasti tak beradat lansung pun, depa kata beradat….. dan adat apa depa pakai….. semua betul bagi mereka…. BETUl LA TU TAPI SAYANG SEKALI TAK ADA YANG TULINNYA

Celup belaka atau main celup celup segala…..

sapahabaq : Betul Tapi Tak Tulin

7 comments:

  1. "Semasa “Krisis 1993 dan 1994”, beliau telah bersama-sama berjuang mempertahankan PSSCM sehingga berjaya."

    mlm ijazah di jln kent tak lama dulu si maideen ni kata dia sorang aja yg berjuang mempertahankan persatuan.
    Maideen berkata;"...saya, saya, saya (3x) sorang shj yg mempertahankan...."

    sekarang kata dia bersama2.

    macam mana nie? boleh la kita gelar dia penipu besaq.

    ReplyDelete
  2. salam,
    Telah kami menerima habaq bahawa masih ada surat dan dokumen sulit yg di tt oleh Guru kita, tersimpan dan pasti membuktikan siapakah perjuangan2 sebenar pada krisis 1993 itu. Ini telah diamanahkan guru kpd org kepercayaannya dan tidak ada pada pengurusan.....

    ReplyDelete
  3. Apa guna padi bukit
    Padi dibendang menabur bunga
    Apa guna hati sakit
    Mati bertikam termasyhur lama

    ReplyDelete
  4. salam..
    mmm...kisah Guru Utama Cekak Malaysia dan Guru Utama Cekak Pusaka Hanafi Malaysia seperti ada persamaan..

    Datuk Maideen tukar nama..tiba2 je ada Syah..

    Mohd Radzi pula tiba2 tambah gelaran Tuan Syeikh dan al-Qadhi...

    apa lah nak jadi...

    ReplyDelete
  5. Tuan tuan sidang pembaca sekelian,

    marilah kita lihat kenyataan hidup ketika ini, memang harta, tahta menjadi pujaan dan impian. Rasa megah menjadi lambang kebanggaan. Kehulu dan kehilir menyongsong pingat dan pangkat kerana itu pemberian Agong. Namun nama dan silsilah darah keturunan diabaikan dan dibelakangkan.

    ReplyDelete
  6. Bukan takhta yang dibincangkan
    Tapi kebenaran yang dipersoalkan
    Kalau benar layak memegang jawatan,
    Kenapa nama sebenar ingin disembunyikan?

    http://daftarj.spr.gov.my/semakdm/semakandm.asp
    570718106539

    Salam perkenalan saya ucapkan
    dari ahli baru yang mementingkan ketelusan
    Tidak berniat untuk memecahbelahkan
    Maaf dipinta andai terguris perasaan

    ReplyDelete